2022-08-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Din tomte, förlusterna i civila är typ 1% av förlusterna i militär personal - även enligt Ukrainas egna siffror. Hade det handlat om bombning i terrorsyfte rakt ner i städer som under andra världsriget eller i Irak 2003-04 så hade det sett jävligt annorlunda ut - kolla upp hur många civila som dog eller skadades under Blitzen 1940-41 eller under de allierades bombkampanjer mot tyska storstäder!
Jag förstår inte hur du orkar diskutera med de här jävla dårarna i tråden. Nu har i alla fall Expressen erkänt att det inte går så bra för Ukraina som tidigare beskrivits.

Citat:
Förväntningarna har skruvats upp i Ukraina under sommaren. Snart kommer Ukraina att gå till motanfall i söder och förhoppningsvis befria Cherson, den största stad som Ryssland erövrat.Det skulle bli vändpunkten. Början på återerövringen av Ukraina. Ukraina har lyckats förstöra broarna över floden Dnipro som de ryska styrkorna använder för att försörja förbanden som befinner sig väster om floden där även Cherson ligger. Den senaste tiden har kriget även nått Krim med explosioner vid flygbaser och ammunitionsdepåer. Det kan vara upptakten till offensiven. Eller så har förväntningarna skruvats upp för mycket. För en hel tyder på att Ukraina trots allt inte är redo att gå till anfall nu på sensommaren, tidig höst.

Ukraina har överraskat världen med sitt framgångsrika försvar. Ryssland tvingades exempelvis avbryta anfallet mot Kiev i början av offensiven. Det är också just försvar landets armé övat och förberett sig på genom åren. Att gå till anfall är något annat. De krävs till att börja med ett ordentligt övertag över fienden. En tumregel är att anfallarna behöver vara tre gånger så många som försvararna. Ska en stor stad som Cherson intas, behövs än större övertag.

Det har inte Ukraina. Det vet soldaterna vid fronten. Eller som en 33-årig löjtnant medger för New York Times.

- Vi behöver tveklöst en motoffensiv, men vi behöver ett övertag vad gäller antal, vad gäller tunga vapen. Tyvärr är det ett litet problem för oss.

Även Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov medger i en intervju med Washington Post att Ukraina i dagsläget saknar vapen och ammunition för att genomföra en fullskalig offensiv i söder.

Så det vi ser utspela sig på Krim och på ockuperat område är, enligt Reznikov, den nya strategin. Att explosion för explosion nöta ner och isolera de ryska soldaterna.

(...)

Säkert är hursomhelst att ryssarna är starkare i söder nu och att befriandet av Cherson - som enligt en ukrainsk general skulle vara genomförd senast vid nyår - kan komma att dröja. En för tidigt igångsatt offensiv skulle kunna bli mycket dyrbar för den ukrainska armén och den ukrainska moralen. Ukraina har heller inte den kontroll över luftrummet som skulle behövas.

https://www.expressen.se/nyheter/larm-om-skottlossning-pa-emporia/

osv...
Jag skrev detta för flera månader sedan. Vem som helst kunde räkna ut det här med röven att det skulle gå så här. Jag har skrivit det många gånger och jag skriver det igen. Ukraina har taktisk kontroll - det vill säga att de kontrollerar byar och städer samt västra Ukraina men de har inte strategisk och operativ kontroll - det vill säga de är begränsade och där med styr de inte utkomsten av krigets initiala skede dvs. den pågående invasionen. USA fick strategisk kontroll över Irak på en vecka men det dröjde sex veckor innan USA också fick taktisk kontroll över Irak.

Ukraina hade 2022 har dubbelt så många människor som Irak hade 2003. Vidare hade Ukraina ett långt större försvar med bättre och mer avancerade vapen samt är uppbackade av NATO och EU. Ryssland fick strategisk kontroll över Ukraina i slutet av april och sedan dess försökt få taktisk kontroll. Du vinner inte ett krig om du inte har både strategisk och taktisk kontroll. I Afghanistan förlorade USA taktisk kontroll efter tio år i landet och efter tjugo år kastade USA in handduken eftersom det inte var värt att stanna kvar och slåss överallt. Det samma kan sägas om Vietnamkriget - ett krig som tröttade ut amerikanerna. Det var inte värt att stanna kvar. Ukraina kan inte slå tillbaka konventionellt utan direkt hjälp av NATO och NATO kommer inte gå i direkt konfrontation med Ryssland på grund av risken för ett kärnvapenkrig. Att Ryssland skulle förlora mot Ukraina i ett konventionellt krig är oseriöst dravel från lågutbildade människor som inte har förmågan att läsa en akademisk text och idka grundläggande källkritik av de tjattrande klassernas dravel.

Hillary Clinton som till skillnad från trådens många dårar vet vad hon snackar om. Clinton menade att det långsiktiga målet var att göra Ukraina till ett Afghanistan. Både Sovjet och USA lyckades inte ta den kullen eftersom de fastnade i att slåss taktiska slag långt efter invasionen var över. Jag läste på någon pro-rysk sida att Ryssland måste stanna i Ukraina i 25-30 år. Detta är ingenting som Ryssland har råd med för att inte tala om att det är politiskt svårt att göra en sådan sak. Ryssland kan där med förlora kriget men inte av strategiska anledningar men på grund av de tröttas ut av eventuell ukrainsk gerillakrigsföring. Kommer det ske? Vad vet jag. Däremot är det klart att Ukraina inte kan vinna ett konventionell krig i SMO-fasen. Det behöver man inte vara ett geni för att förstå men uppenbarligen är detta faktum svårt att förstå för majoriteten i tråden.
Citera
2022-08-20, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Dina påståenden är inte värt något alls. Du har ljugit förmycket tidigare för att vara trovärdig.
Det är mycket sällan jag ljuger eller för fram andras lögner om jag tror det är lögner. Jag avaktar oftas och tar även del av andras analyser. Det spelar för mig ingen roll om andra här ser mig som lögnare för det finns inget här att vinna. Jag skriver av mig då jag upplever orättvisor och alla dumheter vi har omkring oss och det räcker för mig ... det är mina åsikter och min upplevda sanning.

Vad är det för lögner jag kommit med? jag kan påstå något, känna, tro eller lita på några andra som haft rätt tidigare. Vad det gäller fakta så är det svårt att krama ur i detta krig då falsk propaganda pumpas ut från alla håll och kanter, man får göra en egen bedömning och jag uppmanar alla andra till det med. Ukraina är absolut värst på falsk propaganda och det intressanta är att du tror på det mesta och för det vidare utan att det gör dig till en lögnare(?). Varken du eller jag är på plats i Ukraina och mycket få journalister från väst rapportera från fronten utan sitter i Lviv eller Kiev och tar del av deras propaganda. Ryssarna har massor med journaliser vid fronten som rapporterar, ryska MoD har ofta detaljerade rapporter som senare visar sig stämma på de flesta punkter. Vi har också jornalister från väst på Donbas sida som rapporterar trovärdigt, du vet dom här som svartmålas och sanktioneras av sin hemländer för dom går emot krigspropagandan.

Vad är ditt syfte då att misskreditera andra här? Gör det så mycket om vi har en levande diskussion med olika åsikter? Skulle inte stömlinjeformning av åsikter vara extremt tråkigt för dig? Mest retoriska frågor ...
Citera
2022-08-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han förskökte beskriva hur lång tid det skulle ta att skriva om programvara för en mikrodator och kringsystem. Jag frågade om han visste något om det även om jag misstänker att informationen kommer twitter som numera kallas för fakta.

Mina rapporter gälland HIMARS kommer från telegram, lika "faktaspäckat" som twitter. Dom visar alltså upp delar efter nerskjutningar och man får väl tror vad som helt om det. Jag skrev inga M28 och M39 utan HIMARS och det duger för mig.

Vart vill du komma? Tjafs i evigheter tills någon av oss blir avstängda?
Tack för att du åtminstone gav en liten hänvisning till vartifrån dina "rapporter" kommer ifrån. Som sagt, spelar mig ingen som helst roll om det är Twitter, clicker, telespam eller facehook. Men nu vet vi ju åtminstone att dina rapporter är som hämtade från närmsta nordvietnamesisk resort. Telegram.....sigh. Tack för att du gjorde det självklara självklart. Nästa gång du hittar lite rapporter om vad som händer i Ukraina, så räknar vi med att du delar med dig till oss som ingen riktig fakta kan finna i denna västerlänska dumhet vi lider i. Tummen upp och tack för att du får oss till att se båda sidor utav det hela. Det är mycket viktigt att vi får även informationen från det ryska perspektivet, ty annars hade vi ju helt blint stöttat Ukraina i denna slakten och invasionen de drabbats av.
Citera
2022-08-20, 16:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Rent struntprat. Wagnertruppernas genombrott är ett av c:a fem utmed den gamla frontlinjen som hållits sedan 2014. Genombrotten verkar ske på just det sätt du beskriver ukrainska trupperna (som till stor del består av deras bästa och stridsvanaste trupper) är så pass nedmalda av artilleribeskjutning att de inte längre kan göra större motstånd. Man kallar kontinuerligt in nya förstärkningar till fronten vilka sedan i sin tur mals ned. Dett gör att flankerna i söder och norr försvagas sakta men säkert.

När Donbasstrupperna nått gränsen för Donetsk (det är bara några mil kvar) har Ryssland och Putin det fria valet att utlysa ensidigt vaoenstillestånd och förklara sig som segrare eller fortsätta.

Du kan sedan tjattra "Slava Ukraine" det gamla naziststridsropet bäst du vill. :-) Blir väl lika kul att leva i Rest-Ukraina som det är i Irak eller Libyen två andra stater Nato befriat. Olika läskiga miliser finns det gott om i Ukraina som du vet och förutsättningarna finns redan där.
Delar din analys. Bra inlägg. Jag har fetmarkerat två meningar som utgör pudelns kärna i alla resonemang rörande Ukrainas möjligheter att samla sig och gå till motangrepp på annat håll.

Så länge det här pågår har Ukraina två valmöjligheter: fortsätta sända soldater i döden, soldater som gör mer nytta på annat håll, eller ge upp den befästa fronten i utkanten av Donbass. De kan inte både förbereda befrielsen av Kherson och hålla ställningarna där det smäller som värst.

Ett mer absurt scenario vore om ryssarna bröt igenom och Ukraina samtidigt inledde sin offensiv på den södra fronten. Man kan se det som en klassisk våg med två skålar i både Donbass och Kherson. Det finns inte folk nog att försvara en front och attackera på en annan. Varken för Ryssland eller Ukraina. Därför tror jag att utfallet i slutfasen av slaget om Donbass är helt avgörande, där Ukraina försvarar sig (i nuläget) och Ryssland attackerar.
Citera
2022-08-20, 16:54
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja stor skillnad från det ryska skrotet som hade behövt 100 kanoner och och försökt 500 gånger för att träffa målet.

Gäller det även när Ryssland skjuter raketer på sjukhus och skolor?

Eller har dom bara tur dom gångerna som dom träffar dessa byggnader?
Citera
2022-08-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ukraina börjat använda kemiska vapen?

Russian soldiers in Ukraine hospitalized with severe chemical poisoning – Moscow
Traces of the toxin Botulinum toxin Type B have been discovered in the troops, the Defense Ministry says
Moscow plans to send laboratory tests from the soldiers to the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW).
https://rt.com/russia/561214-ukraine-chemical-poisoning-moscow/
Och så har vi ytterligare lite vänlig fakta utdelad från de som vet. Som sagt, att använda Botulium som stridsförande ämne är ytterst korkat, vilket gör att den "forskningen" lades ner för runt om kring 50 år sedan. Men däremot så är det mycket vanligt att botulium uppstår naturligt i dåligt hanterad råvara. Eftersom att fisk råkar vara en utav de vanligaste gåvorna till stridande ryska soldater, så kanske RT's(hahahaha, att du bara orkar) "nyhet" här skall ses som mer utav hur dåligt skötta matdistrubutionerna till ryska trupper är. Men men, visst är det säkerligen amerikanska labb som har jobbat hårt för att sprida botulin bland de ryska trupperna, tveklöst så....eller...
Citera
2022-08-20, 16:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag förstår inte hur du orkar diskutera med de här jävla dårarna i tråden. Nu har i alla fall Expressen erkänt att det inte går så bra för Ukraina som tidigare beskrivits.

Jag skrev detta för flera månader sedan. Vem som helst kunde räkna ut det här med röven att det skulle gå så här. Jag har skrivit det många gånger och jag skriver det igen. Ukraina har taktisk kontroll - det vill säga att de kontrollerar byar och städer samt västra Ukraina men de har inte strategisk och operativ kontroll - det vill säga de är begränsade och där med styr de inte utkomsten av krigets initiala skede dvs. den pågående invasionen. USA fick strategisk kontroll över Irak på en vecka men det dröjde sex veckor innan USA också fick taktisk kontroll över Irak.

Ukraina hade 2022 har dubbelt så många människor som Irak hade 2003. Vidare hade Ukraina ett långt större försvar med bättre och mer avancerade vapen samt är uppbackade av NATO och EU. Ryssland fick strategisk kontroll över Ukraina i slutet av april och sedan dess försökt få taktisk kontroll. Du vinner inte ett krig om du inte har både strategisk och taktisk kontroll. I Afghanistan förlorade USA taktisk kontroll efter tio år i landet och efter tjugo år kastade USA in handduken eftersom det inte var värt att stanna kvar och slåss överallt. Det samma kan sägas om Vietnamkriget - ett krig som tröttade ut amerikanerna. Det var inte värt att stanna kvar. Ukraina kan inte slå tillbaka konventionellt utan direkt hjälp av NATO och NATO kommer inte gå i direkt konfrontation med Ryssland på grund av risken för ett kärnvapenkrig. Att Ryssland skulle förlora mot Ukraina i ett konventionellt krig är oseriöst dravel från lågutbildade människor som inte har förmågan att läsa en akademisk text och idka grundläggande källkritik av de tjattrande klassernas dravel.

Hillary Clinton som till skillnad från trådens många dårar vet vad hon snackar om. Clinton menade att det långsiktiga målet var att göra Ukraina till ett Afghanistan. Både Sovjet och USA lyckades inte ta den kullen eftersom de fastnade i att slåss taktiska slag långt efter invasionen var över. Jag läste på någon pro-rysk sida att Ryssland måste stanna i Ukraina i 25-30 år. Detta är ingenting som Ryssland har råd med för att inte tala om att det är politiskt svårt att göra en sådan sak. Ryssland kan där med förlora kriget men inte av strategiska anledningar men på grund av de tröttas ut av eventuell ukrainsk gerillakrigsföring. Kommer det ske? Vad vet jag. Däremot är det klart att Ukraina inte kan vinna ett konventionell krig i SMO-fasen. Det behöver man inte vara ett geni för att förstå men uppenbarligen är detta faktum svårt att förstå för majoriteten i tråden.

Så är det. Därför kommer ryssarna antagligen att hålla sig till att ta Donbass och landbro till Krim, såvida det inte går väldigt bra att hålla kontroll över de erövrade områdena (i så fall pga stöd av befolkningen och att man visar sig duktiga på detta, terrängen medger det, etc.). Denna yta är möjlig att kontrollera till realistisk kostnad. Frågan är om de klarar av att ta Sloviansk-klustret med nuvarande engagemangs-nivå, eller om där kommer en eskalering.
Citera
2022-08-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Och så har vi ytterligare lite vänlig fakta utdelad från de som vet. Som sagt, att använda Botulium som stridsförande ämne är ytterst korkat, vilket gör att den "forskningen" lades ner för runt om kring 50 år sedan. Men däremot så är det mycket vanligt att botulium uppstår naturligt i dåligt hanterad råvara. Eftersom att fisk råkar vara en utav de vanligaste gåvorna till stridande ryska soldater, så kanske RT's(hahahaha, att du bara orkar) "nyhet" här skall ses som mer utav hur dåligt skötta matdistrubutionerna till ryska trupper är. Men men, visst är det säkerligen amerikanska labb som har jobbat hårt för att sprida botulin bland de ryska trupperna, tveklöst så....eller...

Botulism är väl vanligt i dåliga eller för gamla konserver.
Citera
2022-08-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du vet inte vad du pratar om. Färdiga programspråk för appar? Ramverk eller vadå, i mobiltelefoner? Själv pratar jag om microdatorer, dsp och fpga (verilog och VHLD som språk) för processstyrning och jag har hanterat mycket av det men naturligtvis inte i vapensystem.

Ryssarna klarar mest troligt av att hantera sin mjukvara på ett snabbt sätt. Det här är allt ni har kvar eller hur nu då det är uppenbart att Ukraina förlorar och mycket annan skit sipprar fram, (se NY Times och Washington Post vad det gäller väst). Precis som Ukraina slår ni vilt omkring er då förlusten är nära och försöker misskreditera alla som trots allt haft rätt från början.

Växt upp och stör inte vuxna människor i onödan.
Vi? Vilka vi? Hej du, det här är JAG, och JAG är den som bad dig om uppbackning på dina fakta och dessutom hoppade in eftersom att DU MISSKREDITERADE andra för deras okunskap, vilken du sannerligen dessutom bevisat dig inte ha den blekaste aning om. Ramverk? Fackverk? CAD eller Catia? Jo du mr "sanningssägare", måhända att just du skulle försöka låta bli att misskreditera andra som om att det "är det enda du har kvar". Men JAG ser fram emot din nästkommande information från telegram. Särskilt den som pekar på hur omprogrammeringen utav S400s matrissökning har uppdaterats om ca "två veckor". Då baskemig skall vi få se hur Ryssland tar fram sin riktiga potens och uppnår sina mål i Ukraina.
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-08-20 kl. 17:07.
Citera
2022-08-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Botulism är väl vanligt i dåliga eller för gamla konserver.
Ja, som sagt.....men vänta dig inte att RT skall framställa den självklarheten som nyhet nej nej. Det måste ju vara amerikanska biolabb som plötsligt börjat agera i Ukraina
Citera
2022-08-20, 17:07
Medlem
Trafikstockningen fortsätter från Krim.

Huge traffic jam on the way out of Sevastopol.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1561005587911086082
Citera
2022-08-20, 17:18
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jo jo alla överlevde. Stationen är fortfarande i bruk. Lite ändrad position.
Källa?

Det är inte WW1 artilleri som åker ner i jorden som ryssarna fortfarande kör med utan de exploderar liksom i luften och sprider penetratorer kring sig.
Det är säkert ett väldigt knepigt koncept för er som inte tror att något har hänt sedan Tsaren blev avrättad militärteknologiskt.
Den här serien av granater var också så oerhört mycket mer imponerande än era TOS explosioner.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-20 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in