2022-08-20, 17:27
Medlem
Reimers avatar
Attans otur, bättre lycka nästa gång

Citat:
Partisans attempted an assassination on the puppet mayor of Mariupol.
The explosion missed-but im sure it will not next time😉

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1561009872786919425
Citera
2022-08-20, 17:27
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ukraina börjat använda kemiska vapen?

Russian soldiers in Ukraine hospitalized with severe chemical poisoning – Moscow
Traces of the toxin Botulinum toxin Type B have been discovered in the troops, the Defense Ministry says
Moscow plans to send laboratory tests from the soldiers to the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW).
https://rt.com/russia/561214-ukraine-chemical-poisoning-moscow/
Botulism!
Det låter som de käkat dålig mat!

De har ju problem med leveranser av både mat och övrig utrustning, så vi får nog se mer av sånt här..
Citera
2022-08-20, 17:28
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jo jo alla överlevde. Stationen är fortfarande i bruk. Lite ändrad position.

RyZZland har slut på vita Lada så Putler har bestämt att det inte blir fler 200 😂

Lite väl pinsamt för ryzzen att deras counter battery får smaka på Excalibur 😂

Fina grejor som Sverige varit med o utveckla o riktigt bra att de kommer till användning mot Orcherna
Citera
2022-08-20, 17:39
Medlem
raskenss avatar
Intressanta data som jämför hur mycket olika länder spenderar på sin militär. Mad tanke på att ryssarna slarvar bort mycket i korruption så är det en ynklig armé.

https://www.visualcapitalist.com/ranked-top-10-countries-by-military-spending/
Citera
2022-08-20, 17:48
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressanta data som jämför hur mycket olika länder spenderar på sin militär. Mad tanke på att ryssarna slarvar bort mycket i korruption så är det en ynklig armé.

https://www.visualcapitalist.com/ranked-top-10-countries-by-military-spending/

Nu kommer många länder i EU öka ordentligt så tex Tyskland kommer gå om RyZZland
Citera
2022-08-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det är bara ryzzar som inte vet hur man hanterar mat. Man måste se till att ha tillräckligt med salt när man konserverar 😂

Snacka om att ryZZland är desperata i sina försök att smutskasta Ukraina. Kanske funkar i ryZZland men knappast i väst

Det är också helt meningslöst eftersom ingenting kan ändra det faktum att ryssland för ett oprovocerat anfallskrig mot Ukrainas civilbefolkning i syfte att begå folkmord för att tvinga resterande till underkastelse.

Om så Zelensky hade varit fullständigt tokgalen, hälften så ond som Putin, så hade det inte förändrat någonting.
Om Ukraina så hade begått en tiondel av de ryska krigsbrotten så hade det inte förändrat någonting.
Citera
2022-08-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut,EU kommer att klara oss fint utan rySSk gas inom max två år.

Killen kommer också med intressanta uppgifter om den ryska ekonomin. Visste du t.ex att Reallönenerna i Ryssland sjunkit med mer än 24 procent. Då spelar det mindre roll att arbetslösheten ligger lågt. (17 procents inflation, plus 7 procent negativ löneutveckling),.

https://youtu.be/vWLlzitLgzw

Trevligt att läsa.
Putin skickar ryssland ner i avgrunden.
Citera
2022-08-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. Därför kommer ryssarna antagligen att hålla sig till att ta Donbass och landbro till Krim, såvida det inte går väldigt bra att hålla kontroll över de erövrade områdena (i så fall pga stöd av befolkningen och att man visar sig duktiga på detta, terrängen medger det, etc.). Denna yta är möjlig att kontrollera till realistisk kostnad. Frågan är om de klarar av att ta Sloviansk-klustret med nuvarande engagemangs-nivå, eller om där kommer en eskalering.
Jag vet faktiskt inte vad Ryssland kommer att göra. Det jag hävdar är att Ryssland vinner på strategisk nivå inom ramen för SMO men att de inte vinner på taktisk nivå. Om Ryssland mot all förmodan skulle störta regimen i Kiev så skulle Ryssland få hantera gerillakrigare vilket i slutändan skulle leda till Ryssland måste dra sig ur på samma sätt som Sovjet och USA drog sig ur Afghanistan.

Jag är rätt övertygad om att Ryssland har funderat på detta. Om Ryssland nöjer sig med Donbas samt landbron till Krim och sedan annekterar dessa kanske saker och ting fungerar men om de planerar att ta hela Ukraina kan de inte hålla Ukraina på sikt. Givet vad vi har sett så ser det inte ut som om Ryssland har ambitionen att ta Ukraina men endast en mindre del av landet. Jag vet som sagt inte. Vidare har jag ingen aning om vad som sker på marken i Ukraina. Det är de stora penseldragen som är intressant för mig och inte så mycket om Ukraina tar tillbaka en by eller två.

Vad som är klart är att när vintern kommer (till och med tankesmedjan UI sade detta för flera veckor sedan) så kommer USA och EU:s vilja att fortsätta stödja Ukraina minska markant. Förhoppningsvis kommer vi se seriösa förhandlingar som avslutar det här kriget men som sagt. Vad vet jag. Västvärlden har öst ned ned prestige i den här konflikten och så har även Ryssland - i ett krig som hade kunnat undvikits om diplomati praktiserats från första stunden.
Senast redigerad av Edgerton 2022-08-20 kl. 18:05.
Citera
2022-08-20, 18:07
Medlem
donald12s avatar
Trevligt med taiwanesiska drönare i Ukraina. 42 kg nyttolast:-)

Taiwan donates 800 combat drones (Revolver 860) to 🇺🇦Ukraine.

The Revolver 860 military combat rotor drone can carry a payload of up to 42 kilograms, enabling it to carry up to eight 60-millimeter mortar rounds. It can stay airborne for 20 to 40 minutes with its four arms and eight propellors, depending on weight and wind conditions.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4630475

https://twitter.com/infussambas/status/1559977390260232192?s=20&t=GeB2zVn4ypiXdS12iaLDBw
Citera
2022-08-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hur ställer du dig till det faktum att Rysslands ekonomi har krympt kraftigt sedan invasionen medan Tysklands ekonomi fortfarande växer? Framtiden i all ära men i nutid verkar det ju onekligen som om det är Ryssland som avindustrialiseras snarare än Tyskland.
Allas ekonomier i väst krymper, Rysslands ekonomi krymper mindre än väntat. Det ser vi också på oljepriset som sjunker, mindre efterfrågan. Pga. sanktioner måste Rysslands industri växa och utvecklas. Det har jag också skrivit om tidigare och risken för framtida konkurens med våra produkter. Nu är elen så hög så många i EU stänger aluminiumverken och vill köpa från Ryssland istället ... bara ett exempel.

Se på Storbrittanien vad som kan väntas om våra ledare inte börjar tänka eller lyssna på sina industriledare.
Citera
2022-08-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Attentat.

Enligt rysk media skall borgmästaren i Mariupol Konstantin Ivashchenko tragist ha ”avlidit”. Hur han gått hädan framgår inte, annat än att han fått hjälp med hädangången.

Enligt denna tweet så lever tyvärr fanskapet.

Partisans attempted an assassination on the puppet mayor of Mariupol.
The explosion missed-but im sure it will not next time

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1561009872786919425
Citera
2022-08-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vet faktiskt inte vad Ryssland kommer att göra. Det jag hävdar är att Ryssland vinner på strategisk nivå inom ramen för SMO men att de inte vinner på taktisk nivå. Om Ryssland mot all förmodan skulle störta regimen i Kiev så skulle Ryssland få hantera gerillakrigare vilket i slutändan skulle leda till Ryssland måste dra sig ur på samma sätt som Sovjet och USA drog sig ur Afghanistan.

Jag är rätt övertygad om att Ryssland har funderat på detta. Om Ryssland nöjer sig med Donbas samt landbron till Krim och sedan annekterar dessa kanske saker och ting fungerar men om de planerar att ta hela Ukraina kan de inte hålla Ukraina på sikt. Givet vad vi har sett så ser det inte ut som om Ryssland har ambitionen att ta Ukraina men endast en mindre del av landet. Jag vet som sagt inte. Vidare har jag ingen aning om vad som sker på marken i Ukraina. Det är de stora penseldragen som är intressant för mig och inte så mycket om Ukraina tar tillbaka en by eller två.

Vad som är klart är att när vintern kommer (till och med tankesmedjan UI sade detta för flera veckor sedan) så kommer USA och EU:s vilja att fortsätta stödja Ukraina minska markant. Förhoppningsvis kommer vi se seriösa förhandlingar som avslutar det här kriget men som sagt. Vad vet jag. Västvärlden har öst ned ned prestige i den här konflikten och så har även Ryssland - i ett krig som hade kunnat undvikits om diplomati praktiserats från första stunden.

Ryssland invaderade!!! Bara några dagar innan lovade dom att inte invadera. Säg inte att båda är lika goda kålsupare. Är du på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in