Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-19, 20:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Enligt Peo Fallmo var AA aldrig med i baseballigan, då menar han väl gruppen som hade formella gatujobbet enbart 1982-83. Finns frågetecken kring AAs uppdrag före och efter mordet men i förhöret står det att han tjänstgjorde i piketgruppen sedan 1 maj 1985. Vd1 om jag fattat det rätt. "Han ingick i piketstyrkan och var inte piketbefälhavare".

Det är tredje gången Anti Avsan är på tapeten, första gången 1993, sen 2010 efter Anérs boksläpp Affären Anti Avsan. Och nu efter Matte och Ekevis avslöjande om LAC-banden.
2010 togs AAs ev medverkan i Palmemordet upp i Riksdagen. Det var Jan Lindholm (Mp) som skrev interpellationen. Han menade att ”en trovärdig dementi baserad på tungt material från den hemligstämplade utredningen skulle kunna stoppa en för rättsväsendet farlig mytbildning”.

Anti Avsan valde att inte delta i debatten. Inte hört honom kommentera palmemordet från talarstolen en enda gång, däremot finns en uppgift att han starkt dementerat att han befann sig på Sveavägen, när han fick frågan på ett möte i Söderort.
Alla som tror att Avsan var skytt tror att han ingick i en konspiration, är det orsaken varför han hållit tyst alla år? Om han agerade ensam skulle han nog kunnat uttala sig. Antingen i Riksdagen eller utanför.

En man såg att jag hade en palmebok idag vid lunch och frågade mig om teori, jag frågade honom också, vi trodde båda på konspiration. (Han berättade några intressanta saker också, bland annat om skatteverket och Harvard).
En undersökning i Palmerummet på fb sa att nästan 60 % tror på konspiration.
Är det representativt för svenska folket?

Ett gammalt ordspråk: bästa sättet att trötta ut folk är att berätta allt. Jag vill inte berätta allting, då skulle alla på forumet tappa intresset. Tror INTE det var Gud som mördade Palme, en teori man hör ibland eller skapade mörkläggningen, men i så fall tänkte han så. Alltså, att vi ska ha något att syssla med medan vi lever. Kommer nog dröja 36 år till innan vi vet allt.

Så länge det finns frågetecken blir ingen trött på Palmemordet.

Den senaste tiden har jag tänkt att de som tror på en ensam man gör det bara för spänningens skull, de vill inte att mordet ska lösas. Vad ska vi göra när de skyldiga sitter bakom galler? Har funderat mycket på vad sjutton ska man göra, tomt lär det bli i alla fall. Vi kommer aldrig kunna hitta något nytt intresse. Kanske får man börja spela golf.

AA inblandning är väl inte enbart vilandes på hans inblandning i baseballigan visserligen. Dock är det första gången jag hört talas om att den inbalndningen ifrågasatts. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Det som främst pekar mot att han har ett finger med i spelet i den eventuella konspirationen är ju hans medlemskap i Stockholms försvarskytteförening

Jo, det här är ju oöverträffat som mord. Man känner hela tiden att man är så nära men aldrig kommer fram. Beroendeframkallande. Och alltid finns det någon ny ände att nysta i. Jag har inte ens orkat försöka sätta mig in i Sydafrikaspåret än tex
Citera
2022-08-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
AA inblandning är väl inte enbart vilandes på hans inblandning i baseballigan visserligen. Dock är det första gången jag hört talas om att den inbalndningen ifrågasatts. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Det som främst pekar mot att han har ett finger med i spelet i den eventuella konspirationen är ju hans medlemskap i Stockholms försvarskytteförening

Jo, det här är ju oöverträffat som mord. Man känner hela tiden att man är så nära men aldrig kommer fram. Beroendeframkallande. Och alltid finns det någon ny ände att nysta i. Jag har inte ens orkat försöka sätta mig in i Sydafrikaspåret än tex

Om jag minns rätt jobbade han som polis under åren då baseballgruppen hade uppdrag, han var 23-24 år då. Inte säker. Tror det stod i DNs jubilarartikel, skrev ut den men hittar inte pappret nu. Bakom betalvägg, den som har DN kan googla på "Avsan siktar på resultat" eller "Avsan har många järn i elden". DN skojade till det med ordet "siktar" i rubriken och orden järn och eld som också dyker upp när man googlar...

Skoja om såna här saker... hmm.

Ja, det finns en massa rykten... och ordlekar... men vilka indicier finns för Avsan som GM?

Man får ju skilja på egna upplevelser och magkänslor och fakta, som man kan övertyga andra människor med. Men kanske är egna upplevelser och magkänslor bättre vägledning ibland?

Det som fick mig (och Anér också vad det verkar) att tro på AA som skytt var en sån sak, en upplevelse efter ett mail. På den tiden visste jag inte att dom avlyssnade mail och sånt. Skrev om AA. Det var en våldsam attack, extremt grova hot. Personliga upplevelser är inget som övertygar andra, tvärtom, men jag tycker faktiskt att det är bevis för mig... en form av bevis.

Det är dags att spränga svenska tysthetslöftet och alla tabun kring namnet, gå igenom fakta om AA rakt på sak... som vi gjort med hundra andra. Om man inte får nämna namn måste hälften av alla inlägg på denna tråd raderas. Eller 90 %.

Alla ni som sportat med AA genom åren, sett honom springa, hur är hans löpstil?

Indicier som talar emot: längden. Inget vittne har sagt 1.91.

Indicier som talar för: 1) Ekevi och Mattes avslöjande om LAC-banden 2) står på medlemslistan i den skytteförening som pekats ut som "svenska-operativa- stay- behind". 3) Nyckelvittnenas beskrivning av ansikte och kroppsform (troligen även löpstil)

4) Skönjbar hybris och härskartekniska drag i debatter i riksdag och annat... Det som kallas psykopatisk personlighetsstörning krävs för att utföra uppdraget framförallt de 36 åren efter, visst får man såna vibbar när han avslutar förhöret med att vifta med "säkerhetsklassad- tjänst"- kortet. 5) Två mordplatsvittnen (AR var en ett flyktvägsvittne iofs) ska ha pekat ut AA 6) Olle As påstådda påstående att Per A pekat ut honom som gymbesökaren. 7) Finska flickorna

De två sista argumentet har varit rejält ifrågasatta genom åren... Uppgifterna kan tolkas på många sätt, innehåller osäkerhet, men det är ett annat ämne.... (Samtidigt är motargumenten ibland mer talande, och kanske avslöjande. När man fokuserar på Hall och bloggare och beskriver det som mytbildning och en "skröna som spreds på nätet" när PU genomförde åtta (sic) förhör. Det gör personerna per definition centrala i utredningen (om man lite fräckt slår ihop finska flickorna till en person är det de personer PU visat störst intresse av alla mordplatsvittnen. Förhört flest gånger. Ett annat indicium är samtalen mellan Ölvebro och Olle A, som publicerades i Anérs bok. Vad gäller mörkning... och kategorin "helhet-magkänsla" var det på sin tid personligen det starkaste indiciet.

Idag tycker jag vittnesmålen är den starkaste bevisningen... efter att banden med Holmér släpptes. (Trots att längden inte stämmer... Han var 16 cm längre än Palme, som visserligen låg ner för de flesta vittnena. Kanske svårt avgöra längd på en mörk silhuett om man inte har någon att jämföra med)

Banden med Holmér var sensationella, (det framkom att Lisbeth verkligen sett ansiktet och att Holmér såg som sin uppgift att krossa det vittnesmålet om ansiktet. Det handlade om kinderna, och ljusa överläppen. Mustaschgrejen).
Framförallt den korta halsen.

Anna H såg kroppen länge, 5-10 sek, hon var i den ålder då man tittar på kroppar, hennes uppgifter om kroppen i första förhöret är trovärdiga. Snygg kropp sa hon. Det hon reagerade på var den korta halsen. Det såg ut som att huvudet satt direkt på kroppen.
Senast redigerad av thorhan 2022-08-19 kl. 21:54.
Citera
2022-08-19, 23:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om jag minns rätt jobbade han som polis under åren då baseballgruppen hade uppdrag, han var 23-24 år då. Inte säker. Tror det stod i DNs jubilarartikel, skrev ut den men hittar inte pappret nu. Bakom betalvägg, den som har DN kan googla på "Avsan siktar på resultat" eller "Avsan har många järn i elden". DN skojade till det med ordet "siktar" i rubriken och orden järn och eld som också dyker upp när man googlar...

Skoja om såna här saker... hmm.

Ja, det finns en massa rykten... och ordlekar... men vilka indicier finns för Avsan som GM?

Man får ju skilja på egna upplevelser och magkänslor och fakta, som man kan övertyga andra människor med. Men kanske är egna upplevelser och magkänslor bättre vägledning ibland?

Det som fick mig (och Anér också vad det verkar) att tro på AA som skytt var en sån sak, en upplevelse efter ett mail. På den tiden visste jag inte att dom avlyssnade mail och sånt. Skrev om AA. Det var en våldsam attack, extremt grova hot. Personliga upplevelser är inget som övertygar andra, tvärtom, men jag tycker faktiskt att det är bevis för mig... en form av bevis.

Det är dags att spränga svenska tysthetslöftet och alla tabun kring namnet, gå igenom fakta om AA rakt på sak... som vi gjort med hundra andra. Om man inte får nämna namn måste hälften av alla inlägg på denna tråd raderas. Eller 90 %.

Alla ni som sportat med AA genom åren, sett honom springa, hur är hans löpstil?

Indicier som talar emot: längden. Inget vittne har sagt 1.91.

Indicier som talar för: 1) Ekevi och Mattes avslöjande om LAC-banden 2) står på medlemslistan i den skytteförening som pekats ut som "svenska-operativa- stay- behind". 3) Nyckelvittnenas beskrivning av ansikte och kroppsform (troligen även löpstil)

4) Skönjbar hybris och härskartekniska drag i debatter i riksdag och annat... Det som kallas psykopatisk personlighetsstörning krävs för att utföra uppdraget framförallt de 36 åren efter, visst får man såna vibbar när han avslutar förhöret med att vifta med "säkerhetsklassad- tjänst"- kortet. 5) Två mordplatsvittnen (AR var en ett flyktvägsvittne iofs) ska ha pekat ut AA 6) Olle As påstådda påstående att Per A pekat ut honom som gymbesökaren. 7) Finska flickorna

De två sista argumentet har varit rejält ifrågasatta genom åren... Uppgifterna kan tolkas på många sätt, innehåller osäkerhet, men det är ett annat ämne.... (Samtidigt är motargumenten ibland mer talande, och kanske avslöjande. När man fokuserar på Hall och bloggare och beskriver det som mytbildning och en "skröna som spreds på nätet" när PU genomförde åtta (sic) förhör. Det gör personerna per definition centrala i utredningen (om man lite fräckt slår ihop finska flickorna till en person är det de personer PU visat störst intresse av alla mordplatsvittnen. Förhört flest gånger. Ett annat indicium är samtalen mellan Ölvebro och Olle A, som publicerades i Anérs bok. Vad gäller mörkning... och kategorin "helhet-magkänsla" var det på sin tid personligen det starkaste indiciet.

Idag tycker jag vittnesmålen är den starkaste bevisningen... efter att banden med Holmér släpptes. (Trots att längden inte stämmer... Han var 16 cm längre än Palme, som visserligen låg ner för de flesta vittnena. Kanske svårt avgöra längd på en mörk silhuett om man inte har någon att jämföra med)

Banden med Holmér var sensationella, (det framkom att Lisbeth verkligen sett ansiktet och att Holmér såg som sin uppgift att krossa det vittnesmålet om ansiktet. Det handlade om kinderna, och ljusa överläppen. Mustaschgrejen).
Framförallt den korta halsen.

Anna H såg kroppen länge, 5-10 sek, hon var i den ålder då man tittar på kroppar, hennes uppgifter om kroppen i första förhöret är trovärdiga. Snygg kropp sa hon. Det hon reagerade på var den korta halsen. Det såg ut som att huvudet satt direkt på kroppen.
Vilka mordplatsvittnen har pekat ut honom menar du? Det måste jag ha missat eller glömt.
Citera
2022-08-20, 00:40
Medlem
Citat:
Vilka mordplatsvittnen har pekat ut honom menar du? Det måste jag ha missat eller glömt.

Kategorin andrahandskällor med lågt bevisvärde, två ifrågasatta vittnen... bland annat AR https://wpu.nu/images/9/98/Pol-2018-02-26_D22174-00_tips_Anti_Avsan.PDF. I nuläget har de flesta bevis och utpekande av AA lågt värde, till exempel att han ska ha deltagit på SÅs möten i Gamla Stan (källa Minell) och att VG före sin död i USA ska ha sagt till det amerikanska tv-teamet att skytten hette Anti Avsan (källa IvB),

Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
http://www.youtube.com/watch?v=E69Ei1bsLTk

05:09 och framåt i klippet talar IvB om Anti A

Jag vet inte varför Anti A tiger. Men en inte allför vågad gissning skulle kunna vara nånting med hans politiska ställning

Intressant dock att Victor G ska ha talat om för folk i USA att Anti A är mördaren

alltså innan hans namn blev känt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
AA vet jag inte om vi med någon slags trovärdiget alls kan placera på mordplatsen även om finskornas iakttagelse inte kan avföras i sig.

VG var knappast tillräckligt kompetent att genomföra detta men kan ha funnits med i utkanten som nyttig idiot och kan t ex ha fått låna ut sin rock till GM och eller funnits i mordets grannskap t ex i mördarens förmodade flyktriktning.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nä, men har ens just de två kvinnorna sagt att det är AA de sett? Är inte det en slutsats av Aner? Jag blir inte riktigt klok på hur detta ligger till.

Inläggen skrevs 2013, då var inte förhören med AA och finska flickorna ute. Men samtalen mellan Ölvebro och Olle A fanns , sedan några år tillbaka. Det är enda osminkade Ölvebro jag sett, HÖ-bakom-masken, bland annat medger han att flickornas vittnesmål överensstämmer i alla avgörande delar. Av alla vittnen finns det få som blivit sämre behandlade av fb-herrarna och utredarna, även om Skandiamannen spelar i egen liga. Någonstans måste vi sätta ner foten vad gäller den biten, det är helt ok att stödja alla mordpatruller om man gör det av nervösa skäl, först och främst är det pissnödigheten som styr när skit kastas på de mest utsatta, i synnerhet finska flickorna. Men när Ölvebro bakom sminket medger att flickornas berättelse överensstämmer vad gäller det väsentliga är det bara fånigt att som enda argument för deras låga trovärdighet nämna att en av dom inte mindes rätt film, de kom från bion och hon trodde i förhören att de sett än annan film än vad de sett.

Läst igenom tråden nu. Massa påståenden från elfenbenstornen.
PeoF tycker att alla ska komma ihåg vilken film man sett. Två personer som ofta var på bio tillsammans, då ska man minnas vilken film man såg ett specifikt datum sju år tidigare. Tjena. En tror att de kommit överens om att hitta på en historia under åtta förhör, med syfte att få sina liv förstörda...eller vad... En annan tror att uppgifterna kommer från en enda person, som den andra återberättar.... Det är inte korrekt, de har två egna levande berättelser och det Anneli reagerade på var att Anki tilltalade mannen på finska... Hennes främsta minne. Och det är påhittat?

De tjafsade och bråkade efter mordet när de pratade om det. Inte överens om detaljer, och hur empatilös måste man i så fall vara.... om man tror att man tillsammans hittar på det man inte minns på samma sätt.

De är tydliga med att de minns helt olika, t ex om vad de pratade om... och vore det tvärtom hade man kunnat misstänka dom för att vara ännu uslare hysteriska människor än Skandiamannen.... Men flicka 1 minns inte att flicka 2 upprört pratat om vapnet under Sveavägen-promenaden, innan de hörde skottet. De hörde bara ett skott, (en viktig detalj att komma ihåg...)

Och Myeg stora varningsklocka är att det gick sju år innan de vågade berätta.
Jaha.
Kan garantera att han legat och skakat i fosterställning under 36 år utan att gå utanför dörren, om han varit med om samma sak.
De ser mördaren i ögonen. De ser vapnet. En bekant som oroligt meddelar att han är igenkänd. Någon med förmåga att sätta sig in i den situationen fattar vilken mardröm det är.
Går liksom inte att jämföra med något annat vittne.
Om deras berättelse är korrekt är dom de enda som direkt vet att mordet är organiserat och att konspirationens huvudpersonen vet vilka dom är
Senast redigerad av thorhan 2022-08-20 kl. 00:46.
Citera
2022-08-20, 09:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kategorin andrahandskällor med lågt bevisvärde, två ifrågasatta vittnen... bland annat AR https://wpu.nu/images/9/98/Pol-2018-02-26_D22174-00_tips_Anti_Avsan.PDF. I nuläget har de flesta bevis och utpekande av AA lågt värde, till exempel att han ska ha deltagit på SÅs möten i Gamla Stan (källa Minell) och att VG före sin död i USA ska ha sagt till det amerikanska tv-teamet att skytten hette Anti Avsan (källa IvB),

Inläggen skrevs 2013, då var inte förhören med AA och finska flickorna ute. Men samtalen mellan Ölvebro och Olle A fanns , sedan några år tillbaka. Det är enda osminkade Ölvebro jag sett, HÖ-bakom-masken, bland annat medger han att flickornas vittnesmål överensstämmer i alla avgörande delar. Av alla vittnen finns det få som blivit sämre behandlade av fb-herrarna och utredarna, även om Skandiamannen spelar i egen liga. Någonstans måste vi sätta ner foten vad gäller den biten, det är helt ok att stödja alla mordpatruller om man gör det av nervösa skäl, först och främst är det pissnödigheten som styr när skit kastas på de mest utsatta, i synnerhet finska flickorna. Men när Ölvebro bakom sminket medger att flickornas berättelse överensstämmer vad gäller det väsentliga är det bara fånigt att som enda argument för deras låga trovärdighet nämna att en av dom inte mindes rätt film, de kom från bion och hon trodde i förhören att de sett än annan film än vad de sett.

Läst igenom tråden nu. Massa påståenden från elfenbenstornen.
PeoF tycker att alla ska komma ihåg vilken film man sett. Två personer som ofta var på bio tillsammans, då ska man minnas vilken film man såg ett specifikt datum sju år tidigare. Tjena. En tror att de kommit överens om att hitta på en historia under åtta förhör, med syfte att få sina liv förstörda...eller vad... En annan tror att uppgifterna kommer från en enda person, som den andra återberättar.... Det är inte korrekt, de har två egna levande berättelser och det Anneli reagerade på var att Anki tilltalade mannen på finska... Hennes främsta minne. Och det är påhittat?

De tjafsade och bråkade efter mordet när de pratade om det. Inte överens om detaljer, och hur empatilös måste man i så fall vara.... om man tror att man tillsammans hittar på det man inte minns på samma sätt.

De är tydliga med att de minns helt olika, t ex om vad de pratade om... och vore det tvärtom hade man kunnat misstänka dom för att vara ännu uslare hysteriska människor än Skandiamannen.... Men flicka 1 minns inte att flicka 2 upprört pratat om vapnet under Sveavägen-promenaden, innan de hörde skottet. De hörde bara ett skott, (en viktig detalj att komma ihåg...)

Och Myeg stora varningsklocka är att det gick sju år innan de vågade berätta.
Jaha.
Kan garantera att han legat och skakat i fosterställning under 36 år utan att gå utanför dörren, om han varit med om samma sak.
De ser mördaren i ögonen. De ser vapnet. En bekant som oroligt meddelar att han är igenkänd. Någon med förmåga att sätta sig in i den situationen fattar vilken mardröm det är.
Går liksom inte att jämföra med något annat vittne.
Om deras berättelse är korrekt är dom de enda som direkt vet att mordet är organiserat och att konspirationens huvudpersonen vet vilka dom är

Börja titta på vilka som torgför vittnesmålen från de finska flickorna. Det börjar med att Bo Hall träffar en av tjejerna på en Finlandsfärja nästan SJU ÅR EFTER MOP! Bara tidsrymden borde få alla bedömare att bli på sin vakt. Hall kontaktar sin bekant och kontakt på DN, Olle Alsen, som är den som spinner vidare på tråden och får sägas driver fallet. Det är han som släpper antydningar om Anti Avsan till Lars Krantz och Sven Aner som sväljer allting med hull och hår och startar en förtalskampanj mot AA som har få om ens någon like i svensk rättshistoria.

Redan 1993 står det klart att inget av alla vittnen som i en strid ström passerar mordplatsen sett någon Dekorimaman, allra minst AA. Märkligt nog är det OA som besöker Hans Ölvebro för att driva de finska tjejernas vittnesmål vidare. Inbördes spretar tjejernas vittnesmål åt olika håll och det är oklart vilken film de verkligen såg. Men framförallt finns inget substansiellt som ger stöd för att de verkligen såg en Dekorimaman i Dekorimahörnan vid tiden för MOP. Inget av de vittnen som passerar mordplatsen på Sveavägens östra trottoar ser någon dekorimaman, Varken Ålenius, Landgre, Schaeffer, Rolder, Fauzzi, Björkman eller Hellgren , med och utan vidhängande sällskap , ser en skymt av någon som kan liknas vid Dekorimamannen.

Både PU och diverse privatspanare har fascinerarats av denne Dekorimaman. Många på vänsterkanten har varit påtagligt nöjda med att peka ut AA utan att någon som helst bevisning förelegat. Hans politiska åsikt har räckt som intäkt för anklagelserna. Han har också kallats nazist vilket inte heller har presterats några bevis för att han skulle varit eller vara. Sedan kommer alla turer med hot och hatmail till Aner, Gösta Söderström och även i något fall OA. Med tanke på allt som skrivits om honom blir det inte speciellt troligt att AA skulle som hämnd författat detta , öppet, från sin egen mail eller med ett så lättkopplat anagram som ”Anita Svan”.

Här finns en möjlig desinformationskampanj. Syften kan vara att smutskasta AA, peka mot VD1 , sprida förvirring i PU och att sprida förvirring även bland privata granskare. Kanske ha flera av dessa anledningar som mål. Om detta varit syftet för vi nog ge den eller dom som anstiftat detta erkännandet av att lyckats över förväntan. Vem eller vilka som ligger bakom är inte lika lätt att säga. Men OA är en som sticker ut, det är han som driver på om dom finska flickorna. Här går mönstret igen , det är han som redan 1987 i förtäckta ordalag i DNs ”Friskytten” pekar mot Leif Thell och Tomas Piltz. Han är den som drar fram ”att det svenska trädet ska fällas” och flera andra trådändar. OA öppnar många dörrar men är aldrig med och stänger någon. Det är ofta han som är källa till SA och LK som sedan skenar iväg med egenkomponerade lösningar i MOP-sammanhang.

Desinformationen i MOP är ett kapitel för sig som är intressant att granska . Stasikampanjen mot EAP finns redan som ett exempel. Boken ”Uppdrag Olof Palme” av Hermansson/Wenander är ett annat. Säkerligen finns det åtskilliga fler. Ett statsmannamord av MOPs kaliber ger möjligheter att känga en motståndare som många kan dra nytta av. Här tycker jag att OA och hans insatser runt MOP förtjänar att synas i sömmarna.
Citera
2022-08-20, 16:22
Medlem
Citat:

Baseballigan är ganska flytande begrepp... Beror på vad man menar.

Förstått historien så här: En grupp rekryterades av polisledningen för speciella uppgifter 82. Kallades gatuvåldsgrupp. När uppdraget avslutades formellt ("upplöstes") fortsatte gruppens personer (eller många) att arbeta tillsammans tre-fyra år till. I samma distrikt.
Citera
2022-08-20, 16:42
Medlem
Citat:

Du kan lugnt utgå ifrån att allt som kommer ifrån IvB
är desinformation.
Lyssna gärna på podden palmemordet https://play.acast.com/s/c56e33a7-8618-40d8-9849-d73207c777f1/nnpdQBnqrJGlUEKJmYuaOUDmmKOKhEbq
IvB del 4 men även del 3.
AA nämns ju i flera narrativ på samma gång. 1. Det pratas på stan. 2. Via Anders Larsson och VG och Bo Stål och Baltiska Kommiten där också AA skulle vara medlem och att BK är de som utför mordet.
3: TV-teamet: Hela världen känner till att det var AA 4. TV-teamet: VG påpekar AA. 5. I Birchans brev på internet. AA mördade (kanske) inte Palme men han vet vem som är mördaren.

Läs även Emil Oscarssons inlägg i Palmemordet FUP och övriga handlingar. Han gör där troligt att IvB inspirerats till sin historia om Charles Morgan ifrån Pajens möten med Rüdiger Hesch beskrivna av Köhler i Insyn nummer 1 1985.
I någon av Olof Frånstedts böcker finns dessa möten också beskrivna.
Och det är IMO *inte* klarlagt att IvB framförde någon användbar info före mordet.
Jag tror inte man ta Borgnäs/Breskys eller specifika tidningsjournalisters ord på detta som mer sanna än t. ex. KG Olssons egna. Jag blev övertygad om detta av något jag läste i Svd. Jag kan återkomma till detta om så önskas
Citera
2022-08-20, 19:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
ANTIHJÄLTEN, del3
Det är mest logiskt att Skandiamannen drog sig ut på trottoaren mot gatan till när han kom närmare och såg mannen som låg där, och sen när människor rusade till. Inget man själv kommer ihåg. Men hans plan var ju att passera, smita från platsen. Man minns inte sånt själv, om han gick innanför pelaren eller utanför men hans plan från början var att runda mannen. När folk rusade till blev han själv lite omringad, det var folk överallt på trottoaren. Svårt smita därifrån.

Måste lösa problemet med stämpelklockan, innan teorin kan få anhängare... Men han har själv sagt att han bara ville därifrån, varför ska man hitta på att man vill smita? Varför skulle inte teorin om fegisen vara korrekt, han säger ju det själv?

Sammanfattning:
Han var inte en lögnare. Han var det mest korrekta vittnet.
Han ville inte spela Bruce Willis-hjälte. Han ville vara en fegis.
Petterssons artikel är full av nonsens som inte har med mordet att göra, som en skolbok i ”alltid lurar jag någon”.

Hela artikeln är ett förvirringstillstånd.
Manipulation, manipulation, ....
Egentligen är hela historien om Skandiamannen en grundkurs i manipulation. Fem steg: Anér – Larsson – Pettersson – Petersson – Netflix.

När de två första privatspanarna tog upp Skandiamannen var det ingen som brydde sig, när män med status i utredning och på Netflix var det fler. Trots att det var samma uppgifter.
Manipulation handlar om status.
Fina ord.
Fina titar.

Petterssons artikel var droppen.

Jag kan inte ha varit för hård i första delen, Petterssons artikel är ju en crash course i manipulation, professionell manipulation.. omöjligt att tycka något annat. Handlar inte om fria ordet och debatt och rätten till en teori. Alla ingredienser finns: information, kontakt, betalning. Man behöver inte blanda in brevlådeföretagen. Det mesta är öppet.

Alla fattar att det långa kapitlet om Palmes längd inte har något med händelsen att göra. Inte värt kommentera eg. Men typexempel på manipulation. När det spårat ur.

En av de få vittnen som får frågor om omgivningen är kocken Faucci. Han står på avstånd och ser en fri gata utan människor fram till Tunnelgatan. Såna där detaljer i synminnet som man inte ska dra så stora växlar på men hans minnesbild måste vara ca 10-30 sekunder efter skotten (han ser när någon med täckjacka (Anders B?) kommer ut från sitt gömställe. Troligen har Skandiamannen dragit sig utåt och är skymd av pelare, eller så fokuserar NF sin blick på folket vid korsningen)

Vi som grävt i detta har lärt oss mycket.
Minnet.
Perspektivism.
Och manipulation...
Och hot.
Vi har lärt oss den hårda vägen.

Både Mårten och Skandiamannen kommer på att de sett en man som de glömt att prata om. Egentligen handlar inte det om fördröjning av minnet, utan om att man inte vet vad som är viktigt på en gång. När man funderat och smält tänker man: det där var ju jätteviktigt. Finns två fina ord för tidsminnet och sorteringsminnet som jag inte minns…

DN publicerade ett debattinlägg med 15 sakuppgifter i Skandiamannens förhör som han inte kunde känt till om han var gärningsman eller hittat på allt av annan anledning. Uppgifterna hade inte kommit fram i media. Jag har inte läst denna tråd om Skandiamannen men fokus ska väl vara på de tunga faktaargumenten, inte manipulationerna. De lade till några punkter, men de var inte lika övertygande. Till exempel var ju poliserna och språngmarschen en stor grej i Skandiamannens förhör, och det hade inte framkommit i media att poliserna sprang in i gränden när förhöret gjordes. Men han kunde ju gömt sig någonstans och sett poliserna. På Luntmakargatan i så fall. Uppe på Åsen lär han inte ha sett att dom sprang på Tunnelgatan.
Han skulle kunnat ha sprungit in genom bakdörren på Skandiahuset och upp till sitt rum och kikat genom fönstret och sett dom, rent teoretiskt. Inte mer fantasifullt än annat som presenterades på presskonferensen egentligen.

Fel forum?
Hade du datum för Petterssons artikel? Var det DN?
Citera
2022-08-21, 13:10
Medlem
Imorgon ska Gjutarenäfve ha premiär på intervjun med Tage T när dom åker till Holmers gamla hus, och Tore Rainer som bodde några hundra meter ifrån. I filmen säger han att Palme sköts med en startpistol. CG Ö hade berättat för Tore att han byggt om många pistoler och att de användes vid mordet. Otto E-titta på det och gör filmer.
Tore R ska ha varit Carl-Gustav Ös plastfarsa. Hjälpte fram honom i Sverige. Hade rätt kontakter, jobbade inom försvarets hemliga grenar.
Lite svårt att tro på uppgiften att uppdraget att mörda Palme gick till Holmér. CGÖ sa det till Tore.
Mest pratar han om vapnet.
Frågor på det.
Om mordvapnen var en startpistol som Tage T säger var kulorna ditplacerade i efterhand och vittnesmålet om lång pipa fel (eller kan den varit ombyggd på det sättet?) Obduktionsrapporten behöver väl inte ha varit manipulerad? Experter har sagt att utgångshålet stämmer bättre med 22 än den kaliber som hittades.
Är det inte konstigt om båda träffade OP som Tage T säger? Då borde han väl rasat efter det första.
Citera
2022-08-21, 17:35
Medlem
Dr.Katis avatar
Ny video från allas våran Matte.
SOPS DOKUMENTEN / MORDMOTIVET heter den, upplagd för några timmar sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=CgdWJkn2rY0
Citera
2022-08-21, 18:43
Medlem
Gjutarenäfves intervju med Tage T ska inte ha premiär förrän på tisdag kl 19.
Lutar det inte åt att han har rätt om startpistolen?
Vilka fakta finns?
Tage T pratar alltså om Tore R som ska ha bott med CGÖs mamma och blev hans läromästare, han berättade att han byggt om vapen till mordet... ”små modeller som kan gömmas i handen och i väskor”.
Leif GW intresserade sig för väskan på buss43, en typ av väska han kände igen, vittnet på Åsen talade om en väska. En startpistol hittades på en sidogata. Lätta nästan osynliga vapen för den rörliga skyddspatrullen, själv har jag varit övertygad om det. Det är inte så himla vanligt att man hittar pistoler i lövhögar på trottoaren. När det är några timmar efter mordet är chansen stor att det finns samband.

Men inte lika säkert att skytten hade samma modell.

Ett vittne såg vilda-västern-pipa och Ekevi och Leif GW pratar om Magnum och .375 fortfarande.

Eliten på den tiden sa att det var fel kulor. Tunga expertnamn.
Chefen för tekniska roteln som genomförde brottsplatsundersökningen, polisbefälet på platsen, Lexne på Smith&Wesson Sverige, Tuveden och Wolmarans som gjorde en fristående teknisk undersökning.
De utklassar Holmér och Leif GW i vapenkompetens. Men vi tycker att Holmér och Leif GW är mer trovärdiga i Palmeärendet.

Svårt att fatta historien om kulorna. Om de var ditplacerade så kan det inte varit Holmérs påhitt. I så fall hade han sagt: dom hittades av en polisman längre bort. Sen hade ingen grävts i det. Omvägen genom en privatperson tyder på Holmér delvis var en docka i utredningen, eller snarare: fanns andra krafter som verkade också. Eller kanske bara ogenomtänkt, holmerskt hjärnsläpp. Den kan inte ha hamnat där sa Vincent Lange vid tre tillfällen, för att hamna där måste den tagit på vägg eller pelare. Då skulle den varit kraftigt deformerad. Lange provsköt den typen av kulor för att se hur de beter sig och upptäckte att de visst kunde vara så oskadda, om de inte tar i en vägg, det hade han kommit fram till. Men i så fall skulle den hittats långt ifrån mordplatsen. Omvägen genom en pratglad privatperson gjorde att det blev känt när och var den hittades. Orimligt av tre skäl: de hade undersökt området med metalldetektorer, silat snön osv. Hundratusen svenskar hade passerat platsen och den låg fullt synlig, ska ha hittats på 2 minuter har man alltid tänkt. Den måste gått i väggen och fått skador.

Svårt att reda ut historien. Palmeutredarna har någon gång luftat teorin att det är rätt vapen men fel kulor. Ställt frågan: varför placera ut rätt sorts kulor? Vart tog i så fall de rätta kulorna vägen? Haha, ja…kanske… det kan vara många som vill bestämma i en konspiration.
Eller så placerades kulorna ut av Kalle Karlsson från Hökarängen, för att skoja med Holmér.
Eller ha något med DNA från GM att göra..?

Vincent Lange ansvarade för brottsplatsutredningen och sa i Kvällsposten 1988 att kulorna var ditplacerade och att det tyder på konspiration. Han satt i Palmerummet också och fick inblick i hela utredningen, Palmerummet var också inne på konspiration då de första månaderna. 1988, Ebbe-året, syftade Lange på PKK?

Min bild av Palmerummet är för övrigt att det var spänt och avvaktande, mest blickar och tassande runt varandra. Alf K och Hans H satt och bevakade varandra, två fiender som kommit över på samma sida. Trott att bråken mest var utanför rummet, med åklagare. Svårt att veta vad Lange sa då till Holmer, 1988 sa han: ”blivit allt mer övertygad om att de var utplacerade för att vilseleda utredningen”.

Tage T säger i filmen att andra skottet inte var mot Lisbet. Hon blev inte skadad. Det var hon som sa det, enligt Skandiamannen.

Hon fick nog blodfläckar på kappan när hon satte sig ner och la armen om OP. Såg blodfläcken sen. Trodde att hon blivit beskjuten.

Han säger: antingen träffar man eller träffar inte. En kula kan inte snudda vid hud på det sättet, det kan inte bli ett långt sår.
Han menar väl: om kulan snuddar huden viker den av, kulans kraft-och tyngdlag. Vet inte om det stämmer.
Senast redigerad av thorhan 2022-08-21 kl. 18:48.
Citera
2022-08-21, 20:25
Medlem
Citat:
Gjutarenäfves intervju med Tage T ska inte ha premiär förrän på tisdag kl 19.
Lutar det inte åt att han har rätt om startpistolen?
Vilka fakta finns?
Tage T pratar alltså om Tore R som ska ha bott med CGÖs mamma och blev hans läromästare, han berättade att han byggt om vapen till mordet... ”små modeller som kan gömmas i handen och i väskor”.
Leif GW intresserade sig för väskan på buss43, en typ av väska han kände igen, vittnet på Åsen talade om en väska. En startpistol hittades på en sidogata. Lätta nästan osynliga vapen för den rörliga skyddspatrullen, själv har jag varit övertygad om det. Det är inte så himla vanligt att man hittar pistoler i lövhögar på trottoaren. När det är några timmar efter mordet är chansen stor att det finns samband.

Men inte lika säkert att skytten hade samma modell.

Ett vittne såg vilda-västern-pipa och Ekevi och Leif GW pratar om Magnum och .375 fortfarande.

Eliten på den tiden sa att det var fel kulor. Tunga expertnamn.
Chefen för tekniska roteln som genomförde brottsplatsundersökningen, polisbefälet på platsen, Lexne på Smith&Wesson Sverige, Tuveden och Wolmarans som gjorde en fristående teknisk undersökning.
De utklassar Holmér och Leif GW i vapenkompetens. Men vi tycker att Holmér och Leif GW är mer trovärdiga i Palmeärendet.

Svårt att fatta historien om kulorna. Om de var ditplacerade så kan det inte varit Holmérs påhitt. I så fall hade han sagt: dom hittades av en polisman längre bort. Sen hade ingen grävts i det. Omvägen genom en privatperson tyder på Holmér delvis var en docka i utredningen, eller snarare: fanns andra krafter som verkade också. Eller kanske bara ogenomtänkt, holmerskt hjärnsläpp. Den kan inte ha hamnat där sa Vincent Lange vid tre tillfällen, för att hamna där måste den tagit på vägg eller pelare. Då skulle den varit kraftigt deformerad. Lange provsköt den typen av kulor för att se hur de beter sig och upptäckte att de visst kunde vara så oskadda, om de inte tar i en vägg, det hade han kommit fram till. Men i så fall skulle den hittats långt ifrån mordplatsen. Omvägen genom en pratglad privatperson gjorde att det blev känt när och var den hittades. Orimligt av tre skäl: de hade undersökt området med metalldetektorer, silat snön osv. Hundratusen svenskar hade passerat platsen och den låg fullt synlig, ska ha hittats på 2 minuter har man alltid tänkt. Den måste gått i väggen och fått skador.

Svårt att reda ut historien. Palmeutredarna har någon gång luftat teorin att det är rätt vapen men fel kulor. Ställt frågan: varför placera ut rätt sorts kulor? Vart tog i så fall de rätta kulorna vägen? Haha, ja…kanske… det kan vara många som vill bestämma i en konspiration.
Eller så placerades kulorna ut av Kalle Karlsson från Hökarängen, för att skoja med Holmér.
Eller ha något med DNA från GM att göra..?

Vincent Lange ansvarade för brottsplatsutredningen och sa i Kvällsposten 1988 att kulorna var ditplacerade och att det tyder på konspiration. Han satt i Palmerummet också och fick inblick i hela utredningen, Palmerummet var också inne på konspiration då de första månaderna. 1988, Ebbe-året, syftade Lange på PKK?

Min bild av Palmerummet är för övrigt att det var spänt och avvaktande, mest blickar och tassande runt varandra. Alf K och Hans H satt och bevakade varandra, två fiender som kommit över på samma sida. Trott att bråken mest var utanför rummet, med åklagare. Svårt att veta vad Lange sa då till Holmer, 1988 sa han: ”blivit allt mer övertygad om att de var utplacerade för att vilseleda utredningen”.

Tage T säger i filmen att andra skottet inte var mot Lisbet. Hon blev inte skadad. Det var hon som sa det, enligt Skandiamannen.

Hon fick nog blodfläckar på kappan när hon satte sig ner och la armen om OP. Såg blodfläcken sen. Trodde att hon blivit beskjuten.

Han säger: antingen träffar man eller träffar inte. En kula kan inte snudda vid hud på det sättet, det kan inte bli ett långt sår.
Han menar väl: om kulan snuddar huden viker den av, kulans kraft-och tyngdlag. Vet inte om det stämmer.

Jag skulle vilja göra ett skottest på djurhud för o se hur ex såret blir
Med tanke på hur det beskrevs av den person på sjukhuset som fick se lisbeths skada
Ställer mig fortfarande oklart om hon faktiskt blev skottskadad den kvällen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in