Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
AA vet jag inte om vi med någon slags trovärdiget alls kan placera på mordplatsen även om finskornas iakttagelse inte kan avföras i sig.
Nä, men har ens just de två kvinnorna sagt att det är
AA de sett? Är inte det en slutsats av Aner? Jag blir inte riktigt klok på hur detta ligger till.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
har jag funderat en hel del kring.
* Vi har den befängda som togs fram av PU där en 30-45 årig misslyckad och psykiskt störd individ träder fram.
* Vi har också LGWP:s teori om en jämnårig med honom själv.
Ingen av dem känns dock gjuten i sten. Vilka fler kan spånas fram?
Ålder?
GM uppskattas som ca 30 till 40 år gammal men vad baseras det egentligen på. Ingen såg egentligen hans ansikte så mycket av intrycket handlar nog om antaganden och klädsel. Yngre människor gick inte runt i rock och eventuell huvudbonad. Snarast var de klädda som vittnet Fauzzi.
Alltså kan GM mycket väl vara en man i dryga 20 årsåldern liksom en vältränad +50 åring med klädsel som inte skulle väcka uppmärksamhet i onödan. Om han var i åldern kan han alltså vara ca 50 idag.
Bakgrund.
GM bör ha varit väl förtrogen med vapen och väl hemmastadd i Stockholm. Vältränad och kall. Kanske militär utbildning färsk med någon form av säkerhets eller vaktinriktning.. Möjligen väktare med t ex skyddsvaktsutbildning dvs i sådant fall troligen ABAB. Kanske till och med tjänstgjort på regeringskansliet eller t ex Skandia? Troligen inre motiverad dvs djup misstro till OP och hans gärning på ena eller andra sättet men inte direkt medlem i någon sådan organisation. Bör ha funnits i Stay Behinds rekryteringsbas men skulle man verkligen riskera att sätta ut någon aktiv som kunde kopplas till dem i sådant fall? Bättre med en karriärkåt wannabe med rätt kvalifikationer. En "civilist" som det sagts t ex Jallai av underrättelsekällor men en civilist med vapenvana och kanske tillgång till vapen.
Efter mordet.
Efter mordet tror jag att denne bytt verksamhet ganska snart. Nytt jobb på annan ort? Studier? Kanske även utomlands under perioder.
Gissningsvis en lite brokig karriär. Säkert aktiv skytt och duktig sådan och yrkesambitioner inom militär, säkerhet eller polisen som dock inte varit så framgångsrik som denne hoppats då hans kompetens och nyttighet i samband med mordet inte kan påvisas.
Personlighet
Man kan gissa att denne med tiden kunnat bli både misstänksam rent av paranoid mot folk kring sig (särskilt arbetskamrater och "nya bekanta"). Jag blir inte förvånad om han spanat på flickvänner och/eller arbetskamrater och därvid hamnat lite på kant i tillvaron.
Ser det som ett nödvändigt hedersuppdrag han utfört som soldat enligt order. Kanske lite bitter att han inte fått mera cred för sin insats och över att det inte gett den karriär han hoppats på idag.
Inte förvånad om denne varit aktiv i frivilligkretsar med anknytning till underrättelsetjänst och försvarsmakt som t ex föreningen Sveriges Öga och Öra där veteraner som vet att knipa igen känner en del av hans kompetens och inblandning och han kan känna sig bland vänner. Särskilt troligt med tanke på viss desinformation som kommit via dessa kretsars ombud olika vägar särskilt den senaste tiden när landsförrädarspåren växt fram på allvar.
Skulle inte bli förvånad om det personliga engagemanget kommer från t ex engagemang i Israels sak eller tredjevärldenfrågor (Sydafrika och Sydamerika) mer än hysteriska Palmehatarkretsar som EAP och t ex den vinddrivne VG. Helt säkert är han dock inte sosse. Då kommunismen är död gissar jag att han mera ligger åt hållet SD idag men med en personli profil. Lite bitter över sin karriär men stolt över sin egen kompetens som han gärna överdriver i sitt CV.
Gissar att han idag intresserar sig för mordet men att han (i vart fall inte öppet) debatterar det särskilt intensivt.
Finns i sådant fall någon som passar den profilen i verkligheten i Sverige idag?
Vad har ni för egna tankar om gärningsmannaprofiler?
Jag anser att den GMP Åsgård gjorde är felaktig då den inte har rätt grunder att byggas på. Bla är han HELT säker på att GM följt efter LOP från GRAND. Som framgår i G Walls bok "Mörkläggning" så är det ca 700 personer som på ett eller annat sätt rört sig vid GRAND vid den aktuella tidpinkten.
1 säger sig ha sett att någon följer efter LOP och det är korvförsäljaren vid AFs kyrka. G Wall påpekar detta för Åsgård som då hävdar att han har fler vittnen att tillgå. Vilka?
Vidare så säger GMP att GM dyker upp först efter att LOP passerat hörnan vid Dekorima. Vi har 2 vittnen som ser att detta inte stämmer, AB och CA, Jag tycker att även IM kan räknas dit.
AB är kanske mer intressant än man först anar, NF möter LOP och sedan en person han först tror är livvakt men som visar sig vara AB. AB har vid det här laget inte sett LOP varför han inte bör vara särskilt nära LOP. Enligt egen utsago går AB lite plan löst på trottoaren utanför Skandiahuset. Strax bestämmer han sig för att gå söderut och när han passerar pelaren ser han ett sällskap strax framför sig. Vad har då de gjort om han inte såg dem tidigare men efter pelaren är han alldeles bakom?
MO tyder tycker jag på att man borde ha en viss typ av erfarenhet vilket man kanske inte har när man är 25.
Tyder inte på att MO är ett "gangstermord".
Tror inte att man kan nå ända fram till GM om han inte själv ger sig till känna. Man kan nog däremot nå fram till vilken gruppering det rör sig om.
GM lever och är svensk.