2022-08-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ingen platt modell som stämmer. Inga modeller kan komma ifrån att solen går ner med oförminskad storlek. Omöjligt om solen kretsar ovanpå en skiva.

Vem har sagt att solen kretsar på en skiva? Sluta fantisera
Citera
2022-08-18, 21:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Vem har sagt att solen kretsar på en skiva? Sluta fantisera
I stor sett alla plattjordare i den här tråden säger att solen kretsar ovanpå en skiva. Gör du en modell där solen istället går ner runt kanten på skivan så får du problemet att det det skulle bli kolmörkt på hela jorden då detta sker. Nu vet vi att det alltid är dag någonstans på jorden så den modellen stämmer ju inte heller.
Citera
2022-08-18, 21:41
Medlem
systems avatar
Citat:
Vilka är det som som VET det? Och exakt VAD är det som talar emot att vi lever på en LEVEL EARTH?
Vekligheten.

Visa en modell som förklarar
- stjärnhimlen
- årstider
..

.. oj, jag har ju bett om detta tidigare. Jag glömde att jag inte fått svar från någon som påstår sig vara plattjordare.
Citera
2022-08-18, 21:43
Medlem
Citat:
I stor sett alla plattjordare i den här tråden säger att solen kretsar ovanpå en skiva. Gör du en modell där solen istället går ner runt kanten på skivan så får du problemet att det det skulle bli kolmörkt på hela jorden då detta sker. Nu vet vi att det alltid är dag någonstans på jorden så den modellen stämmer ju inte heller.

Vi lever på en LEVEL EARTH och vad är det som får dig att tro att människor i denna tråd har lösningen på formen av ytan vi bor på?

Kom in i matchen bland intelligenta människor
Citera
2022-08-18, 21:43
Medlem
Citat:
Vilka är det som som VET det? Och exakt VAD är det som talar emot att vi lever på en LEVEL EARTH?

Jag vet det. Och några miljoner till.

Citat:
... Och exakt VAD är det som talar emot att vi lever på en LEVEL EARTH?

Verkligen? Ska vi dra det en gång till

Den absolut enklaste och mest självklara saken som talar emot det är att vi hittar på jorden och därmed känner till avstånd, riktningar och form.

Vidare har vi tusen andra bevis såsom polstjärnans position över horisonten, gyrokompasser, stjärnhimlens rotation, solens skuggor, halvmånens lutning, parabolanteners höjdvinkel, objekt delvis dolda under horisonten, geodetiska mätningar ...

Listan kan göras hur lång som helst. Och samtidigt har vi exakt noll stöd för en platt jord.
Citera
2022-08-18, 21:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vi lever på en LEVEL EARTH och vad är det som får dig att tro att människor i denna tråd har lösningen på formen av ytan vi bor på?

Kom in i matchen bland intelligenta människor
Nej vi lever inte på en platt level earth. Det är lätt att visa att alla avstånd på jorden stämmer med globen men inte med en platt yta.
Citera
2022-08-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vekligheten.

Visa en modell som förklarar
- stjärnhimlen
- årstider
..

.. oj, jag har ju bett om detta tidigare. Jag glömde att jag inte fått svar från någon som påstår sig vara plattjordare.

https://youtu.be/JEFu9QjYzWc

Varsågod

Har visat det många gånger du har säkert försökt förstå om du inte är ny i denna värld. Men håll till godo ta din tid och försök förstå om din hjärna är kapabel
Citera
2022-08-18, 21:48
Medlem
Citat:
Vi lever på en LEVEL EARTH ...

Vad betyder "LEVEL EARTH"? Vad betyder level enligt dig? Det kan väl närmast översättas till "nivå"?

Vad menar du med att jorden är i nivå? Nivå relativt vad?

Citat:
https://youtu.be/JEFu9QjYzWc

Varsågod

Och var kommer din "LEVEL EARTH" in i det hela? Vad i klippet visar "NIVÅ JORD"?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-18 kl. 21:53.
Citera
2022-08-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ja jag vet vad vakuum är. Det är ingenting. Inte en kraft och inte någon dammsugare som kan suga bort luft.

Hur atmosfären kan finnas brevid rymden är förklarat ungefär ett hundra gånger i tråden men vi kan ta det i repris om du vill:

Ja gärna[/quote]

Luft har massa, alltså påverkas det av gravitation. Eftersom det är en gas har det visst tryck, och ju närmare marken ju större tryck. Detta hoppas jag vi kan vara överens om (att lufttrycket minskar ju högre upp man kommer)

Lufttrycket är en balans av hur mycket gravitationen kan pressar ihop luften. Ju närmare jordens centrum, ju starkare kraft och ju högre lufttryck. Och tvärtom.

Atmosfären har därför ingen tydlig gräns, den blir bara tunnare och tunnare tills det är vad vi kallar vacuum. Vacuum suger inte som många tror, utan det är lufttrycket som fyller utrymmet om man öppnar en behållare med vacuum, eller trycker något på plats om det är lägre tryck på andra sidan.

Anledningen att luften inte "sugs" ut i rymden är för att den hålls på plats av gravitationen. Det är alltså ingen sluten behållare.

Och när vi är inne på gravitation, gravitationen påverkar åt två håll, därav att lätta föremål påverkas mindre än tunga. Rent teoretisk så om du släpper en kettleball så åker jorden och kettlebollen mot varandra, dock är skillnaden i massa så oerhört stor att den rörelse jorden gör är så extremt liten så den är inte ens mätbar, men det är så gravitation fungerar. Föremål med massa dras till varandra. Att gravitationen inte kan dra ett lätt föremål igenom vatten beror på vatten är en vätska, och föremål som pressas ner i vätska genererar lyftkraft, motsvarande vikten på motsvarande volym vätska de pressar undan. Är föremålet då lättare än vätskan, så flyter det, då den kraften är större än gravitationen. Gravitationen är inte fast kraft eller givet värde hur stark den är, utan ett samspel mellan 2 objekt. Ju mindra massa ju mindre kraft. Det är därför du kan lyfta ett paket mjölk men inte en lastbil.

Barn förstår det här.

Hade vi haft en kupol över jorden med samma lufttryck oavsett höjd, och ett vacuum på utsidan, Då hade hela atmosfären sugits ut (eller blåst ut om man ska vara korrekt) om man öppnade ett hål i kupolen.

Just att luften blir tunnare på högre höjd är det enda bevis som behövs för att motbevisa just en kupol över jorden.

Vad är din åsikt om att lufttrycket sjunker ju längre upp ifrån marken man kommer?
Citera
2022-08-18, 21:52
Medlem
Citat:
Nej vi lever inte på en platt level earth. Det är lätt att visa att alla avstånd på jorden stämmer med globen men inte med en platt yta.

Ja ok visa gärna det eller länka mig till vart jag kan få se det. Tack
Citera
2022-08-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad betyder "LEVEL EARTH"? Vad betyder level enligt dig? Det kan väl närmast översättas till "nivå"?

Vad menar du med att jorden är i nivå? Nivå relativt vad?

Havsnivå, horisontnivå

Fattar du nu?
Citera
2022-08-18, 21:54
Medlem
Citat:
Havsnivå, horisontnivå

Fattar du nu?

Nej verkligen inte. Vem som helst kan ju enkelt konstatera att havsnivån inte är konstant.

Menar du att "LEVEL EARTH" är samma sak som olika vattenstånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in