2024-03-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ju ingen fast horisont av det slaget som skulle ligga exakt ett visst antal kilometer ut på en platt yta. Kompressionen gör ju inte att det helt plötsligt blir noll utan du ser längre med en kikare än med blotta ögat.

Du kan inte se bortom en horisont (oavsett hur den uppkommit) med en kikare, nej. Du kan göra horisonten mer tydlig, absolut. Men du kan inte se bortom den.
Citera
2024-03-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du kan inte se bortom en horisont (oavsett hur den uppkommit) med en kikare, nej. Du kan göra horisonten mer tydlig, absolut. Men du kan inte se bortom den.

Varför inte då? Vad är det som hindrar ljuset att nå fram? På en platt jord befinner sig solen ovanför den platta ytan och du kan dra en rak och obruten linje mellan ljuskällan och dina ögon. Och den övre delen av solen befinner sig på samma avstånd som den nedre, hela solen är lika mycket bortom horisonten.

Har du möjligen svårt med begreppet bortom? Påstår du seriöst att den övre delen av solen är hitom horisonten och att den nedre delen befinner sig längre bort (bortom) horisonten?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 21:35.
Citera
2024-03-24, 21:36
Medlem
Citat:
Det stämmer, jag har ingen färdig förklaring till varför något skulle försvinna som det gör bakom en horisontlinje som du tidigare idag inte erkände ens kunde existera.

Du har bestämt dig för att det måste gå att ha en horisontlinje på en platt jord, för annars faller hela världsbilden isär. Ditt problem är att du inte har någon förklaring till hur det kan uppstå. Du gör bara påståenden som du försöker få oss att bevisa eller motbevisa. Det är ganska meningslöst, eftersom vi vet att horisonten kommer från att jorden är rund, och det är för att vi har presenterat så mycket bevis att det inte råder några tvivel. Och de bevisen är du inte villig att diskutera av en eller annan anledning. Snarare klamrar du dig fast vid den omöjliga horisonten.
Citera
2024-03-24, 21:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Den typen av fasta horisont du talar om kan inte uppstå på en platt yta. Den punkt där du inte längre kan se hamnar där som allt blivit så litet att man inte längre kan uppfatta kommer att flytta sig om du förstorar.
Citera
2024-03-24, 22:27
Medlem
Citat:
Den typen av fasta horisont du talar om kan inte uppstå på en platt yta. Den punkt där du inte längre kan se hamnar där som allt blivit så litet att man inte längre kan uppfatta kommer att flytta sig om du förstorar.

Motivera varför en fast horisont inte kan uppstå på en platt yta.

Att titta på en yta som komprimeras i ditt synfält är inte samma sak som att titta på ett objekt som blir mindre på grund av perspektiv. Det sker inte i samma takt. Ett objekt skulle försvinna helt från vårt synfält på grund av perspektiv långt efter den punkt där ytan komprimerats till en horisont. Är du med på det?
Citera
2024-03-24, 22:33
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
När du står på en flotte mitt ute på havet befinner sig horisonten ca 5 km bort, om du lägger dig ner på flotten är horisonten närmare, men om du befinner dig uppe i masten på ett segelfartyg är horisonten mycket längre bort. Varför?
Citera
2024-03-24, 22:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Att titta på en yta som komprimeras i ditt synfält är inte samma sak som att titta på ett objekt som blir mindre på grund av perspektiv. Det sker inte i samma takt. Ett objekt skulle försvinna helt från vårt synfält på grund av perspektiv långt efter den punkt där ytan komprimerats till en horisont. Är du med på det?
Nej jag är inte med på det. Vad mer än perspektiv skulle kunna komprimera ihop en yta? Ytan komprimeras ihop pga perspektivet. Finns ingen mystiskt kraft förutom perspektivet som kan komprimera ihop en plan yta.
Citera
2024-03-24, 22:50
Medlem
Citat:
Hur kan en fast horisont uppstå på en plan yta.

Citat:
Att titta på en yta som komprimeras i ditt synfält är inte samma sak som att titta på ett objekt som blir mindre på grund av perspektiv.
Varför tror du att det är skillnad här? Har du bevis på det?

Citat:
Det sker inte i samma takt.
Varför inte?
Citat:
Ett objekt skulle försvinna helt från vårt synfält på grund av perspektiv långt efter den punkt där ytan komprimerats till en horisont. Är du med på det?
Kan du förklara vad du menar med perspektiv? Du har inte tänkt ut detta själv. Kan du berätta vem i FE-gemenskapen som lärde dig detta? Jag förväntar mig att den personen har en bra illustrerad förklaring.
Citera
2024-03-24, 22:56
Medlem
Citat:
Nej jag är inte med på det. Vad mer än perspektiv skulle kunna komprimera ihop en yta? Ytan komprimeras ihop pga perspektivet. Finns ingen mystiskt kraft förutom perspektivet som kan komprimera ihop en plan yta.

Förlåt. Vi kan säga perspektivet.

Men du är alltså inte med på hur ytan och någonting på eller ovanför ytan, komprimeras olikt i ditt synfält?
Citera
2024-03-24, 22:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förlåt. Vi kan säga perspektivet.

Men du är alltså inte med på hur ytan och någonting på eller ovanför ytan, komprimeras olikt i ditt synfält?
Nej varför skulle perspektivet fungera olika där? Finns inget fenomen som skapar en fast horisont som är helt oberoende av förstoring på en plan yta. Din "plattjordshorisont" skulle ligga betydligt längre bort om du tittade med stor uppförstoring jämfört med om du tittade med blotta ögat.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-03-24 kl. 23:07.
Citera
2024-03-24, 23:04
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Den här tråden är onekligen fascinerande.

Jag måste erkänna att jag inte har läst igenom alltihop så min fråga kanske redan har varit besvarad.

Jag är lite nyfiken på hur platt-jordare tänker att satelliter fungerar i ett platt-jord scenario. Alltså kommunikation, GPS satelliter etc.

GPS-systemet är ju oerhört knepigt att förklara utan en sfärisk jord.
Citera
2024-03-24, 23:10
Medlem
Citat:
Nej varför skulle perspektivet fungera olika där? Finns inget fenomen som skapar en fast horisont som är helt oberoende av förstoring på en plan yta.

Tänk såhär:
Du står mitt i ett tomrum. Framför dig har du Turning Torso. Du förflyttar Turning Torso bort från dig, tills det försvinner på grund av ditt perspektiv. Du kan alltså inte längre urskilja att Turning Torso existerar.

Menar du att om vi adderade ett golv under dina fötter som Turning Torso förflyttas längst med bort från dig, så skulle komprimeringen av golvet där en horisont skulle "skapas" vara på samma avstånd som där Turning Torso försvann från ditt perspektiv tidigare? Kom igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in