2022-08-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok.
Mer saker folk borde veta?
Zooma in på solen en klar dag med en vanlig hyfsat kamera så ser du att det är vätska runt om klart och tydligt.
Citera
2022-08-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det stämmer.

QUOTE=Newstyle|81302799]
Och kan du förklara hur ett tryck och ett vakum kan samspela mitt i ingenstans utan barriär? Du har vakum i rymden men tryck mot jorden hahaha vet du vad ett vakum är?

Ja jag vet vad vakuum är. Det är ingenting. Inte en kraft och inte någon dammsugare som kan suga bort luft.

Hur atmosfären kan finnas brevid rymden är förklarat ungefär ett hundra gånger i tråden men vi kan ta det i repris om du vill:[/quote]

Ja gärna
Citera
2022-08-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Så "teorin" om gravitation håller världshaven på plats runt vårt runda klot men kan inte suga ner ett papper eller ett äpple mot jordens yta genom vattnet? Och gravitationen är så svag så en fjäder från en kyckling kan dansa runt av minsta vindpust utan att gravitationen tar den, men världshaven hålls nere?

Ja det stämmer. Vad är det du inte förstår eller tycker är mysko?

För någon som har det minsta koll på grundläggande fysik är det inte ett dugg märkvärdigt. Om resultantkraften är riktad nedåt åker föremålet nedåt. Och om resultantkraften är riktad uppåt så kommer föremålet att åka uppåt.

Citat:
Och kan du förklara hur ett tryck och ett vakum kan samspela mitt i ingenstans utan barriär? Du har vakum i rymden men tryck mot jorden hahaha vet du vad ett vakum är?

Ja jag vet vad vakuum är. Det är ingenting. Inte en kraft och inte någon dammsugare som kan suga bort luft.

Hur atmosfären kan finnas brevid rymden är förklarat ungefär ett hundra gånger i tråden men vi kan ta det i repris om du vill: Kraften som drar luften mot jorden är större än kraften som försöker dra luften från jorden. Vektorsumman är en nedåtriktad kraft vilket innebär att luften dras nedåt.
Citera
2022-08-18, 20:35
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Zooma in på solen en klar dag med en vanlig hyfsat kamera så ser du att det är vätska runt om klart och tydligt.

Ok ska testas vid möjlighet.

Vad tror du om att jorden inte är platt som vi är van vid att se på den, utan mer som en sorts spiral? Fibonacci sekvensen?
Allt i denna värld verkar ju utgå från den så varför skulle inte hur världen är formad utgå från det? Bara en tanke.

Finns nån annan matematisk sekvens också som om man gör visuell blir oändliga spiraler du kan zooma in på å det blir bara nya i all evighet, isf så mycket vi kan zooma in nu. Minns inte vad den heter, vet du vad jag menar?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-08-18 kl. 20:37.
Citera
2022-08-18, 20:45
Medlem
Citat:
Sorry era hjärnor är så oerhört förstörda av tvätten så det blir meningslöst att ens försöka förklara de enklaste OMÖJLIGA saker som skulle ske om vi levde på ett runt klot.

KOLLA MED ERA EGNA ÖGON FÖR FAN

Jag har tillbringat hela mitt liv med att kolla med mina ögon och vart jag än vänder mig så ser jag en jord som inte är platt.

Jag ser solen gå ned under horisonten och jag ser polstjärnans position över horisonten. Jag ser moln som är belysta underifrån och jag ser fungerande gyrokompasser. Jag ser halvmånens lutning på olika breddgrader och jag ser stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet.
Citera
2022-08-18, 20:49
Medlem
Citat:
Vattnet måste ju kröka sig på ytan av ett runt klot fattar du väl? Är det för mycket för dina långt under 80 iq att fatta?

Ja och att vattnet kröker sig är något vi kan verifiera genom enkla mätningar.
Citera
2022-08-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ja det stämmer. Vad är det du inte förstår eller tycker är mysko?

För någon som har det minsta koll på grundläggande fysik är det inte ett dugg märkvärdigt. Om resultantkraften är riktad nedåt åker föremålet nedåt. Och om resultantkraften är riktad uppåt så kommer föremålet att åka uppåt.

Hur atmosfären kan finnas brevid rymden är förklarat ungefär ett hundra gånger i tråden men vi kan ta det i repris om du vill: Kraften som drar luften mot jorden är större än kraften som försöker dra luften från jorden. Vektorsumman är en nedåtriktad kraft vilket innebär att luften dras nedåt.

Det där låter ju fint. Men är det nåt som fantiserats fram eller finns det nåt du kan hänvisa mig till?
Citera
2022-08-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ja och att vattnet kröker sig är något vi kan verifiera genom enkla mätningar.

Vilka då?
Citera
2022-08-18, 21:09
Medlem
Citat:
Det där låter ju fint. Men är det nåt som fantiserats fram eller finns det nåt du kan hänvisa mig till?

Nej jag har inte fantiserat fram grundläggande mekanik såsom Newtons rörelselagar eller det faktum att saker, inklusive luft, dras nedåt. Det finns ungefär en miljon observationer och 500 år av empiri runt det hela.

Men det känns som att vi inte riktigt förstår varandra. Om jag förstår dig rätt så verkar du tro att luft inte dras mot jorden? Utan att ingenting (vakuum) på något märkligt sätt förhindrar luften att falla nedåt?
Citera
2022-08-18, 21:13
Medlem
Citat:
Vilka då?

Du kan mäta jordens krökning på många olika sätt. Ett av de enklaste är med hjälp av en GPS. Ett annat sätt är med hjälp av lantmäteriutrusning. Ett tredje sätt är att mäta relativt en referenspunkt såsom en fixstjärna. Ett fjärde är att optiskt mäta hur mycket av tex en fyr är dold under kurvan. Ett femte är att mäta skuggornas längd vid olika positioner. Man kan till och med mäta upp kurvan med hjälp av ett långt slangvattenpass.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-18 kl. 21:15.
Citera
2022-08-18, 21:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så "teorin" om gravitation håller världshaven på plats runt vårt runda klot men kan inte suga ner ett papper eller ett äpple mot jordens yta genom vattnet? Och gravitationen är så svag så en fjäder från en kyckling kan dansa runt av minsta vindpust utan att gravitationen tar den, men världshaven hålls nere?

Använd sökfunktionen. Både det där med pappret och barriären är avhandlat hundratals gånger i tråden redan.
Citera
2022-08-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Använd sökfunktionen. Både det där med pappret och barriären är avhandlat hundratals gånger i tråden redan.

Gå tillbaka till före 1960 innan tv kom och fejkade en månlandning ALLA VET att vi lever på en level earth innan NASA NAZI ville lura alla till att tro något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in