2022-08-17, 10:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Självklart korrekt utifrån ”vårt/västs” sätt att tänka men utifrån ett kommunistiskt sätt är det inte självklart. ”Dom” har ett helt annat sätt att se på saker med helt andra värderingar och prioriteringar.

Det är så djupt rotat i ryssarnas medvetande att det blir svårt att ändra på ens i långa loppet sett över decennier.
Alla kan utveckla kognitiv bias. Om du vill tro på något så är du benägen att köpa argument som bevisar vad du vill tro på utan att ifrågasätta.

Myten om nationens storhet är en välbeprövad metod att få med sig befolkningen på idiotiska projekt. Det är basen som man bygger fascisms på. Folk är extremt benägna att tro på att deras nation är "bättre" än alla andra.
Citera
2022-08-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Alla kan utveckla kognitiv bias. Om du vill tro på något så är du benägen att köpa argument som bevisar vad du vill tro på utan att ifrågasätta.

Myten om nationens storhet är en välbeprövad metod att få med sig befolkningen på idiotiska projekt. Det är basen som man bygger fascisms på. Folk är extremt benägna att tro på att deras nation är "bättre" än alla andra.

Sossarna har väl byggt samma saga i Sverige om vår storhet, exceptionalism och framgång. Hela världen beundrar vårt sätt att vara. Så jag vet inte om det enbart är fascism som bygger på denna mekanism.
Citera
2022-08-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
https://www.expressen.se/nyheter/erkanner-ryska-armen--har-allvarliga-problem/

Länken kanske redan är postad här, möjligt att jag missat.
Till slut verkar det som ryssarna måste erkänna det uppenbara.
För oss så verkar det vara ett solklart erkännande av att man inte lyckas föra krig som man trodde att man kunde.

Läser man det indoktrinerade ryska ögon - som det antagligen är tänkt att man ska - så är det en beklagan över att inte ryssarna ställer upp för sitt moderland som de borde; ett försök att skaffa fler frivilliga. Kan också vara en passning till Putin om att man saknar resurser, så Putin kan officiellt förklara krig och kalla in samtliga i rullorna.
Citera
2022-08-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sossarna har väl byggt samma saga i Sverige om vår storhet, exceptionalism och framgång. Hela världen beundrar vårt sätt att vara. Så jag vet inte om det enbart är fascism som bygger på denna mekanism.

Nationalism+socialdemokrati+kriminella populär i väst???

Fascism+kommunism+kriminella populär i Ryssland???
Senast redigerad av 93J 2022-08-17 kl. 16:02.
Citera
2022-08-17, 15:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Blir kanske lite ot.. men.

Det är korrekt att de flesta partier försöker plocka billiga poäng genom nationalism i olika grad.

Fast sossarna bygger sin retorik på att vi är bra. Medan fascister ofta hävdar att nationen ska återställa någon form av världsordning från svunnen tid när vår nation härskade över alla andra. Vår befolkning är utvald av högre makt, genetiskt arv eller något annat påhitt att härska.

Hur sossarna bygger sin myt liknar mer kommunismen. Där de bygger en myt om systemet snarare än nationen.

Poängen kvarstår. Det är lätt att lura i en korkat person att han är smart för han vill tro på det.
Citera
2022-08-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 93J
Nationalism+socialdemokrati+kriminella populär i väst???

Fascism+kommunism+kriminella populär i Ryssland???

Okej, framgångssagan skiljer sig i innehåll. Folkhemsbygget var nog ganska nationalistiskt ja.
Citera
2022-08-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
För oss så verkar det vara ett solklart erkännande av att man inte lyckas föra krig som man trodde att man kunde.

Läser man det indoktrinerade ryska ögon - som det antagligen är tänkt att man ska - så är det en beklagan över att inte ryssarna ställer upp för sitt moderland som de borde; ett försök att skaffa fler frivilliga. Kan också vara en passning till Putin om att man saknar resurser, så Putin kan officiellt förklara krig och kalla in samtliga i rullorna.
Men, ärligt talat, detta har väl den ryska staten varit medveten om sedan några dagar EFTER invasionen och starten av kriget när i princip allt av deras start av krig och invasion gått åt helvete.

Skillnaden är väl dock att den ryska staten nu måste börja "erkänna" att skiten gåt åt helvete i syfte att antingen skaffa fler resurser, mer kanonmat i form av inkallade värnpliktiga, genom att kalla det "ett krig" och mer pengar för mer avancerade vapen ELLER helt enkelt "call it a day" och ge upp.
Citera
2022-08-17, 16:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Men, ärligt talat, detta har väl den ryska staten varit medveten om sedan några dagar EFTER invasionen och starten av kriget när i princip allt av deras start av krig och invasion gått åt helvete.

Skillnaden är väl dock att den ryska staten nu måste börja "erkänna" att skiten gåt åt helvete i syfte att antingen skaffa fler resurser, mer kanonmat i form av inkallade värnpliktiga, genom att kalla det "ett krig" och mer pengar för mer avancerade vapen ELLER helt enkelt "call it a day" och ge upp.
Nej då. Allt gå enligt plan. Den gamla planen var bara en skenmanöver och det är en tidsfråga innan fienden kollapsar. Alla försökt till motstånd fördröjer bara det oundvikliga.

Det är också förbjudet att hävda något annat i Ryssland.

För fred i dagsläget så behöver Ryssland lämna hela Ukraina. Ryssland behöver rejält med smisk för att gå med på något sådant.
Citera
2022-08-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ja det är glädjande nyheter, rysshatet växer i mig varje dag. Det ryssarna utsätter Ukrainas befolkning är inget annat än terror och utrotning.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Det som är så konstigt är att de inte verkar fatta att man kan inte lösa problem om man inte erkänner att de finns. Bara det gör ju att de alltid kommer förlora i längden…

Ja verkligen, om man ska kunna åtgärda ett problem är steg ett att acceptera/inse att problemet finns.
Citera
2022-08-17, 20:26
Medlem
Putin avsetter sjefen for Svartehavsflåten: Viktor Sokolov overtar ansvaret etter Igor Osipov.

Utskiftingen kommer samtidig som russiske styrker på Krimhalvøya, hvor Svartehavsflåten har en av sine største baser, blir angrepet av det som trolig er ukrainske spesialstyrker.
Viseadmiral Viktor Sokolov er 60 år gammel. Han har tjenestegjort i stillehavs- og nordflåtene. Siden 17. januar 2020 har han ledet Sjøforsvarsakademiet oppkalt etter admiralen fra Sovjetunionens flåte M. H. Kuznetsov.

Sokolov erstatter dermed Igor Osipov. Dette markerer en av de mest fremtredende avskjedigelsene av en militær tjenestemann så langt i en krig der Russland har lidd store tap av menn og utstyr, skriver Reuters.
Citera
2022-08-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ryssland kommer aldrig att kunna ta New Kakhovka
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Melitopol
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Berdyansk
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Kherson
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Volnovakha
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Izyum
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Mariupol
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Liman
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Svetlodarsk
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Rubezhnoe
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Severodonetsk
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Lisichansk
<----- Du är här.
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Seversk
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Bakhmut
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Slavyansk
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Kramatorsk
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Avdeevka
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Zaporojie
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Nicolaev
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Odessa
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Kharkov
Ryssland kommer aldrig att kunna ta Dnepropetrovsk
.
.
.
Va? Varför sitter du tramsar? Om du inte kan svara i sak, håll käften! Jag tycker att man kan kräva att seriös diskussion besvaras med samma mynt. Är det för att du inte kan eller inte vill, som du inte svarar på vad jag skriver utan hittar på dumheter? Jag har ingenstans någonstans påstått någonting som ens kan missförstås lika något av det insinuerar.

I stället är ju verkligheten tämligen bevisligen precis som jag skrev. Att Ryssland underpresterar men samtidigt utgör en påtaglig fara för omvärlden (i detta nu Ukraina) är verklighet.
Citera
2022-08-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tack för ett informativt och analytiskt inlägg.
Särskilt värdefullt är det att du tar upp ockupantens folkrättsliga ansvar.

Det vore önskvärt om du kunde lägga till några fler länkar.
Tack själv för meningsfulla inlägg och feedback!

Ja, jag tänkte ursprungligen lägga till en diger länklista till mitt inlägg eftersom det hade passar bra, men det kom av sig. Nu har jag inte tillgång till min egna länklista, men jag ska ge några av de viktigaste fritt ur minnet.

Först och främst har vi dagliga uppdateringar här: https://cornucopia.se/
Jag är inte något stort fan av denne Lars Wilderäng och jag tycker han är extremt varierande i kvalitén, från vettiga bloggposter till skrattretande dumheter och avsaknad av kunskap och förstånd, och han skriver slarvigt (om det säger något om skrivstilen i hans böcker vet jag inte, har inte läst någon av dessa) men dessa dagliga artiklar om kriget i Ukraina har han gjort mycket bra och varje artikel har i regel många länkar.

Vad kartor beträffar så beror det lite på vilken fråga man s.a.s. ställer, men en bra översiktskarta finns på https://deepstatemap.live/
Den uppdateras hela tiden, men kan släpa avsevärt efter och undviker att visa ukrainska förband. Enligt uppgift används kartan av Ukraina själva, för att olika enheter ska få ett hum om vad andra enheter befinner sig. Därför kan man varken gå i god för kartans riktighet i sin helhet, eller avfärda den i sin helhet. Det kan helt enkelt vara så att vissa avsnitt är precist och ärligt rapporterade medan andra avsnitt är inaktuella, slarviga eller medvetet vilseledande (då givetvis även ryssar kan se kartan). Det är helt enkelt upp till varje enhet på marken att hålla "sin del" uppdaterad.

Sedan finns det massor av "OSINT"-källor som mestadels meddelar sig via twitter. Jag använder inga eländiga sociala medier, men med "nitter.com" kan man komma åt twitter utan konto.
OSINTtechincal är en: https://nitter.kavin.rocks/Osinttechnical

Vad beträffar materiella förluster Oryx en ovärderlig källa. Det handlar om oberoende (oftas med foton) bekräftade förluster, vilket givetvis betyder att det både finns en eftersläpning och är i underkant. Men det ger iaf ett absolut minimum av förluster och man lär sig snart se kvoten mellan från Ukraina rapporterade förluster och Oryx rapporterde förluster för att få en god bild över de verkliga:
Ukrainska förluster: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
Ryska förluster: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
En sak man ska notera här är att kvoten mellan rapporterade förluster från officiellt håll och förluster som Oryx noterar ökar sakteligen. Det är inte så konstigt. I början av kriget fanns det många ögon och kameror på stridigheterna. Fler civila, större tätorter, större slag. Nu förs kriget mer och mer i tömda ruinstäder och med färre och färre mobilkameror med internetuppkoppling tillhanda. Så vissa förluster kan vara 4 ggr högre i verkligheten än vad Oryx rapporterar och det kan ta dagar eller veckor innan nytt bildmaterial har gåtts igenom. Speciellt saker som bombade flygplatser o.dyl kan ta lång tid att räkna för OSINT-folk som först måste vänta på släppta satellitbilder, sedan försöka räkna flyg och helikoptrar i smådelar på gryniga bilder.

Det finns fler bra saker att följa, speciellt i kartväg och OSINT-väg, men detta är vad jag mäktar med just nu.

Som jag nog skrev i mitt förra inlägg handlar ju källkritik, försiktighetsprincip och skepticism inte i första hand om att "läsa båda sidor" som rysstrollen tror, utan det är lite mer raffinerat än så och värdering av källor har inget att göra med huruvida men även läst vad knäppgökar, idioter, pseudovetenskapare och konspirationsnötter skriver om saken. Lika lite som mina kunskaper i biologi eller naturvetenskap handlar om att jag läst lika mycket kreationism, homeopati och evighetsmaskin-trams, handlar min förståelse om skeendet i Ukraina om att jag läst lika mycket rysk propaganda, konspirationstrams och västhat som trovärdigt material om kriget. Ja, jag konsumerar även ryska uppgifter, inklusive rent propagandamaterial, men det handlar inte om "väga upp till lika mycket" så att man får en "neutral" syn. Jag sorterat bort saker som är lögner och trams, oavsett sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in