2022-08-13, 15:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, det är sjukt dyrt, men finns ju inget att göra åt det. Trodde i min enfald det var vanligt pris, men tydligen inte.
Uppenbarligen blev det ur askan i elden när all elhantering i Sverige privatiserades. Energiföretagen har gått dåligt i 15 år pga lågt elpris. utöver sin kassako elnätsavgifterna, och nu tänker företagen hämnas. Jag röstade på alliansen, men detta resultat som i grundewn är orsakat av dem är fruktansvärt för många.

Min egen elräkning är 99 kr i månaden så jag klagar inte. Det är andra som är grundlurade av våra egna politiker.

EON har ockerpriser idag 200-500 öre bundet i ett år, tänkt att lura Mormor Elsa som känner sig nervös inför vintern.
(FB) EON cashar hem på rädsla och har bundet OCKERpris el 201-517 öre per kWh
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 15:33.
Citera
2022-08-13, 17:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
För att reda ut en del. Det finns många sorters avtal men de 3 vanligaste är fast pris, rörligt pris och timdebiterat.

Fast pris är ett avtal där man betalar ett fast pris för varje kWh under avtalstiden. Enkelt att förstå men är över tid det dyraste då man får betala en premie, en slags ersättning för risken elhandlaren tar med ett fast pris. Ibland lönar det sig, ibland inte.

Rörligt pris är där man debiteras ett medelpris över en månad. Elhandlarna kallar det inköpspris och är för det mesta Nordpools månadsmedelvärde justerad med kundkollektivets förbrukningsprofil. Kan vara 1-10% över Nordpool. Till skillnad mot fast pris vet man inte i förväg vad priset blir under en månad. Med rörligt avtal lönar det sig inte att anpassa sin förbrukning till tim- eller dagspriserna, man får betala detta inköpspris ändå.

Timdebiterat pris är där man betalar Nordpools timpris rakt av för varje timme plus en del pålägg som brukar hamna runt 3 äre/kWh men det finns de som tar ännu mer. Med timdebitering kan man anpassa sin förbrukning efter elpriset. Varje eftermiddag publicerar Nordpool morgondagens elpriser så man kan planera när man kör elslukande förbrukare till lägsta pris. Timdebiterat kräver nyare elmätare vilket inte alla fått ännu men senast 2025 ska alla ha fått. Tecknar man timdebiterat ska elnätägaren i teorin byta mätaren gratis om det behövs men hur det är i praktiken vet jag inte.

Vad man bäst väljer har många fler parametrar till beslutsunderlaget såsom familjesituation och boendeform. Huruvida man betalalar kallhyra/kallavgift eller om allt ingår inklusive el i fallet hyreslägenhet eller bostadsrättslägenhet. Timdebiterat i lägenhet är nog svårare att få lönsamhet i. I hus hänger det på om man kan flytta förbrukning till lågpristider. Om inte så kostar timdebiterat ungefär lika mycket som rörligt.

Jag bor i elområde 4 i hus och har timdebiterat och får ett lägre pris än Nordpools månadsmedelvärde. I juli så mycket som 19% lägre och det enda jag gjort är att flytta tvätt, tork och disk till lågpristimmar samt duschat när det inte är dyrast, har luftvattenvärmepump. Förbrukning 230kWh från elnätet i juli.

Till skillnad från elpriserna så är boräntan inte 1% i Norrbotten och 10% i Skåne.

Nä men kostnaderna för bolånen är lägre i Norrbotten Finns det ens lappar som har mer än en miljon i bolån? Det har till och med studenter i Stockholm!
Citera
2022-08-13, 18:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Uppenbarligen blev det ur askan i elden när all elhantering i Sverige privatiserades. Energiföretagen har gått dåligt i 15 år pga lågt elpris. utöver sin kassako elnätsavgifterna, och nu tänker företagen hämnas. Jag röstade på alliansen, men detta resultat som i grundewn är orsakat av dem är fruktansvärt för många.

Min egen elräkning är 99 kr i månaden så jag klagar inte. Det är andra som är grundlurade av våra egna politiker.

EON har ockerpriser idag 200-500 öre bundet i ett år, tänkt att lura Mormor Elsa som känner sig nervös inför vintern.
Varför välja EON? Exempelvis Skellefteå Kraft erbjuder ettårigt 133 öre i elområde 1 och 467 öre i elområde 4 idag 13/8. Marknadspriser, knappast ocker. De som röstat på MP har ordnat detta.
Citera
2022-08-13, 20:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents

99 kr😂😂😂 Du bor inte hus i alla fall så varför tar du ens upp det🤔
Citera
2022-08-14, 00:01
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det var billig abonemangskostnad, min kostar 780 i månaden (inkl. moms) för 20A...

Det är över 6000 i skillnad per år, och inget jag kan göra något åt. (förutom att flytta) Dock lite billigare överföringsavgift, 15,70

Ser nu att jag skrev fel. Det var ett gammalt fast pris.

Min fasta avgift till nätbolaget Ellevio är 335 kr/mån inklusive moms.

Ber om ursäkt. Rätt ska vara rätt.

Näckrosen
Citera
2022-08-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Ser nu att jag skrev fel. Det var ett gammalt fast pris.

Min fasta avgift till nätbolaget Ellevio är 335 kr/mån inklusive moms.

Ber om ursäkt. Rätt ska vara rätt.

Näckrosen

Lugnt, dock fortfarande stor skillnad. Men googlade lite och det finns de som har betydligt högre.
Citera
2022-08-14, 01:01
Medlem
Tråden är några år gammal. Men givetvis nog mer aktuell än någonsin. Omöjligt att svara då det är så ovist och helt upp till våra politiker och vilka beslut de fattar som avgör vilket som är bäst. Det är deras beslut som har lett oss hit. Sanktionerna emot ryssland, miljörörelsen och avvecklingen av kärnkraft, privatiseringen, eus överstatlighet etc.

Jag tror svenska politikers passivitet beror på valet, vilket är sjukt egentligen, sverige är i en kris, men istället för lösa det så gör de det till en valfråga. Än mer sjukt är att miljöpartiet har gått framåt, de människorna som går till mp nu förtjänar verkligen elkrisen.

Men priserna för fast är väldigt höga just nu. Så det tar emot, då det är mer än dubbelt så högt. Lutar åt rörligt.
Citera
2022-08-14, 11:10
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Varför välja EON? Exempelvis Skellefteå Kraft erbjuder ettårigt 133 öre i elområde 1 och 467 öre i elområde 4 idag 13/8. Marknadspriser, knappast ocker. De som röstat på MP har ordnat detta.
Även 133 öre anser jag ocker eftersom medelpriset senaste 6 månaderna är 35 öre och inte en chans att marknaden ändrats så mycket för Norrlandsel. Tvärtom är det ju vida berömt att den inte kan transporteras ner ens till Stockholm, och ett elpris i SE1 kommande halvåret över 70 öre på månadsbasis skulle redan det kännas extremt högt. En fördubbling från våren, när kriget redan kört igång och Tysklands gasproblem var väl känt.
Citera
2022-08-15, 10:17
Medlem
__Alez__s avatar
Valde Kundkraft när jag flyttade till hus och har nu haft fast i ett år. Nu dags för en ny auktion och nu är ju som ni säkert känner till Tibber med i bilden.
Har fått flera mejl om att de rekommenderar mig att ta rörligt nu inför nästa auktion.

"Det rörliga elavtalet har ett års bindningstid men erbjuds utan brytavgift och max 1 månads uppsägningstid till Kundkrafts medlemmar."

Skulle jag hoppa på rörligt så kommer garanterat Tibber vinna.

Så vad tror ni om läget. Rörligt eller fast kommande året?
Citera
2022-08-16, 21:32
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Valde Kundkraft när jag flyttade till hus och har nu haft fast i ett år. Nu dags för en ny auktion och nu är ju som ni säkert känner till Tibber med i bilden.
Har fått flera mejl om att de rekommenderar mig att ta rörligt nu inför nästa auktion.

"Det rörliga elavtalet har ett års bindningstid men erbjuds utan brytavgift och max 1 månads uppsägningstid till Kundkrafts medlemmar."

Skulle jag hoppa på rörligt så kommer garanterat Tibber vinna.

Så vad tror ni om läget. Rörligt eller fast kommande året?
Jag trodde inte Kundkraft upphandlade till fast pris nu. Vi kör rörligt, har precis gått över till timpris och ska försöka styra så mycket som möjligt av elkonsumtionen till natten.
Citera
2022-08-17, 22:30
Medlem
__Alez__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag trodde inte Kundkraft upphandlade till fast pris nu. Vi kör rörligt, har precis gått över till timpris och ska försöka styra så mycket som möjligt av elkonsumtionen till natten.

Fick som svar att de inte lyckades nå en överenskommelse med något elbolag ang. fast. Så det blir rörligt som jag får nu. Vilka vann den auktionen? Jo Tibber såklart.

Som läget är så är det nog vansinne att låsa sig på fast i dagsläget.
Citera
2022-08-17, 23:40
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Fick som svar att de inte lyckades nå en överenskommelse med något elbolag ang. fast. Så det blir rörligt som jag får nu. Vilka vann den auktionen? Jo Tibber såklart.

Som läget är så är det nog vansinne att låsa sig på fast i dagsläget.
Aha är auktionen slut? Vi har inte hört nåt. Blev det nåt bra pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in