2022-08-13, 15:19
Medlem
Barentss avatar
Kom av en slump in på EONs hemsida där de ger sina "förmånliga" priser om man binder sitt elpris i ett år framåt, så man slipper vara orolig i vinter:
Citat:
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
Elområde 1
Norra Sverige

1 år – 201,00 öre/kWh

Elområde 2
Norra Mellansverige

1 år – 201,50 öre/kWh

Elområde 3
Södra Mellansverige

1 år – 372,50 öre/kWh

Elområde 4
Södra Sverige

1 år – 517,50 öre/kWh
Elpriset i Skåne SE4 igår är det högsta som någonsin uppmätts i Sverige. Det uppstod eftersom den sista procenten av kunder bjöd över varann för den sista procenten el, medans 99% el troligen kunde sålts för 100 öre.

Nu tar EON detta pris och lurar människor att de ska binda det högsta priset någonsin från en enda dag, ett helt år framåt.

Samma med Norrland, EONs fastpris el SE1 är 220 öre? Men om jag tittar hur året varit så har elpriset per månad i SE1 varit:
Citat:
https://www.energimarknadsbyran.se/e...r-pa-elborsen/
Januari 29 öre
Februari 25,8
Mars 22,9
April 52,9
Maj 57,9
Juni 51,1
Juli 22,5
Snittpris 35 öre. "Erbjudande: bind nu och få 220 öre!"

Från EONs hemsida: "Det fasta elpriset är bundet under hela ditt avtals längd och du behöver inte tänka på elmarknadens toppar och dalar. " Nä det är riktigt att du slipper dalarna, du binder till det hösgta pris som någonsin förekommit ett helt år framåt.

Kan det vara så illa att EON redan nu tänker casha hem allt valfläsk "ingen ska få gå från sitt hem i vinter pga elpriset"?

EONs fasta elpriser idag är nog det värsta ocker jag sett i hela mitt liv.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 15:40.
Citera
2022-08-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kom av en slump in på EONs hemsida där de ger sina "förmånliga" priser om man binder sin el i ett år framåt, så man slipper vara orolig i vinter:

Jag blir oerhört upprörd. Det elpris som var i Skåne igår är det högsta som någonsin uppmätts. Det uppstod eftersom den sista procenten av kunder bjöd över varann för den sista procenten el, medans 99% el troligen kunde sålts för 100 öre.

Nu tar EON detta pris och lurar människor att de ska binda det högsta priset någonsin från en enda dag, ett helt år framåt.

Samma med Norrland, EONs fastpris el SE1 är 220 öre? Men om jag tittar hur året varit så har elpriset per månad i SE1 varit:

Snittpris 30 öre. Erbjudande: bind nu och få 220 öre!

EONs fasta elpriser idag är nog det äckligaste ocker jag sett i hela mitt liv.

Tja, eller också har dom en annan syn på framtiden än den som du har...?

Hur som helst, du behöver inte teckna avtal med dem. Visst är det bra?
Citera
2022-08-13, 15:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tja, eller också har dom en annan syn på framtiden än den som du har...?

Hur som helst, du behöver inte teckna avtal med dem. Visst är det bra?
Så jag kan välja att ha el eller inte menar du?

"Ocker" betyder att någon utnyttjar sitt överläge och tar ett orimligt högt pris.
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 15:31.
Citera
2022-08-13, 15:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Kom av en slump in på EONs hemsida där de ger sina "förmånliga" priser om man binder sitt elpris i ett år framåt, så man slipper vara orolig i vinter:

Elpriset i Skåne SE4 igår är det högsta som någonsin uppmätts i Sverige. Det uppstod eftersom den sista procenten av kunder bjöd över varann för den sista procenten el, medans 99% el troligen kunde sålts för 100 öre.

Snittpris 35 öre. "Erbjudande: bind nu och få 220 öre!"

Från EONs hemsida: "Det fasta elpriset är bundet under hela ditt avtals längd och du behöver inte tänka på elmarknadens toppar och dalar. " Nä det är riktigt att du slipper dalarna, du binder till det hösgta pris som någonsin förekommit ett helt år framåt.

EONs fasta elpriser idag är nog det värsta ocker jag sett i hela mitt liv.

Hur är det ocker när priserna förväntas rusa i vinter? Tycker du att det är en dålig deal, så bind inte.
Citera
2022-08-13, 15:36
Medlem
Snart kommer svensken begära att man delar på elräkningen när man har hem vänner.
Citera
2022-08-13, 15:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur är det ocker när priserna förväntas rusa i vinter? Tycker du att det är en dålig deal, så bind inte.
Så du tycker inte att "bind nu till 6 gånger elpriset första halvåret" är ocker? Vad är då ocker? Kan du nämna en enda annan produkt som ökat 600-700% i pris? Bensin/diesel har t.ex gått upp 50%.

Kanske massor av personer, som du, som inte ser ockret? Vilket gör sidan ännu mer lömsk.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 15:40.
Citera
2022-08-13, 15:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Snart kommer svensken begära att man delar på elräkningen när man har hem vänner.
EON tänker nog att svenska politiker kommer att betala priset oavsett nivå. Det finns redan flera vallöften om detta. EONs hemsida visar resultatet av politikernas valfläsk.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 15:41.
Citera
2022-08-13, 15:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Så du tycker inte att "bind nu till 6 gånger elpriset första halvåret" är ocker?

Nej, inte i det här fallet.

Citat:
Vad är då ocker?

Att utnyttja någon i utsatt ställning genom att ta oskäligt betalt.

Citat:
Kan du nämna en enda annan produkt som 6-dubblats i pris? Bensin/diesel har t.ex gått upp 50%.

Vad har det ens med saken att göra?

Citat:
Kanske massor av personer, som du, som inte ser ockret? Vilket gör sidan ännu mer lömsk.

Nix, snarare du som inte förstår att bundna elpriser baserar sig på vad elen förväntas kosta framöver, inte på vad den kostade förra veckan, och dessutom med ett påslag för risken, som här är rätt så hög för elbolagen, om dom binder.
Citera
2022-08-13, 15:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nix, snarare du som inte förstår att bundna elpriser baserar sig på vad elen förväntas kosta framöver, inte på vad den kostade förra veckan, och dessutom med ett påslag för risken, som här är rätt så hög för elbolagen, om dom binder.
Så du förväntar dig att elen i Norrland ett år framåt kommer att kosta 200 öre? Förra halvåret kostade den 20-50 öre? Vad tror du har hänt sedan i juli, jordens undergång?

Du känner dig inte grundlurad? Kan vara så att människor likt dig, som inte kan räkna och inte kan priserna, känner sig så nöjda att de betalar dessa ockerpriser, de slipper oroa sig för variationen och betalar det högsta tänkbara priset istället. Så tack för din input. Grundlurad men nöjd, en bra affärside.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 15:46.
Citera
2022-08-13, 15:48
Det är väl bara att välja ett annat elhandelsbolag om man är missnöjd med Eons erbjudande? Något ocker är det definitivt inte.
Citera
2022-08-13, 16:00
Medlem
Citat:
Så jag kan välja att ha el eller inte menar du?

"Ocker" betyder att någon utnyttjar sitt överläge och tar ett orimligt högt pris.

Ja, jag tror faktisk att det kan komma till situation i framtiden där man tvingas välja bort köpe-elen som du verkar ha tagit för given tidigare. Där finns en valmöjlighet.
Ett val som ligger närmare tillhands är att välja leverantör.
Tycker du EON är dyra så får du vända dig någon annanstans där du tror det är billigare.

I slutändan står du uder fel träd och gläfser.
Dagens elpris och -situation är ett resultat av en serie politiska beslut som du själv kanske bidragit till att dom fattats...?
Citera
2022-08-13, 16:06
Medlem
Jag har länge velat förkovra mig på el marknaden men inte orkat.

Ja kan säga så här.

Det är 100 % en gimmick som man nu utnyttjar till max. Det handlar om miljarder.

Ja vet att I USA så hade enron tror jag något liknande.

Vi måste få mer kärnkraft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in