Citat:
Ursprungligen postat av
Saggi
Jag ska återgå till mer korrekt svenska så att det inte blir några missförstånd.
Det är lustigt att du nämner hur mycket man spenderade per år i Afghanistan.
Av en händelse så ‘råkade’ USA stappla in i ett helt nytt krig i Ukraina bara 6 månader efter Afghanistan.
Av en ‘slump’ betalade Biden ut i princip exakt samma summa till USAs vapenindustri som man betalade per år för kriget i Afghanistan….
Samtidigt verkar nu UK ha tagit över ledarrollen för kriget i Ukraina. USA drar sig tillbaka mer och mer eftersom demokraterna kommer förlora stort i november - mycket på grund av konsekvenserna av proxykriget i Ukraina, dvs inflation och bensinpriser och förlorat anseende i världen osv osv.
USA måste kapa banden med Ukraina innan kriget är helt förlorat.
Ukraina är över för USAs del. Det finns nya krig att söka i Sydostasien. Man kommer kunna hålla i gång USAs vapenindustri ändå.
Detta återkommer ju ofta av olika skribenter (fetade).
Dvs att det är USAs krig.
Men jag har aldrig sett något som förklarar varför Putin, med den logiken, stöttar USAs vapenindustri genom att dra igång en helt onödig invasion...?
Putin hade ju i princip "vunnit". Väst och NATO var splittrat. Allt fler accepterade defacto att Ryssland hade tagit Krim.
Men han kunde inte nöja sig med det utan han ville ha mer. Mycket mer.
Så slutsatsen av det du och andra skriver är att Putin är styrd av USA, eller att han är en total idiot.
Eller hur ser du på detta?
*edit
Vill ju lägga till min analys, som är den enda som stämmer med fakta:
Han var övertygad om att han skulle få Ukraina på fall inom en vecka och ställa väst inför faktum, som när han tog Krim.