Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Något har alltså förändrats sedan sovjetunionen kunde nyttja detta med lend/lease... det verkade då, vid den tiden, som att grejor kom ganska snart efter begäran. Jag vet inget om ledtider men gissar att de flesta västländer ligger på en del material de i det snaraste kan avvara för att därefter lägga beställningar på ny och uppdaterad utrustning, vilket absolut i sin tur kan innebära produktionstid och vidare orderhantering. Ändå, något har alltså förändrats?
Under andra världskriget så rådde det krigslagar i de flesta länder lend-lease act skrev under 1941-03-11 vilket hjälpte USA ut ur den stora depressionen, 1941-12-11 gick USA officiellt med i konflikten och var därefter även en deltagare i kriget.
Att jämföra med hur det fungerade för 81år sedan med nu är att bortse från den tekniska utvecklingen som skett av militära system där sensorer och vapensystem ska integreras och samverka men även att vi har en vapenindustri som säljer även i fredstid och har orderblocken fulla för många år framöver.
Senaste siffran jag såg för saab var fulla orderblock i mer än 4år framåt men jag har inte kollat de senaste kvartalsrapporterna om det ökat och liknande mönster finns i hela branschen.
Det som sker i Ukraina har fått många länder att förklara avsikt till större satsningar av försvaret/militärmakt och deras beställningar lär fylla orderblocken än mer.
Det kan vara möjligt att hitta begagnad utrustning till en viss del men om den ska kunna undvaras direkt så måste det redan finns ersättning, redan nu har länder inom Nato/EU lovat att hjälpa varandra under tiden som skänkt utrustning ersätts vilket även antyder att det kanske inte kan skickas så mycket mer utrustning av den typen och att många redan står i kö för att ersätta utrustning.