Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag tror ditt perspektiv grundar sig på att vara utanför marknaden och spekulera i att det är en bubbla. En person som redan är inne i marknaden resonerar annorlunda. De allra flesta köpare tar reda på ungefärlig prisbild innan de lägger bud och räknar igenom affären givet budets storlek.
När jag själv köpt har jag agerat efter det momentana marknadsläget, inte på någon tro att det ska upp eller ner. Behöver jag bo så behöver jag bo.
Jag har varit inne på marknaden i åratal, däremot har jag aktat mig från att maxa min belåning och hoppas att marknaden alltid stiger. Jag har dessutom amorterat mer än jag måste.
Nu förlorar jag orealiserade pengar som alla andra, men jag sitter rätt långt upp från strandkanten så många kommer att få bada före mig om det krisar.
Att psykologi är en viktig faktor är en självklarhet, när optimism vänds i pessimism så drar det ned priserna mer än vad som är motiverat.
Än så länge verkar många tro att det här är övergående och att priserna kommer att börja rulla uppåt av sig självt.
Andra verkar tro att staten skall rädda bopriserna i storstäderna till varje pris.
Själv tror jag att vi bara ser början på en ekonomisk nedgång som kommer att vara i flera år. Sedan hur mycket priserna går ned är svårt att säga, men ned mer skall dom.