2022-08-16, 01:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag instämmer i observationen men finner det ändå rätt märkligt... Rent logiskt borde ju folk hellre köpt helrenoverade objekt för några hundra tusen till med 1% boränta, jämfört med att casha upp skattade slantar för att behöva renovera själv kontant
Det finns de som har starka preferenser för hur deras bostad skall vara. Och ingen på marknaden är sådan.
Då köper dom ett renoveringsobjekt och gör om som dom vill ha det. Det blir billigare än att köpa ett renoverat och göra om.
Och så finns de som gillar att snickra och renovera hemma.

---------------
En tidigare granne som flyttade in berättade att han hade renoverat om 3 kök och badrum tidigare. Men den här gången hade han fått nog och anlitade hantverkare.

Det här med att göra om bostaden man köper har varit ganska vanligt. Det driver också upp priset eftersom "alla" bostäder som säljs är ganska nyligt renoverade.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-08-16 kl. 01:07.
Citera
2022-08-16, 02:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Det största hotet mot framför allt bostadsrättslägenheterna är inte räntorna, bensinpriset eller matpriserna utan att gemene man slutar se på bostadsmarknaden som ett pyramidspel där man alltid kan sälja för mer än man köpte för. Det är många idioter som lever i tron om att man utan vidare eftertanke kan bjuda några hundra tusen till "för man får ju alltid igen det när man säljer". Det säger iallafall mina empiriska studier. Så fort Svensson har insett att prisuppgångarna på bostadsrättslägenheter är helt beroende av greater fool theory kommer prisutvecklingen normaliseras till att följa löneutvecklingen och byggtakten.

Det är inte riktigt så eftersom pris inte är kostnad. Det är snarare kostnaderna som påverkar priserna, liksom reallönenivåerna. Kostnaderna har sjunkit under många år samtidigt som reallönerna stigit och då går priserna upp. Nu stiger kostnaderna och reallönerna sjunker, då sjunker bostadspriserna.

Tror väldigt få sitter och slänger överbud omkring sig i budgivningarna. Man tittar väl normalt sett på vad liknande bostäder gått för i området och förhåller sig till det.
Citera
2022-08-16, 04:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hur stark köpkraft har en förstagångsköpare på en villa? Det blir skambud från denna grupp.

I stora delar av landet är det möjligt för unga par att börja sitt gemensamma liv i en villa. Se småstäder i Norrland eller långt inåt land. Det är klart att i mälardalen har jag svårt att se det inträffa.
Citera
2022-08-16, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns de som har starka preferenser för hur deras bostad skall vara. Och ingen på marknaden är sådan.
Då köper dom ett renoveringsobjekt och gör om som dom vill ha det. Det blir billigare än att köpa ett renoverat och göra om.
Och så finns de som gillar att snickra och renovera hemma.

---------------
En tidigare granne som flyttade in berättade att han hade renoverat om 3 kök och badrum tidigare. Men den här gången hade han fått nog och anlitade hantverkare.

Det här med att göra om bostaden man köper har varit ganska vanligt. Det driver också upp priset eftersom "alla" bostäder som säljs är ganska nyligt renoverade.

Väldigt många renoverar fruktansvärt fult alternativt har många gjort jobbet själva så det det ser rent för jävligt ut. Väldigt få hemmasnickrare som kan få till saker bra så full förståelse för hur folk vill renovera.

Jag har varit i hus där geniet har smällt kakel ovanpå våtrumsmatta. Varenda svensson som bygger veranda missar mellanrummet till fasaden. Målning som ser ut som en treåring gjort jobbet. Kakel i kök som är ojämnt, sjaskig installation av vitvaror.

När folk stoltserar med att de gjort saker själva så skulle jag säga att det är åt helvete i en majoritet av fallen.
Senast redigerad av flanders 2022-08-16 kl. 05:58.
Citera
2022-08-16, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Förstår hur du menar men utöver det andra redan har nämnt: Jag kan inte se belåningen på den där brf'en. Kanske är åt helvete skuldsatt och då blir priset därefter (lågt)..

Lgh har ETT fönster. I halva bostaden vet man inte om det är dag eller natt
Citera
2022-08-16, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte riktigt så eftersom pris inte är kostnad. Det är snarare kostnaderna som påverkar priserna, liksom reallönenivåerna. Kostnaderna har sjunkit under många år samtidigt som reallönerna stigit och då går priserna upp. Nu stiger kostnaderna och reallönerna sjunker, då sjunker bostadspriserna.

Tror väldigt få sitter och slänger överbud omkring sig i budgivningarna. Man tittar väl normalt sett på vad liknande bostäder gått för i området och förhåller sig till det.

Det är inte kostnaderna heller utan månadsutgiften snarare. Har sett otaliga exempel på det när näst intill identiska lägenheter har väldigt olika priser beroende på hur föreningen väljer att lägga avgiftsnivån.
Citera
2022-08-16, 06:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Givetvis har folk överbudat i förvissningen att priset alltid går upp. Rent anekdotiskt vet jag flera som maxat allt vad låneutrymme heter för att köpa så dyrt som möjligt. Tror du verkligen att det beteende skulle existera om du inte trodde på stigande priser.
Att räkna bort psykologi i en marknad är att lura sig själv.
Snarare så är tron på att göra en bra affär den viktigaste drivkraften.
Citera
2022-08-16, 07:22
Medlem
Ingen rekyl hittills i augusti. Sämsta augusti någonsin?
Citera
2022-08-16, 09:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis har folk överbudat i förvissningen att priset alltid går upp. Rent anekdotiskt vet jag flera som maxat allt vad låneutrymme heter för att köpa så dyrt som möjligt. Tror du verkligen att det beteende skulle existera om du inte trodde på stigande priser.
Att räkna bort psykologi i en marknad är att lura sig själv.
Snarare så är tron på att göra en bra affär den viktigaste drivkraften.

Jag tror ditt perspektiv grundar sig på att vara utanför marknaden och spekulera i att det är en bubbla. En person som redan är inne i marknaden resonerar annorlunda. De allra flesta köpare tar reda på ungefärlig prisbild innan de lägger bud och räknar igenom affären givet budets storlek.

När jag själv köpt har jag agerat efter det momentana marknadsläget, inte på någon tro att det ska upp eller ner. Behöver jag bo så behöver jag bo.
Citera
2022-08-16, 09:18
Medlem
Köper / säljer man i samma marknad spelar det ingen roll vart i grafen priserna är.
Det är de stackarna som sitter i hyres eller hemma så och som vill köpa som hamnar i kläm när priserna sticker.

Svårare än så är det inte.

Säljer man när priserna är låga ja då vet man att man får sämre betalt men det spelar ingen roll om man ska köpa samtidigt. Verkar som FB tror att alla som säljer nu säljer med förlorad kontantinsats och hela rubbet. Nej.

Såg några inlägg om renovering, det är väl de pengarna man säkerligen inte får igen i detta läge.

Men återigen, säljer man nu är man medveten om det.
Citera
2022-08-16, 09:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror ditt perspektiv grundar sig på att vara utanför marknaden och spekulera i att det är en bubbla. En person som redan är inne i marknaden resonerar annorlunda. De allra flesta köpare tar reda på ungefärlig prisbild innan de lägger bud och räknar igenom affären givet budets storlek.

När jag själv köpt har jag agerat efter det momentana marknadsläget, inte på någon tro att det ska upp eller ner. Behöver jag bo så behöver jag bo.
Jag har varit inne på marknaden i åratal, däremot har jag aktat mig från att maxa min belåning och hoppas att marknaden alltid stiger. Jag har dessutom amorterat mer än jag måste.
Nu förlorar jag orealiserade pengar som alla andra, men jag sitter rätt långt upp från strandkanten så många kommer att få bada före mig om det krisar.
Att psykologi är en viktig faktor är en självklarhet, när optimism vänds i pessimism så drar det ned priserna mer än vad som är motiverat.
Än så länge verkar många tro att det här är övergående och att priserna kommer att börja rulla uppåt av sig självt.
Andra verkar tro att staten skall rädda bopriserna i storstäderna till varje pris.
Själv tror jag att vi bara ser början på en ekonomisk nedgång som kommer att vara i flera år. Sedan hur mycket priserna går ned är svårt att säga, men ned mer skall dom.
Citera
2022-08-16, 09:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Köper / säljer man i samma marknad spelar det ingen roll vart i grafen priserna är.
Det är de stackarna som sitter i hyres eller hemma så och som vill köpa som hamnar i kläm när priserna sticker.

Svårare än så är det inte.

Säljer man när priserna är låga ja då vet man att man får sämre betalt men det spelar ingen roll om man ska köpa samtidigt. Verkar som FB tror att alla som säljer nu säljer med förlorad kontantinsats och hela rubbet. Nej.

Såg några inlägg om renovering, det är väl de pengarna man säkerligen inte får igen i detta läge.

Men återigen, säljer man nu är man medveten om det.
Åker räntorna upp så är stora lån inget att skoja bort, oavsett om du sålt i samma marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in