2022-08-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Här snackar vi duktigt lockpris
Antar denne äckliga mäklare har lyckats lura säljaren att gå med på stege ( och satt den lågt )
4 mille tror jag den hamnar på

Hoppas fanskapet till mäklare blir anmäld

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-stockholms-kommun-gronviksvagen-189-18966735?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone
Förstår hur du menar men utöver det andra redan har nämnt: Jag kan inte se belåningen på den där brf'en. Kanske är åt helvete skuldsatt och då blir priset därefter (lågt)..
Citera
2022-08-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Förstår hur du menar men utöver det andra redan har nämnt: Jag kan inte se belåningen på den där brf'en. Kanske är åt helvete skuldsatt och då blir priset därefter (lågt)..

Långfristiga skulder verkar inte vara mer än drygt 2mkr om jag såg den där balansräkningen rätt. Ögnade bara igenom jättefort nu. Korta var väldigt lite.
Jag kan däremot inte se total bostadsyta i föreningen. Det är ju intressant att se i förhållande till lån.
Citera
2022-08-15, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Åk till MOS i Solna och återkom. Alltid fullt där.
Om
Av blattar som dricker vatten på McDonalds ja.
Citera
2022-08-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför ska förstagångsköpare inte kunna köpa en villa? Ett ungt par i 30 årsåldern kan enkelt ha sparat en miljon under sitt arbetsliv. Och vips, man kan köpa villa.

Detta går ju givetvis inte i dagens svenska storstäder. Det BORDE självklart gå, givetvis ska ett ungt par av etnisk svensk börd kunna köpa ett hus för att kunna föda framtida generationer. Speciellt eftersom en kvinna vid 30 bör ha ploppat ut 2-3 ungar redan.
Citera
2022-08-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Gbg som kommun tappar mycket familjer idag som flyttar ut till hus i grannkommunerna och samma bör väl vara i Sthlm med. För en miljon blir det dock pappväggar...
Att kunna jobba hemifrån hjälper såklart med att ta det beslutet. Men ett jobb där man kan till 100% jobba hemifrån tror jag är ganska så sällsynt. Men borta (hoppas för gott) är att man måste jobba 5 dagar i veckan på ett kontor.

Vet inte hur det är i Göteborg men i Stockholm så är ju förorterna mer attraktiva än innerstaden när det gäller villor. Givetvis "kan" man bo i typ Diplomatstaden eller Vita Bergen (men de är väl dessutom hyresrätter?)
Citera
2022-08-15, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

Brf:n har bara 5 lgh. Det gör riskerna stora vid ökade kostnader. Bjuder på ett liknande exempel från Uppsala:
https://widerlov.se/uppsala/tillsalu/CMBOLGH4MRJEVGAF2EOGBRN?utm_source=booli&utm_mediu m=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=syrengatan-6

Denna lägenhet har varit ute med samma pris i minst 4a år. Väldigt många skulle vilja bo där. Problemet är bara 3lgh i brfn.
Banker är normalt sett inte så pigga på brfr under 10 lgh. Därför risk för att föreningen får högre räntor från banken. Om 3-5 stycken ska dela på renoveringar å ökade kostnader så slår det ganska hårt. Kan man få ihop en styrelse?=Alla behöver vara med. Vad händer om det blir osämja mellan 2-3 innehavare? Betydligt lättare hantera i en större förening. Så nej, ovanstående lgh är ej felaktigt prissatt för billig! I en brf på 5 lgh lär alla få lägga några timmar i månaden på styrelsearbete. I en förening på 10 lgh, lär du behöva vara med i styrelsen kanske vart annat år. Normalt sett är det väldigt svårt få till en brfstyrelse. I 75% av fallen behöver innehavare övertalas att bli styrelsemedlemmar. De flesta vill bara bo bekymmersfritt. Det är inget jag gissar utan jag vet.
Senast redigerad av lone star 2022-08-15 kl. 22:37.
Citera
2022-08-15, 23:15
Avslutad
Hur är det, känner ni till de som köpt bostad men inte lyckats sälja sin gamla och därigenom hamnat i ett väldigt prekärt läge pga de ej kan betala sitt nya?
Är det alls vanligt nu? Tycker i o försig att överbryggningslån marknadsfördes rätt mycket bara för några månader sen.
Citera
2022-08-15, 23:58
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Lockpris definitivt, men vilken mardröm med pool om grannarna/grannen råkar ha småbarn.

Grannarna kan ju även vara 5 st skitsnygga tjejer i 25års åldern som gärna ligger utanför och vill få till en fin bränna.

Slutpriset ger oss nog svaret.
Citera
2022-08-16, 00:01
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att kännas och det kommer att göra ont. Men vi överlever det med. Jag tror att värdet på mitt hus sänktes med 100K häromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig över är vinterns elräkningar däremot.

jag är orolig igenkligen men ändå inte har köpt lhg för 100K med lån på och har räknat i vinst men om inte vinst kommer ska jag sälja då? har 17300 kronor i insats och är rädd i att det inte ska gå upp men hoppas det för vill ha hus någon gång men nu är min lhg med fyra rum inte i samma pris som köpte och räntan är ganska hög men klara kanske i alla fall 3 procent på räntan om det är knipa ska jag sälja? jag vet inte jag bara undrar
Citera
2022-08-16, 00:45
Medlem
ETA2824-2s avatar
Det största hotet mot framför allt bostadsrättslägenheterna är inte räntorna, bensinpriset eller matpriserna utan att gemene man slutar se på bostadsmarknaden som ett pyramidspel där man alltid kan sälja för mer än man köpte för. Det är många idioter som lever i tron om att man utan vidare eftertanke kan bjuda några hundra tusen till "för man får ju alltid igen det när man säljer". Det säger iallafall mina empiriska studier. Så fort Svensson har insett att prisuppgångarna på bostadsrättslägenheter är helt beroende av greater fool theory kommer prisutvecklingen normaliseras till att följa löneutvecklingen och byggtakten.
Citera
2022-08-16, 00:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vi pratar enskilda privatpersoner eller småföretagare nu. I ett företag har man personer som har olika roller som behövs i ett byggprojekt.
Ja, och?

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Förvånad att jag måste förklara det för dig?
Det blev lite otydligt vad du anser att du förklarar.
Citera
2022-08-16, 01:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Då är väl Stockholm och Göteborg också helt ute då alla kan jobba hemma? Varför köpa för 10 miljoner när man kan köpa för 1 miljon i någon annan ort och jobba därifrån?
Det är nog så att det mycket är andra saker som får folk att vilja bo i Stockholm och i synnerhet centralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in