2022-06-21, 16:30
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag fick A-kassa i perioden efter jag tagit examen till jag fick jobb pga att jag hade jobbat innan mina studier. Precis som ovanstående skrev så räknas studietiden som överhoppningsbar.

Det kändes väldigt konstigt att gå från att bara få CSN och ha en massa krav på sig att klara tentor, till att få mycket mer i A-kassa för att gå och tramsa på arbetsförmedlingen.
Jo det låter ju mycket skönare, och slippa känna en jävla stress att man måste ha massa plikter för att få ut sin CSN, kan du rekommendera en bra A-Kassa man kan kontakta?
Citera
2022-06-21, 21:39
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Kan du rekommendera en A-Kassa?

För att ha rätt till ersättning från a-kassan måste man vara medlem. Vidare är kvalificeringstiden ett år. Går du med i a-kassan i januari och blir arbetslös i mars samma år blir det alltså inga pengar. Av det du skriver ovan, om vi kan rekommendera en a-kassa tolkar jag som att du inte är medlem. Du kan inte gå med nu och direkt lyfta ersättning. Hade du varit medlem i ett år och arbetat innan studierna hade du kunnat haft rätt till ersättning.
Citera
2022-06-23, 00:16
Medlem
Akassa, Hobbyverksamhet och Eget Företag

Hej allihopa.

Jag går på akassa, har gjort nu i några månader. Jag Youtube:ar också, vilket jag funnit mer tid för nu under arbetslösheten. Och det börjar gå rätt bra på den fronten. Långt ifrån tillräckligt att leva på, men drar ändå in några extra tusenlappar i månaden.

Nu undrar jag vad jag borde göra för att inte hamna i bråk med akassan/arbetsförmedlingen/skatteverket. Som jag fattat det så är akassan chill med om man har hobbyverksamhet vid sidan av - Men det beror ju också på om Skatteverket hade sett på det jag gör som en hobbyverksamhet. Tycker de att det är en näringsverksamhet så är det andra puckar, som jag förstått det.

Sen börjar jag även närma mig en tröskel i år, som jag har förstått det, vid 30 000 kronor i inkomst där man måste momsregistrera sig? Eller något sånt? Skatteregler är en djungel, och jag har svårt att förstå mig på det.

Det börjar väl nå den punkten där jag hade velat starta eget företag, och göra min verksamhet "officiell", se till att allt står rätt till vad gäller att skatta på min inkomst etc. Men akassan är inte jättehype på att man startar eget medan man går på akassa. De vill inte att man "drygar" ut företagsinkomster med akassa, har jag läst. Men som sagt, mina hobbyinkomster går inte att leva på, så jag behöver akassan. Men jag vill inte direkt sluta med min hobby heller - Och även om jag slutade aktivt arbeta på det, så hade det fortsatt dra in passiv inkomst. Och att helt enkelt ta bort min Youtube-kanal, till exempel, kommer jag aldrig vilja göra.

Såatteh. Ni som kan. Vad "bör" jag göra i denna situationen? Hur gör jag rätt för mig utan att riskera att till exempel bli återbetalningsskyldig för att akassan tycker jag fuskat på något vis (vilket jag själv dårakt inte tycker jag gjort)? Jag är rädd för att bli "påkommen", dvs att de blir sura på mig för de tycker jag gjort fel, ifall jag hade försökt öppna en dialog med antingen akassan, arbetsförmedlingen eller skatteverket.
Citera
2022-06-23, 08:54
Medlem
Finns lite att läsa här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/kopforsaljningochspelpainternet/influerarebloggareochspelare/spelaregamer.4.41f1c61d16193087d7f125cd.html

Men jag tror inte att du behöver starta eget företag bara för att kunna betala skatt från din sidoinkomst.
Om du t ex tjänar pengar på att köpa och sälja bitcoin så betalar du skatt utan att ha eget företag.
Citera
2022-06-23, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av throw-away-1234
Hej allihopa.

Jag går på akassa, har gjort nu i några månader. Jag Youtube:ar också, vilket jag funnit mer tid för nu under arbetslösheten. Och det börjar gå rätt bra på den fronten. Långt ifrån tillräckligt att leva på, men drar ändå in några extra tusenlappar i månaden.

Nu undrar jag vad jag borde göra för att inte hamna i bråk med akassan/arbetsförmedlingen/skatteverket. Som jag fattat det så är akassan chill med om man har hobbyverksamhet vid sidan av - Men det beror ju också på om Skatteverket hade sett på det jag gör som en hobbyverksamhet. Tycker de att det är en näringsverksamhet så är det andra puckar, som jag förstått det.

Sen börjar jag även närma mig en tröskel i år, som jag har förstått det, vid 30 000 kronor i inkomst där man måste momsregistrera sig? Eller något sånt? Skatteregler är en djungel, och jag har svårt att förstå mig på det.

Det börjar väl nå den punkten där jag hade velat starta eget företag, och göra min verksamhet "officiell", se till att allt står rätt till vad gäller att skatta på min inkomst etc. Men akassan är inte jättehype på att man startar eget medan man går på akassa. De vill inte att man "drygar" ut företagsinkomster med akassa, har jag läst. Men som sagt, mina hobbyinkomster går inte att leva på, så jag behöver akassan. Men jag vill inte direkt sluta med min hobby heller - Och även om jag slutade aktivt arbeta på det, så hade det fortsatt dra in passiv inkomst. Och att helt enkelt ta bort min Youtube-kanal, till exempel, kommer jag aldrig vilja göra.

Såatteh. Ni som kan. Vad "bör" jag göra i denna situationen? Hur gör jag rätt för mig utan att riskera att till exempel bli återbetalningsskyldig för att akassan tycker jag fuskat på något vis (vilket jag själv dårakt inte tycker jag gjort)? Jag är rädd för att bli "påkommen", dvs att de blir sura på mig för de tycker jag gjort fel, ifall jag hade försökt öppna en dialog med antingen akassan, arbetsförmedlingen eller skatteverket.

Du kan också ta hjälp av arbetsförmedlingen och A-kassan och på det sättet få ett "starta eget bidrag" under jag tror det är sex månader för att komma igång med ditt företag. Under den tiden så är starta eget bidraget på samma nivå som din a-kassa och du kan då satsa helhjärtat på ditt företag. Tror även att du ska kunna få lite hjälp med utbildningar under denna tid inom ex. företagsekonomi och liknande som kan vara bra att kunna.

Lycka till men tänk på att det är svårt att leva ett livslångt liv på youtube men vissa har absolut lyckats. Tänk också på att pensionsspara extra så du får något att leva på när du blir äldre.
Citera
2022-06-23, 23:13
Medlem
Är ej hobby om du gör youtube mot betalning/reklam.
Citera
2022-06-24, 10:22
Medlem
Enklaste sättet, innan du tecknar f-skatt, är att hyra din f-skatt. Du "lånar" ett annat företags f-skatt, skriver fakturan hos dem och ber dem skicka iväg den. Dessa tar sedan en viss andel av beloppet på fakturan(brukar vara någonstans mellan 2 och 8 %). Du skriver sedan in din aktivitet till a eller f kassan och får sedan ut din ersättning. Du hittar några möjligheter här>>>.
Senast redigerad av wuxi 2022-06-24 kl. 10:25.
Citera
2022-06-26, 10:27
Medlem
Hej flashback! Jag har blivit uppsagd från mitt nuvarande jobb men har redan hittat ett nytt jobb som jag har skrivit på. Dock kunde jag först börja om 2 månader.

Vad behöver a - kassan från mitt nuvarande jobb? Är det bara att traska till arbetsförmedlingen på min första arbetslösa dag och skriva in sig? Något annat man ska tänka på eller göra?

Ska jag säga när jag kommer ditt att jag har redan hittat ett nytt jobb och skrivit på?
Förstår givetvis att detta är väldigt individuellt men tror ni handläggaren kommer kräva en massa deltagande från mig när jag redan har ett nytt jobb inom 2 månader?

I övrigt så är jag givetvis med i a - kassan.

Stort tack på förhand // FlamingoKungen
Citera
2022-06-26, 16:39
Medlem
Jag har en fråga.

Varit arbetslös 5 månader och har bra inkomstförsäkring + A-kassa. Får kanske 45.000 i månaden efter skatt. Nöjd med det.

Nu är det som så att jag har fått ett jobb som jag börjar på 1:a augusti - där är min inkomst SÄMRE. 30.000 är lönen.

Min fråga är dock - om jag efter säg 5 månader antingen får sparken ELLER inte får fast jobb eller säger upp mig sjäkv - baseras då min A-kassa/Inkomstförsäkring på den här nya sämre betalda tjänsten eller på den gamla som jag hade innan jag tog det här jobbet - eller båda?

Hur funkar det?
Citera
2022-06-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingoKungen
Hej flashback! Jag har blivit uppsagd från mitt nuvarande jobb men har redan hittat ett nytt jobb som jag har skrivit på. Dock kunde jag först börja om 2 månader.

Vad behöver a - kassan från mitt nuvarande jobb? Är det bara att traska till arbetsförmedlingen på min första arbetslösa dag och skriva in sig? Något annat man ska tänka på eller göra?

Ska jag säga när jag kommer ditt att jag har redan hittat ett nytt jobb och skrivit på?
Förstår givetvis att detta är väldigt individuellt men tror ni handläggaren kommer kräva en massa deltagande från mig när jag redan har ett nytt jobb inom 2 månader?

I övrigt så är jag givetvis med i a - kassan.

Stort tack på förhand // FlamingoKungen

Någon som kan hjälpa mig? Hade VERKLIGEN uppskattat hjälp!
Citera
2022-06-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Jag började ju bli fundersam varför jag fått sänkt ersättning från 510 kr till 223kr. (var redan utförsäkrad 0 dagar kvar, från alfa-kassan 2021) men behöll ersättningen när af anvisade mig till jobb och utvecklingsgarantin.

Jag ringde kommunals o dom sa till mig att jag måste vara medlem i 6 månader för att få ersättning. Riktigt kassa handläggare, vägrar svarar på frågor om skyddsregler osv. Efter det gick jag ur a-kassan.

Dom säger att man kan bli medlem igen och har gjort en förfrågan samt skickat in arbetsgivarintyget.

Försäkringskassan sa ju ring kommunals a-kassa när jag frågade varför jag fått sänkt ersättning.

Kolla följande med kommunals A-kassa.
1. Har ni fått signal om jobb och utvecklingsgarantin?
2. Har ni skickat signal i form av ej ersättningsberättigad till Försäkringskassan?
3. Är svaret på fråga 2 ett ja bör du be dem kontrollera övergångsuppgifter om tidigare period från Alfakassan.

Skyddsregler för grundersättning blir bara aktuella om du uppfyllt nytt arbetsvillkor, sex månaders arbete. Detta har inte med signaler till Försäkringskassan att göra vid återinträde i utvecklingsgarantin.
Citera
2022-06-29, 11:41
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiske-Bjorn
Kolla följande med kommunals A-kassa.
1. Har ni fått signal om jobb och utvecklingsgarantin?
2. Har ni skickat signal i form av ej ersättningsberättigad till Försäkringskassan?
3. Är svaret på fråga 2 ett ja bör du be dem kontrollera övergångsuppgifter om tidigare period från Alfakassan.

Skyddsregler för grundersättning blir bara aktuella om du uppfyllt nytt arbetsvillkor, sex månaders arbete. Detta har inte med signaler till Försäkringskassan att göra vid återinträde i utvecklingsgarantin.

jo, fick återinträda i a-kassan o behålla 510kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in