2023-12-06, 11:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steponabee
Hur bör jag gå till vägar? Återgå till jobbet och sedan säga upp mig, jag vill gärna gå vidare med livet och ett nytt arbetsplats.
Gör som alla andra... Sök ett nytt jobb, när du fått ett säg upp dig från jobbet du har nu.
Citera
2023-12-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
det blir 0.
hon kommer få 183kr / dag när hon registrerar sig som arbetssökande hos AF. därefter får hon söka soc upp till riksnormen. o det brukar ej bli några problem alls. allt som krävs av soc är samma sak som krävs av AF.

Soc blir det ju inte då jag har bra lön.
Citera
2023-12-06, 23:18
Avslutad
Om man sjukskriver sig 3 månader och får sjukersättning från försäkringskassan, kan man då säga upp sig för att få sjukersättning medans a-kassans karens råder?
Har sökt men inte fått något klart svar
Citera
2023-12-07, 09:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Om man sjukskriver sig 3 månader och får sjukersättning från försäkringskassan, kan man då säga upp sig för att få sjukersättning medans a-kassans karens råder?
Har sökt men inte fått något klart svar
Du kan inte sjukskriva dig i 3 månader utan bara 1 vecka därefter behövs läkarintyg.
Är du sjukskriven en dag så anger du sjuk på aktivitetsrapporten och den dagen räknas då inte av från karenstiden. Så i ditt exempel om du sjukskriver dig i 3 månader börjar karenstiden räknas av från den dagen du friskskriver dig igen.
Senast redigerad av kimdah2002 2023-12-07 kl. 09:24.
Citera
2023-12-08, 13:24
Medlem
Högskola och A kassa

Hej

Studerar komvux 50 % som man får av A kassan, alltså fått det godkänt av dom.

Har hittat en kurs 7.5 p som jag vill läsa samtidigt utan att meddela A-kassa.

Görs det kollar eller är det mitt samvete som avgör ?
Citera
2023-12-08, 13:55
Medlem
olasvenssons avatar
Idag tror jag att dom kollar upp sådant.

Jag läste på högskola en termin och gick samtidigt på a kassa, den andra terminen vågade jag inte gå på a kassa. Men det var för länge sedan. Då fanns det inga kontroller.
Citera
2023-12-08, 14:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2023-12-14, 09:35
Medlem
anre24s avatar
Det verkar som grundersättningen sänks från 510 kr till 365 kr efter årsskiftet eller har jag fel?
Citera
2023-12-15, 11:29
Medlem
OBS snälla jag vill endast att folk som VET svarar inte spekulationer. Tack

Jag har studerat och av olika anledningar ville jag inte fortsätta kursen efter sommaren 2023. Så jag uppbar då a-kassa.

Jag kom på andra tankar och fick en bra praktik via lärosätet i samband med höstterminen, detta gjorde att jag ändå beslöt mig för att ändå studera igen efter sommaren.

Nu är jag helt klart med studierna och tänker återansöka om a-kassan.

Det jag frågar mig nu: Kommer a-kassan neka mig pengar då de ser i systemet att jag "vilseledde" dom (omedvetet vilseledde dom) i somras, när jag sade att jag inte skulle fortsätta mina studier.

Jag tycker att det viktigaste är ändå att jag vill komma närmare arbetsmarknaden vilket denna utbildning faktiskt gör.
Citera
2023-12-17, 19:15
Medlem
Hej

Det känns som att jag hamnat helt i skiten eller så sitter jag och övertänker.

Har detta år mått superdåligt och blev sjukskriven. Eftersom det endast var en provanställning så tappade jag jobbet i mars. Jag har haft självmordstankar länge och försökt planera men jag har aldrig hittat ett sätt som jag vågar dö på. Efter sjukskrivningen började jag på akassan och under sommaren fick jag ett jobb som jag även anmälde till akassan. Jag har lagt in alla tider/dagar som jag har jobbat och varit noggrann med att lägga in rätt. Efter någon månad fick jag ett nytt jobb som vikarie genom ett bemanningsföretag och har endast jobbat 1 dag där. Den dagen som jag jobbade la jag också in att jag har jobbat men detta jobb har jag inte anmält till akassan, de vet alltså inte om att jag haft detta jobb. Till detta "nya" jobb har jag ofta sagt att jag inte kan jobba därför att jag varit "sjuk". Sjuk pga den grova ångest jag har. Eftersom det knappt var en dag jag jobbade så tjänade jag ungefär 950 kronor. Vilket inte är så stora summor och som sagt så hade jag lagt in denna dag som arbete. Imorgon kommer jag skicka arbetsgivarintyg till akassan från detta andra jobb där jag jobbat en del men är orolig över att det inte kommer stämma till 100% pga det andra jobbet. Jag vet inte vad jag ska göra och ta mig till... Har denna månad sökt jobb och känner att jag kan börja arbeta igen. Även nu i fredags jobbade jag den andra dagen för bemanningsföretaget men den har jag ju inte lagt in ännu som arbete.
Senast redigerad av Utahraptor 2023-12-17 kl. 19:19.
Citera
2023-12-18, 17:44
Medlem
Lånar också tråden (sorry för bump)

Jag går i dagsläget på A-kassa samtidigt som jag letar efter ett heltidsjobb. Nu har jag hittar en tillfällig behovsanställning som kan ge 1-2 arbetspass varannan vecka. Hur funkar det egentligen med att få A-kassa i samband med timanställningsjobb? Det jag undrar är, idag får jag ut ca 15-17 tkr, har jag rätt att ta ut samma summa + pengarna jag får från denna timanställning eller ger A-kassan mindre pengar då jag får in lite inkomst från detta nya jobb?

För info: är med i transport a kassa

Står såhär på deras sida:

”Det spelar ingen roll ifall du är timanställd eller anställd ett visst antal dagar per månad. Under en ersättningsperiod kan du arbeta och få ersättning i max 60 veckor.”

Det är otydligt dock, det står inte om jag får ut full A-kassa samtidigt som man har en timanställning?
Senast redigerad av HalalMuscle 2023-12-18 kl. 18:00.
Citera
2023-12-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Lånar också tråden (sorry för bump)

Jag går i dagsläget på A-kassa samtidigt som jag letar efter ett heltidsjobb. Nu har jag hittar en tillfällig behovsanställning som kan ge 1-2 arbetspass varannan vecka. Hur funkar det egentligen med att få A-kassa i samband med timanställningsjobb? Det jag undrar är, idag får jag ut ca 15-17 tkr, har jag rätt att ta ut samma summa + pengarna jag får från denna timanställning eller ger A-kassan mindre pengar då jag får in lite inkomst från detta nya jobb?

För info: är med i transport a kassa

Står såhär på deras sida:

”Det spelar ingen roll ifall du är timanställd eller anställd ett visst antal dagar per månad. Under en ersättningsperiod kan du arbeta och få ersättning i max 60 veckor.”

Det är otydligt dock, det står inte om jag får ut full A-kassa samtidigt som man har en timanställning?

Du stämplar.
Jobbar du 8 timmar en dag får du en dag mindre med a-kassa tror jag. Om du jobbar halvdag vet jag inte hur det är om du får noll från a-kassan den dagen eller om du får en halv dag.
När tiden för att kunna stämpla går ut får du välja om du vill fortsätta med a-kassa eller jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in