2022-07-24, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Hej jag funderar på att byta jobb men problemet är att jag kommer vara arbetslös ungefär en månad innan jag kan börja på det nya (uppsägningstid inräknat) och tänkte ta föräldrapenning under tiden. Vad händer om jag blir uppsagd från det nya jobbet innan 6 månader? Får jag bara grundersättning då eller räknas det jag har jobbat innan + min föräldraledighet?

Utan att vara 100% säker brukar alltid a-kassan titta på 12 mm månader bakåt i tiden.

Skulle tro dessvärre är man börjar dprn ruta ett igen.
Citera
2022-08-12, 12:18
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Jag funderar starkt på att eventuellet säga upp mig från mitt skräpjobb. Vad säger a-kassa om uppsägning? Går jag miste om bidrag under en tid? Hur länge kan man leva på det innan dom tjatar på en att söka jobb osv? Är där något mer man behöver tänka på om man säger upp sig? Hur länge ska man ha arbetat för att få rätt till a-kassa?
Citera
2022-08-12, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Jag funderar starkt på att eventuellet säga upp mig från mitt skräpjobb. Vad säger a-kassa om uppsägning? Går jag miste om bidrag under en tid? Hur länge kan man leva på det innan dom tjatar på en att söka jobb osv? Är där något mer man behöver tänka på om man säger upp sig? Hur länge ska man ha arbetat för att få rätt till a-kassa?

När du har anmält dig till a-kassan och gjort det som du måste göra så kommer du bli spärrad i 45 dagar innan du börjar få din ersättning. Det är straffet om du säger upp dig själv, men helt klart värt det om du inte trivs på jobbet.
Citera
2022-08-12, 12:25
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Sex månader.

När du har anmält dig till a-kassan och gjort det som du måste göra så kommer du bli spärrad i 45 dagar innan du börjar få din ersättning. Det är straffet om du säger upp dig själv.
Wow, seriöst? Endast 45 dagar? Jag ska börja spara direkt. Något mer man ska göra efter uppsägning förutom anmäla sig samma dag som man slutar till arbetsförmedlingen?
Citera
2022-08-12, 12:32
Bannlyst
Citat:
Wow, seriöst? Endast 45 dagar? Jag ska börja spara direkt. Något mer man ska göra efter uppsägning förutom anmäla sig samma dag som man slutar till arbetsförmedlingen?
Ja det är ett ganska överkomligt straff, 45 dagar kan man överleva. Det är klart att du inte ska vara på ett jobb som du inte trivs på.

A-kassan kommer kräva ett arbetsgivarintyg, så se till att du får ett sådant. Sen kommer Arbetsförmedlingen kräva att du aktivt söker jobb. T.ex söka 8 jobb i månaden.
Citera
2022-08-13, 01:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
För tydliggörande: 45 ersättningsdagar, alltså 9 veckor.

Info om vad du ska göra finns på otaliga hemsidor, inklusive samtliga a-kassors hemsidor.
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/sok-ersattning/
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/
Citera
2022-08-13, 11:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
För tydliggörande: 45 ersättningsdagar, alltså 9 veckor.

Info om vad du ska göra finns på otaliga hemsidor, inklusive samtliga a-kassors hemsidor.
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/sok-ersattning/
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/
Dessutom så har man 6 dagars karens så egentligen blir det 45+6=51 dagar = ~10 veckor
Citera
2022-08-13, 15:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dessutom så har man 6 dagars karens så egentligen blir det 45+6=51 dagar = ~10 veckor
Ja, helt sant, dock ska man ha med sig att det i regelhänseende är skillnad på karens- och avstängningsdagar.
Citera
2022-08-15, 15:33
Medlem
Måste säga upp mig från jobbet innan jag går in i väggen, vill gärna få lite klarhet från er:
  • Är det fortfarande vanligt med obligatoriska fysiska möten med handläggare?
  • Om inte, kan jag i princip vara utomlands under tiden jag får ersättning? (lever ju fan billigare än i Sverige)
Citera
2022-08-15, 15:45
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Måste säga upp mig från jobbet innan jag går in i väggen, vill gärna få lite klarhet från er:
  • Är det fortfarande vanligt med obligatoriska fysiska möten med handläggare?
  • Om inte, kan jag i princip vara utomlands under tiden jag får ersättning? (lever ju fan billigare än i Sverige)
Nej, tvivlar på att dom låter en vara utomlands medans man får a-kassa med undantag för resemål antar jag och kanske om du bor i ett annat EU-land och söker jobb... jag kan ha fel om det andre där.
Citera
2022-08-15, 18:05
Medlem
Citat:
Nej, tvivlar på att dom låter en vara utomlands medans man får a-kassa med undantag för resemål antar jag och kanske om du bor i ett annat EU-land och söker jobb... jag kan ha fel om det andre där.

Visst! Tveksamt. Men sen undrar jag om eller hur de kan veta att jag är utomlands? Jag söker fortfarande jobb i Sverige digitalt.
Citera
2022-08-15, 18:13
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Visst! Tveksamt. Men sen undrar jag om eller hur de kan veta att jag är utomlands? Jag söker fortfarande jobb i Sverige digitalt.

De kan de inte veta, sköter du allt gentemot AF och a-kassan kan du tuta och köra utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in