2022-08-15, 22:46
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Den här tråden här och all sk hjälp, nytta många tyckte att dom gjorde genom anmälningar resulterade i det vi ser nu.
Det va ju bra ❓
Citera
2022-08-15, 22:47
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det var Inte Jewels som satte Issy på HVB. Det var väl socialen och alla anmälningar som resulterade i placeringen. Tror inte socialen kan o göra så mycket nu när hon är myndig? Vet inte? Om det nu är sk misshandel som många här skriver så anmäl då. Jag har inte lagt någon skuld på Issy men nu är hon faktist myndig. Min son har samma diagnos som Issy. Det är inte fel att vara lite hård o h bestämd. Peka med hela handen typ. Inte snurra med fingret runt/runt som Jewels gör.

Hon hamnade på hvb för att hon inte gick till skolan. De bröt mot skollagen. Detta i sig borde inte resultera i ett omhändertagande.
Alla anmälningar till soc är inte av ondo. Det väl klart att man kan anmäla att familjen behöver mer stöd och att de inte mår bra. Kommunen har den skyldigheten. Det finns ju flera lagar, bla LSS eller SOL som styrker detta.
Citera
2022-08-15, 22:51
Bannlyst
Citat:
Den här tråden här och all sk hjälp, nytta många tyckte att dom gjorde genom anmälningar resulterade i det vi ser nu.
Det va ju bra ❓

Kan md all säkerhet säga att det hade varit värre för issys psyke om hon inte hamnat på hem.
Där blev hon tex en tjej igen. Du verkar inte förstå vad J är för person. Du var nog inte här för 3 år sen.
Citera
2022-08-15, 22:52
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Hon hamnade på hvb för att hon inte gick till skolan. De bröt mot skollagen. Detta i sig borde inte resultera i ett omhändertagande.
Alla anmälningar till soc är inte av ondo. Det väl klart att man kan anmäla att familjen behöver mer stöd och att de inte mår bra. Kommunen har den skyldigheten. Det finns ju flera lagar, bla LSS eller SOL som styrker detta.

Ja, hon lät Issy vara hemma. Satt och snurra med fingret som sagt. Lilla Issy ska såklart vara hemma bla bla...
Jaja.. Jag vet inte vad som skulle vara bäst?
Kanske att hon flyttar till sin pojke eller bor med någon vän?
Det kanske inte är helt fel om hon nu inte trivs hemma. Finns väl skolor i Malmö också.
Citera
2022-08-15, 22:54
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Det va ju bra ❓

Fast nej. Skulle vilja påstå att kommunen misslyckats i att ge stöttning till den här familjen. Många i socialtjänsten saknar kunskap om npf, särskilt autism. Den här familjen borde tillhöra lss.
Citera
2022-08-15, 22:56
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Kan md all säkerhet säga att det hade varit värre för issys psyke om hon inte hamnat på hem.
Där blev hon tex en tjej igen. Du verkar inte förstå vad J är för person. Du var nog inte här för 3 år sen.

Jo det var jag. Du kan se i historiken att jag var här redan 2019.
Citera
2022-08-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Fast kanalen bättrade sig avsevärt när hon bodde i Pålsboda. Fick då intrycket av att Jewels hade mognat. Däremot lägger jag ingen skuld på Issy. Vi pratar om en ung tjej med autism som har varit hvbhems-placerad och där kommit i kontakt med alkohol, narkotika och fel människor. Hon skulle aldrig ha hamnat där. Fast det finns studier som visar att autistiska ungdomar verkligen far illa på dessa boenden.
Jewels och hennes familj behöver stöd från kommunen. En god man och en boendestödjare hade ju varit bra. De lever i misär och ingen i den familjen klarar av det dagliga. Soc kanske borde kontaktas i det hänseendet?

Har för mig att Jewels sagt att hon haft boendestöd tidigare, men att hon inte vill ha det för att hon tyckte att det blev för stressande för henne. Är uppenbart att de hade behövt någon form av avlastning eller stöd från kommunen, men Jewels verkar inte jättevillig att ta emot den hjälpen.

Tror redan att soc är medvetna om dem, Issy snackade väl om att hon hade haft kontakt med soc för ett tag sen.
Senast redigerad av Superpotato 2022-08-15 kl. 23:03.
Citera
2022-08-15, 23:02
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:

Oj.. Hitta post från 2018 också. Sedär
Citera
2022-08-15, 23:06
Bannlyst
Citat:
Oj.. Hitta post från 2018 också. Sedär

Grattis, det säger iofs mer om hur du tänker och vad du är för person, som trots det försvarar J, än om du kom in igår.
Citera
2022-08-15, 23:12
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superpotato
Har för mig att Jewels sagt att hon haft boendestöd tidigare, men att hon inte vill ha det för att hon tyckte att det blev för stressande för henne. Är uppenbart att de hade behövt någon form av avlastning eller stöd från kommunen, men Jewels verkar inte jättevillig att ta emot den hjälpen.

Tror redan att soc är medvetna om dem, Issy snackade väl om att hon hade haft kontakt med soc för ett tag sen.

Bara det lilla jag sett är:
-behöver hjälp med ekonomin, lägga upp budget, betala räkningar och sådant —> god man
-morfar är gammal och skröplig, finns det något omvårdnadsbehov som hemtjänsten kan hjälpa honom med? Kanske lättare att ha alla läkemedel paketerade i dospåsar? Morfar kan ju få beviljat promenader etc. Hjälp med dusch etc.
-boendestöd - stöd och hjälp i hemmet. Ser ju alltid stökigt ut i bakgrunden. Hon verkar har svårt i kontakten med vården. Mår ju dåligt över alla lukter etc.
Citera
2022-08-15, 23:19
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Grattis, det säger iofs mer om hur du tänker och vad du är för person, som trots det försvarar J, än om du kom in igår.
Men jag försvarar inte henne. Långtifrån. Men efter antal år i denna tråd och efter att ha följt dessa 2 långtid ser jag kanske något du inte ser. Jag anser att du har ett tunnelseende. Vilket även jag haft.
Jag tror som sagt det skulle vara bäst om dom inte bodde ihop. Att Issy ska ta hand om sin morfar tycker jag verkligen inte hon ska göra. Det är Jewels ansvar som hon själv tagit på sig. Issy borde satsa på sig själv, på skolan och sina vänner. Det är väl dags för det?
Citera
2022-08-15, 23:22
Bannlyst
Citat:
Men jag försvarar inte henne. Långtifrån. Men efter antal år i denna tråd och efter att ha följt dessa 2 långtid ser jag kanske något du inte ser. Jag anser att du har ett tunnelseende. Vilket även jag haft.
Jag tror som sagt det skulle vara bäst om dom inte bodde ihop. Att Issy ska ta hand om sin morfar tycker jag verkligen inte hon ska göra. Det är Jewels ansvar som hon själv tagit på sig. Issy borde satsa på sig själv, på skolan och sina vänner. Det är väl dags för det?

Du har säkert rätt. Ursäkta påhoppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in