Slutade läsa där då du uppenbart inte har kännedom om vem kapten röd är.
Det har du rätt i.
Jag var på Öland Roots ett par gånger runt millenieskiftet, och då var det en tävling bland artisterna i att vara vit rastafari. Och min kontakt med svensk reggae har varit närmast obefintlig sedan dess. Så jag utgick ifrån att samma gällde fortfarande. Vilket uppenbarligen inte är fallet. Fel av mig.
Fruktansvärt irriterande, tillgjord röst.
Måste vara jobbigt att ständigt sjunga med en påhittad tramsig gammelsmurf-röst.
Kan inte vara bra för stämbanden.
Irriterande utseende också, ser ut som att nåt är galet med hypofysen. Ser korkad och snäll ut, och jag hatar korkade snälla jättar.
Ser ut som någon som dör ung i cancer brukar se ut. Eller nån som har stora psykiska besvär och issues med mat och ätande.
Vet inget om musiken men jag förutsätter att det är nåt politiskt.
Sorry för ett elakt inlägg, är på uselt humör när detta skrivs. Han är säkert störtskön men jag har väl för helvete rätt att irritera mig!?
Flyttade till gård och började odla laglig cannabis, rökar nog som en borstbindare också. Men han gör en hel del musik.
Kapten röd är allt annat än approprierande. Vet inte om du är ironisk men, han är rätt så äkta. Kanske osoft men fan...
Han har inte flyttat till någon gård och odlat laglig cannabis. Du blandar kanske ihop han med General Knas.
Jag har varit på flera av kapten röds spelningar sedan 2008 ish senast på hundralappen turren tror det var 2017.
Kapten röd sjunger inte rätt ut eller pratat så mycket om cannabis som 95% av andra svenska reggae artister gör men han pratar indirekt om hur svensk reggae kultur blivit smutskastad och jagad vart den än dyker upp.
Uppsala reggae festival föll i bitar 2008/09/10 när polisen punktmarkerade festivalen bara för att nämna något.
Jag tror Björn jobbar vidare med musik men på andra sätt än att bara prodda eget, vad jag förstår har han flera barn och jag tror inte man blir ekonomiskt oberoende av att vara kapten röd och ha en turné där biljetterna säljs för endast 100 riksdaler.
För kapten röd handlar det inte om kändisskap eller pengar, så länge han går runt eller gick runt var han nog ganska nöjd.
Och framför allt så lyser det om honom på scenen, han älskar nog det där och då. En fin scen glädje.
Han är otroligt ödmjuk och öppensinnad.
Jag skulle bli förvånad om det inte dyker upp en skiva för eller senare, om det så tar 15 år.
Hej hej till mig själv när jag läser detta om 10 år och en ny platta är ute
Jag tror du har helt rätt. Kaptenen åkte på panikångest och depression, med ett ord utmattningsdepression. Han pressade sig själv hårt och andra pressade också på. Han passade inte in i artistmallen. Till slut var det inte längre kul.
Det här var mellan succen med skivan Fläcken som aldrig går bort (2011) och turnen Hundralappen (2017) där Kapten röd halvt jobbade ihjäl sig då han bara tog 100 kr per person så att även vanligt folk skulle ha råd att gå på konsert. Vad det innebar var att han själv fick vara promoter, gigbokare, turneledare, artist osv.
Förmodligen fick han under manin rätt taskigt humör, blev lättstött och brände några broar med vänner. Drog sig undan och hängde med sin tjej, klippan, samt några få nära. Om det sjunger han på 2 låtar från den perioden (Över min döda, Rudeboy Love) samt 1 senare låt (Om inte jag fanns/Jättens låt).
Över min döda
"Jag försökte lyssna vad mitt hjärta sa men aldrig kunde jag höra nått Vad andra skulle dö för den gåvan tänkte jag slösa bort
Jag föll ner hårt men nere på botten kunde jag föda hopp
Hålla tyst om det jag ser
Kompis över mina döda kropp
Över min döda, döda, över min döda kropp
Att jag skulle slösa, slösa, att jag skulle slösa bort"
Rudeboy Love
"När alla dömde mig på ett fragment av mitt liv ooh
De kolla snett på mig de såg mig i profil ooh
Du ser mig rakt framifrån du ser djupt inuti yeah
Och när du håller mig du e badgyal for real du vet du vet du vet
Om inte jag fanns (Jättens låt) "Känns som hela jag är fel, hur jag än gör så stör jag er Allting som jag tycker om går sönder när jag rör vid det Ingen vet att det jag bär svider som när kniven skär Inget skulle gått isär om jag inte vore här
Alla skulle sitta här runt bordet, äta middag och vara vänner
Vi skulle vara tillsammans under solen, sen läsa saga och borsta tänder Allt vore bättre om inte jag fanns
Fina tolkningar du gör men du har fel.
Mest fel har du i Om jag inte fanns - Jättens låt.
Det är ju förfan en låt skriven Om en figur (jätte) i en bok.
Orkar inte förklara de andra låtarna för dig men dom har Ingenting med hur han mådde efter 100lapp turnén att göra.
Fina tolkningar du gör men du har fel.
Mest fel har du i Om jag inte fanns - Jättens låt.
Det är ju förfan en låt skriven Om en figur (jätte) i en bok.
Orkar inte förklara de andra låtarna för dig men dom har Ingenting med hur han mådde efter 100lapp turnén att göra.
Du kanske vet något jag inte vet, jag ser ju bara det hela utifrån. Tidsmässigt är de två första låtarna utgivna ungefär samtidigt som Kapten Röd pratade om ångest och depression i Sveriges Radios podd Psyket. Jättens låt (kaptenen är själv över 2 meter) tolkar jag som en berättelse om honom själv även om den kom ut något år senare. Någonstans öser man ju alltid ur när man skapar.
Psyket
"Jag har svårt att förstå hur jag kan må så dåligt och ha så mycket ångest. Det är som att vara nykter och onykter och som att jag har varit i ett rus av depression, säger Kapten Röd.
Jag har höga toppar och djupa dalar. Eller, det är inte så höga toppar men det är extremt plötsliga, djupa dalar, säger han.
Då kan jag tycka att det vore lättare att inte leva. Det vore bättre om jag inte fanns, om jag inte var en så dålig förälder ... jag får extrem ångest. Eller depression, jag blir väldigt väldigt förtvivlad, ledsen, och jag gråter."
Du kanske vet något jag inte vet, jag ser ju bara det hela utifrån. Tidsmässigt är de två första låtarna utgivna ungefär samtidigt som Kapten Röd pratade om ångest och depression i Sveriges Radios podd Psyket. Jättens låt (kaptenen är själv över 2 meter) tolkar jag som en berättelse om honom själv även om den kom ut något år senare. Någonstans öser man ju alltid ur när man skapar.
Psyket
"Jag har svårt att förstå hur jag kan må så dåligt och ha så mycket ångest. Det är som att vara nykter och onykter och som att jag har varit i ett rus av depression, säger Kapten Röd.
Jag har höga toppar och djupa dalar. Eller, det är inte så höga toppar men det är extremt plötsliga, djupa dalar, säger han.
Då kan jag tycka att det vore lättare att inte leva. Det vore bättre om jag inte fanns, om jag inte var en så dålig förälder ... jag får extrem ångest. Eller depression, jag blir väldigt väldigt förtvivlad, ledsen, och jag gråter."
Jag var på Öland Roots ett par gånger runt millenieskiftet, och då var det en tävling bland artisterna i att vara vit rastafari. Och min kontakt med svensk reggae har varit närmast obefintlig sedan dess. Så jag utgick ifrån att samma gällde fortfarande. Vilket uppenbarligen inte är fallet. Fel av mig.
En riktig tävling, eller ett observandum av dig? Klockrent om så fallet att det var uttalat. Öland roots är kul!
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Han har inte flyttat till någon gård och odlat laglig cannabis. Du blandar kanske ihop han med General Knas.
Det gör jag med 100%, men jag håller tyst om det i hopp om att ingen säger nåt