2022-08-15, 00:56
Medlem
nedboys avatar
Jag trodde att den feministiska verkligheten kom ikapp honom. Han är en vit man som ägnar sig åt musicerande av annan etnicitets (bruna människors) musik. Så han måste vara ett klockrent exempel på cultural appropriation.

Jag trodde det var därför han slutat.
Citera
2022-08-15, 00:57
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Eh, vet inte riktigt vad jag ska säga men du tycks inte ha hört mycket av hans musik om du anser att han aldrig sjöng om droger?

Jag drar så klart parallellen mot våra resterande reggae / rebelliska artiser i samma klang! vilka har betydeligt mer drog upplysta texter.

I det fall kan jag inte tycka att hans mer kända låtar var så drog liberala.... inte motsatsen heller för den delen.

blev väldigt nyfiken nu, vill du dra några exempel när han sjunger om droger?
han är ju kryptisk, vilket är en del av hans underbara texter.
Citera
2022-08-15, 01:03
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag trodde att den feministiska verkligheten kom ikapp honom. Han är en vit man som ägnar sig åt musicerande av annan etnicitets (bruna människors) musik. Så han måste vara ett klockrent exempel på cultural appropriation.

Fick googla det där quotet.
Och blir bra förvånad att detta är din slutsats.

Vilka grupper anser du kunde han inte respektera?
trots att han i sin musik försökte beskydda eller åtminstone upplysa..

en tes till.. varför skulle detta så fall göra att han helt plötsligt sluta producera musik?

mvh
Citera
2022-08-15, 01:05
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelstall
Tycker det finns en viktigare fråga man borde gå till botten med, varför är han så smal och lång?

bra fråga, blev chockad första gången jag träffade honom.... då insåg man hur liten man va.

Men nu diskuterade vi vad som kan ha hänt att en person med så mycket kraft och ett tydligt mål med att aldrig ge upp... plötsligt slutat.
Citera
2022-08-15, 01:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Jag drar så klart parallellen mot våra resterande reggae / rebelliska artiser i samma klang! vilka har betydeligt mer drog upplysta texter.

I det fall kan jag inte tycka att hans mer kända låtar var så drog liberala.... inte motsatsen heller för den delen.

blev väldigt nyfiken nu, vill du dra några exempel när han sjunger om droger?
han är ju kryptisk, vilket är en del av hans underbara texter.

Har du hört låten "In kommer ting"? Hyfsat stor kan man ju ändå säg att den var.. Annars tror jag ärligt att det är svårare att hitta nån låt där han inte på ett eller annat sätt sjunger om droger. Men visst, menar du att han inte låter som dagens "ganska rappare", så fattar jag. General Knas var väl lite mer tydligt drogliberal eller hur man nu ska uttrycka det och Governor Andy var väl något mellanting.
Citera
2022-08-15, 01:10
Medlem
Citat:
Sorgligt med men kanske sant.
otroligt dock....
När jag lyssnar på kaptenens musik, så känns det som att musiken är det enda denna personen brinner för, speciellt när man jämför honom med hans gämlika på den tiden.
https://open.spotify.com/track/7e8OxqsSI1NlhtDsxKaf1w?si=4c440259213a41d5
https://open.spotify.com/track/4LueMPqR6A8nrmksbmvlI1?si=88f15a6efc7c4035

Efter artikeln jag hänvisade till har han dock släppt dessa så jag tror bara han är ligger lågt och handskas med livet på sitt vis(chillmode). Tror majoriteten idag förväntar sig att alla artister ska flasha och gapa på sociala medier och dylikt men sanningen är att inte alla konstnärer är prostituerade, en del drivs endast av skapandet i sig och musiken i sin helhet.
Om jag får gissa så tror jag han prioriterar livet med barn och kärlekspartner. That's it. Simple as that, cased closed. All love, one love.
#RASTAFARI
Citera
2022-08-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ju mer jag lyssnar på musiken så inser jag hur mycket han drar ifrån etablissemanget!

kan inte föreställa mig vilka motgångar han måste ha fått under sin bra men korta karriär!

kan tänka mig att trycket blev så högt då att han till slut inte orka med.

Tänk när alla krafter från höga håll jobbar emot dig.

" du kan inte vända så fort vägen blir brant "
" för den svenska tigern går i tystnadens namn "
Hatar att delge det men du kanske är något på vägen.

Fast nej, kom igen han har småbarn och det har gått knappa 3,5år sen han släppte senast.
Snart kommer det kanske ett album, vem vet inte du vem vet inte jag. *trumvirvlarimängdx4
Senast redigerad av r3m3mb3rth3nam3 2022-08-15 kl. 01:17.
Citera
2022-08-15, 01:17
Medlem
Han producerar ganska mörk underground-hiphop nu för tiden. Långt ifrån den typ av chill-vibe som han haft under namnet Kapten Röd.

Sök på "Roffe Ruff - Rob Pilatus" och "Roffe Ruff - Tät" om du vill höra.

Dessutom tror jag han proddade sin sambos ganska menlösa EP, tråkig modern radiomusik.
Citera
2022-08-15, 01:18
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har du hört låten "In kommer ting"? Hyfsat stor kan man ju ändå säg att den var.. Annars tror jag ärligt att det är svårare att hitta nån låt där han inte på ett eller annat sätt sjunger om droger. Men visst, menar du att han inte låter som dagens "ganska rappare", så fattar jag. General Knas var väl lite mer tydligt drogliberal eller hur man nu ska uttrycka det och Governor Andy var väl något mellanting.

Sant!
men kan inte tycka att den låten är enbart är i drog fokus, snarare att droger har smugit's in lite för den som fattar han fattar.

samt är det är en låt till jag kommer på, med en liten anqedot, " Att jag har skumraskaffärer med botaniken " i låten Kallakallacka..... kan inte tycka detta är direkt drog fokuserad musik....

vad mer har vi?
du som verkar ha lyssnat på hans musik o ha koll
Citera
2022-08-15, 01:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hej.

Står och lyssnar på låten Enda Vägen Fram.
Fantastiskt gung och tankarna spinner loss om politik och kaos.

En tanke som slog mig var dock, vafan hände med den röda flamman?

Han var en brinnande gestalt genom mina yngre år som verkligen fick mig att öppna ögonen för ett bredare perspektiv.

vad hände egentligen?
han har inte kommit med något nytt trots att han hade så mycket vettigt att komma med.
Uppfattar på hans senaste släppta musik att han verkar trött och uppgiven över det politiska läget över Sverige.... Har hans eld som man trodde skulle brinna för evigt bara slocknat helt enkelt?

har han blivit utsatt för musikalisk utanförskap?
jag förstår inte alls, och jag hittar inte när jag googlar heller.... suck.

han kanske träffa kärleken eller något annat avgörande. Well Well Flashback vad tror ni?

Motivet gärna!
Flyttade till gård och började odla laglig cannabis, rökar nog som en borstbindare också. Men han gör en hel del musik.
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Kapten röd är allt annat än approprierande. Vet inte om du är ironisk men, han är rätt så äkta. Kanske osoft men fan...
Citera
2022-08-15, 01:27
Medlem
Citat:
Lyssnar nu på den, och undrar vad du trippar på ikväll
Haha, vad är din poäng?
Citera
2022-08-15, 01:31
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Han är ju pappa och lever familjelivet, så vitt jag vet, senast jag såg människan så lämnade han av sin unge på dagis.

Mitt ex bodde i samma område som honom och delade dagisplats så jag såg honom rätt regelbundet.

Han är för övrigt en rätt trevlig prick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in