2022-08-15, 08:41
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Fick googla det där quotet.
Och blir bra förvånad att detta är din slutsats.

Vilka grupper anser du kunde han inte respektera?
trots att han i sin musik försökte beskydda eller åtminstone upplysa..

en tes till.. varför skulle detta så fall göra att han helt plötsligt sluta producera musik?

mvh

Fick du googla en av de största diskussionerna i dagens samhälle?

Han är en vit man som gör en svart mans musik. Det är ju flera artister som blivit avbokade eller till och med avbrutna mitt i konserten bara för att de är vita och har begått "cultural appropriation".

Citat:
Det schweiziska bandet Lauwarms spelning avbröts efter att konsertbesökare klagade till arrangören att de kände obehag. Bandmedlemmarna var nämligen vita och hade dreadlocks, rapporterar Berliner-Zeitung.
Källa

Detta kan du tacka vänsterfeminismen för. Vi ser nog bara början på detta fenomen nu också. Själv väntar jag tills den dagen då de ger sig på alla vita hip hop musiker. Men JAG anser inte att han begår något fel. Det är den stora delen skrik-vänster-feminister som anser att såna som han begår fel och således så borde väl även han då också begå fel antar jag, om man ska få ihop det.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Flyttade till gård och började odla laglig cannabis, rökar nog som en borstbindare också. Men han gör en hel del musik.
Kapten röd är allt annat än approprierande. Vet inte om du är ironisk men, han är rätt så äkta. Kanske osoft men fan...

Laglig cannabis? Kan man odla det här i Sverige eller har han lämnat Sverige?

När det "culturel appropriation" så gör han ju det efter gängse definition av begreppet.
Citera
2022-08-15, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Sorgligt med men kanske sant.
otroligt dock....
När jag lyssnar på kaptenens musik, så känns det som att musiken är det enda denna personen brinner för, speciellt när man jämför honom med hans gämlika på den tiden.

Ja fyfan att enbart brinna för en sak och samtidigt vara så jävla kass på det.

Han låter som en spetälsk ko när han försöker sjunga och texterna ser ut att vara skrivna av en utvecklingsstörd 7-åring. Musiken är väldigt simpel och dålig. Han är ful som stryk och klär sig som att han bor på UFF. Han är enbart fake och image rakt igenom. Ett dåligt plagiat.

Han borde hålla sig anonym och jobba i en fabrik eller ett lager.
Citera
2022-08-15, 13:34
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Odlar han laglig cannabis? Du menar industrihampa?

Jag tror guood har blandat ihop honom med artisten general knas som har ett hampa företag , har endast hört att Björn är en trevlig och sympatisk kille som dessutom skulle vara nykterist .
Citera
2022-08-15, 14:47
Medlem
Daria.Ms avatar
Otroligt snäll och sympatisk kille, skulle behövas fler som honom i världen. Önskar honom allt gott i livet. Och det säger jag inte lättvindigt, har över lag inte mycket till övers för de allra flesta.
Citera
2022-08-15, 14:50
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Approprierande är man väl per automatik, om man har rastaflätor och spelar reggaemusik, trots att man inte är afrikan?.
Slutade läsa där då du uppenbart inte har kännedom om vem kapten röd är.
Citera
2022-08-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vill minnas att jag läst någonstans att Kaptenen hade problem med depressiva tankar, precis som vapendragaren Roffe Ruff. Utgår därför att han avslutade musikkarriären av personliga skäl.

Stjärnorna finns här var en bra platta tyckte jag. Men allt har sin tid. Att byta karriär är ibland nödvändigt för att vara lycklig. Det gäller även för musiker.
Vem fan har inte problem med depressiva tankar mellan varven?
Tror inte en enda tänkande vän jag har inte nämnt att de varit ovanligt nedstämd vid någon period av de senaste 2-åren.
Tror knappt Batman klarat sig och då har han ändå Robin.

Tacka fan för det säger jag och sadlar om till renskötare
Citera
2022-08-15, 15:41
Medlem
Det går väl inte att göra musik om samhällsproblem i reggae-anda när våra samhällsproblem är nästan uteslutande muslimer och niggers. Går liksom emot reggaegrejen
Citera
2022-08-15, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Transneger
Det går väl inte att göra musik om samhällsproblem i reggae-anda när våra samhällsproblem är nästan uteslutande muslimer och niggers. Går liksom emot reggaegrejen
När vänstern gör musik så låter det avsevärt mycket bättre jämfört med när högern gör musik. Bevis:

https://youtu.be/y-ogyiC3Wh0
Citera
2022-08-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vill minnas att jag läst någonstans att Kaptenen hade problem med depressiva tankar, precis som vapendragaren Roffe Ruff. Utgår därför att han avslutade musikkarriären av personliga skäl.

Stjärnorna finns här var en bra platta tyckte jag. Men allt har sin tid. Att byta karriär är ibland nödvändigt för att vara lycklig. Det gäller även för musiker.

Jag tror du har helt rätt. Kaptenen åkte på panikångest och depression, med ett ord utmattningsdepression. Han pressade sig själv hårt och andra pressade också på. Han passade inte in i artistmallen. Till slut var det inte längre kul.

Det här var mellan succen med skivan Fläcken som aldrig går bort (2011) och turnen Hundralappen (2017) där Kapten röd halvt jobbade ihjäl sig då han bara tog 100 kr per person så att även vanligt folk skulle ha råd att gå på konsert. Vad det innebar var att han själv fick vara promoter, gigbokare, turneledare, artist osv.

Förmodligen fick han under manin rätt taskigt humör, blev lättstött och brände några broar med vänner. Drog sig undan och hängde med sin tjej, klippan, samt några få nära. Om det sjunger han på 2 låtar från den perioden (Över min döda, Rudeboy Love) samt 1 senare låt (Om inte jag fanns/Jättens låt).

Över min döda
"Jag försökte lyssna vad mitt hjärta sa men aldrig kunde jag höra nått
Vad andra skulle dö för den gåvan tänkte jag slösa bort
Jag föll ner hårt men nere på botten kunde jag föda hopp
Hålla tyst om det jag ser
Kompis över mina döda kropp
Över min döda, döda, över min döda kropp
Att jag skulle slösa, slösa, att jag skulle slösa bort"

Rudeboy Love
"När alla dömde mig på ett fragment av mitt liv ooh
De kolla snett på mig de såg mig i profil ooh
Du ser mig rakt framifrån du ser djupt inuti yeah
Och när du håller mig du e badgyal for real du vet du vet du vet

Om inte jag fanns (Jättens låt)
"Känns som hela jag är fel, hur jag än gör så stör jag er
Allting som jag tycker om går sönder när jag rör vid det
Ingen vet att det jag bär svider som när kniven skär
Inget skulle gått isär om jag inte vore här
Alla skulle sitta här runt bordet, äta middag och vara vänner
Vi skulle vara tillsammans under solen, sen läsa saga och borsta tänder
Allt vore bättre om inte jag fanns
Citera
2022-08-15, 18:20
Medlem
Nakszynskis avatar
Tycker han till utseendet påminner om Lurch från familjen Addams
Citera
2022-08-15, 19:01
Medlem
HLundborgs avatar
Röda kaptener brukar ju avslöjas som hycklare med tiden, se bara på kapten klänning.
Citera
2022-08-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Det gör jag med, tycker han är fantastiskt duktig. Skulle så gärna höra honom och Roffe Ruff ihop att jag inte ens kan uttrycka hur fantastiskt bra det skulle kunnat bli.

Dom deltog i någon battletäling tillsammans för längesen.
Tror dom hette axxionpack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in