Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-15, 13:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Väder och klimat är inte samma sak.
Sant. Men deras förutsägelser om Holland = under vatten har ju inte slagit in..
Citera
2022-08-15, 13:51
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Jag vet. Men den anknyter till temat i klimatpropagandan. Jag vet att människan förstört NATUREN, och stora delar av livet i havet tex. Men torkan har inget med människan att göra. Det går i cykler som sagt. Det var samma torka redan på biblisk tid och innan. Syndafloder också. Och då hade människan garanterar ingen klimatpåverkan. Det är den stora skillnaden.
Ingen har påpekat detta i artikeln, du attackerar en halmgubbe
Citera
2022-08-15, 13:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är med betande djur som man får en öken grön igen. Gödsel är det som bygger matjord.

Nå, det var lite mer komplicerat än så, tack vare betande djur så växte inga höga träd upp vilket påverkade hur vindarna blåste, eller något åt det hållet. Läs själv:
https://www.upi.com/Science_News/2017/03/14/Scientists-say-humans-may-have-triggered-desertification-of-the-Sahara/9811489520599/

Poängen är dock att människan HAR påverkat klimatet och gör det med all sannolikhet fortfarande. Inte till den grad som en del tror så planeten blir obeboelig, men vi måste ju göra det som vi är bäst på, anpassa oss.

Annars kan det bli svettigt, i mer än en bemärkelse.
Citera
2022-08-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sant. Men deras förutsägelser om Holland = under vatten har ju inte slagit in..
Mig veterligen kan man härleda landsänkningen som drabbar Nederländerna till senaste istiden som drabbade norra Europa. Kanske är det så att miljökämparna kapat och förvrängt det, det låter jag vara osagt. Med det sagt så ligger redan en betydande del av landet under havet. Cirka en tredjedel eller så är siffror man brukar presentera.
Citera
2022-08-15, 14:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Ingen har påpekat detta i artikeln, du attackerar en halmgubbe
Vissa saker behöver inte skrivas i klartext. Googla på klimatkris och torka så ser du sambanden.
Citera
2022-08-15, 14:25
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ni klimatförnekare överraskar aldrig. Alltid samma tuggande efter samma efterblivna manus. Och ni orkar aldrig läsa text, och när ni i sällsynta fall gör det är eran läsförståelse helt åt skogen.

Artikeln handlar om torka. Den säger faktiskt inte ett ord om klimatförändringar. Om du inte tror mig och tycker att det verkar för jobbigt att läsa 50-100 ord lättläst aftonbladettext så kan du trycka ctrl/cmd+f och söka på ordet klimat.

Direkt man kritisera något inom klimatet är man klimatförnekare. Direkt man kritiserar något om Covid är man en antivaxxer. Direkt man kritiserar något inom invandringspolitiken så är man rasist.

Hmm känns som det är ett tema här...
Citera
2022-08-15, 14:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestarNyttNamn
Direkt man kritisera något inom klimatet är man klimatförnekare. Direkt man kritiserar något om Covid är man en antivaxxer. Direkt man kritiserar något inom invandringspolitiken så är man rasist.

Hmm känns som det är ett tema här...
Precis. Det är exakt samma mönster. Och det framförs på samma självgoda och överlägsna sätt med samma typ av ständiga oförskämdheter och personangrepp. De självgoda mobbartyperna förnekar sig inte. Och när motståndet blir för jobbigt för dem gömmer de sig bakom tystnad.
Citera
2022-08-15, 14:35
Medlem
MorganJohanssons avatar
Citat:
Ni klimatförnekare överraskar aldrig. Alltid samma tuggande efter samma efterblivna manus. Och ni orkar aldrig läsa text, och när ni i sällsynta fall gör det är eran läsförståelse helt åt skogen.

Artikeln handlar om torka. Den säger faktiskt inte ett ord om klimatförändringar. Om du inte tror mig och tycker att det verkar för jobbigt att läsa 50-100 ord lättläst aftonbladettext så kan du trycka ctrl/cmd+f och söka på ordet klimat.

Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Jag vet. Men den anknyter till temat i klimatpropagandan. Jag vet att människan förstört NATUREN, och stora delar av livet i havet tex. Men torkan har inget med människan att göra. Det går i cykler som sagt. Det var samma torka redan på biblisk tid och innan. Syndafloder också. Och då hade människan garanterar ingen klimatpåverkan. Det är den stora skillnaden.

Det är precis så som Fucksnakeplissken säger. Det är gaslighting i sin renaste form.

Skulle det bli en tornado i USA så skulle man även då bädda in artiklarna i "klimatkrisen".
Citera
2022-08-15, 14:39
Medlem
Jag hoppas så innerligt att MP åker ur riksdagen efter detta val, men tyvärr med hjälp av kraftig propaganda och lögner från alla våra större medier så tror jag att dom kan lyckas krångla sig kvar. Det är äckligt att se desperationen dag ut och dag in nu från de som styr nyheterna på både tv och tidningarna, ett evigt tjatande om stora och små miljöproblem runt om i världen. Hjärntvätten är full gång mins sagt.

Och var är fokusen på de riktigt viktiga valfrågorna (ej klimathysterin) och debatterna om de? Obefintligt nästan och valet är veckor bort. Om inte detta kallas valfusk och odemokratiskt så vet jag inte hur man skulle definiera det?

Tyvärr så tror jag också att lögnarna skulle fuska kvar MP i riksdagen om det var så att dom hamnar under spärren. Det är på den nivån desperationen har hamnat hos tanterna som förstör det här landet totalt.
Citera
2022-08-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Och var är fokusen på de riktigt viktiga valfrågorna (ej klimathysterin) och debatterna om de? Obefintligt nästan och valet är veckor bort. Om inte detta kallas valfusk och odemokratiskt så vet jag inte hur man skulle definiera det?

Det diskuteras en hel del mer än klimat och det är för i helvete vare sig valfusk eller odemokratiskt att inte just dina subjektiva åsikter om vad som är viktigt diskuteras!
Citera
2022-08-15, 14:57
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Fast när du säger det här om att det inte har med människan att göra, då är det inte ett yttrande som du baserar på någon extern expertkunskap, utan du tar själv på dig rollen som sakkunnig och bara berättar hur du tror att det ligger till.

Så alltså verkar du som en obildad person som försöker argumentera för att de bildade har fel, och istället sälja in din egen hobbyteori.

De bildade har fel. "Bildade" har bara gått på olika institutioner, och blivit itutade olika grejer av andra. Det är en fullständig myt att man blir "smart" av högre bildning, man går bara längre in i indoktrinationen som börjar i lägre bildning... Det är NOLL bevis för att man är smart, bara för att man har högre bildning.

Och en annan sak, många av dom rika omkring i världen kan ju på många sätt bara "köpa" sig en högre utbildning, eller iaf lätt klara av alla förutsättningar som måste vara på plats för att klara av utbildningen. Dom kommer också lättare in på "elit"universitet. Så hur bevisar det att man är smart, nödvändigtvis, och inte bara att man t.ex. har förmogna föreldrar?

Och en tredje sak, högre bildning handlar om att sneva in på specialfelter, det "breddar" inte ens kunskap, det "snevrar" in den. Så man får mycket specialkunskap (kanske) på det ena området man bildar sig i, men inte "breddkunskap" på alla felter - holistisk och total kunskap. Därför blir man mer som en fånig nörd i ett specialfelt, inte en med stor breddkunskap.
Senast redigerad av OsloRbastFTrest 2022-08-15 kl. 15:00.
Citera
2022-08-15, 15:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det diskuteras en hel del mer än klimat och det är för i helvete vare sig valfusk eller odemokratiskt att inte just dina subjektiva åsikter om vad som är viktigt diskuteras!
Poängen är att ”klimatkrisen” tar fokus från mycket annat och den information som allmänheten får är opålitlig och vilseledande. Politiker, medier och myndigheter missbrukar sin ställning och sin makt. Det är både fusk och odemokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in