Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-15, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
"Genom demokratiska beslut" håller jag inte med om. Folket fick inte rösta, och det de hade röstat för hade sagt att vi inte ska gå med i NATO. Det var snarare ett högst odemokratiskt beslut att skicka in ansökan.
Presidenten uppfattade det som demokratiskt, mycket för att administrationen och även senaten
ser Sverige som en förnämlig demokrati.
Vi har regering och riksdag som företräder oss genom representativ demokrati.
Man ska inte ha folkomröstning om en massa saker. En del frågor är för allvarliga för att lämna
till kacklet i hönsgården. Det kan bli hur fel som helst.
Bara risken att det blivit ett nej, är tillräckligt skäl för att undvika folkomröstning.
Här gäller det rikets säkerhet.
Nu ska vi också välkomna amerikanska militärbaser här. Vi kan även införa dollar som en
parallell valuta för att ge stadga åt ekonomin.
Citera
2022-08-15, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Presidenten uppfattade det som demokratiskt, mycket för att administrationen och även senaten
ser Sverige som en förnämlig demokrati.
Vi har regering och riksdag som företräder oss genom representativ demokrati.
Man ska inte ha folkomröstning om en massa saker. En del frågor är för allvarliga för att lämna
till kacklet i hönsgården. Det kan bli hur fel som helst.
Bara risken att det blivit ett nej, är tillräckligt skäl för att undvika folkomröstning.
Här gäller det rikets säkerhet.
Nu ska vi också välkomna amerikanska militärbaser här. Vi kan även införa dollar som en
parallell valuta för att ge stadga åt ekonomin.

Jag tror inte det blir några amerikanska militärbaser här, däremot så kommer nog svenska hamnar att flitigt besökas av amerikanska krigsfartyg. USA har inget behov av militärbaser i Sverige när vi inte befinner oss i krig. De kommer däremot att vara närvarande med sina fartyg.

Men det är en intressant fråga framöver om man kommer att låta svenska folket få vara med och bestämma hur stor närvaro NATO kommer att ha på svensk mark i fredstid.

Jag tror dock att eftersom vi ändå har en lång tradition av att ha ett eget försvar och inte har landgränser mot våra fiender så har vi fördelen att det tar lång tid för fienden att ta sig till Sverige och det går inte att göra det utan att vi blir förvarnade. Således de få fiender som kan ta sig till Sverige kan vi själva ta hand om.

Men givetvis i ett längre krig så är Sverige enormt viktigt för stridsflyget och krigsfartygen. Hamnar och flygplatser är geografiskt väldigt lämpade för ett krig mot Ryssland. Härifrån Sverige och Finland med full kontroll över Östersjön kan NATO slå till med full kraft. Ryssland kommer att få enorma problem att värja sig. Det är nog faktiskt helt omöjligt och NATO når då relativt enkelt Moskva, vilket ju är kärnan i hela Moskva-ryssland.

Så egentligen är jag nog lite förvånad över att Ryssland är passiva inför detta. Men det var smart av Sverige/Finland att ta steget nu när de är så upptagna med att klara av situationen i Ukraina. Givetvis, även Ukraina uppnår samma fördel om de skulle bli NATO-medlemmar.

Ryssland borde fattat vitsen och gått mot mer demokrati istället för att sträva efter någon idiotiskt tsar-ryssland dröm.
Citera
2022-08-15, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Om det är statistisk säkerställt med dina procent så varför vågar ni då inte ha en folkomröstning?

Skattepengar är en puss i Nilen jämfört med vad NATO kostar årligen.
Jag tänker inte bistå med några pengar för det. Du och ni andra får gärna betala. Blanda inte in oss andra tack.

Vad är detta för trams? Medlemskap i Nato kostar nästan ingenting. Däremot ska försvarsutgifterna
upp till 2% av BNP.
2,5-3% skulle i och för sig vara mera lämpligt.
Det blir inte gratis utan här får man skära i andra utgifter; i bidragskarusellen till exempel.
Sätt folk i arbete så kommer det in mer skatt. Sänk inkomstskatten också.
Behövs det ännu mer pengar, så ge ut försvarsobligationer med god skattefri ränta. Då kan alla
känna sig delaktiga i uppbyggnaden av rikets försvar.
Citera
2022-08-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Vad är detta för trams? Medlemskap i Nato kostar nästan ingenting. Däremot ska försvarsutgifterna
upp till 2% av BNP.
2,5-3% skulle i och för sig vara mera lämpligt.
Det blir inte gratis utan här får man skära i andra utgifter; i bidragskarusellen till exempel.
Sätt folk i arbete så kommer det in mer skatt. Sänk inkomstskatten också.
Behövs det ännu mer pengar, så ge ut försvarsobligationer med god skattefri ränta. Då kan alla
känna sig delaktiga i uppbyggnaden av rikets försvar.
Ja, medlemskapet i Nato är väldigt billigt.

Vi bestämde oss för att satsa 2% redan innan vi bestämde oss för att gå med i Nato. Så inte ens där kostar Natomedlemskapet oss något.

Dessutom så är 2% absolut inte ett krav, det är bara en rekommendation.
Citera
2022-08-15, 08:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Undrar hur en valrörelse inför en Natoomröstning skulle se ut. Inte minst med tanke på hur mycket Ryssland skulle försöka påverka resultatet.

Förutom aktivitet på nätet skulle de säkert försöka skrämma oss med överflygningar, ubåtar och what not. Visa vad de är kapabla till.

Kanske skulle de lyckas, kanske skulle det slå tillbaka. Folk skulle i ännu högre grad vilja att Sverige gick med i Nato. Vem vet
Citera
2022-08-15, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Undrar hur en valrörelse inför en Natoomröstning skulle se ut. Inte minst med tanke på hur mycket Ryssland skulle försöka påverka resultatet.

Förutom aktivitet på nätet skulle de säkert försöka skrämma oss med överflygningar, ubåtar och what not. Visa vad de är kapabla till.

Kanske skulle de lyckas, kanske skulle det slå tillbaka. Folk skulle i ännu högre grad vilja att Sverige gick med i Nato. Vem vet
Det går alltid att skylla på möjligheten av utländsk påverkan i sådana frågor numera, med dagens många öppna globala medieplattformar. Det var annorlunda för bara tjugofem år sedan när i stort sett all opinonsbildning skedde antingen på tryckt papper, eller via etermedia. Och i båda dessa fall. med en ansvarig redaktion eller utgivare som clearat det. Idag fungerar det inte så längre.
Citera
2022-08-15, 08:12
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Ja, medlemskapet i Nato är väldigt billigt.

Vi bestämde oss för att satsa 2% redan innan vi bestämde oss för att gå med i Nato. Så inte ens där kostar Natomedlemskapet oss något.

Dessutom så är 2% absolut inte ett krav, det är bara en rekommendation.
Var inte de där 2% lite väl lägligt? Jag anar att det redan var bestämt om NATO internt bland makthavarna.
Citera
2022-08-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Var inte de där 2% lite väl lägligt? Jag anar att det redan var bestämt om NATO internt bland makthavarna.

Japp, utan NATO hade det inte räckt
Citera
2022-08-15, 08:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det går alltid att skylla på möjligheten av utländsk påverkan i sådana frågor numera, med dagens många öppna globala medieplattformar. Det var annorlunda för bara tjugofem år sedan när i stort sett all opinonsbildning skedde antingen på tryckt papper, eller via etermedia. Och i båda dessa fall. med en ansvarig redaktion eller utgivare som clearat det. Idag fungerar det inte så längre.

Ja… det var väl inte det jag du diskuterade i mitt inlägg men whatever.
Citera
2022-08-15, 08:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Lite väl lägligt? Det var ju lite väl sent med tanke på Rysslands upptrappade hot mot sina grannländer. Det är alltså Ryssland som tvingat fram både höjd försvarsbudget och önskan om Natomedlemskap
Citera
2022-08-15, 08:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Lite väl lägligt? Det var ju lite väl sent med tanke på Rysslands upptrappade hot mot sina grannländer. Det är alltså Ryssland som tvingat fram både höjd försvarsbudget och önskan om Natomedlemskap
Nu menar jag just de 2%, inte 1,8% eller 2,4% utan just NATOs recommendation sen har inte Ryssland "tvingat" oss till någonting.
Citera
2022-08-15, 08:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu menar jag just de 2%, inte 1,8% eller 2,4% utan just NATOs recommendation sen har inte Ryssland "tvingat" oss till någonting.

Inte? Du har ju själv sett vad Ryssland är kapabla till om de fått för sig något.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-08-15 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in