Citat:
Ursprungligen postat av
Woodwardbernstein
Jag håller med dig om att Putins "ambition" är att återskapa ett stor-Ryssland, och att Sverige inte skulle dras in om vi valde att sitta med armarna i kors. Men om Ryssland tänker försöka sig på att ta tillbaks Baltikum, vilket visserligen verkar osannolikt att man skulle klara av, dras Sverige in automatiskt oavsett om vi är med eller inte, pga vårt geografiska läge, Gotland etc.
Jag håller också med om att inträdet ökar spänningarna här, det handlar om ett slags snabb upptrappning av konflikten som inte är befogat av säkerhetsläget. Säkerhetsläget har försämrats, men inte så drastiskt att man hade behövt agera så snabbt.
Nu flyttar givetvis Ryssland sina trupper närmare Finlands gräns, spioneriet ökar i Sverige et cetera et cetera.
Däremot håller jag inte med om att NATO kommer att strunta i att ingripa, om vi går med och Ryssland skulle få för sig att invadera oss.
Den största risken i och med inträdet i NATO är som jag ser det att Putin blir så desperat och kränkt att han fyrar av kärnvapen trots att han omöjligt kan vinna.
Alright!
Jag är osäker på om Sverige skulle dras med om Ryssarna gav sig på Baltikum. Jag skulle tro Sverige skulle dra undan benen och akta sig noga för att bli indragen då. Det skulle kanske bli en del flyktingar som ger sig av mot Sverige i båtar, som skulle kunna bli lite konflikt-igt.
Gotland .. ja nu är man ingen krigsstrateg, bara vanligt pucko .. men jag föreställer mig att Ryssland skulle inte ta Gotland om dom behövde in i Baltikum. Dom skulle definitivt ha nytta av Gotland, men att "låna" Gotland skulle komplicera läget enormt för dom, så "onödigt" mycket. Väpnat försvar från Sverige, sabotage-aktioner från Finland eventuellt, ännu högre politiska/ekonomiska sanktioner från omvärlden osv, det borde inte bli värt det. Men .. vad vet man. Ryssland är känt för att bete sig som en tjur i en porslinsbutik, med vetskapen att det krävs mycket för att stoppa en sån.
Vad gäller om Nato kommer hjälpa oss eller inte, om ryssarna gör nån större grej, jag ser bara inte hur det skulle vara möjligt. Ryssarna är anfallaren, Nato hamnar i försvarsläge, och dom har inget som avskräcker ryssarna, annat än att spränga en granat så alla i rummet stryker med, inklusive man själv. Jag tror inte det.
Skulle Putin bränna iväg några "fuck you"-laddningar, i ren desperat frustration, då får man hoppas Nato inte gör detsamma tillbaka. Kina kan lägga sig i då också, gå in och agera 'fredsbevarande' världspolis på samma sätt USA alltid gör det.
Det är ju så med kärnvapen, att om man kärnbombar en annan nation, så decimerar man inte nationens möjligheter att fyra av tillbaka. Missiler är ganska säkra militära installationer. Går inte att bomba bort alla dom. I Rysslands fall är många av dom mobila. Man vet inte var alla är. Man måste skicka in folk på marken (radioaktiv mark i då-läget) för att slå ut dom.
Att bomba Ryssland tillbaka, om Ryssland är desperat och just "fuck you"-bombat, då kommer nog en 10ggr större laddning tillbaka från Ryssland igen. Inte smart att bomba Ryssland tillbaka då - även om dom började.
Alla faktorer sammantaget, så tycker jag det verkar säkrare att inte dra hit Nato.
Men nu är det ju redan gjort ... så nu är det väl bara be till sin lyckliga stjärna eller nåt. Det är en stor förändring att göra, och gör man en stor förändring, då får man räkna med stora förändringar för sig själv med. Jag tror vi kommer få se en del av det i Sverige.