Citat:
Ursprungligen postat av
Kontrollstyrelsen
Presidenten uppfattade det som demokratiskt, mycket för att administrationen och även senaten
ser Sverige som en förnämlig demokrati.
Vi har regering och riksdag som företräder oss genom representativ demokrati.
Man ska inte ha folkomröstning om en massa saker. En del frågor är för allvarliga för att lämna
till kacklet i hönsgården. Det kan bli hur fel som helst.
Bara risken att det blivit ett nej, är tillräckligt skäl för att undvika folkomröstning.
Här gäller det rikets säkerhet.
Nu ska vi också välkomna amerikanska militärbaser här. Vi kan även införa dollar som en
parallell valuta för att ge stadga åt ekonomin.
Jag tror inte det blir några amerikanska militärbaser här, däremot så kommer nog svenska hamnar att flitigt besökas av amerikanska krigsfartyg. USA har inget behov av militärbaser i Sverige när vi inte befinner oss i krig. De kommer däremot att vara närvarande med sina fartyg.
Men det är en intressant fråga framöver om man kommer att låta svenska folket få vara med och bestämma hur stor närvaro NATO kommer att ha på svensk mark i fredstid.
Jag tror dock att eftersom vi ändå har en lång tradition av att ha ett eget försvar och inte har landgränser mot våra fiender så har vi fördelen att det tar lång tid för fienden att ta sig till Sverige och det går inte att göra det utan att vi blir förvarnade. Således de få fiender som kan ta sig till Sverige kan vi själva ta hand om.
Men givetvis i ett längre krig så är Sverige enormt viktigt för stridsflyget och krigsfartygen. Hamnar och flygplatser är geografiskt väldigt lämpade för ett krig mot Ryssland. Härifrån Sverige och Finland med full kontroll över Östersjön kan NATO slå till med full kraft. Ryssland kommer att få enorma problem att värja sig. Det är nog faktiskt helt omöjligt och NATO når då relativt enkelt Moskva, vilket ju är kärnan i hela Moskva-ryssland.
Så egentligen är jag nog lite förvånad över att Ryssland är passiva inför detta. Men det var smart av Sverige/Finland att ta steget nu när de är så upptagna med att klara av situationen i Ukraina. Givetvis, även Ukraina uppnår samma fördel om de skulle bli NATO-medlemmar.
Ryssland borde fattat vitsen och gått mot mer demokrati istället för att sträva efter någon idiotiskt tsar-ryssland dröm.