2022-08-13, 20:49
Medlem
Haha känns lite utdaterat att bära klocka idag. Känns som att dom som bär klocka idag är nyrika eller kriminella, eller unga killar som önskar att dom vore nyrika eller kriminella.
Sen en del äldre såklart. Så låt din kompis vara, han har helt enkelt inte samma intresse som du har.
Citera
2022-08-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det signalerar att man bryr sig om sitt utseende, att man inte har näsan i mobilen 24/7 och i visst mått traditionella värderingar och en uppskattning för fina saker. I alla fall om man har ett mekaniskt ur eftersom det egentligen är en rätt suboptimal lösning jämfört med ett quartz-ur.

Men det är också en avståndsmarkering från folk som inte har klocka.
Exakt man har samma inställning som folket i South Park har när de köpt sig en hybrid bil.
Vi som bär klockor och de som inte gör det, eller vi som har el bil och de som inte har det är lite "bättre" än andra.

Sen vad traditionella värderingar har med att använda armbandsur har jag svårt att greppa, kan du ge något eller några exempel på dessa.

Tar vi fina saker så är smaken åter igen delad.
Det är ett ganska diffust begrepp.
Citera
2022-08-13, 21:51
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
but you do you.
Va?
Citera
2022-08-13, 22:31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Exakt man har samma inställning som folket i South Park har när de köpt sig en hybrid bil.
Vi som bär klockor och de som inte gör det, eller vi som har el bil och de som inte har det är lite "bättre" än andra.

Sen vad traditionella värderingar har med att använda armbandsur har jag svårt att greppa, kan du ge något eller några exempel på dessa.

Tar vi fina saker så är smaken åter igen delad.
Det är ett ganska diffust begrepp.
Du verkar ha en lite märklig syn på folk som har på sig klockor. Att de bara poserar och låtsas vara någon annan.

Har du blivit våldtagen av en snubbe med rolex eller något?
Citera
2022-08-13, 22:40
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Klocka känns så onödigt nuförtiden om man inte vill ha den som utsmyckning. Hade jag varit man hade jag nog i så fall hellre satsat på ett snitsigt fickur.

Det finns 'klockor' som visar tiden precis överallt. Datorer, mobiler, mikrovågsugnar etc.

Fast vill man veta tiden är det snabbast och smidigast att bara snegla på handleden på sitt armbandsur. Absolut inget onödigt. När jag tex sitter på cykeln på väg till jobbet vill jag veta hur många minuter jag har på mig. Att stanna, kliva av cykeln, rota fram en mobil ur fickan är omständligt.

Armbandsuret blev populärt i början av 1900-talet just för att man ville slippa ta fram ett fickur från en ficka varje gång man ville kolla tiden. Att klockan sitter på handleden är dess USP, så fickur är meningslöst för då kan man lika gärna ta fram mobilen som ett fickur.

Ironiskt nog har vi återgått till 1800-talet iom mobilerna. Jag märker att folk som inte har armbandsur ofta inte har koll på klockan. De orkar helt enkelt inte med böket med att rota fram sin telefon från fickan/väskan med jämna mellanrum.
Citera
2022-08-13, 23:10
Medlem
Citat:
Du verkar ha en lite märklig syn på folk som har på sig klockor. Att de bara poserar och låtsas vara någon annan.

Har du blivit våldtagen av en snubbe med rolex eller något?
Det signalerar att man bryr sig om sitt utseende, att man inte har näsan i mobilen 24/7 och i visst mått traditionella värderingar och en uppskattning för fina saker.

Men det är också en avståndsmarkering från folk som inte har klocka
.
Det här är ju dina egna ord.

Jag bryr mig åter igen inte om någon bär armbandsur eller inte, jag lägger ingen värdering i det annat än att personen antagligen gillar att ha armbandsur på sig pga funktionen.

Personligen har jag ett armbandsur som tål väta och har en kompass som jag drar på när jag vandrar eller dylikt, dvs för funktionella ändamål inget annat.

Det som jag dock tycker är underligt och lite smått fascinerande är Användare Sylvestern du och andra användare som använder klocka och sätter någon stolthet i det och menar att det finns ett vi och dom när det gäller de som bär och inte bär klockor.
Som du själv skriver en avståndsmarkering.

Du poängterar sedan att står för traditionella värderingar och uppskattning av fina saker..
Då frågar jag vilka dessa är som är synonymt för bärare av fina armbandsur och får som svar en fråga om jag har blivit våldtagen av någon med en rolex armbandsur .
Sen skriver du även att det är ett tecken på att man inte har näsan i mobilen 24/7, samtidigt som du själv är moderat på nätforum och flitigt hänger där..

Jag vill absolut inte dömma folk som är intresserade och bärare av "finare" armbandsur men ni är ju ganska duktiga på att förmedla en bild av er som inte är så speciellt smickrande...
Citera
2022-08-13, 23:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det signalerar att man bryr sig om sitt utseende, att man inte har näsan i mobilen 24/7 och i visst mått traditionella värderingar och en uppskattning för fina saker.

Men det är också en avståndsmarkering från folk som inte har klocka
.
Det här är ju dina egna ord.

Jag bryr mig åter igen inte om någon bär armbandsur eller inte, jag lägger ingen värdering i det annat än att personen antagligen gillar att ha armbandsur på sig pga funktionen.

Personligen har jag ett armbandsur som tål väta och har en kompass som jag drar på när jag vandrar eller dylikt, dvs för funktionella ändamål inget annat.

Det som jag dock tycker är underligt och lite smått fascinerande är Användare Sylvestern du och andra användare som använder klocka och sätter någon stolthet i det och menar att det finns ett vi och dom när det gäller de som bär och inte bär klockor.
Som du själv skriver en avståndsmarkering.

Du poängterar sedan att står för traditionella värderingar och uppskattning av fina saker..
Då frågar jag vilka dessa är som är synonymt för bärare av fina armbandsur och får som svar en fråga om jag har blivit våldtagen av någon med en rolex armbandsur .
Sen skriver du även att det är ett tecken på att man inte har näsan i mobilen 24/7, samtidigt som du själv är moderat på nätforum och flitigt hänger där..

Jag vill absolut inte dömma folk som är intresserade och bärare av "finare" armbandsur men ni är ju ganska duktiga på att förmedla en bild av er som inte är så speciellt smickrande...
Som jag har sagt tidigare är en klocka ett smycke för män, jag vet inte hur mycket tydligare jag behöver vara. Att du inte tycker att det är viktigt att använda ett av tre smycken som du som man kan ha är självklart upp till dig men jag tycker att det är lite märkligt.

Det finns självklart en stolthet i att se bra ut. På samma sätt som det finns en stolthet i att kunna stava till döma eller moderator.
Citera
2022-08-13, 23:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Du kan alltid försöka övertala honom att de nya smart watches kommer att ersätta mobiler med tiden.

Bortsett från en löjligt liten display borde de ha kunnat gjort det redan. Den dag någon uppfinner en användbar 3D screen kanske det händer.

Än så länge känns armbandsur dock bara pretentiöst. Det hade man på 70, 80 och 90 talen, sedan blev de överflödiga.
Citera
2022-08-14, 00:35
Medlem
Citat:
Som jag har sagt tidigare är en klocka ett smycke för män, jag vet inte hur mycket tydligare jag behöver vara. Att du inte tycker att det är viktigt att använda ett av tre smycken som du som man kan ha är självklart upp till dig men jag tycker att det är lite märkligt.

Det finns självklart en stolthet i att se bra ut. På samma sätt som det finns en stolthet i att kunna stava till döma eller moderator.
Nej jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara viktigt för mig som man att bära ett smycke som enligt somliga män tycker är okej att bära.
Om det är något som är märkligt så är det väl ändå att du tycker att det är märkligt att majoriteten av männen inte bryr sig om armbandsur som du gör, om de gjorde det så skulle de ju bära "finare" klockor som i princip vem som helst med en basinkomst har råd med.

Du verkar ha svårt att acceptera vi den stora massan män inte är intresserade av armbandsur annat än för funktion och inte ser någon status eller still markör i det.
Jag är ledsen men din självbild stämmer med största sannolikhet inte med andra människors bild av dig.

Ja självklart tänker väl alla mer mindre så, men saken är ju fortfarande att det är relativt.
För min del så kvittar det om man har de finaste kläderna, klockan eller andra dylika accessoarer om man inte är vältränad.
Om man inte ens kan ta hand sin kropp så faller allt annat.
Spelar ingen roll om man fått allt med silversked i mun man måste fortfarande jobba hårt oavsett för att hålla en hög standard och det är något jag respekterar.

Men det är nog bäst att moderatorn ligger lågt att han är moderator på ett nättforum bland armbandsurs gänget.
De traditionella värderingarna och synen på vad som är fint att syssla med på fritiden kanske inte rimmar så bra med att sitta framför skärmen anonymt.
Senast redigerad av Regnpojken 2022-08-14 kl. 01:09.
Citera
2022-08-14, 09:40
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Va?

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=You%20do%20You
Citera
2022-08-14, 13:25
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Haha känns lite utdaterat att bära klocka idag. Känns som att dom som bär klocka idag är nyrika eller kriminella, eller unga killar som önskar att dom vore nyrika eller kriminella.
Sen en del äldre såklart. Så låt din kompis vara, han har helt enkelt inte samma intresse som du har.
Möjligtvis Rolex eller Breitling, men knappast en Seiko. Seiko är ingen skrytklocka utan bara något rationellt, stryktåligt, vattentätt och billigt för dem som inte vill rota i fickan efter en mobil eller fråga andra när man vill veta vad klockan är.
Citera
2022-08-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Möjligtvis Rolex eller Breitling, men knappast en Seiko. Seiko är ingen skrytklocka utan bara något rationellt, stryktåligt, vattentätt och billigt för dem som inte vill rota i fickan efter en mobil eller fråga andra när man vill veta vad klockan är.

Då känns det väl ännu mer meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in