2022-08-14, 19:17
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Då känns det väl ännu mer meningslöst.
Nej, tvärtom.
Citera
2022-08-14, 19:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Varför i helvede försöker du få din polare att se lika fattig ut som du? En klocka värd 2k får man inga ligg av. Bättre att bjuda på en drink.
Citera
2022-08-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Nej, tvärtom.

Men varför ska man bära en billig klocka när man redan har med sig sin telefon som har en klocka?
Citera
2022-08-14, 20:26
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Men varför ska man bära en billig klocka när man redan har med sig sin telefon som har en klocka?
Det har jag förklarat redan, se tidigare inlägg.
Citera
2022-08-14, 20:31
Medlem
Citat:
Det har jag förklarat redan, se tidigare inlägg.

Låter verkligen som ett ickeproblem, finns det någon som inte är klocknörd som tycker det är jobbigt att plocka upp telefonen?
Känns väldigt bakåtsträvande.
Citera
2022-08-14, 20:48
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Låter verkligen som ett ickeproblem, finns det någon som inte är klocknörd som tycker det är jobbigt att plocka upp telefonen?
Känns väldigt bakåtsträvande.
I teorin ja, men i praktiken tycker folk som inte har klocka att det är jobbigt att rota i fickorna, varför skulle de annars fråga mig eller snegla på min hela tiden?
Dessutom har man inte alltid mobilen med sig, eller är den inte lätt tillgänglig, eller har man annat i händerna eller vill man inte rota i sina fickor om händerna är oljiga eller smutsiga. Tex när man är på stranden, ute på havet, paddlar kajak, klipper gräset, gräver i landet, mekar med bilen, sitter på cykeln, sitter i skidliften, snorklar, står i duschen, ligger i badet etc. Då är det faktiskt skönt att bara kunna snegla på handleden.
Citera
2022-08-14, 20:56
Medlem
Citat:
I teorin ja, men i praktiken tycker folk som inte har klocka att det är jobbigt att rota i fickorna, varför skulle de annars fråga mig eller snegla på min hela tiden?
Dessutom har man inte alltid mobilen med sig, eller är den inte lätt tillgänglig, eller har man annat i händerna eller vill man inte rota i sina fickor om händerna är oljiga eller smutsiga. Tex när man är på stranden, ute på havet, paddlar kajak, klipper gräset, gräver i landet, mekar med bilen, sitter på cykeln, sitter i skidliften, snorklar, står i duschen, ligger i badet etc. Då är det faktiskt skönt att bara kunna snegla på handleden.

Det gör dom inte, det är bara något du fått för dig för att motivera din klockhobby

Sen tror jag faktiskt dom flesta har med sig telefonen på dom flesta av aktiviteterna du räknar upp, förutom dom i vatten.
Citera
2022-08-14, 21:21
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Det gör dom inte, det är bara något du fått för dig för att motivera din klockhobby

Sen tror jag faktiskt dom flesta har med sig telefonen på dom flesta av aktiviteterna du räknar upp, förutom dom i vatten.
När folk frågar mig vad klockan är brukar jag fråga tillbaka varför de inte själva har klocka. Då brukar jag få svaret att de inte behöver klocka eftersom de använder mobilen till det, men just nu är den inte tillgänglig eller undanstoppad någonstans och därför frågar de mig. När detta upprepas några gånger brukar jag ge dem en klocka.
Alternativt får jag svaret att de har klocka men har glömt att ta på den, eller att batteriet tagit slut och de har inte fått tummarna loss att byta batteri på den. Denna typen av människor är svårare att hjälpa. Det är slarviga människor. Funderar på om man skulle ge dem en automatisk klocka med länk av rostfritt stål som de aldrig någonsin behöver ta av. Men de skulle säkert ta av den ändå och slarva bort den.

Ja, det är möjligt att klockfria människor tar med sig sina mobiler under många aktiviteter men det är helt klart jobbigare att ta fram en telefon i dessa situationer än att titta på handleden. En seiko/tissot/orient kostar några tusenlappar och håller hela livet ut. Fånigt att snåla på en sån kostnad.
Senast redigerad av zxcvasd 2022-08-14 kl. 21:24.
Citera
2022-08-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
När mobiltelefonerna infördes på marknaden under 90-talet, då hade folk alltid klockor på armleden OCH mobiltelefon. Det var udda att enbart förlita sig på mobiltelefonen. Sedan valde folk succesivt bort klockan. För att jag gillar gå mot strömmen så har jag en klocka på handleden OCH mobiltelefonen i fickan. Skulle alla burit armbandsklocka skulle jag nog inte gjort det.

Så ett argument kan vara intresset att bryta normer, i fallet den som säger vi ej bär armbandsur.
Mobilerna hade inte klocka i början, kommer ihåg en reklamfilm från Ericsson 1997 om hur deras telefon faktiskt hade klocka och kalender. Min Nokia 2110 hade det inte, först när jag skaffade en Siemens år 2000 fick jag klocka.
Citera
2022-08-15, 15:32
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chad-Daddy
Seiko är ett märke din luffare. Seiko Grand Spring är något i stort ingen Rolex kan matcha.
Jo, jag vet, men tyckte det var överkurs för den här diskussionen.
Citera
2022-08-15, 16:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Seiko är ett märke din luffare. Seiko Grand Spring är något i stort ingen Rolex kan matcha.

Seiko Grand Spring?

Det finns ingenting som heter så, en person som kan något om klockor skulle aldrig skriva så.
Citera
2022-08-15, 19:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Grand Seiko Spring Drive Seiko. GTFO.

Nej, fel igen.

Tänk dig för innan du använder invektiv mot människor helt utan anledning, du kan inte ämnet, du försöker göra dig märkvärdig utan kunskap, men jag kallar dig ändå inte tex luffare.

Skärp dig, så blir du väl behandlad här på Flashback.
Senast redigerad av trottwell 2022-08-15 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in