2022-08-12, 16:51
Medlem
Ettersom vi ikke har en ren F-22 tråd, og for USAF sin del vil både F-22 og F-35 ofte operere sammen så tar vi de gode nyhetene om F-22 her. Etter lang tid er det nå klart for viktige oppgraderinger på F-22.

Høydepunkter i artikkelen:
-ny programvare/maskinvare med åpen arkitektur
-nye datalinkterminaler(kan for første gang overføre stridsbildet sitt til andre fly enn F-22)
-stealth IRST pods
-nye stealth belegg
-AIM-260 missiler
-det jobbes med hjelmsikter

https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-22-raptor-being-readied-for-aim-260-missile-by-green-bats-testers
Citera
2022-08-12, 17:20
Medlem
Tyskland köper F-35. För endast USD240m per styck. Ja, ni läste rätt. Finns en tysk på YT som har en video om köpet där han försvarar summan. Måste vara något jag missförstått.
Citera
2022-08-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Tyskland köper F-35. För endast USD240m per styck. Ja, ni läste rätt. Finns en tysk på YT som har en video om köpet där han försvarar summan. Måste vara något jag missförstått.
Det blir vel ca 2,3 milliarder norske kroner hvis du deler på 35 fly, men her inngår også våpenpakken.
Regnestykket for Finland ga en pris på 1,58 milliarder pr fly.
Citera
2022-08-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det blir vel ca 2,3 milliarder norske kroner hvis du deler på 35 fly, men her inngår også våpenpakken.
Regnestykket for Finland ga en pris på 1,58 milliarder pr fly.
Och Finland fick med rätt mycket vapen. Ingår det bratwurstbomber och extra sauerkrauttankar i det tyska vapenmakten? Alltså, priset verkar mer än lovligt saftigt.
Citera
2022-08-12, 21:06
Medlem
Citat:
Och Finland fick med rätt mycket vapen. Ingår det bratwurstbomber och extra sauerkrauttankar i det tyska vapenmakten? Alltså, priset verkar mer än lovligt saftigt.
Så nå snur du plutselig rundt, og synes de er dyre?
Finland kjøper nesten dobbelt så mange fly, og får sannsynligvis noe bedre pris. Så tror jeg prisen faktisk vil øke for de produksjonene som Tyskland vil få fly fra. Det er ganske kraftig inflasjon i mange land, og det gjør utslag. Så har du våpen og utstyrspakken som jeg ikke har brukt tid på å sammenligne.
Slike systempriser gir ikke så mye mening å sammenligne med hverandre. Er så mange variable som ikke vi kjenner til.
Citera
2022-08-12, 21:09
Avslutad
Citat:
Så nå snur du plutselig rundt, og synes de er dyre?
Finland kjøper nesten dobbelt så mange fly, og får sannsynligvis noe bedre pris. Så tror jeg prisen faktisk vil øke for de produksjonene som Tyskland vil få fly fra. Det er ganske kraftig inflasjon i mange land, og det gjør utslag. Så har du våpen og utstyrspakken som jeg ikke har brukt tid på å sammenligne.
Slike systempriser gir ikke så mye mening å sammenligne med hverandre. Er så mange variable som ikke vi kjenner til.
Just vapenpaketet är lite av ett frågetecken då vad jag fått fram så är det en senare fråga för Finland väntar bl a på AIM-260 alt integration av Meteor på F-35.
Citera
2022-08-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Just vapenpaketet är lite av ett frågetecken då vad jag fått fram så är det en senare fråga för Finland väntar bl a på AIM-260 alt integration av Meteor på F-35.
Begge land har fått godkjenning for AIM120C-8, AIM-9X og ikke minst JASSM-ER med 450kg stridshode og rekkevidde på over 1000km. Men hva som blir kjøpt avgjøres senere.
Citera
2022-08-13, 00:54
Medlem
Citat:
Det är kärnvapenanpassning skulle jag tro. En av anledningarna till att de inte kunde välja Gripen E är för att Sverige vägrar att sälja plan som ska bära kärnvapen. Finland har inget behov av plan som kan bära det, men det har Tyskland. Om vapenpaketen skiljer så mycket i pris så gissar jag att det är skillnaden.
Citera
2022-08-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Det är kärnvapenanpassning skulle jag tro. En av anledningarna till att de inte kunde välja Gripen E är för att Sverige vägrar att sälja plan som ska bära kärnvapen. Finland har inget behov av plan som kan bära det, men det har Tyskland. Om vapenpaketen skiljer så mycket i pris så gissar jag att det är skillnaden.
Men denna anpassning är väl redan gjord eftersom ett av skälen att välja F-35 var just att det kan bära kärnvapen? Alltså, tyskarna borde undersökt hur de kunnat livstidsförlänga Tornado till snart sagt vilket pris som helst eftersom dumma nukleära bomber känns lite osannolikt att behöva använda.
Citera
2022-08-13, 09:34
Medlem
Citat:
Men denna anpassning är väl redan gjord eftersom ett av skälen att välja F-35 var just att det kan bära kärnvapen? Alltså, tyskarna borde undersökt hur de kunnat livstidsförlänga Tornado till snart sagt vilket pris som helst eftersom dumma nukleära bomber känns lite osannolikt att behöva använda.
Jag gissar som sagt. Det kan ju vara andra vapensystem Tyskland vill få med på köpet. Det var bara det jag såg som en uppenbar skillnad mellan vad Tyskland och Finland har för krav på nästa plattform.

Även om jag har full respekt för Tornado, så tror jag inte det klarar dagens krav på stridsflygplan. Det är trots allt ett plan som ligger nånstans F-14/F-15 i konstruktion.

Däremot är det ju inte nödvändigtvis så att deras nya plattform måste vara den som bär på strategiska kärnvapen. Eller att de måste begränsa sig till bara en modell flygplan i sitt flygvapen. De har ju mer än en modell idag, med Tornado och Typhoon. Tanken är väl att Typhoon ska behållas, och de lägger livsförlängande åtgärder där istället.

Tornado är annars ett intressant alternativ till Ukraina, men det är en annan tråd.
Citera
2022-08-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Tornado är annars ett intressant alternativ till Ukraina, men det är en annan tråd.
Det ville vært en meget dårlig løsning. Mye bedre da med Gripen eller F-16, men ettersom antallet og tilgjengelige fly er mye større for F-16 så er svaret gitt.
Citera
2022-08-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ettersom vi ikke har en ren F-22 tråd, og for USAF sin del vil både F-22 og F-35 ofte operere sammen så tar vi de gode nyhetene om F-22 her. Etter lang tid er det nå klart for viktige oppgraderinger på F-22.

Høydepunkter i artikkelen:
-ny programvare/maskinvare med åpen arkitektur
-nye datalinkterminaler(kan for første gang overføre stridsbildet sitt til andre fly enn F-22)
-stealth IRST pods
-nye stealth belegg
-AIM-260 missiler
-det jobbes med hjelmsikter

https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-22-raptor-being-readied-for-aim-260-missile-by-green-bats-testers

Wow Welcome to the 1990s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in