Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Men denna anpassning är väl redan gjord eftersom ett av skälen att välja F-35 var just att det kan bära kärnvapen? Alltså, tyskarna borde undersökt hur de kunnat livstidsförlänga Tornado till snart sagt vilket pris som helst eftersom dumma nukleära bomber känns lite osannolikt att behöva använda.
Jag gissar som sagt. Det kan ju vara andra vapensystem Tyskland vill få med på köpet. Det var bara det jag såg som en uppenbar skillnad mellan vad Tyskland och Finland har för krav på nästa plattform.
Även om jag har full respekt för Tornado, så tror jag inte det klarar dagens krav på stridsflygplan. Det är trots allt ett plan som ligger nånstans F-14/F-15 i konstruktion.
Däremot är det ju inte nödvändigtvis så att deras nya plattform måste vara den som bär på strategiska kärnvapen. Eller att de måste begränsa sig till bara en modell flygplan i sitt flygvapen. De har ju mer än en modell idag, med Tornado och Typhoon. Tanken är väl att Typhoon ska behållas, och de lägger livsförlängande åtgärder där istället.
Tornado är annars ett intressant alternativ till Ukraina, men det är en annan tråd.