2022-08-12, 12:14
Medlem
Ny efterforskningsleder er fundet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QreBQ/ny-etterforskningsledelse-i-loerenskog-saken
Senast redigerad av rlk73 2022-08-12 kl. 12:32.
Citera
2022-08-12, 12:14
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Politiledelse virker aldri å ha evne til å innrømme at de mangler ressurser, det er tydeligvis en del av arbeidsbeskrivelsen. Generelt har vel politiet i Norge alt for lite ressurser, eller bruker det svært lite effektivt. Sikkert litt av begge deler.

Mitt inntrykk er at det siste 1-1.5 årene har etterforskningen dreid tilbake mot kryptosporet og at det er en kidnapping som har endt med drap (som jeg tror). Hvis det har vært uenighet om hypotese, strategi og prioriteringer så vil vel etterforskningen dreie om med ny etterforskningsledelse. Lite vits i å bytte den til noen som f.eks prioriterer TH igjen dersom man ikke har vært uenige og har ment at fokus har vært feil. Vi får nok vite mer om dette frem mot årsskiftet.

For meg virker det som om politiet til stadighet klager over ressursmangel.
Det er jo på et vis det som også skjer her i denne saken.

Det virker for meg som om det er midler til kryptosporet som er stridens kjerne.
GH & co ser et behov for pågående og kontinuerlig arbeid for å finne linken mellom
kryptorigget og reelle personer. Da må de ha spisskompetansen tilgjengelig til enhver tid.

Når det gjelder hypotese, er det ikke slik at de plutselig finner det for godt at
de skal bytte. Det er ikke slik det foregår. De vekter funn og beviser mot
hverandre i lys av de hypotesene man har på blokka. Det er lite som
tyder på at de har gjort noen radikale endringer i retningen de siste to årene.
Etterforskerne er etter sigende samstemte om mål og metode.
Citera
2022-08-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
For meg virker det som om politiet til stadighet klager over ressursmangel.
Det er jo på et vis det som også skjer her i denne saken.

Det virker for meg som om det er midler til kryptosporet som er stridens kjerne.
GH & co ser et behov for pågående og kontinuerlig arbeid for å finne linken mellom
kryptorigget og reelle personer. Da må de ha spisskompetansen tilgjengelig til enhver tid.

Når det gjelder hypotese, er det ikke slik at de plutselig finner det for godt at
de skal bytte. Det er ikke slik det foregår. De vekter funn og beviser mot
hverandre i lys av de hypotesene man har på blokka. Det er lite som
tyder på at de har gjort noen radikale endringer i retningen de siste to årene.
Etterforskerne er etter sigende samstemte om mål og metode.

Mulig du har rett. De kan også ha resonnert som at de har uttømt alle muligheter ifht TH akkurat nå, og ikke utelukker at han er skyldig selv om de har veldig lite/ingenting håndfast som tyder på det, og håper at videre etterforskning i kryptoretningen skal kunne knyttes til han. Men da ligger jo nøkkelen i kryptosporet uansett...
Citera
2022-08-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QreBQ/ny-etterforskningsledelse-i-loerenskog-saken

Krysser fingre for at nye øyne på saken raskere kan bidra til å få TH på tiltalebenken
Citera
2022-08-12, 12:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Får håpe det går veien her, da.

Ser at den nye påtalelederen er facebookvenner med en av sønnene til THs eldste søster.

Burde det kanskje reises habilitetsspørsmål?
Citera
2022-08-12, 12:51
Medlem
Citat:
Får håpe det går veien her, da.

Ser at den nye påtalelederen er facebookvenner med en av sønnene til THs eldste søster.

Burde det kanskje reises habilitetsspørsmål?

Det burde der nok gøres, hvis hun har en relation til Hagen familien (og måske bare perifert… Men alligevel burde der).
Citera
2022-08-12, 12:57
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det burde der nok gøres, hvis hun har en relation til Hagen familien (og måske bare perifert… Men alligevel burde der).

Ja, dette er ikke bare THs nevø, men altså broren til VE.
Citera
2022-08-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ja, dette er ikke bare THs nevø, men altså broren til VE.

han jobber som lege innen rusbehanding, har nok gjort seg sine tanker om forholdene i S4...
Citera
2022-08-12, 13:14
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
han jobber som lege innen rusbehanding, har nok gjort seg sine tanker om forholdene i S4...

Mulig det. Men det er ikke yrket hans som er interessant her, det er koblingen.
Den nye påtalelederen er inhabil, slik jeg ser det.
Citera
2022-08-12, 13:18
Medlem
Citat:

I den grad det er noe kobling (et "vennskap" på FB betyr ikke nødvendigvis så mye), kan koblingen like gjerne være noe positivt. Tror neppe hun vil sabotere etterforskningen fordi hun er FB-venn med en slektning.
Citera
2022-08-12, 13:20
Medlem
Citat:

Der er jeg enig i - men det må ledelsen i politiet jo også være klar over - så hvordan det kan lade sig gøre at blive påtaleleder i denne sag, er meget mærkeligt som med alt andet 😃
Senast redigerad av rlk73 2022-08-12 kl. 13:28.
Citera
2022-08-12, 13:28
Medlem
Citat:
Der er jeg enig i - men det må ledelsen i politiet jo også være klar over - så hvordan det kan lade sig gøre at blive påtaleleder, er meget mærkeligt.

Som nevnt over behøver ikke et FB-vennskap gjøre deg inhabil, ikke nødvendigvis det som et ordinært vennskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in