2022-08-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Om priset är detsamma ett år senare är det inte otroligt att mäklararvode etc gör att kostnaden blir högre än vad det kostar att hyra i andra hand (dyrt).

Går priserna upp, som de gjort i många år det är ju en fantastisk idé att köpa en lägenhet för 4 miljoner och sälja för 4,5 ett år senare!

Jo, men som köpare betalar du ju inte mäklaren (även om det blir så indirekt) så det är ju inte en kostnad. Och vem fan köper en lägga för att flytta ett år senare. Kanske en generationsfråga men men ...
Citera
2022-08-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Prifallet är milt än så länge givet omständigheterna

Ja helt sjukt. Den här hösten hade nog spräckt alla rekord om räntehöjningarna dröjde till tidigast 2024 som det var tal om i vintras.
Citera
2022-08-11, 22:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jo, i snitt. Men som förstagångsköpare/alternativt bytt upp dig så kommer såklart den första tiden vara mer riskfylld än 5 år in.

Tur att boendebehovet är längre än 5 år då för de flesta som köper. Om inte bör man nog hyra. Å andra sidan är ju förstagångsköpare ofta yngre och har gott om tid på sig att beta av sitt lån.
Citera
2022-08-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tur att boendebehovet är längre än 5 år då för de flesta som köper. Om inte bör man nog hyra. Å andra sidan är ju förstagångsköpare ofta yngre och har gott om tid på sig att beta av sitt lån.

Framförallt villaköpare som nog de flesta har en tidshorisont på +10 år. Lr till slemhog väljer att kicka ut dom.
Citera
2022-08-11, 22:44
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Tak, grund, utbyggnad. Det jag lånade och renoverade då har ätits upp av inflation och värdeökning. Lånat upp 600k ungefär så 600k på 1.2 procent ränta med noll amortering mot 4 mille är en helt okej deal

Ja det var helt rätt tänkt, bra jobbat. Vad hade din botten varit att sälja för i en fallande marknad ifall något annat intressant dök upp sömn för samma resa ner så att säga?
Citera
2022-08-11, 23:57
Medlem
sebno1s avatar
Röda Bergen är ju ett speciellt område som är väldigt attraktivt, även lägenheten är speciell då det är högst upp i huset. Men är ändå ett osålt objekt som blivit prissänkt till 2019års då den senast såldes (nästan precis på dagen) nivå men fortsatt utan bud.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-roda-bergen-stockholms-kommun-torbjorn-klockares-gata-19,-3tr,-18687340

https://www.booli.se/bostad/770155

Så även attraktiva områden och lägenheter verkar ju få sin törn, tre år av uppgång utraderad. Men ändå en bra bit till 2018års nivå. Skall bli kul och se slutpris på denna sen.

Edit: slutpriset på Booli gäller en lägenhet en våning under. Så den som är ute nu borde egentligen gå för mer.
Citera
2022-08-12, 00:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Det gör jag.

Han ska flytta till sthlm o tvekar mellan att köpa och att hyra.

Mitt råd är att hyra. Att köpa är att spekulera i prisuppgång.

I en marknad där bostäder varken ökar eller minskar i pris är det dumt att köpa något för kanske 10 gånger din bruttolön innan du vet att du trivs med livet i den nya staden, givet alla transaktionskostnader vid köp och flytt.
Han kan ju hedga bort spekulationen genom att blanka fastighetsbolag.

Då är ju transaktionskostnaderna kvar. Men då får han fundera på om de är värt att få bo centralt i BR.
Kan bara han själv avgöra.

Sedan kräver det väldigt stor kontantinsats att köpa något för 10 ggr bruttolönen.
Citera
2022-08-12, 00:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Snittiden för BR sägs vara just 5 år.

Så många skräms inte av transaktionskostnaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Framförallt villaköpare som nog de flesta har en tidshorisont på +10 år. Lr till slemhog väljer att kicka ut dom.
Jag har sett att snittiden för villa är 30 år.

slemhog kommer som tur inte förrän man är skröplig.
Citera
2022-08-12, 05:45
Medlem
cozaazys avatar
Till dig som funderade mellan köpa och hyra i Stockholm. Jag sålde min bostad i våras. Bor i andrahand tillfälligt tills genomsnittsräntorna är någonstans mellan 3-5% och bostäder tappat +30%. Tycker att Riksbanken agerar något långsamt i jämförelse med USA, men höjningarna kommer. Det är lika säkert som Amen i kyrkan.
Senast redigerad av cozaazy 2022-08-12 kl. 06:02.
Citera
2022-08-12, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Stockhholmare har störst lån, båda i absoluta tal och relativt lönerna. Så det är klart Stockholmare är räntekänsliga.

https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

Dessutom har de som köpt villa inte alls så bra marginaler som du försöker göra gällande.
Hushåll som köpte villa 2021 lade i genomsnitt nästan 38 procent av sin disponibla inkomst på boendeutgifter.

Denna siffra lär ju öka rejält i vinter om energipriserna och räntan blir det som "experterna" tror.

Men än så länge är nedgången oethört mild. Om folk var så räntekänsliga borde negången vara mkt större
Citera
2022-08-12, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Röda Bergen är ju ett speciellt område som är väldigt attraktivt, även lägenheten är speciell då det är högst upp i huset. Men är ändå ett osålt objekt som blivit prissänkt till 2019års då den senast såldes (nästan precis på dagen) nivå men fortsatt utan bud.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-roda-bergen-stockholms-kommun-torbjorn-klockares-gata-19,-3tr,-18687340

https://www.booli.se/bostad/770155

Så även attraktiva områden och lägenheter verkar ju få sin törn, tre år av uppgång utraderad. Men ändå en bra bit till 2018års nivå. Skall bli kul och se slutpris på denna sen.

Edit: slutpriset på Booli gäller en lägenhet en våning under. Så den som är ute nu borde egentligen gå för mer.

Inget wowskick på denna och det kan den förra haft
Citera
2022-08-12, 06:27
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja det var helt rätt tänkt, bra jobbat. Vad hade din botten varit att sälja för i en fallande marknad ifall något annat intressant dök upp sömn för samma resa ner så att säga?

Jag tror nog 2.5 är botten för mig, jag har börjat titta på att bygga nytt eller köpa annat. Men så svajigt allt är så är det dock inte så attraktivt just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in