2022-08-11, 21:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
*Bort, läste lite fel*
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-11 kl. 21:24.
Citera
2022-08-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny45110
Ska flytta till Stockholm om ett par månader och har planerat sedan förra året att köpa en lägenhet då, förmodligen i innerstaden.

Med det nya ekonomiska läget så känner jag mig dock osäker om det är rätt läge att köpa nu. Som många nämnt innan så pekar mycket att vi kommer ha en tuff höst / år framöver och priserna kan falla ännu mer. Har inga problem att hyra en lägenhet under ett tag - är van vid höga hyror…

När det kommer till BRF priserna, hur länge ni tror det kommer att falla och varför?

Jag följer också bostadsprisutvecklingen på Hemmet och Husmask men statistiken skiljer ju sig en hel del. Jfr med Hemmet, så verkar Husmask vissa en mycket större nedgång.

Vilken av dessa sidor tycker ni ger den mest förlitliga statistiken för prissättning?

Vad är det du försöker optimera? Ska du köpa på den absoluta botten eller har du nåt att göra i Sthlm? Om du vill spekulera på marknaden så gör du väl det enklast på börsen. Så slipper du att flytta och sånt ...
Citera
2022-08-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Stockhholmare har störst lån, båda i absoluta tal och relativt lönerna. Så det är klart Stockholmare är räntekänsliga.

https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

Dessutom har de som köpt villa inte alls så bra marginaler som du försöker göra gällande.
Hushåll som köpte villa 2021 lade i genomsnitt nästan 38 procent av sin disponibla inkomst på boendeutgifter.

Denna siffra lär ju öka rejält i vinter om energipriserna och räntan blir det som "experterna" tror.

Denna siffra kan låta hög men om du betänker vilka som köper villor i Stockholm så blir det ganska många kronor och ören kvar efter att boendeutgifterna är betalda.
Citera
2022-08-11, 21:38
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad är det du försöker optimera? Ska du köpa på den absoluta botten eller har du nåt att göra i Sthlm? Om du vill spekulera på marknaden så gör du väl det enklast på börsen. Så slipper du att flytta och sånt ...

Väldigt onödig kommentar. Eller förstår du inte vad han skriver?
Citera
2022-08-11, 21:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Denna siffra kan låta hög men om du betänker vilka som köper villor i Stockholm så blir det ganska många kronor och ören kvar efter att boendeutgifterna är betalda.

Man brukar ju säga att relativt inkomst så är det just villaägare som betalar absolut minst, bostadsrättsägare näst minst och mest betalar hyresgäster.

Från 2019... men lär väl vara lika aktuellt idag..

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgaster-tjanar-minst-men-betalar-mest-boendet/
Citera
2022-08-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man brukar ju säga att relativt inkomst så är det just villaägare som betalar absolut minst, bostadsrättsägare näst minst och mest betalar hyresgäster.

Från 2019... men lär väl vara lika aktuellt idag..

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgaster-tjanar-minst-men-betalar-mest-boendet/

Jo, i snitt. Men som förstagångsköpare/alternativt bytt upp dig så kommer såklart den första tiden vara mer riskfylld än 5 år in.
Citera
2022-08-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Väldigt onödig kommentar. Eller förstår du inte vad han skriver?

Nä, gör du?
Citera
2022-08-11, 21:49
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Nä, gör du?

Det gör jag.

Han ska flytta till sthlm o tvekar mellan att köpa och att hyra.

Mitt råd är att hyra. Att köpa är att spekulera i prisuppgång.

I en marknad där bostäder varken ökar eller minskar i pris är det dumt att köpa något för kanske 10 gånger din bruttolön innan du vet att du trivs med livet i den nya staden, givet alla transaktionskostnader vid köp och flytt.
Citera
2022-08-11, 21:53
Medlem
Citat:

Ingenting alls - tror inte det är svart eller vit. Vet att det är princip omöjligt att tajma en botten (fastigheter som aktier) samtidigt kommer jag vara ny i Stockholm och ser inget problem att hyra en lägenhet en kortare period (även om det är dyrt) för att hitta ett område jag vill bo i. Ger ju flexibilitet.

Mina huvudsakliga fråga var mer runt för att fråga runt vad folk tror om bostadspriserna framöver.
Citera
2022-08-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Det gör jag.

Han ska flytta till sthlm o tvekar mellan att köpa och att hyra.

Mitt råd är att hyra. Att köpa är att spekulera i prisuppgång.

I en marknad där bostäder varken ökar eller minskar i pris är det dumt att köpa något för kanske 10 gånger din bruttolön innan du vet att du trivs med livet i den nya staden, givet alla transaktionskostnader vid köp och flytt.

Nu har du läst in ganska mycket i hens inlägg som inte framgick. Men självfallet; om man inte är säker på att man vill bo i en viss stad känns det hjärndött att köpa boende där. Dock, varför måste det ske en prisuppgång för att det ska vara lönt att köpa? Och slutligen; vill man bo i innerstaden i Stockholm så måste du nog ha köat i 40+ år så då blir det lite av en icke-fråga.
Citera
2022-08-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny45110
Ingenting alls - tror inte det är svart eller vit. Vet att det är princip omöjligt att tajma en botten (fastigheter som aktier) samtidigt kommer jag vara ny i Stockholm och ser inget problem att hyra en lägenhet en kortare period (även om det är dyrt) för att hitta ett område jag vill bo i. Ger ju flexibilitet.

Mina huvudsakliga fråga var mer runt för att fråga runt vad folk tror om bostadspriserna framöver.

Frågar du flashback så kommer priserna alltid att krascha. För egen del har jag inte en aning om vart vi landar på jämvikt. Snickare bygger väl på 50-60 k/kvm nuförtiden exklusive markkostnad så you do the math.

Men om du inte bott i sthlm innan så är det väl bättre att hyra i andra hand och flytta runt innan du hittar ett område du trivs i.
Citera
2022-08-11, 21:58
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Nu har du läst in ganska mycket i hens inlägg som inte framgick. Men självfallet; om man inte är säker på att man vill bo i en viss stad känns det hjärndött att köpa boende där. Dock, varför måste det ske en prisuppgång för att det ska vara lönt att köpa? Och slutligen; vill man bo i innerstaden i Stockholm så måste du nog ha köat i 40+ år så då blir det lite av en icke-fråga.

Om priset är detsamma ett år senare är det inte otroligt att mäklararvode etc gör att kostnaden blir högre än vad det kostar att hyra i andra hand (dyrt).

Går priserna upp, som de gjort i många år det är ju en fantastisk idé att köpa en lägenhet för 4 miljoner och sälja för 4,5 ett år senare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in