Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Nu verkar du ändå ha utgångspunkten att självkörande ai bilar är något vi alla vill uppnå, både individer och myndigheter, det förstår jag inte riktigt? Varför är det ett själv ändamål? Tesla vill uppnå det för att tjäna pengar, aktieägarna av samma anledning. Visst hade det varit skönt om man kunde bli körd av sin bil till någon polare, dricka en massa öl och sedan bli hemkörd, men det är inte så att jag är villig att offra ett gäng människor i dödsolyckor för att systemet ska lära sig detta.. Alkolås, automatisk nödbroms, lane keeping, bra farthållare som i princip kör bilen själv under övervakning gör mycket för trafiksäkerheten med. Innan någon FSD är färdig kommer vi redan ha sett en markant nedgång av olyckor på vägarna, idag jämför Tesla sig med hela bilflottan i USA inkl rattfyllerister i 40 år gamla pickups när dom publicerar sin data, känns lagom seriöst.
Skojar du eller? En AI har potential att köra 10 ggr bättre, 100 ggr bättre, ja t.o.m en miljon ggr bättre än snittmänniskan. Det har potential att rädda hundratusentals liv varje år, och ja utöver det även köra din fulla röv hem från fester. Med det i åtanke är att det är absolut värt risken att släppa loss en AI även om den i början bara är jämförbar med en mänsklig förare eller t.o.m en mänsklig övningskörare, då detta tillåter inlärning upp till dessa överlägsna nivåer. Kräver man dock den kvaliteten redan i början och förbjuder nuvarande FSD beta riskerar man att bli blåst på konfekten och endast nå de blygsamma säkerhetsförbättringar riktat till mänskliga förare som alkolås mm de andra sakerna du nämner ger. Många skulle nog hävda att potentialen i FSD är så stor att det är värt ännu större risker/mer aggressiv lansering än vad Tesla "utsätter" folk för i sitt betaprogram.
Lite OT, men som jag nämnde tidigare är FSD beta i princip en konvertering från surround video till ett 3D-"datorspel", ett NN nätverk (AI) styr sedan bilen igenom "spelet". Här är ett exempel på vad som kan hända när man släpper loss en AI för att lära sig ett datorspel
https://www.youtube.com/watch?v=l_KY_EwZEVA. Detta är ett simplare spel än att köra bil i trafik, men liknande tester har gjorts med andra spel där även andra människor är motspelare mm, vilket är mer likt trafik bland mänskliga förare. TLDW så går det relativt fort för AIn att nå mänsklig nivå, varav den fortsätter förbättra sig till att nå en nivå långt högre än vad spelutvecklarna ens brytt sig om att designa för då det är omöjligt för en människa att bli så duktig.
Samma sak
kommer att hända med FSD om inlärningen sker på rätt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Man kan lägga ner dockan på marken och simulera ett barn som har svimmat, men detta gör ju det säkert ännu svårare för bilen att avgöra om det är ett barn eller en soppåse så jag tror inte resultatet blir bättre av det. Varför ska bilen ens avgöra om det är ett barn, den ska inte köra in i något på vägen, människor gör inte det då det blir skador på bilen så varför ska en självkörande bil göra det?
Människor kör ju in i saker hela tiden. Vi är väldigt känsliga för om något beter sig mänskligt eller inte, och även människor hade betydligt oftare misstagit ett liggande barn för en soppåse än ett barn som går. NN/AI har visat sig kunna bli exceptionellt bra på objektigenkänning så länge man langar tillräckligt stora training data sets. Nämnde jag att Tesla har förmodligen världens mest kraftfulla superdator utvecklat specifikt för den uppgiften?