2022-08-10, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ännu en Elon-hatande björn som snackar dynga. Nu är det väll ändå ganska uppenbart att det är björnarna som är besatta av Musk?

Absolut inte en hatet.

Jag gillar honom för han lyckas alltid lura av folk pengar och även mig på lite Dogcoin. Men det bjuder jag på
Jag ser upp till honom för han talar så maniskt om sina saker som han verkligen trodde på det. Men innerst inne är det en lek för honom.

Han besitter sådan makt genom både åsikter och ekonomisk förmåga att han kan i stort sett göra som han vill med aktiemarknaden.
Samt att han inte är PK är stort för mig.

Så skippa snacket om hatet för jag är mer så fall en beundrare.

Men vad det gäller hans bilar så ser jag faktiskt att det är en hype. Bilen är undermålig jämfört med många andra märken och ändå är priset så högt.
Samt kvaliteten så dålig.

Lär dig skilja på hat och att ifrågasätta Elons mål med försäljning av aktier. Tack på förhand
Citera
2022-08-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det är här jag menar du och många med dig har fel, systemet behöver absolut inte vara perfekt. Det räcker att det är någorlunda säkert och att potentialen finns för säkrare körning än människor för att det ska vara en vinst. En 16-årig övningskörare är ju långt ifrån säker men får vara ute och köra, med översyn, tills dess att denne är 18 samt visat upp en viss nivå av säker körning. Efter det litar man på att den föraren inte försämrar statistiken. Samma sak bör gälla med en AI-förare.

Om kravet är att FSD måste vara perfekt hamnar vi i ett moment 22 där ett system aldrig tillåts göra misstag, lära sig och bli bättre. Och så som systemen fungerar nu med AI/NN måste inlärningen ske genom körande i verklig trafik. Självklart måste dock detta ske på ett så säkert sätt som möjligt, därav systemet med safety score och piska om betaföraren missköter sig.

Att du med diverse tricks lyckas få en 16-årig övningskörare att begå misstag är inget bevis för att vi ska sluta med systemet för övningskörning och körkort. Utan allt handlar om risk/reward. I vissa länder får ju folk körkort betydligt tidigare än vid 18, eller landets rättsystem bryr sig inte så mkt om du har körkort eller inte. Fler olyckor sker men värdet av folks möjlighet att köra bil bedöms vara värt det. I Sverige har vi t.ex ganska strikta regler.

Men kräver man extremt högre säkerhetsgrad / perfekt säkerhetsgrad enbart p.g.a att en AI kör istället för en människa fördröjer man bara den framtiden när AI lärt sig att köra nära perfektion. Och många trafikanter hinner dö på vägen dit p.g.a fulla/trötta/klantiga mänskliga förare.

Kan dock hålla med om att det är märkligt med den snubben som blev av med jobbet efter FSD-krocken med stolpen. På klippet såg det ut som han var redo att ta över, han hann inte helt enkelt.

En annan grej är att med tanke på sättet NN/AI lär sig kan det vara rätt stor skillnad på en docka och ett faktiskt barn. Du kommer ju aldrig hitta en verklig situation när ett barn står 100% blickstilla på vägen, det händer bara i simulationer eller med just dockor. Så kan mkt väl vara så att FSD inte är tränat på det, och därav fick blåskärm och krockade med dockan.
Nu verkar du ändå ha utgångspunkten att självkörande ai bilar är något vi alla vill uppnå, både individer och myndigheter, det förstår jag inte riktigt? Varför är det ett själv ändamål? Tesla vill uppnå det för att tjäna pengar, aktieägarna av samma anledning. Visst hade det varit skönt om man kunde bli körd av sin bil till någon polare, dricka en massa öl och sedan bli hemkörd, men det är inte så att jag är villig att offra ett gäng människor i dödsolyckor för att systemet ska lära sig detta.. Alkolås, automatisk nödbroms, lane keeping, bra farthållare som i princip kör bilen själv under övervakning gör mycket för trafiksäkerheten med. Innan någon FSD är färdig kommer vi redan ha sett en markant nedgång av olyckor på vägarna, idag jämför Tesla sig med hela bilflottan i USA inkl rattfyllerister i 40 år gamla pickups när dom publicerar sin data, känns lagom seriöst.

Nu verkar ändå Tesla dela min åsikt om hur bra bilen ska köra då det står på deras hemsida :
https://www.tesla.com/sv_SE/support/full-self-driving-computer
Citat:
Kommer FSD-datorn göra min bil helt autonom?
Inte än. Alla Tesla-bilar kräver aktiv övervakning från förarens sida och är inte autonoma. Vi förväntar oss att FSD-datorn hjälper oss att uppnå en ny nivå av autonomi allt eftersom vi får mer och mer erfarenhet av körning med våra funktioner. Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner.

Man kan lägga ner dockan på marken och simulera ett barn som har svimmat, men detta gör ju det säkert ännu svårare för bilen att avgöra om det är ett barn eller en soppåse så jag tror inte resultatet blir bättre av det. Varför ska bilen ens avgöra om det är ett barn, den ska inte köra in i något på vägen, människor gör inte det då det blir skador på bilen så varför ska en självkörande bil göra det?
Citera
2022-08-10, 12:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ok, så en tesla, med den nyaste uppdateringen och alla säkerhetsinställningar på, kör rätt över utan att ens försöka stanna. Det finns Oklippt video på allting. Men du tycker att personen som sitter i passagerarsätet är problemet. Tror du han tog över bilen med mindcontrol och sa åt den att inte stanna eller vad är den nya teorin

Är det något du är bra på så är det att neka saker som är bortom rimligt tvivel. Men kör ner huvudet i sanden istället och vänta på att Omar Qazi släpper en likadan video 😭 då blir det nog inte vridet.

Vem skulle vara oberoende här? Med tanke på att alla medier tydligen är betalda för att klanka ner på FSD

Testet är irrelevant oavsett om det är utfört på ett hederligt sätt. FSD är tränat för människor och djur i rörelse, kanske därför folk som har erfarenhet av hur FSD alltid saktar in eller stannar för dem är lite fundersamma över detta test, som defenitivt tåls att granskas närmare. Om de trixat med inställningar, videon eller bara ansträngt sig för att hitta missgynsamma förhållanden låter jag vara osagt.
Citera
2022-08-10, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Grejen är att man måste ha normal eller över normal begåvning för att förstå att Elon är extremt begåvad. Du vet säkert med dig från dina egna livserfarenheter vart du står i allt detta, men det är en ganska typisk sak för de som lyckats lite sämre att fokusera på att sprida negativitet om något de ogillar istället för att lägga sin energi på något de tror på enligt min erfarenhet. Gör vad du vill med den informationen.

Jo men visst är det så som du säger. Håller helt med dig. Elon är faktiskt väldigt begåvad och det förnekar jag inte. Jag tycker det är mest komiskt stå utanför allt det här och bara beskåda cirkusen. Jag skulle dock inte vilja vara med där och ännu mindre äga några andelar av hans bolag.

Jag tror nämligen helt enkelt inte på hans produkter är så pass konkurrenskraftiga så de har en chans mot övriga fordonsmärken.

Skulle jag själv varit i Elons situation skulle jag förmodligen handlat likadant. Så fort han säljer av en större post av sina aktier så gör han folk nervösa till att också sälja av. Sedan när Elon tycker att aktien är köpvärd igen så köper han till ett billigare pris.
Viss form av marknadsmanipulation är det ju men dock ändå fullt laglig.
Citera
2022-08-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ok, så en tesla, med den nyaste uppdateringen och alla säkerhetsinställningar på, kör rätt över utan att ens försöka stanna. Det finns Oklippt video på allting. Men du tycker att personen som sitter i passagerarsätet är problemet. Tror du han tog över bilen med mindcontrol och sa åt den att inte stanna eller vad är den nya teorin

Är det något du är bra på så är det att neka saker som är bortom rimligt tvivel. Men kör ner huvudet i sanden istället och vänta på att Omar Qazi släpper en likadan video 😭 då blir det nog inte vridet.

Vem skulle vara oberoende här? Med tanke på att alla medier tydligen är betalda för att klanka ner på FSD

Hur ska en bil reagera om den ser en docka på vägen? Tvärnita?

Vilka vägar gäller detta?

Kan ju bli ganska farligt på motorvägen när något barn kastat ut en docka genom fönstret som sedan ligger kvar på vägen.
Citera
2022-08-10, 13:27
Medlem
Citat:
Jag undrade vad som skulle få ner kursen till nivåerna som redan förutspåts av Mauro. Nästan läskigt hur sådant faller på plats men så jäkla gött iallafall. Nu väntar vi på FED också och om marknaden säljer av ännu mer.
Undrar vem Elons analytiker är btw, kanske en överlägsen AI?

Vem är denna Mauro ni pratar om?
Citera
2022-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
Testet är irrelevant oavsett om det är utfört på ett hederligt sätt. FSD är tränat för människor och djur i rörelse, kanske därför folk som har erfarenhet av hur FSD alltid saktar in eller stannar för dem är lite fundersamma över detta test, som defenitivt tåls att granskas närmare. Om de trixat med inställningar, videon eller bara ansträngt sig för att hitta missgynsamma förhållanden låter jag vara osagt.

Så stillastående barn är inte nödvändigt för FSD 🤣nej du har rätt, helt irrelevant test
Citera
2022-08-10, 14:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Så stillastående barn är inte nödvändigt för FSD 🤣nej du har rätt, helt irrelevant test

FSD lär sig av verkligheten. Uppenbarligen är barn som står blixt stilla något som FSD kommer lära sig när den utsätts för dessa situationer. Har du inte förstått hur neurala nätverk lär sig eller spelar du bara trög?
Citera
2022-08-10, 14:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vem är denna Mauro ni pratar om?

En gud!
Citera
2022-08-10, 14:44
Medlem
wwrs avatar
Där sålde Musk ytterligare 7 miljarder av sina aktier.

Jag tror han kryper ur. Att han behöver mer pengar för att tvingas köpa Twitter undrar jag. Kan han inte bara ta skadeståndet då?

Citat:
Elon Musk sells Tesla shares worth $6.9bn as Twitter trial looms
https://theguardian.com/technology/2022/aug/10/elon-musk-sells-tesla-shares-worth-69bn-as-twitter-trial-looms
Citera
2022-08-10, 14:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Jag tror han kryper ur. Att han behöver mer pengar för att tvingas köpa Twitter undrar jag. Kan han inte bara ta skadeståndet då?

https://theguardian.com/technology/2022/aug/10/elon-musk-sells-tesla-shares-worth-69bn-as-twitter-trial-looms

Nej, men om han osannolikt tvingas köpa twitter för överpris så är det vettigt att ha säkrat kapital innan och inte behöva paniksälja. Han har för avsikt att köpa tillbaka aktier när och om han kommer ur avtalet.
Citera
2022-08-10, 14:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det blir en pump and dump men Muskoviterna kommer benhårt hävda den gudomlige musk har ädlare syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in