Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Det är här jag menar du och många med dig har fel, systemet behöver absolut inte vara perfekt. Det räcker att det är någorlunda säkert och att potentialen finns för säkrare körning än människor för att det ska vara en vinst. En 16-årig övningskörare är ju långt ifrån säker men får vara ute och köra, med översyn, tills dess att denne är 18 samt visat upp en viss nivå av säker körning. Efter det litar man på att den föraren inte försämrar statistiken. Samma sak bör gälla med en AI-förare.
Om kravet är att FSD måste vara perfekt hamnar vi i ett moment 22 där ett system aldrig tillåts göra misstag, lära sig och bli bättre. Och så som systemen fungerar nu med AI/NN måste inlärningen ske genom körande i verklig trafik. Självklart måste dock detta ske på ett så säkert sätt som möjligt, därav systemet med safety score och piska om betaföraren missköter sig.
Att du med diverse tricks lyckas få en 16-årig övningskörare att begå misstag är inget bevis för att vi ska sluta med systemet för övningskörning och körkort. Utan allt handlar om risk/reward. I vissa länder får ju folk körkort betydligt tidigare än vid 18, eller landets rättsystem bryr sig inte så mkt om du har körkort eller inte. Fler olyckor sker men värdet av folks möjlighet att köra bil bedöms vara värt det. I Sverige har vi t.ex ganska strikta regler.
Men kräver man extremt högre säkerhetsgrad / perfekt säkerhetsgrad enbart p.g.a att en AI kör istället för en människa fördröjer man bara den framtiden när AI lärt sig att köra nära perfektion. Och många trafikanter hinner dö på vägen dit p.g.a fulla/trötta/klantiga mänskliga förare.
Kan dock hålla med om att det är märkligt med den snubben som blev av med jobbet efter FSD-krocken med stolpen. På klippet såg det ut som han var redo att ta över, han hann inte helt enkelt.
En annan grej är att med tanke på sättet NN/AI lär sig kan det vara rätt stor skillnad på en docka och ett faktiskt barn. Du kommer ju aldrig hitta en verklig situation när ett barn står 100% blickstilla på vägen, det händer bara i simulationer eller med just dockor. Så kan mkt väl vara så att FSD inte är tränat på det, och därav fick blåskärm och krockade med dockan.
Nu verkar du ändå ha utgångspunkten att självkörande ai bilar är något vi alla vill uppnå, både individer och myndigheter, det förstår jag inte riktigt? Varför är det ett själv ändamål? Tesla vill uppnå det för att tjäna pengar, aktieägarna av samma anledning. Visst hade det varit skönt om man kunde bli körd av sin bil till någon polare, dricka en massa öl och sedan bli hemkörd, men det är inte så att jag är villig att offra ett gäng människor i dödsolyckor för att systemet ska lära sig detta.. Alkolås, automatisk nödbroms, lane keeping, bra farthållare som i princip kör bilen själv under övervakning gör mycket för trafiksäkerheten med. Innan någon FSD är färdig kommer vi redan ha sett en markant nedgång av olyckor på vägarna, idag jämför Tesla sig med hela bilflottan i USA inkl rattfyllerister i 40 år gamla pickups när dom publicerar sin data, känns lagom seriöst.
Nu verkar ändå Tesla dela min åsikt om hur bra bilen ska köra då det står på deras hemsida :
https://www.tesla.com/sv_SE/support/full-self-driving-computer
Citat:
Kommer FSD-datorn göra min bil helt autonom?
Inte än. Alla Tesla-bilar kräver aktiv övervakning från förarens sida och är inte autonoma. Vi förväntar oss att FSD-datorn hjälper oss att uppnå en ny nivå av autonomi allt eftersom vi får mer och mer erfarenhet av körning med våra funktioner. Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner.
Man kan lägga ner dockan på marken och simulera ett barn som har svimmat, men detta gör ju det säkert ännu svårare för bilen att avgöra om det är ett barn eller en soppåse så jag tror inte resultatet blir bättre av det. Varför ska bilen ens avgöra om det är ett barn, den ska inte köra in i något på vägen, människor gör inte det då det blir skador på bilen så varför ska en självkörande bil göra det?