2022-08-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det för här för lägenheter och vad ligger de i för BRF? Och när kom dina vänner in på marknaden egentligen? På totalen gör inte medelsäljaren en förlust på dessa nivåer. Det är totalt omöjligt.
Så är det.
Det är dem som belånat sig högre än va de haft råd med och räknat starkt med en cyklisk uppgång som riskerar att förlora någon enstaka procent av insatsen.
För de som levt efter sina tillgångar utan att utöka bostadslånet har ingen som helst anledning att oroa sig.

Ibland kostar det att vara korkad, stanna i skolan.
Citera
2022-08-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade vi sjunkande reallöner och stigande lånekostnader under Covid? Priserna sjunker redan månad för månad.

Det gör de men inte i närheten som trådens kraschälskare hoppas. Är väldigt tyst från dem på sistone.

Villor i Stockholm speciellt rör sig väldigt lite nedåt med tanke på hur höga värden de har.

Mönstret är exakt detsamma i dessa trådar vid varje recession. En massa bittra människor som spyr ut hat och säger att marknaden ska sjunka 50%. Oavsett om det är amoeteringskrav, covid eller finanskrisen 08. De skjuter hela tiden fram sina projektioner tills de fattar att det inte kommer hända och kryper tillbaka under stenen de kom från.

Sen är det samma visa så fort nästa recession närmar sig
Citera
2022-08-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det för här för lägenheter och vad ligger de i för BRF? Och när kom dina vänner in på marknaden egentligen? På totalen gör inte medelsäljaren en förlust på dessa nivåer. Det är totalt omöjligt.
2021, tror jag; jag är inte allt för insatt. Men på toppen, skulle jag tro.
Citera
2022-08-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
Jag sålde sommarstugan med 15%+ på budgivningen i Fredags och huset sålde jag likaså med budgivning+13%.
I lägenhetshuset jag bor i nu har 3 av 18 lägenheter bytt ägare inom 30 dagar, samtliga har gått över budgivning.

Frågor på det?
Det intressanta är slutpriset vs snittet för området, är det högre eller lägre, frågor på det?
Citera
2022-08-10, 09:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det gör de men inte i närheten som trådens kraschälskare hoppas. Är väldigt tyst från dem på sistone.

Villor i Stockholm speciellt rör sig väldigt lite nedåt med tanke på hur höga värden de har.

Mönstret är exakt detsamma i dessa trådar vid varje recession. En massa bittra människor som spyr ut hat och säger att marknaden ska sjunka 50%. Oavsett om det är amoeteringskrav, covid eller finanskrisen 08. De skjuter hela tiden fram sina projektioner tills de fattar att det inte kommer hända och kryper tillbaka under stenen de kom från.

Ser ljust ut framöver.

https://www.svd.se/a/oWjy6V/ny-prognos-svensk-lagkonjunktur-nasta-ar
Citera
2022-08-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det intressanta är slutpriset vs snittet för området, är det högre eller lägre, frågor på det?
Svårt att ställa en motfråga grundat på ett självklart konstaterande.

+18% över snittet på stugan och huset +9%.
Ta väl hand om den informationen.
Citera
2022-08-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ser ljust ut framöver.

https://www.svd.se/a/oWjy6V/ny-prognos-svensk-lagkonjunktur-nasta-ar

Man tror att arbetslösheten kommer hamna på7.8%. Efter 08 var den över 10% i flera år. En mild recession mao. Under finanskrisen som var mycket värre föll bostadspriserna med hiskeliga 10%.
Citera
2022-08-10, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
Utgångspriset var högre än jag hade förväntat mig på huset och stugan enligt förväntan.

Visst kan det bli en tuff vinter för många i vanlig ordning och värre för de som redan lever på marginalerna.

Själv är jag i planering inför en utlandsflytt och det beror varken på bo/elpriser utan p.g.a. jag anser landet(läs folket) är på fall.
Naiva människor som klär sig i offerkoftor och bär runt på en svag mentalitet med en oförmåga att tänka själv påverkar tyvärr min långt gångna depression.

Krävdes dock en pandemi och propagandastorm för att inse detta och med det sagt har du all rätt att kalla mig för hycklare om det känns bra för dig.

Ta hand om dig
I all välmening!
/Eric
Jag har inte den minsta synpunkt på att du flyttar, däremot är jag lite frågande till ditt påstående att budgivning innebär ökande slutpris? Kontra hur marknaden ser ut?
Har en bekant vars fritidshus lades ut för en dryg miljon, dock var det priset ett kraftigt lockpris kontra vad som betalats så sent som i vintras för motsvarande fritidshus i samma område.
Huset budades upp en dryg miljon, vilket landade slutpriset på snittet för området.
Säljaren har gjort en riktigt bra affär, slipper dessutom en skyhög elräkning i vinter. Har priserna gått upp 95 %? Knappast.
Citera
2022-08-10, 09:44
Medlem
Citat:

Klockren analys!
Blir allt svårare att ducka bitterfittorna med krabbmentalitet.
Med det sagt loggar jag nu ut för dagen.

Ta hand om dig!
Citera
2022-08-10, 09:51
Medlem
Citat:
Jag har inte den minsta synpunkt på att du flyttar, däremot är jag lite frågande till ditt påstående att budgivning innebär ökande slutpris? Kontra hur marknaden ser ut?
Har en bekant vars fritidshus lades ut för en dryg miljon, dock var det priset ett kraftigt lockpris kontra vad som betalats så sent som i vintras för motsvarande fritidshus i samma område.
Huset budades upp en dryg miljon, vilket landade slutpriset på snittet för området.
Säljaren har gjort en riktigt bra affär, slipper dessutom en skyhög elräkning i vinter. Har priserna gått upp 95 %? Knappast.
Jag vet inte var du har läst det påståendet.

Jag har inte den minsta synpunkt på att din kompis flyttar men eftersom han gjorde en bra bostadsaffär får du gärna gratta honom på mina vägnar.
Citera
2022-08-10, 09:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
2021, tror jag; jag är inte allt för insatt. Men på toppen, skulle jag tro.

Exakt. De som prickat toppen och klev in på marknaden kan absolut göra förlust, men medelköparen kommer att göra vinst då de allra flesta på bostadsmarknaden klivit in på helt andra nivåer. Även om man gör en förlust på en bostad är det ändå en vinst på totalen för de allra flesta fortfarande.
Citera
2022-08-10, 10:06
Medlem
Citat:

Det som är mest störande är att det verkar som folk tror det kommer en krasch på 20% på en månad. Bostäder är tröga och en nedgång på 2-3% på en månad är mycket. På ett år blir det 30%. Tittar man historiskt så kan man se att botten nåddes ca 2-3 år efter att priserna började sjunka. Så med den takt vi har nu så når vi botten 2024 någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in