2022-08-10, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då tycker jag att du skall ringa din polare om den här lägenheten.
Den har budats upp från hela 1,95 milj till 2,04 milj
Om vi får tro bluffstatistiken på hemnet så låg snittpriset på 73.000kr/ kvm i juni.
Rejäl rabatt således.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-hammarbyhojden-stockholms-kommun-palandergatan-21-18932260

Varför anser du att det är bluffsiffror? Jag är genuint intresserad.

Jag har vänner som har flyttat från Stockholm, men de lägenheterna har inte gått att sälja, utan att de gör en stor förlust. Det är två fina lägenheter, centralt, en ett och en tvåa. De har valt att hyra ut i andrahand och hoppas på att marknaden gör en u-sväng. Lagom stressande.
Citera
2022-08-10, 08:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nice lya! Svalt att bo i en källare påmslmmaren, det gör jag ibland själv 😀 men året runt? Får man ens sälja en lägenhet i en källare då det i vanliga hus bara räknas som en biyta och inte boendets
Du kan nog hitta det mesta runtom i Sthlm, gör ett besök vid Oscar properties hyllade kåk på Gärdet i Sthlm. Folk bor på nedrebotten utan sol med uteplats mot en vägg 20 m bort, lyxigt så det förslår.
Citera
2022-08-10, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven

Jag har vänner som har flyttat från Stockholm, men de lägenheterna har inte gått att sälja, utan att de gör en stor förlust. Det är två fina lägenheter, centralt, en ett och en tvåa. De har valt att hyra ut i andrahand och hoppas på att marknaden gör en u-sväng. Lagom stressande.

Jag sålde sommarstugan med 15%+ på budgivningen i Fredags och huset sålde jag likaså med budgivning+13%.
I lägenhetshuset jag bor i nu har 3 av 18 lägenheter bytt ägare inom 30 dagar, samtliga har gått över budgivning.

Frågor på det?
Citera
2022-08-10, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Du ser själv, en liten låda på 32 kvm beskrivs som en minitvåa, det är dessutom en ombyggd källare. Statistiken som visas är från maj.
Den här hamnar på knappt 64.000 kr kvm om slutpriset blir 2,04 milj ( stackars jävel).
Citera
2022-08-10, 08:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
Jag sålde sommarstugan med 15%+ på budgivningen i Fredags och huset sålde jag likaså med budgivning+13%.
I lägenhetshuset jag bor i nu har 3 av 18 lägenheter bytt ägare inom 30 dagar, samtliga har gått över budgivning.

Frågor på det?
Vad var utgångspriset? Är det lockpriser då drar det givetvis iväg, sen är det gott om idioter som inte riktigt förstår vad vintern kommer att föra med sig.
Citera
2022-08-10, 09:03
Medlem
Citat:
Du får nog avvakta räntehöjningen i september och elräkningar så lär prisfallet accelerera, vänta till våren 2023.

Låter precis som det gjorde under covid. Fallet kommer i vår. Fallet kommer i höst. Fallet kommer nästa år.
Citera
2022-08-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Även om jag inte tror det bor speciellt många blattar där instämmer jag i att det verkligen inte är ett attraktivt område. Att folk då betalar 60k/kvm där för lägenheter kan inte ses som annat än sinnessjukt.

Varför det? Allt annat runt som är bättre är ju dyrare.

Du har 10 min med tbana till city. Väldigt få invandrare och hela finbromma en kort cykelväg bort där du kan bada och ha det härligt. Väldigt bra skolor etc att gå till

Jag är mer fascinerad över att folk är beredda att betala mycket mer för att bo i Solna än runt brommaplan.
Citera
2022-08-10, 09:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Låter precis som det gjorde under covid. Fallet kommer i vår. Fallet kommer i höst. Fallet kommer nästa år.
Hade vi sjunkande reallöner och stigande lånekostnader under Covid? Priserna sjunker redan månad för månad.
Citera
2022-08-10, 09:11
Medlem
Citat:
Du kan nog hitta det mesta runtom i Sthlm, gör ett besök vid Oscar properties hyllade kåk på Gärdet i Sthlm. Folk bor på nedrebotten utan sol med uteplats mot en vägg 20 m bort, lyxigt så det förslår.

Huset är rätt vacket dock. Promenerade förbi där för två veckor sedan och sett från gärdesfältet smälter det in fantastiskt i omgivningen. Är man intresserad av akritektur är det nog värt lite extra att bo just där. Frågan blir ju alltid hur mycket extra det är värt men just det huset har nog viss attraktionskraft i egenskap att vara unikt. Lite som Boas på Ibiza. Även om platserna kanske inte skall jämföras...
Citera
2022-08-10, 09:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad är det för här för lägenheter och vad ligger de i för BRF? Och när kom dina vänner in på marknaden egentligen? På totalen gör inte medelsäljaren en förlust på dessa nivåer. Det är totalt omöjligt.
Citera
2022-08-10, 09:12
Medlem
Citat:
Vad var utgångspriset? Är det lockpriser då drar det givetvis iväg, sen är det gott om idioter som inte riktigt förstår vad vintern kommer att föra med sig.
Utgångspriset var högre än jag hade förväntat mig på huset och stugan enligt förväntan.

Visst kan det bli en tuff vinter för många i vanlig ordning och värre för de som redan lever på marginalerna.

Själv är jag i planering inför en utlandsflytt och det beror varken på bo/elpriser utan p.g.a. jag anser landet(läs folket) är på fall.
Naiva människor som klär sig i offerkoftor och bär runt på en svag mentalitet med en oförmåga att tänka själv påverkar tyvärr min långt gångna depression.

Krävdes dock en pandemi och propagandastorm för att inse detta och med det sagt har du all rätt att kalla mig för hycklare om det känns bra för dig.

Ta hand om dig
I all välmening!
/Eric
Citera
2022-08-10, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Huset är rätt vacket dock. Promenerade förbi där för två veckor sedan och sett från gärdesfältet smälter det in fantastiskt i omgivningen. Är man intresserad av akritektur är det nog värt lite extra att bo just där. Frågan blir ju alltid hur mycket extra det är värt men just det huset har nog viss attraktionskraft i egenskap att vara unikt. Lite som Boas på Ibiza. Även om platserna kanske inte skall jämföras...
Bor du på rätt sida en bit upp, absolut, hur man tänkte med lägenheter längst ned eller 1-2 våningar upp på baksidan mot en vägg förstår jag dock inte.
Den kåken hade gjort sig bäst helt fristående. Men då hade några hundra kvm hundrastgård försvunnit, så kan vi inte ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in