2022-08-09, 18:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja vi hoppas det, men tyvärr lär de få låga straff.
Hoppas det biter till för en gång skull. Jag är dock skeptisk.
Om/när det väcks åtal så kanske det offentliga rummet (vittnen, filmer) gör att det rullar på åt rätt håll.
Skyddet är starkt, argumenten inte sällan pinsamma.
Citera
2022-08-09, 19:27
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Visst fick han i USA livstidsstraff?

Du menar Derek Chauvin som hade ihjäl George Floyd, han dömdes till 22,5 års fängelse.
Citera
2022-08-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Babbevakterna kommer få skaka galler tror jag.

Vi får hoppas åkl går för grovt vållande, har sett vållande på åklagarens sida, grovt hamnar vi på min 6 mån, det vore dock tragiskt då man kan ansöka om fotboja istället! Så vi får hoppas det blir mer tid än så
Citera
2022-08-09, 20:42
Medlem
Någon som kan tänkas veta hur länge det kan dröja innan åklagare väcker åtal?
Citera
2022-08-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgkex3
Någon som kan tänkas veta hur länge det kan dröja innan åklagare väcker åtal?

Detta är ju inte så komplicerat, en vild gissning ca 3 mån
Citera
2022-08-09, 21:15
Medlem
5-10 år skulle en vanlig Svensson få. En vakt som ska hålla ordning i Tunnelbanan borde få 10-15 år.Men det lär ju inte hända…
Undrar förresten om stryparvakten hade droger i blodet?
Citera
2022-08-09, 21:40
Medlem
Citat:
5-10 år skulle en vanlig Svensson få. En vakt som ska hålla ordning i Tunnelbanan borde få 10-15 år.Men det lär ju inte hända…
100%

Men man drogtestar varken ordningsmakten eller politiker av någon anledning...
Citera
2022-08-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
100%

Men man drogtestar varken ordningsmakten eller politiker av någon anledning...
Polisen bör väl ändå ha gjort det efter strypmordet?
Citera
2022-08-09, 21:47
Medlem
Citat:

Eller en ståplats i nybroviken. Vilket jävla skräp till människa.
Citera
2022-08-09, 21:52
Medlem
Citat:
Polisen bör väl ändå ha gjort det efter strypmordet?
Nope. Alla former av ordningsmakt slipper sånt då det anses som integritetskränkande!

Sen kan väl vissa vaktbolag ha en egen policy såklart men det är inget som finns som standard när det gäller dessa personer som har i uppdrag att skydda medborgarna, tyvärr ska sägas.
Citera
2022-08-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ett stort och återkommande problem om det här beteendet och resonemanget inte åtgärdas. Själva synen på tillvaron föregår nämligen insatser.

Om det sitter i väggarna i systemet och man trivialiserar övervåld och det tex ju är lite ok att "strypa ut" människor bara man vad vad man sysslar med som kampsportare.

Om det sen kommer en gröngöling som ser beteendet vid ingripande eller hör det macho resonemanget så kan vederbörande inbilla sig att göra det samma. Eller ta chokehold och tappa bedömningsförmåga och tidsbegrepp pga stress och adrenalinpåslag.

Trots förbjudet för att det är extremt farligt med både chokehold och sleeper och speciellt om personen är påverkad eller sjuk.
Det finns även risk att skapa embolisering om man gnussar runt på carotis om nu inte vederbörande kvävs rakt av via tilltäppta luftvägar eller blodkärl.

Det sitter inte i väggarna!
Jag är ingen ordningsvakt, men jag är utbildad Väktare sen 1981, och Skyddsvakt, men jag jobbar för närvarande med parkeringsövervakning. Jag har gjort alla fortbildningar var fjärde år (repetitionsutbildning), sen år 2007 då dom började med dessa. Det ingår självskydd, det vill säga gripanden med grepp, nertagningar med handfängsling, och batonganvändning, det finns inga strypgrepp där. Jag kollade sist när instruktören höll fast någon på marken, det var genom att personen låg i ett kors (kroppen bildade ett kors), instruktören gjorde en fasthållning på marken genom att lägga ett knä på personens tricepsmuskel. Jag har aldrig sett några stryptekniker, eller andra tekniker som påverkar andningen på personen man ingriper emot. Man måste klara ett teoretiskt, och praktiskt prov var fjärde år för att fortsätta att vara Godkänd för Anställning i ett auktoriserat Bevakningsföretag av Länsstyrelsen, Så jag tycker det är fel om du svärtar ner en hel yrkeskår med hänvisning till några få felaktiga ingripanden.

Om du tycker att Ordningsvakter har för lite utbildning, tänk då på att staten ibland lånar ut sitt våldsmonopol till den enskilde, som helt saknar utbildning, eftersom Envar får gripa för brott på bar gärning, eller flyende fot om det ingår fängelse i straffskalan, exempel snatteri, om snattaren sätter sig till motvärn, då lånar staten ut sitt våldsmonopol, vilket gör att Griparen har rätt att använda våld för att genomföra gripet, och om den gripne försöker fly, och även rätt att använda handfängsel, om snattaren blir hotfull, våldsam, eller försöker fly. Även skydds visitation att söka efter vapen och andra farliga föremål att tas om hand, det är en ytlig kroppsvisitation. Även den enskilde kan bli åtalad om han bryter mot reglerna för vålds- och Tvångs användning. Nedanför följer lagstöden för Envar, eller den Enskilde;

Rättegångsbalken 24kap
7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1942-740#K24

Så både polisen och den enskilde får gripa enligt ovan om det är fara i dröjsmål, annars måste polisen ha en anhållningsorder av åklagaren för att få gripa!

Polislagen
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han eller hon möts med våld eller hot om våld,
2. någon som ska häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten

försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han eller hon ska verkställa ett sådant frihetsberövande,

19 § En polisman som med laga stöd griper eller annars omhändertar eller avlägsnar någon får i anslutning till ingripandet kroppsvisitera denne i den utsträckning som är nödvändig
1. av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål skall kunna tas om hand,

29 § Det som föreskrivs i 10 § första stycket 1, 2 och 4 gäller även en sådan vaktpost eller någon annan som vid Försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning. Bestämmelsen i 10 § första stycket 2 gäller dessutom den som annars med stöd i lag ska verkställa ett frihetsberövande.

När den som avses i första stycket med stöd i lag berövar någon friheten eller avlägsnar någon, tillämpas också 19 § första stycket 1.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387

Häkteslagen 1kap
2 § Denna lag gäller den som är
1. häktad, anhållen eller gripen på grund av misstanke om brott,

4 kap. 10 § En intagen får beläggas med fängsel
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1_sfs-2010-611

Brottsbalken 24kap
2 § Rymmer den som är intagen i kriminalvårdsanstalt eller som är häktad, anhållen eller annars berövad friheten eller sätter han eller hon sig med våld eller hot om våld till motvärn eller gör han eller hon på annat sätt motstånd mot någon som han eller hon står under uppsikt av , när denne ska hålla honom eller henne till ordningen, får det våld användas som med hänsyn till omständigheterna är försvarligt för att rymningen ska hindras eller ordningen upprätthållas. Detsamma ska gälla om någon annan än de som nu har nämnts gör motstånd i ett sådant fall.

Om rätt för polismän och viss annan personal att använda våld finns i övrigt föreskrifter i polislagen (1984:387). Om rätt för kustbevakningstjänstemän att använda våld finns föreskrifter i kustbevakningslagen (2019:32). Lag (2019:34).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1962-700#K24
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-08-09 kl. 22:16.
Citera
2022-08-09, 22:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det sitter inte i väggarna!
Jag är ingen ordningsvakt, men jag är utbildad Väktare sen 1981, och Skyddsvakt, men jag jobbar för närvarande med parkeringsövervakning. Jag har gjort alla fortbildningar var fjärde år (repetitionsutbildning), sen år 2007 då dom började med dessa. Det ingår självskydd, det vill säga gripanden med grepp, nertagningar med handfängsling, och batonganvändning, det finns inga strypgrepp där.
Vi har sett grov inkompetens på filmen.

Vi vet att denna greppteknik inte lärs ut.

Vi vet att utbildningen för OV är sketna 10 dagar.

Har även citerat Per Sjöbeck som är polis och utbildningsansvarig för ordningsvakter:

" De är stora ingripanden i andra människors liv som de har rätt att göra. Samhället ger dem ett stort förtroende. Då är det konstigt att de går tio dagars utbildning när poliser utbildas i 2,5 år, säger Per Sjöbeck. "

" Efterfrågan är hög. Kursens sista dag avslutas 16.30, och klockan 20.30 samma dag gör många sitt första pass, berättar Sjöbeck.

– Vi planerar så att kursen avslutas en tisdag, då får de tre dagar på sig att känna på jobbet innan de står i en krog på fredag kväll. "
(FB) Man allvarligt skadad (nu död) efter ingripande i tunnelbanan (2022-07-31)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in