Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Ordningsvakter var en nödlösning som blev permanent i brist på poliser. Nu ser vi resultatet av haveriet. Flertalet OV åtalas och det handlar om grov misshandel, sitta med knä så person svimmar. boja och misshandla, övervåld osv. Det här är ingen bra lösning och för den som tror att det inte kommer drabba dom själva är bra naiva. Våldsmonopolet har privatiserats och vilken döskalle som helst kan på kort tid få befogenhet att använda våld.
Jag tror att mer tillkommer innan man klubbar igenom lagförslaget.
350 remissinstanser samt lagrådet skall säga sitt innan riksdagen röstar. Man får hoppas att det inte går igenom helt enkelt. Hoppas någon anhörig till ett BO stämmer staten Sverige, så kanske idioterna vaknar.
Ja, nu ska de även få en låtsaspolisbil efter 20 dagars utbildning.
Även i polisens regi sker dödsfall vid ingripande och i arresten så jag tror knappast statistiken sjunker om det är ännu lägre utbildning.
Jag undrar om man redan kan se drag av detta via det här dödsfallet. Att ordningsvakter gör polisens jobb.
Jag funderar nämligen på uppgiften att larm först gick till polisen ang Sveavägen och polis inte hade tid.
Om det typ lämnades över till ordningsvakterna inne i tunnelbanan som gör sig redo och är höga på adrenalin?
På polisens hemsida startar det med larm från OV om tacklad kvinna.
Men hon pratar 10 som attackerats.
Det kanske det blir totalt om den nämnda promenaden från puben räknas in.