2022-08-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag kollade sist när instruktören höll fast någon på marken, det var genom att personen låg i ett kors (kroppen bildade ett kors), instruktören gjorde en fasthållning på marken genom att lägga ett knä på personens tricepsmuskel. Jag har aldrig sett några stryptekniker, eller andra tekniker som påverkar andningen på personen man ingriper emot.

Citat:
Det ingår alltid en ”upplevelsebaserad övning” i så kallad lägesbetingad syrebrist. Ordningsvakter ska veta hur det känns, och hur svårt det bli att andas, när man är andfådd, läggs på mage och får tyngden av en eller flera personer över sig.
– Den utbildade ska vara medveten om en person sprallar extra mycket då. Inte för att de vill komma loss utan för att de känner att de inte kan andas och att en person kan dö av det.
https://www.svd.se/a/dnxmdX/ordnings...rige-ensamt-om

Det här gäller för utbildningen av OV i dagsläget enligt polisen. Jag undrar om de här två var borta under den här dagen på utbildningen? Så det är alltså känt även på utbildningen att lägesbetingad syrebrist kan uppkomma- Ändå stryper OV mannen medan den andra idioten sitter på ryggen och trycker ner BO ansikte. Lägg ner nu med ditt försvar av OV. Ett avskräde som inte är tillräckligt utbildade och lämpliga för denna typ av arbete.
Citera
2022-08-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vi har sett grov inkompetens på filmen.

Vi vet att denna greppteknik inte lärs ut.

Vi vet att utbildningen för OV är sketna 10 dagar.

Har även citerat Per Sjöbeck som är polis och utbildningsansvarig för ordningsvakter:

" De är stora ingripanden i andra människors liv som de har rätt att göra. Samhället ger dem ett stort förtroende. Då är det konstigt att de går tio dagars utbildning när poliser utbildas i 2,5 år, säger Per Sjöbeck. "

" Efterfrågan är hög. Kursens sista dag avslutas 16.30, och klockan 20.30 samma dag gör många sitt första pass, berättar Sjöbeck.

– Vi planerar så att kursen avslutas en tisdag, då får de tre dagar på sig att känna på jobbet innan de står i en krog på fredag kväll. "
(FB) Man allvarligt skadad (nu död) efter ingripande i tunnelbanan (2022-07-31)

Jag är av motsatt uppfattning!
Polisen går 3 år på polishögskolan, därför att dom har så mycket annat dom måste lära sig än ordningshållning, jag anser att ordningsvakter är bättre på ordningshållning än polisen därför att det är det enda dom håller på med. Med samma tänk så förväntar jag mig att en sjuksyster är bättre än en läkare att ge sprutor, och ta blodprov för dom gör det mycket oftare än en läkare. Jag förväntar mig även att tandhygienisten är bättre på att rensa bort tandsten, än en tandläkare för tandläkaren gör inte det lika ofta. En del snackar om mer utbildning för ordningsvakter, vad är det som saknas i utbildningen, exempelvis när en berusad person ska avvisas från tunnelbanan?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-08-09 kl. 22:33.
Citera
2022-08-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nope. Alla former av ordningsmakt slipper sånt då det anses som integritetskränkande!

Sen kan väl vissa vaktbolag ha en egen policy såklart men det är inget som finns som standard när det gäller dessa personer som har i uppdrag att skydda medborgarna, tyvärr ska sägas.

Låter ju helt galet om det stämmer!
Citera
2022-08-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Låter ju helt galet om det stämmer!
Jo jag tycker det med.

Men det är tydligare viktigare att ordningsmakten får knarka, supa och använda steroider i tjänsten, än att vi vet att våra "beskyddare" är vid sina sinnes fulla bruk.
Citera
2022-08-09, 22:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag är av motsatt uppfattning!
Polisen går 3 år på polishögskolan, därför att dom har så mycket annat dom måste lära sig än ordningshållning, jag anser att ordningsvakter är bättre på ordningshållning än polisen därför att det är det enda dom håller på med. Med samma tänk så förväntar jag mig att en sjuksyster är bättre än en läkare att ge sprutor, och ta blodprov för dom gör det mycket oftare än en läkare. Jag förväntar mig även att tandhygienisten är bättre på att rensa bort tandsten, än en tandläkare för tandläkaren gör inte det lika ofta. En del snackar om mer utbildning för ordningsvakter, vad är det som saknas i utbildningen, exempelvis när en berusad person ska avvisas från tunnelbanan?
Hur du ens inbillar dig att jämförelsen med högskoleutbildad och legitimerad personal skulle stärka din åsikt är helt obegripligt....

Bland allt tandsten och blodprov du skriver om så anser polis och utbildningsansvarig för ordningsvakter att det är otillräckligt.

Jag är väldigt säker på att hans ord väger tyngre än ditt i den här frågan. Speciellt efter att sett filmen.

Det är sketna 10 dagars utbildning varav polis har högskoleutbildning med 4 HP i enbart POLKON.
Citat:
En del snackar om mer utbildning för ordningsvakter, vad är det som saknas i utbildningen, exempelvis när en berusad person ska avvisas från tunnelbanan?
6 timmar akutsjukvård och det bedrövliga som ses på filmen säger allt.
Det vill säga att de inte har koll på den gripnes hälsotillstånd.
Senast redigerad av develi 2022-08-09 kl. 22:55.
Citera
2022-08-09, 23:10
Medlem
Citat:
I dag lämnar Amnesty Sverige in ett remissvar med våra synpunkter på utredningen om en ny lag om ordningsvakter. Amnesty avfärdar flera förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Den förlängda utbildningen räcker inte heller på långa vägar för de stora och svåra uppgifter som ordningsvakter förväntas kunna hantera. Och kontrollen över ordningsvakter måste stärkas för att rättssäkerheten ska kunna garanteras.
https://www.amnesty.se/aktuellt/ratt...-befogenheter/

Här kommer mänskliga rättigheter och Europakonventionen in i bilden. Men främst rättssäkerheten.
Amnesty är träffsäker i sitt svar på förslaget om utökade befogenheter för ordningsvakter. Det finns en hel del att fundera över och när ett sånt här fall inträffar förstår man också den stenhårda kritiken, och hur man slapphänt ser på rättssäkerheten. Att garantera skydd innebär också skyldighet att se till så ingen dör pga felaktigt agerande när en person är omhändertagen.
Citera
2022-08-09, 23:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.amnesty.se/aktuellt/ratt...-befogenheter/

Här kommer mänskliga rättigheter och Europakonventionen in i bilden. Men främst rättssäkerheten.
Amnesty är träffsäker i sitt svar på förslaget om utökade befogenheter för ordningsvakter. Det finns en hel del att fundera över och när ett sånt här fall inträffar förstår man också den stenhårda kritiken, och hur man slapphänt ser på rättssäkerheten. Att garantera skydd innebär också skyldighet att se till så ingen dör pga felaktigt agerande när en person är omhändertagen.
Jooo, det låter ju fint att dubblera de 10 dagarna - men;
det ska tas i beaktning att följande ska tillkomma.
Ur lagförslaget inför 2023.

8.9.4 Transport av personer som omhändertagits enligt lagen om omhändertagande av berusade personer

Förslag: Om det är lämpligt med hänsyn till den omhändertagne och omständigheterna i övrigt, får Polismyndigheten överlämna till en ordningsvakt att transportera den omhändertagne till en plats som Polismyndigheten anger."

8.9.5 Transport av personer som omhändertagits med stöd av polislagen

Förslag:
Om det är lämpligt med hänsyn till den omhändertagne och omständigheterna i övrigt, får Polismyndigheten vid ett tillfälligt omhändertagande enligt 13 § polislagen överlämna till en ordningsvakt att transportera den omhändertagne till en plats som
Polismyndigheten anger."
Citera
2022-08-09, 23:47
Medlem
Citat:
Jooo, det låter ju fint att dubblera de 10 dagarna - men;
det ska tas i beaktning att följande ska tillkomma.
Ur lagförslaget inför 2023.

8.9.4 Transport av personer som omhändertagits enligt lagen om omhändertagande av berusade personer

Förslag: Om det är lämpligt med hänsyn till den omhändertagne och omständigheterna i övrigt, får Polismyndigheten överlämna till en ordningsvakt att transportera den omhändertagne till en plats som Polismyndigheten anger."

8.9.5 Transport av personer som omhändertagits med stöd av polislagen

Förslag:
Om det är lämpligt med hänsyn till den omhändertagne och omständigheterna i övrigt, får Polismyndigheten vid ett tillfälligt omhändertagande enligt 13 § polislagen överlämna till en ordningsvakt att transportera den omhändertagne till en plats som
Polismyndigheten anger."

Ordningsvakter var en nödlösning som blev permanent i brist på poliser. Nu ser vi resultatet av haveriet. Flertalet OV åtalas och det handlar om grov misshandel, sitta med knä så person svimmar. boja och misshandla, övervåld osv. Det här är ingen bra lösning och för den som tror att det inte kommer drabba dom själva är bra naiva. Våldsmonopolet har privatiserats och vilken döskalle som helst kan på kort tid få befogenhet att använda våld.

Jag tror att mer tillkommer innan man klubbar igenom lagförslaget.
350 remissinstanser samt lagrådet skall säga sitt innan riksdagen röstar. Man får hoppas att det inte går igenom helt enkelt. Hoppas någon anhörig till ett BO stämmer staten Sverige, så kanske idioterna vaknar.
Citera
2022-08-09, 23:51
Medlem
Yatsys avatar
Hur pass vanligt är det att ordningsvaktsutbildning lär ut momentet strypning?
Senast redigerad av Yatsy 2022-08-09 kl. 23:54.
Citera
2022-08-09, 23:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur du ens inbillar dig att jämförelsen med högskoleutbildad och legitimerad personal skulle stärka din åsikt är helt obegripligt....

Bland allt tandsten och blodprov du skriver om så anser polis och utbildningsansvarig för ordningsvakter att det är otillräckligt.

Jag är väldigt säker på att hans ord väger tyngre än ditt i den här frågan. Speciellt efter att sett filmen.

Det är sketna 10 dagars utbildning varav polis har högskoleutbildning med 4 HP i enbart POLKON.

6 timmar akutsjukvård och det bedrövliga som ses på filmen säger allt.
Det vill säga att de inte har koll på den gripnes hälsotillstånd.

Hur pass noga är den som skriver under på att den nyutbildade är lämplig och får förordnas?

Skyddsvaktsutbildningen är väl endast 8 dagar och mig veterligen dödas få invånare av skyddsvakter, om ens någon?

Inte ute efter att diskutera skyddsvakter, se det som en jämförelse i syfte att ifrågasätta om det är de misstänkta ordningsvakternas få utbildningstimmar som bidrog till att JH avled eller om vakternas eventuella olämplighet för yrket beror på att någon med bristande kompetens ansåg dem lämpliga att förordnas snarare än att utbildningslängden orsakade bristande lämplighet.
Citera
2022-08-10, 00:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ordningsvakter var en nödlösning som blev permanent i brist på poliser. Nu ser vi resultatet av haveriet. Flertalet OV åtalas och det handlar om grov misshandel, sitta med knä så person svimmar. boja och misshandla, övervåld osv. Det här är ingen bra lösning och för den som tror att det inte kommer drabba dom själva är bra naiva. Våldsmonopolet har privatiserats och vilken döskalle som helst kan på kort tid få befogenhet att använda våld.

Jag tror att mer tillkommer innan man klubbar igenom lagförslaget.
350 remissinstanser samt lagrådet skall säga sitt innan riksdagen röstar. Man får hoppas att det inte går igenom helt enkelt. Hoppas någon anhörig till ett BO stämmer staten Sverige, så kanske idioterna vaknar.
Ja, nu ska de även få en låtsaspolisbil efter 20 dagars utbildning.

Även i polisens regi sker dödsfall vid ingripande och i arresten så jag tror knappast statistiken sjunker om det är ännu lägre utbildning.

Jag undrar om man redan kan se drag av detta via det här dödsfallet. Att ordningsvakter gör polisens jobb.

Jag funderar nämligen på uppgiften att larm först gick till polisen ang Sveavägen och polis inte hade tid.

Om det typ lämnades över till ordningsvakterna inne i tunnelbanan som gör sig redo och är höga på adrenalin?

På polisens hemsida startar det med larm från OV om tacklad kvinna.
Men hon pratar 10 som attackerats.
Det kanske det blir totalt om den nämnda promenaden från puben räknas in.
Senast redigerad av develi 2022-08-10 kl. 00:20.
Citera
2022-08-10, 00:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur pass noga är den som skriver under på att den nyutbildade är lämplig och får förordnas?

Skyddsvaktsutbildningen är väl endast 8 dagar och mig veterligen dödas få invånare av skyddsvakter, om ens någon?

Inte ute efter att diskutera skyddsvakter, se det som en jämförelse i syfte att ifrågasätta om det är de misstänkta ordningsvakternas få utbildningstimmar som bidrog till att JH avled eller om vakternas eventuella olämplighet för yrket beror på att någon med bristande kompetens ansåg dem lämpliga att förordnas snarare än att utbildningslängden orsakade bristande lämplighet.
Är de frekvent bland berusade relaterat till LOB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in