• 5
  • 6
2019-06-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattendaud
Hej gott folk!

Long story short. Kapitulerade vid 31 rs lder och gjorde en adhd-utredning. r generellt hgfungerande och aldrig gillat amfetamin (att trippa p). Men det visade sig att jag hade grav adhd/add-kombination med tourettes...(!?) s fick Elvanse omgende och har varit n mer hgfungerande sen dess. Men s tnkte jag, skulle det vara mjligt att f Adderall p prov tror ni? Hur skulle jag isf g tillvga som lmpligast i kontakten med min lkare?
Mvh, D

Jag r ngra r ldre n dig. Fick ADHD diagnos fr ngot r sedan. Funderade i samma spr som dig, av den anledningen att jag tyckte att vanligt amfetamin fungerade bttre n Elvanse och Attentin. Med andra ord s kanske det skulle passa bttre med 50/50 dex/levo fr mig. Eller 70/30. Vissa ADHDare fungerar bttre p bda isomerna, har jag lst.

Jag tog upp frgan med min lkare. Fanns det ngon mjlighet att jag kunde f testa Amfetamin Recip, vilket r svensktillverkad 50/50 amfetamin. Eller kunde jag f prova Adderall?

Svaret jag fick var att "Det finns ingen forskning som tyder p att det skulle fungera bttre. Och vad gller Adderall s haltar ofta importen, om man fr license. Det blir strul med skicket frn USA. Det r dyrt och kan knappast motiveras".

Det var det svar jag fick. S tveksamt om din lkare skulle vara positivare instlld. Men man vet aldrig. Prova. Prata med doktorn om det.

Jag vidhller nd att vanligt amfetamin funkar bttre p mig. Min lkare sa ocks att jag kanske bara tyckte att det gav bttre ruseffekt, att jag frvxlade det med den terapeutiska effekt som tex Elvanse har. Att jag helt enkelt tog en hgre dos d frr i tiden d jag sjlvmedicinerade vanligt amph. Och visst, det r en vldigt sklig frga. Men det r ocks en frga som jag sklart r medveten om, och jag skulle inte vara s dum att jag frgade lkaren - om jag inte noga hade frgat mig sjlv det innan.

Man fr se... Jag tycker det vore vldigt idiotiskt om lkare sger nej p grund av att dom har ngon slags rdsla fr missbruk. Man vet att ADHDare i regel skter sin medicinering, nr dom har rtt medicin och rtt dos. Man vet ocks att dr En medicin felar s funkar En Annan superbra. Och skillnaden p medicinerna kan vara liten. En del fungerar utmrkt p tex Metamina men inte alls lika bra p Attentin. Vi r alla vldigt olika. Det vore ju synd om en medicin, som man inte fr prova, kanske skulle fungera vldigt bra. Ponera att du om tio r och ndrade frhllanden fr prva medicinen av en annan lkare, och det visar sig att det r som natt och dag. Helt pltsligt knner du dig s bra och livet r vad du inte ens har vgat drmma om.
Skulle man inte d bli otroligt besviken ver de tio r av livskvalitet som frvgrades en, bara fr att lkaren d, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle f prva?

Frga och st p dig. Man vet ju aldrig, som sagt. Lycka till och ha det bra.
Citera
2019-06-14, 02:12
Medlem
kattendauds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivercrow
Jag r ngra r ldre n dig. Fick ADHD diagnos fr ngot r sedan. Funderade i samma spr som dig, av den anledningen att jag tyckte att vanligt amfetamin fungerade bttre n Elvanse och Attentin. Med andra ord s kanske det skulle passa bttre med 50/50 dex/levo fr mig. Eller 70/30. Vissa ADHDare fungerar bttre p bda isomerna, har jag lst.

Jag tog upp frgan med min lkare. Fanns det ngon mjlighet att jag kunde f testa Amfetamin Recip, vilket r svensktillverkad 50/50 amfetamin. Eller kunde jag f prova Adderall?

Svaret jag fick var att "Det finns ingen forskning som tyder p att det skulle fungera bttre. Och vad gller Adderall s haltar ofta importen, om man fr license. Det blir strul med skicket frn USA. Det r dyrt och kan knappast motiveras".

Det var det svar jag fick. S tveksamt om din lkare skulle vara positivare instlld. Men man vet aldrig. Prova. Prata med doktorn om det.

Jag vidhller nd att vanligt amfetamin funkar bttre p mig. Min lkare sa ocks att jag kanske bara tyckte att det gav bttre ruseffekt, att jag frvxlade det med den terapeutiska effekt som tex Elvanse har. Att jag helt enkelt tog en hgre dos d frr i tiden d jag sjlvmedicinerade vanligt amph. Och visst, det r en vldigt sklig frga. Men det r ocks en frga som jag sklart r medveten om, och jag skulle inte vara s dum att jag frgade lkaren - om jag inte noga hade frgat mig sjlv det innan.

Man fr se... Jag tycker det vore vldigt idiotiskt om lkare sger nej p grund av att dom har ngon slags rdsla fr missbruk. Man vet att ADHDare i regel skter sin medicinering, nr dom har rtt medicin och rtt dos. Man vet ocks att dr En medicin felar s funkar En Annan superbra. Och skillnaden p medicinerna kan vara liten. En del fungerar utmrkt p tex Metamina men inte alls lika bra p Attentin. Vi r alla vldigt olika. Det vore ju synd om en medicin, som man inte fr prova, kanske skulle fungera vldigt bra. Ponera att du om tio r och ndrade frhllanden fr prva medicinen av en annan lkare, och det visar sig att det r som natt och dag. Helt pltsligt knner du dig s bra och livet r vad du inte ens har vgat drmma om.
Skulle man inte d bli otroligt besviken ver de tio r av livskvalitet som frvgrades en, bara fr att lkaren d, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle f prva?

Frga och st p dig. Man vet ju aldrig, som sagt. Lycka till och ha det bra.

Fr det frsta: tack fr ett vlutvecklat och vlavvgt svar! Fr det andra: du verkar bde tnka och anvnda sprket som jag sjlv, vilket p ngot familjrt stt vrmde mig.

HUR menar du med 50/50 vs 70/30 dex/levo? Allts, hur skulle det g till? Finns det olika varianter av Adderall med de niverna? Bara s jag vet infr ett framtida lkarmte.

Amfetamin Recip r dock avregistrerat i Sverige (kanske pga Elvansens faktiskt vlfungerande nrvaro p klinikerna?). Och p den klinik jag nu gr r nstan varenda lkare stafettlkare, och vr skterska i teamet en riktig ragata. En sn som redan bestmt sig fr en vrldsbild och sen inte kan rubba den. Frlt fr offtopic, men vore det inte fr att jag som du r vl plst, sjlvmedveten, motiverar och dokumenterat inte ens pundar skiten, d hade hon krt ver mig. Tror hon r farligare fr mnga patienter n andra riskfaktorer i samhllet.

"Ponera att du om tio r och ndrade frhllanden fr prva medicinen av en annan lkare, och det visar sig att det r som natt och dag. Helt pltsligt knner du dig s bra och livet r vad du inte ens har vgat drmma om.
Skulle man inte d bli otroligt besviken ver de tio r av livskvalitet som frvgrades en, bara fr att lkaren d, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle f prva?"

Detta du skrev hr, var EXAKT s som jag sjlv gjort mot mig sjlv i fjorton r, med en fr lkare o lrare tydlig problematik... Jag vgrade ens inse att jag mjligtvis hade adhd JUST pga att jag alltid varit hgfungerande, men ocks haft generell ngest som tydligare symptom (frmodligen just pga diagnosen). Och d jag verkligen inte gillade amfetamin p ngot stt, ville jag inte ens tnka i banorna. S jag fortsatte r efter r att lycka vl, misslyckas fatalt och utstta mig sjlv fr extrem fara fr njes skull... tills jag inte orkade mer. Skrattade nr jag fick diagnosen p mindre n sexton timmar, och att den var s vertydlig... och med inslag av tourettes dessutom. HUR KUNDE JAG INTE FATTA!? Men pongen r att nr jag vl brjade ta Elvanse var det som natt o dag. Och ilskan p min egna enivshet och bngstyrighet kunde f sitt korta utlopp. Insg att det som tidigare faktiskt fungerat BRA i mitt liv, egentligen inte var mer n okej. Trots toppbetyg, gott om relationer osv

Men iom att det verkar s krngligt med Adderallen kanske jag avstr d. Man kan ju behva deras tlamod och engagemang andra stunder, s sparar den bron att brnna... men gud vad jag lngtar tillbaka till "vanliga"/privata kliniker igen. S mycket att jag nyligen vervgde att ta skabbfenidat, fr att slippa knna mig s verfrmyndad nr jag inte behver...
Citera
2022-08-09, 19:12
Medlem
Unelads avatar
Sjlvmedicinera med Adderall?

Misstnker starkt att jag har ngon bokstavs kombination i form av t.ex ADHD / Autism.

Vore det s konstigt om jag skulle testa ADHD medicin fr att se hur jag reagerar? Har man ADHD brukar man bli lugn och kontrollerad medans vanligt folk blir fokuserade, speedade, euforiska osv.

Vad tror flashbacks allvetare?
Citera
2022-08-09, 19:16
Adderall r praktiskt taget detsamma som amfetamin. Varfr inte mikrodosera tjack d det blir bde billigare och enklare?
Citera
2022-08-09, 19:20
Medlem
Unelads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Adderall r praktiskt taget detsamma som amfetamin. Varfr inte mikrodosera tjack d det blir bde billigare och enklare?

Tanken r endast att se hur jag reagerar, r ingen pundare.
Citera
2022-08-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Misstnker starkt att jag har ngon bokstavs kombination i form av t.ex ADHD / Autism.

Vore det s konstigt om jag skulle testa ADHD medicin fr att se hur jag reagerar? Har man ADHD brukar man bli lugn och kontrollerad medans vanligt folk blir fokuserade, speedade, euforiska osv.

Varfr just Adderall?
Citera
2022-08-09, 20:12
Moderator
Morfar-52s avatar
"Sjlvmedicinera med Adderall?" infogad./mod
Citera
2022-08-09, 20:38
Medlem
Bigboybadasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad

Min erfarenhet som r ganska omfattande av den svenska sjukvrden och speciellt lkarkrens filosofi, s r standarden vid din funktionsnedsttning antingen concerta eller elvanse. Har aldrig under 15 r hrt eller sett ngon f Adderall utskrivet, frr kunde ngon enstaka grov grov grov funktionsnedsatt f Amfetamin 5mg. Frbered dig p fljande scenario, Utredning gllande sjukdomsbild - Insttning av medicin frmodligen concerta till en brjan fr att prva.

Ska du g den andra vgen och skaffa saker sjlv, s kommer du bli en pundare in the end om du inte tillhr den 5 % som klarar av att hlla det p the straight and narrow.
Citera
2025-01-28, 14:46
Medlem
KringExs avatar
Jag personligen r glad att Adderall inte finns inom den svenska sjukvrden fr att jag r rtt sker p att det skulle bli min favoritdrog.
Blandningen 70/30 Dex/Lis amfetamin tror jag r det optimala fr att f ett s bra rus som mjligt ur tjack. Det gr sklart att f ett fint och bra rus p enbart Dexamfetamin (Elvanse och Attentin) men man saknar nd en del av den fysiska effekten som lisdexamfetamin kan ge. Att d "bara" blanda in 30% r frmodligen precis lagom fr att inte f allt fr mycket fysiska biverkningar.
Citera
2025-01-29, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag personligen r glad att Adderall inte finns inom den svenska sjukvrden fr att jag r rtt sker p att det skulle bli min favoritdrog.
Blandningen 70/30 Dex/Lis amfetamin tror jag r det optimala fr att f ett s bra rus som mjligt ur tjack. Det gr sklart att f ett fint och bra rus p enbart Dexamfetamin (Elvanse och Attentin) men man saknar nd en del av den fysiska effekten som lisdexamfetamin kan ge. Att d "bara" blanda in 30% r frmodligen precis lagom fr att inte f allt fr mycket fysiska biverkningar.
Tror du blandar ihop begreppen Lis och Levo.
Lisdexamfetamin (Elvanse) blir till rent dexamfetamin i kroppen efter att lysinet spjlkats bort.
S blandningen du freslog hade nd bara varit dexamfetamin efter nn timme..
Att blanda Levo och dexamfetamin dremot ger s kallat racematiskt amfetamin vilket mnga fredrar, speciellt i russyfte.
Fridens
Citera
2025-01-29, 05:09
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalldeen
Tror du blandar ihop begreppen Lis och Levo.
Lisdexamfetamin (Elvanse) blir till rent dexamfetamin i kroppen efter att lysinet spjlkats bort.
S blandningen du freslog hade nd bara varit dexamfetamin efter nn timme..
Att blanda Levo och dexamfetamin dremot ger s kallat racematiskt amfetamin vilket mnga fredrar, speciellt i russyfte.
Fridens

Jag menade naturligtvis att Adderall r 70%dex och 30%levo
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här