Citat:
Hej gott folk!
Long story short. Kapitulerade vid 31 rs lder och gjorde en adhd-utredning. r generellt hgfungerande och aldrig gillat amfetamin (att trippa p). Men det visade sig att jag hade grav adhd/add-kombination med tourettes...(!?) s fick Elvanse omgende och har varit n mer hgfungerande sen dess. Men s tnkte jag, skulle det vara mjligt att f Adderall p prov tror ni? Hur skulle jag isf g tillvga som lmpligast i kontakten med min lkare?
Mvh, D
Long story short. Kapitulerade vid 31 rs lder och gjorde en adhd-utredning. r generellt hgfungerande och aldrig gillat amfetamin (att trippa p). Men det visade sig att jag hade grav adhd/add-kombination med tourettes...(!?) s fick Elvanse omgende och har varit n mer hgfungerande sen dess. Men s tnkte jag, skulle det vara mjligt att f Adderall p prov tror ni? Hur skulle jag isf g tillvga som lmpligast i kontakten med min lkare?
Mvh, D
Jag r ngra r ldre n dig. Fick ADHD diagnos fr ngot r sedan. Funderade i samma spr som dig, av den anledningen att jag tyckte att vanligt amfetamin fungerade bttre n Elvanse och Attentin. Med andra ord s kanske det skulle passa bttre med 50/50 dex/levo fr mig. Eller 70/30. Vissa ADHDare fungerar bttre p bda isomerna, har jag lst.
Jag tog upp frgan med min lkare. Fanns det ngon mjlighet att jag kunde f testa Amfetamin Recip, vilket r svensktillverkad 50/50 amfetamin. Eller kunde jag f prova Adderall?
Svaret jag fick var att "Det finns ingen forskning som tyder p att det skulle fungera bttre. Och vad gller Adderall s haltar ofta importen, om man fr license. Det blir strul med skicket frn USA. Det r dyrt och kan knappast motiveras".
Det var det svar jag fick. S tveksamt om din lkare skulle vara positivare instlld. Men man vet aldrig. Prova. Prata med doktorn om det.
Jag vidhller nd att vanligt amfetamin funkar bttre p mig. Min lkare sa ocks att jag kanske bara tyckte att det gav bttre ruseffekt, att jag frvxlade det med den terapeutiska effekt som tex Elvanse har. Att jag helt enkelt tog en hgre dos d frr i tiden d jag sjlvmedicinerade vanligt amph. Och visst, det r en vldigt sklig frga. Men det r ocks en frga som jag sklart r medveten om, och jag skulle inte vara s dum att jag frgade lkaren - om jag inte noga hade frgat mig sjlv det innan.
Man fr se... Jag tycker det vore vldigt idiotiskt om lkare sger nej p grund av att dom har ngon slags rdsla fr missbruk. Man vet att ADHDare i regel skter sin medicinering, nr dom har rtt medicin och rtt dos. Man vet ocks att dr En medicin felar s funkar En Annan superbra. Och skillnaden p medicinerna kan vara liten. En del fungerar utmrkt p tex Metamina men inte alls lika bra p Attentin. Vi r alla vldigt olika. Det vore ju synd om en medicin, som man inte fr prova, kanske skulle fungera vldigt bra. Ponera att du om tio r och ndrade frhllanden fr prva medicinen av en annan lkare, och det visar sig att det r som natt och dag. Helt pltsligt knner du dig s bra och livet r vad du inte ens har vgat drmma om.
Skulle man inte d bli otroligt besviken ver de tio r av livskvalitet som frvgrades en, bara fr att lkaren d, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle f prva?
Frga och st p dig. Man vet ju aldrig, som sagt. Lycka till och ha det bra.