Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 13:42
  #49
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Om man blir hjälp av adderall så bör det väl finnas något/några andra preparat som fungerar hyfsat? Förstår faktiskt inte varför det gått att ansöka om licens om det kostar så hutlösa pengar. Det är ju ett rent jävla rån av skattebetalare helt i onödan. Även om det näst bästa preparatet bara fungerar 70% så bra som adderall så kan jag inte förstå hur man kan motivera att skattebetalarna ska betala flera hundra tusen kronor om året för en person på rimliga mängder adderall. Det är ju helt och hållet vansinnigt. Det är väl snudd på billigare att upprätta en egen tillverkare för skattepengarna där tillverkaren kan sätta ett pris som på något sätt är relaterat till de faktiska kostnaderna.

Själv är jag inne på att bara köra metamina istället för elvanse eftersom elvanse kostar skattebetalarna så groteskt mycket mer än metamina, trots samma verksamma substans.
Varför kostar Elvanse mer än Metamina för skattebetalarna? Att Adderall kostar 10k per burk kan jag köpa eftersom det importeras, men Elvanse är lanserat i Europa och kostar 600-1000 kr per burk beroende på styrka (på apoteken).
Citera
2014-04-18, 14:10
  #50
Medlem
Metamina kostar väl otroligt mycket mindre per aktivt gram dexamfetamin? Dessutom tillverkas de av det svenska bolaget Recip.

Och fungerar adderall bättre för en så borde väl Amfetamin (alltså inte metamina som enbart är dexamfetamin) tillverkat av Recip kunna vara ett alternativ. Jag kan köpa att man skriver ut snordyra mediciner i vissa extremfall men det känns som det ska till extrema omständigheter för att Adderall överhuvudtaget ska skrivas ut med tanke på dess pris. Är extremt skeptisk till att priset är i närheten av proportionellt mot funktion i jämförelse med andra liknande centralstimulerande. Detta verkar de ju nu ha insett dock.
__________________
Senast redigerad av hellsis666 2014-04-18 kl. 14:14.
Citera
2014-04-18, 14:51
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Varför kostar Elvanse mer än Metamina för skattebetalarna? Att Adderall kostar 10k per burk kan jag köpa eftersom det importeras, men Elvanse är lanserat i Europa och kostar 600-1000 kr per burk beroende på styrka (på apoteken).
Tror det är det farligaste vi har att göra med vad gäller sjukdomar i landet: Risken/möjligheten till missbruuk! Det betalar vi enorma summor för att baara teoretiskt undvika.

Fan, tycker jag kunde få en mille i månaden för att jag inte pundar.
Citera
2014-04-18, 19:41
  #52
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Metamina kostar väl otroligt mycket mindre per aktivt gram dexamfetamin? Dessutom tillverkas de av det svenska bolaget Recip.

Och fungerar adderall bättre för en så borde väl Amfetamin (alltså inte metamina som enbart är dexamfetamin) tillverkat av Recip kunna vara ett alternativ. Jag kan köpa att man skriver ut snordyra mediciner i vissa extremfall men det känns som det ska till extrema omständigheter för att Adderall överhuvudtaget ska skrivas ut med tanke på dess pris. Är extremt skeptisk till att priset är i närheten av proportionellt mot funktion i jämförelse med andra liknande centralstimulerande. Detta verkar de ju nu ha insett dock.
Har personligen ingen koll alls på tillverknadskostnaden. Enda anledningen till att Elvanse är "dyr" är helt enkelt för att Shire har patent på molekylen lisdex.
Som om priset någonsin är i närheten av vad det borde vara på allt företagen kan tjäna multum på.

Amfetamin Recip kan vara en bra ersättare för Adderall, men vissa mår inte bra av direktverkande medel och fungerar mycket bättre på långtidsverkande. Men med Elvanse vill de inte importera Adderall, det bästa vore väl om vi kunde få Adderall här, helst närproducerat då men det lär ta ett jädra tag.
Citera
2014-05-13, 01:03
  #53
Medlem
CudLifes avatar
Är det någon som har koll på hur länge effekterna sitter i? poppade en precis och undrar lite hur länge det varar..
Citera
2015-11-05, 22:18
  #54
Medlem
MrJoker4s avatar
Finns det någon som har Adderall? Känner någon som har det utskrivet?

Hur svårt var det för er att få recept på Adderall?

Jag testade Adderall när jag träffade en vän som var på besöka i Sverige och han kom ifrån Florida hit. Det var den absolut bästa ADHD medicinen jag hade testat på. Jag kände mig verkligen som en normal människa, satt stilla och var sjukt fokuserad. Fick en massa gjort. Nu undrar jag eftersom det finns en hel del folk i Sverige som har det utskrivet, och enligt Apoteket så betalar vissa för hela priset. Andra går under högkostnadsskyddet och får medicinen gratis av staten.

Jag vill veta, Har ni pratat med er psykolog eller ADHD läkare angående Adderall? Hur gick det? Är det helt omöjligt att få det utskrivet? Vad måste man säga till läkaren för att öka chansen för att få Adderall. Jag ska på en ADHD utredning snart och jag har 90% säker på att jag antingen har Aspergers eller en typ av ADHD/Aspergers. Hursomhelst så kommer jag utredas för ADHD. Har ni några tips till att få de och ge mig en diagnos? Jag vill inte faila på den utredningen och ge fel svar så att de säger att jag inte har ADHD. Jag har ADHD och jag är riktigt säker på det. Uppskattar verkligen alla svar ni kan ge. Ursäkta stavfel och för att jag ställer 1 tusen frågor på ett ämne. Mvh
Citera
2015-11-06, 18:58
  #55
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJoker4
Hur svårt var det för er att få recept på Adderall?

Jag testade Adderall när jag träffade en vän som var på besöka i Sverige och han kom ifrån Florida hit. Det var den absolut bästa ADHD medicinen jag hade testat på. Jag kände mig verkligen som en normal människa, satt stilla och var sjukt fokuserad. Fick en massa gjort. Nu undrar jag eftersom det finns en hel del folk i Sverige som har det utskrivet, och enligt Apoteket så betalar vissa för hela priset. Andra går under högkostnadsskyddet och får medicinen gratis av staten.

Jag vill veta, Har ni pratat med er psykolog eller ADHD läkare angående Adderall? Hur gick det? Är det helt omöjligt att få det utskrivet? Vad måste man säga till läkaren för att öka chansen för att få Adderall. Jag ska på en ADHD utredning snart och jag har 90% säker på att jag antingen har Aspergers eller en typ av ADHD/Aspergers. Hursomhelst så kommer jag utredas för ADHD. Har ni några tips till att få de och ge mig en diagnos? Jag vill inte faila på den utredningen och ge fel svar så att de säger att jag inte har ADHD. Jag har ADHD och jag är riktigt säker på det. Uppskattar verkligen alla svar ni kan ge. Ursäkta stavfel och för att jag ställer 1 tusen frågor på ett ämne. Mvh
Är nog tveksamt att de vill förskriva Adderall nu när vi har Attentin som går att skriva ut utan licensansökningar.
Citera
2018-03-24, 20:23
  #56
Medlem
GodModes avatar
Dokumentär nu på Netflix. Take your pills
Citera
2018-05-17, 21:52
  #57
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Dokumentär nu på Netflix. Take your pills
Kollade på den, spännande med en tripprapport från 1929! Sevärd dokumentär, tycker jag.
Citera
2019-06-05, 15:28
  #58
Medlem
kattendauds avatar
Hej gott folk!

Long story short. Kapitulerade vid 31 års ålder och gjorde en adhd-utredning. Är generellt högfungerande och aldrig gillat amfetamin (att trippa på). Men det visade sig att jag hade grav adhd/add-kombination med tourettes...(!?) så fick Elvanse omgående och har varit än mer högfungerande sen dess. Men så tänkte jag, skulle det vara möjligt att få Adderall på prov tror ni? Hur skulle jag isf gå tillväga som lämpligast i kontakten med min läkare?

Mvh, D
Citera
2019-06-07, 14:33
  #59
Medlem
Har inte läst tråden men skulle rekommendera Metylfenidathydroklorid istället därför att det ger bättre rus.
Citera
2019-06-07, 16:44
  #60
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Har inte läst tråden men skulle rekommendera Metylfenidathydroklorid istället därför att det ger bättre rus.
Är väl endast om man I.V:ar, som metylfenidat skulle kunna vara bättre än något amfetaminpreparat?
__________________
Senast redigerad av darkaim 2019-06-07 kl. 16:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback