2022-08-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Från Sydsvenskan idag:

Mannen som misstänks för att ha mördat Beata Ratzman nekar till mordanklagelsen – men erkänner att han grävt ned hennes kropp efter att hon avlidit.

– Han har sett sig tvungen att gömma kroppen på det sätt som skett, säger försvararen Carl Hofvendahl.

Är betalartikel så jag kan ej läsa hela, nån som kan och vill dela med sig?

Inget nytt egentligen. Bara vad som hände med B, att makenn åtalas, att han medger att han begravde kroppen men nekar till mord samt att rättegången förväntas pågå i 8 dagar. Absolut ingenting från idag (om B mamma var med, hur han var, vad som togs upp). Är själv jätte nyfiken och har plöjt genom nätet men hittade ingenting
Citera
2022-08-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katinka123
Inget nytt egentligen. Bara vad som hände med B, att makenn åtalas, att han medger att han begravde kroppen men nekar till mord samt att rättegången förväntas pågå i 8 dagar. Absolut ingenting från idag (om B mamma var med, hur han var, vad som togs upp). Är själv jätte nyfiken och har plöjt genom nätet men hittade ingenting
Vet du om det va öppen rättegång för allmänheten eller höll dom hela eller delar av den bakom lykta dörrar?
Citera
2022-08-08, 19:21
Medlem
Citat:
Vet du om det va öppen rättegång för allmänheten eller höll dom hela eller delar av den bakom lykta dörrar?

Står ingenting om dagens rättegång, inte ens det. Bara att rättegången startar idag. Såg att B mamma skrev på sin status på fb att idag börjar den värsta dagen i hennes liv och sen i kommentarerna att hon inte vet hur hon ska klara av att se C i ögonen. Så hon är med från starten. Bs syster ansluter på torsdag.
Citera
2022-08-08, 21:37
Medlem
Citat:

Jag var där och kollade fram till kl 14 typ, så länge var allt för öppna dörrar, men de flaggade för att det skulle komma vissa delar som skulle vara för stängda. Typ när de skulle gå igenom obduktionsprotokoll osv tror jag.

Det var för övrigt en väldigt seg rättegångsdag, därför jag inte var kvar där längre. Det mest intressanta var väl att Cezary varken förnekar eller erkänner mord. Hans inställning var att han inte minns.
Citera
2022-08-08, 21:50
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag var där och kollade fram till kl 14 typ, så länge var allt för öppna dörrar, men de flaggade för att det skulle komma vissa delar som skulle vara för stängda. Typ när de skulle gå igenom obduktionsprotokoll osv tror jag.

Det var för övrigt en väldigt seg rättegångsdag, därför jag inte var kvar där längre. Det mest intressanta var väl att Cezary varken förnekar eller erkänner mord. Hans inställning var att han inte minns.

Under förhören körde han med samma: han minns inte. FL sa till honom att det är så konstigt för han kommer ihåg allt så bra bara de där två timmar kommer han inte ihåg.
Citera
2022-08-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Under förhören körde han med samma: han minns inte. FL sa till honom att det är så konstigt för han kommer ihåg allt så bra bara de där två timmar kommer han inte ihåg.
Som misstänkt till ett brott brukar dom 2 standardfraserna i förhören vara just.. inga kommentarer eller jag minns inte.
Eller så åberopar man rätten till att vara helt tyst. Som misstänkt har du rätt att inte svara på frågor överhuvudtaget.
Citera
2022-08-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

De markerade va inget som var på
tal, kanske tänker du på någon tidnings artikel.

Idag var det åklagaren som la fram sin sakframställan
det var öppna dörrar hela tiden.

På Fredag håller försvaret sin sakframställan, där man redovisar makens syn på vad som egentligen hände.

Önskar att Beatas mor får stöd så hon orkar de övriga förhandlings dagarna.
Citera
2022-08-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
De markerade va inget som var på
tal, kanske tänker du på någon tidnings artikel.

Idag var det åklagaren som la fram sin sakframställan
det var öppna dörrar hela tiden.

På Fredag håller försvaret sin sakframställan, där man redovisar makens syn på vad som egentligen hände.

Önskar att Beatas mor får stöd så hon orkar de övriga förhandlings dagarna.

Det var det visst det. Jag var där och hörde det. Det var en av de första sakerna som sas.

Rättegången inleddes med att åklagaren läste upp åtalspunkterna och försvaret fick svara på dessa. Förutom det tidigare nämnda så var det även en fråga om ersättning till de målsägande, där försvaret (om jag minns rätt) svarade att man inte hade någon kommentar till dessa. Rätten frågade om det skulle tolkas som att ersättningskraven medgavs utifall det blev en fällande dom, men svaret var att så skulle det inte tolkas.

Där efter började sakframställan, som bland annat innehöll ett 40min långt ljudklipp på polska. Mycket stimulerande.
Senast redigerad av Dogmatix 2022-08-08 kl. 23:29.
Citera
2022-08-08, 23:59
Medlem
Efter åtskilliga förhör under två månaders tid berättade mannen var kvinnan fanns han hade grävt ner henne i ett skogsområde i Bökeberg i Svedala.

Det här är två personer som tidigare levt tillsammans och man har barn.

Kvinnan ville lämna mannen och har också gjort så och det var något som han inte var nöjd med, sade åklagare Kristina Amilon om motivet efter att hon skickat in
åtalet.

https://svt.se/nyheter/lokalt/skane/32-aringen-forsvann-nu-inleds-rattegangen-mot-hennes-make
Citera
2022-08-09, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katinka123
Står ingenting om dagens rättegång, inte ens det. Bara att rättegången startar idag. Såg att B mamma skrev på sin status på fb att idag börjar den värsta dagen i hennes liv och sen i kommentarerna att hon inte vet hur hon ska klara av att se C i ögonen. Så hon är med från starten. Bs syster ansluter på torsdag.

Vad hemskt att Beatas mamma ska behöva sitta där själv.. 😢
Hoppas även att resten av släkten kan närvara. Särskilt den morbror/farbror till Beata, som C verkar rädd för?…
Citera
2022-08-09, 07:42
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Vad hemskt att Beatas mamma ska behöva sitta där själv.. 😢
Hoppas även att resten av släkten kan närvara. Särskilt den morbror/farbror till Beata, som C verkar rädd för?…

Kanske de kommer, men hade också önskat att han var där och såklart resten av släkten.

Det står i kommentarer till mamman på FB, det som kan översättas till svenska: ”Du gör detta för din dotter, var stark, du har hela Sverige med dig”. 🙏
Senast redigerad av Lilett 2022-08-09 kl. 08:15.
Citera
2022-08-09, 13:53
Medlem
SmurfStorms avatar
Nu har jag plöjt igenom det vi har av FUP. Jag undrar seriöst om C har personlighetsklyvning eller något. Han är ju inte intelligent, men ändå berättar han för alla bekanta om hur B är självmordsbenägen (efter att han slagit henne blå och gul), att hon blivit våldtagen på krogen när det egentligen är av honom, att han hamnat hos kronofogden m.m., med sådan övertygelse att till och med hennes vänner vacklar.

Sen läser man avlyssningen och vad som verkligen händer, hur han super ner henne, ligger med henne fast hon inte vill, sedan slår henne sönder och samman för att hon ifrågasätter honom. Försöker gömma sig på toa men då slår han sönder dörren. Och mitt där i så har han mage att säga att hon slagit sig själv... Tror han på sig själv?

Kan man få sådana blackouts när man blir arg att man faktiskt inte minns vad man har gjort? Minns att FHL vid något tillfälle påpekar att han verkar förvånad, tror det gällde när han hör sig själv misshandla henne.

En annan fundering. Är det B eller polisen som avlyssnat C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in