Citat:
Ursprungligen postat av
chamdar
Att kunna förstöra alla flygplatser i Kaliningrad skulle ge oss luftherravälde över skandinavium och mer eller mindre omöjliggöra ett ryskt invasionsförsök så att skaffa oss den möjligheten vore fördelaktigt för oss. För Norges och Finlands försvar är dock nog kolahalvön av större intresse. St Petersburg går det alltid att blockera med minläggning utanför och hamnen i Kaliningrad kan man ha som andrahandsmål för att på det viset skaffa oss ett eget innanhav i Östersjön. Vem som ska göra vad går alltid att diskutera iofs
Tja. Polen och Litauen kan nå hela Kaliningrad med 15,5cm haubits, inklusive flygfälten, hamnen och hamninloppet och Polen kan räkna med en mycket stor numerär och kvalitativ överlägsenhet över de förband som Ryssland har där.
Hamninloppet till Kaliningrad är vidare bara 400m brett och den segelbara rännan ännu smalare. Detta hamninlopp kan mineras med torpeder från polsk territorialvatten.
Vad gäller att skydda luftrum, så kan vi även utan våra NATO-allierade räkna med i sämsta fall numerär paritet och kvalitativ överlägsenhet. Vad gäller invasionsförsök av Sverige, så ligger rysk förmåga i dagsläget på att skicka ett skyttekompani eller halvbataljon i taget.
Men visst. Innan den 24.e februari hade jag hållit med dig. Men nu vet vi att ryssarna är mycket sämre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig, de har förlorat massvis med krigsmateriel, soldater och officerare som de får mycket svårt att ersätta, NATO-medlemskap är bara en tidsfråga och upprustning i väst lika så.