2022-08-07, 22:48
  #10057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så hela världen och alla företagen ska anpassa sig efter bitcoin? Vår nya gud? Okej...

Jag skulle hellre jämföra med tyngdlagen. Man får helt enkelt anpassa sin verksamhet efter den, det tjänar inget till att streta emot.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här låter helt ologiskt. Kan du förklara hur det går till att man spenderar mer pengar om de växer i pris över tid?

När besparingarna har växt tillräckligt i värde, så har man råd att köpa t.ex. det där verktyget, den där bilen eller det där huset som tidigare var utom räckhåll. Då slår man till.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vet du varför aktier över tid växer i värde? Varifrån kommer värde överhuvudtaget? Varifrån kommer välstånd i samhället?

Välstånd i samhället skulle jag säga kommer ifrån besparingar (kapital) och produktion av varor och tjänster. Men detta börjar sticka väldigt långt från trådens ämne...
Citera
2022-08-07, 22:50
  #10058
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag skulle hellre jämföra med tyngdlagen. Man får helt enkelt anpassa sin verksamhet efter den, det tjänar inget till att streta emot.

Du har rätt i att det börjar bli off topic, men ditt ovanstående citat tydliggör också att du diskuterar en religion istället för nationalekonomi, så det är ingen idé att svara mer överhuvudtaget.

Men:

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
När besparingarna har växt tillräckligt i värde, så har man råd att köpa t.ex. det där verktyget, den där bilen eller det där huset som tidigare var utom räckhåll. Då slår man till.
Fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Välstånd i samhället skulle jag säga kommer ifrån besparingar (kapital) och produktion av varor och tjänster. Men detta börjar sticka väldigt långt från trådens ämne...
Fel.
Citera
2022-08-08, 09:08
  #10059
Medlem
Flaskhanks avatar
Stoppas det senaste fallet upp och vänds till ny en uppgång så blir det väl omöjligt att argumentera på ett rimligt sätt för att Bitcoin inte har ett värde?
Över 24 700 så är det ytterligare en ny "high" på 24h grafen.

Den som tror den inte har ett värde borde fråga sig varför Bitcoin ändå ständigt går uppåt, över tid?
Citera
2022-08-08, 10:26
  #10060
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Man kan spekulera om hur det kommer att spela ut sig, men det beror väl till att börja med på hur anställningsavtalet ser ut. Jag skulle kunna tänka mig att den årliga löneöversynen, som i dag går ut på att de anställda inte ska få så stor reallönesänkning, helt enkelt försvinner för den som inte har fått en helt ny befattning. Bitcoins värdeökning i en växande ekonomi leder till en naturlig, lönens köpkraftsökning med åren och ökad erfarenhet.

Om sedan någon ny oerfaren förmåga med samma arbetsuppgifter anställs efter säg tio år, så torde den nyanställde få en lägre lön.

De företag som inte förmår hantera detta lär slås ut.

-

Priset på t.ex. mjölk kommer att sjunka med åren, ja. Jag skulle kunna tänka mig att priset sänks något var femte år eller så, under normala omständigheter.

-

Man kan för övrigt notera att i perioder av växande ekonomi kommer det att bli lockande för fler att inte arbeta för bitcoin och i stället leva på sina besparingar. Om för många gör så kommer så småningom utbudet av varor och tjänster att minska, liksom bitcoins köpkraft, och fler kommer att lockas eller tvingas att åter börja arbeta för att få in bitcoin för sina levnadsomkostnader.
BTC i din framtid kommer tydligen att stiga oavbrutet. Det innebär att mjölkpriset stiger oavbrutet, troligen dag för dag, inte en gång på fem år. Hur tänkte du att du går till ICA och köper mjölk när du inte vet priset?

Samtidigt sjunker din lön oavbrutet. Hur tänker du att du ska planera semestern när du inte vet vad en flygresa kostar om 6 månader?

Det finns ingenting i dina tankar som kan styrkas från historik. BTC kan aldrig bli en valuta i ett land, varken nu eller i framtiden, volatiliteten gär det omöjligt. Och det är just volatiliteten som ger dig (slumpmässig) vinst från BTC så du borde motarbeta att den försvinner.
Citera
2022-08-08, 10:41
  #10061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
BTC i din framtid kommer tydligen att stiga oavbrutet. Det innebär att mjölkpriset stiger oavbrutet, troligen dag för dag, inte en gång på fem år. Hur tänkte du att du går till ICA och köper mjölk när du inte vet priset?

Samtidigt sjunker din lön oavbrutet. Hur tänker du att du ska planera semestern när du inte vet vad en flygresa kostar om 6 månader?

Det finns ingenting i dina tankar som kan styrkas från historik. BTC kan aldrig bli en valuta i ett land, varken nu eller i framtiden, volatiliteten gär det omöjligt. Och det är just volatiliteten som ger dig (slumpmässig) vinst från BTC så du borde motarbeta att den försvinner.

Köpkraften kommer att stiga över tid, men inte snabbare än ekonomin växer. Liksom vi i dag ser prisökningar på t.ex. mjölk över de senaste decennierna (trots stora effektiviseringar i form av utslagning av smågårdar), kommer man troligen i en bitcoiniserad framtid se smärre prisminskningar eller åtminstone inte prisökningar på t.ex. mjölk över decennierna. Den som lever får se hur det blir i praktiken.

Jag vet dock inte hur det kommer att bli exakt. Bästa eran att jämföra med historiskt är nog guldmyntfotseran fram till 1914.

https://www.forbes.com/sites/nathanlewis/2016/03/03/the-myth-of-price-instability-during-the-gold-standard-era/?sh=614e159568fa
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-08 kl. 10:47.
Citera
2022-08-08, 12:01
  #10062
Medlem
Leastons avatar
Mot USD kommer Bitcoins pris alltid att öka över tid av den enkla anledningen att det hela tiden tryckas nya USD medans det aldrig kommer finnas mer än 21M Bitcoin.
Citera
2022-08-08, 12:15
  #10063
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Mot USD kommer Bitcoins pris alltid att öka över tid av den enkla anledningen att det hela tiden tryckas nya USD medans det aldrig kommer finnas mer än 21M Bitcoin.

Hur kan du garantera det? Är det nu vi kommer in på din religiösa tro igen? Det finns många saker som existerar i begränsad upplaga vars värde är mer eller mindre noll.
Citera
2022-08-08, 13:16
  #10064
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hur kan du garantera det? Är det nu vi kommer in på din religiösa tro igen? Det finns många saker som existerar i begränsad upplaga vars värde är mer eller mindre noll.
Ja, men jag gissar att alla av de sakerna du tänker på, vad det nu är för saker, är rätt oanvändbara jämfört med Bitcoin. Eller har du något exempel oxå?
Citera
2022-08-08, 15:39
  #10065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Stoppas det senaste fallet upp och vänds till ny en uppgång så blir det väl omöjligt att argumentera på ett rimligt sätt för att Bitcoin inte har ett värde?
Över 24 700 så är det ytterligare en ny "high" på 24h grafen.

Den som tror den inte har ett värde borde fråga sig varför Bitcoin ändå ständigt går uppåt, över tid?

Vad snackar du om? Bitcoin kan gå till en miljon imorgon och det är fortfarande en oanvändbar digital token som folk bara köper för att sälja till nästa idiot för ett högre belopp sen säljer han till nästa osv osv.. Bitcoin kommer aldrig ha ett kassaflöde eller leverera utdelningar, den kommer aldrig heller användas som råvara i framställning av produkter.

Ni växlar helt enkelt bara pengar mellan varandras händer och elbolagen tar en ständig mellanskillnad.
__________________
Senast redigerad av bidet2 2022-08-08 kl. 15:45.
Citera
2022-08-08, 15:52
  #10066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Stoppas det senaste fallet upp och vänds till ny en uppgång så blir det väl omöjligt att argumentera på ett rimligt sätt för att Bitcoin inte har ett värde?
Över 24 700 så är det ytterligare en ny "high" på 24h grafen.

Den som tror den inte har ett värde borde fråga sig varför Bitcoin ändå ständigt går uppåt, över tid?

''Intrinsic value is arrived at by means of an objective calculation or complex financial model, rather than using the currently trading market price of that asset.''

https://www.investopedia.com/terms/i/intrinsicvalue.asp

Bitcoin har inget inneboende värde. Punkt.

Fortfarande fast i sandlådan?

Kan du kvantifiera värdet på Bitcoin? Kan du säga rent prismässigt vart Bitcoins egentliga värde ligger på? Det kan jag genom att titta på företag. Jag kan se att tillgångarna > priset etc. genom att exempelvis titta på substansrabatten i företag. Hur vet man att man får ett bra pris på BTC? Bara rena gissningar.

Du och Leaston verkar otroligt fast. Det var ju han som trodde på 3-6 miljoner dollar till senare delen av 2026... när det gäller priset för BTC alltså.

Företag genererar kassaflöden, har ett inneboende värde etc. Vad har Bitcoin? Det är enbart en spekulativ tillgång där man handlar med varandra för olika priser.

Du kan inte säga om Bitcoin är värt 0 eller 100 000 dollar. Däremot kan jag göra en sådan uträkning på ett företag, jag kan se deras försäljning, deras kassaflöden och se hur tillgångarna reflekteras i aktiepriset. Det är lite skillnad. Det är just därför Buffett säger att BTC saknar inneboende värde.
__________________
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-08-08 kl. 15:57.
Citera
2022-08-08, 16:02
  #10067
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Vad snackar du om? Bitcoin kan gå till en miljon imorgon och det är fortfarande en oanvändbar digital token som folk bara köper för att sälja till nästa idiot för ett högre belopp sen säljer han till nästa osv osv.. Bitcoin kommer aldrig ha ett kassaflöde eller leverera utdelningar, den kommer aldrig heller användas som råvara i framställning av produkter.

Ni växlar helt enkelt bara pengar mellan varandras händer och elbolagen tar en ständig mellanskillnad.
Nämn något med en market cap på $2 100 000 000 000, som samtidigt är helt oanvänbart till något först, sen kan jag kanske förstå parallellen du försöker göra.
Citera
2022-08-08, 16:16
  #10068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Nämn något med en market cap på $2 100 000 000 000, som samtidigt är helt oanvänbart till något först, sen kan jag kanske förstå parallellen du försöker göra.

Varför behöver du ett exempel för att förstå det? Om jag sa att Titanic kan sjunka år 1912 till dig, skulle du då behöva ett exempel på ett lika stort fartyg som sjunkit innan? Din logik är helt befängd och fängslad i Bit-Conman religionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in