Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskhank
Stoppas det senaste fallet upp och vänds till ny en uppgång så blir det väl omöjligt att argumentera på ett rimligt sätt för att Bitcoin inte har ett värde?
Över 24 700 så är det ytterligare en ny "high" på 24h grafen.
Den som tror den inte har ett värde borde fråga sig varför Bitcoin ändå ständigt går uppåt, över tid?
''Intrinsic value is arrived at by means of an objective calculation or complex financial model,
rather than using the currently trading market price of that asset.''
https://www.investopedia.com/terms/i/intrinsicvalue.asp
Bitcoin har inget inneboende värde. Punkt.
Fortfarande fast i sandlådan?
Kan du kvantifiera värdet på Bitcoin? Kan du säga rent prismässigt vart Bitcoins egentliga värde ligger på? Det kan jag genom att titta på företag. Jag kan se att tillgångarna > priset etc. genom att exempelvis titta på substansrabatten i företag. Hur vet man att man får ett bra pris på BTC? Bara rena gissningar.
Du och Leaston verkar otroligt fast. Det var ju han som trodde på 3-6 miljoner dollar till senare delen av 2026... när det gäller priset för BTC alltså.
Företag genererar kassaflöden, har ett inneboende värde etc. Vad har Bitcoin? Det är enbart en spekulativ tillgång där man handlar med varandra för olika priser.
Du kan inte säga om Bitcoin är värt 0 eller 100 000 dollar. Däremot kan jag göra en sådan uträkning på ett företag, jag kan se deras försäljning, deras kassaflöden och se hur tillgångarna reflekteras i aktiepriset. Det är lite skillnad. Det är just därför Buffett säger att BTC saknar inneboende värde.