2022-08-06, 13:14
  #10045
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Volatiliten kommer att minska med tiden för att till slut försvinna helt när alla priser sätts i bitcoin, löner betalas i bicoin etcetera. Jag ser de våldsamma prisrörelserna som födslovåndor, vilka förvärras av fiatsystemets sjuklighet.

Ju tidigare man kommer in, desto mer lönsamt blir det. Men i scenariot där bitcoin redan har blivit den dominerande formen av pengar över hela världen, kommer den fortfarande att öka sin köpkraft i takt med att ekonomin växer, varför det kommer att förbli bra att spara i bitcoin.
Kan du förtydliga? När BTC stabiliserats och går att använda så att man kan få sin lön i BTC = potentiell världsvaluta, kommer BTC fortfarande att variera i värde? Som en FIAT-valuta fast tvärtom, den ökar ständigt i värde? Dvs lönerna kommer oavbrutet att höjas om man inte sänker dem i BTC? Dvs lönerna blir Fiat istället för valutan?
Citera
2022-08-06, 15:21
  #10046
Medlem
Story of value. Inte världsvaluta gubbar.

Det är ännu bättre höhö!
Citera
2022-08-06, 23:11
  #10047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kan du förtydliga? När BTC stabiliserats och går att använda så att man kan få sin lön i BTC = potentiell världsvaluta, kommer BTC fortfarande att variera i värde? Som en FIAT-valuta fast tvärtom, den ökar ständigt i värde? Dvs lönerna kommer oavbrutet att höjas om man inte sänker dem i BTC? Dvs lönerna blir Fiat istället för valutan?

Antag att bitcoin har blivit den dominerande världsvalutan och att vi befinner oss så långt in i framtiden att bitcoininflationen helt har upphört (runt år 2140 eller senare).

Om då ekonomin växer, det vill säga om utbudet av varor och tjänster ökar, så kommer köpkraften av en bitcoin att öka i motsvarande grad. Det vill säga, man skulle se prisminskningar på varor och tjänster.

Om i stället ekonomin krymper, det vill säga om utbudet av varor och tjänster minskar, så kommer köpkraften av en bitcoin att minska i motsvarande grad. Det vill säga, man skulle se prisökningar på varor och tjänster.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-06 kl. 23:26.
Citera
2022-08-07, 13:44
  #10048
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Antag att bitcoin har blivit den dominerande världsvalutan och att vi befinner oss så långt in i framtiden att bitcoininflationen helt har upphört (runt år 2140 eller senare).

Om då ekonomin växer, det vill säga om utbudet av varor och tjänster ökar, så kommer köpkraften av en bitcoin att öka i motsvarande grad. Det vill säga, man skulle se prisminskningar på varor och tjänster.

Om i stället ekonomin krymper, det vill säga om utbudet av varor och tjänster minskar, så kommer köpkraften av en bitcoin att minska i motsvarande grad. Det vill säga, man skulle se prisökningar på varor och tjänster.
Så kommer man att behöva sänka lönen för alla varje gång bitcoin går upp? Tror du att det accepteras?

Måste man oavbrutet sänka priset på mjölk i BTC?

Jag tror inte du tänkt igenom detta. Vi har ändå 2000-3000 års samlad historik kring valutor och löner och priser som visar att det inte kommer att ske.
Citera
2022-08-07, 19:46
  #10049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Så kommer man att behöva sänka lönen för alla varje gång bitcoin går upp? Tror du att det accepteras?

Måste man oavbrutet sänka priset på mjölk i BTC?

Jag tror inte du tänkt igenom detta. Vi har ändå 2000-3000 års samlad historik kring valutor och löner och priser som visar att det inte kommer att ske.

Man kan spekulera om hur det kommer att spela ut sig, men det beror väl till att börja med på hur anställningsavtalet ser ut. Jag skulle kunna tänka mig att den årliga löneöversynen, som i dag går ut på att de anställda inte ska få så stor reallönesänkning, helt enkelt försvinner för den som inte har fått en helt ny befattning. Bitcoins värdeökning i en växande ekonomi leder till en naturlig, lönens köpkraftsökning med åren och ökad erfarenhet.

Om sedan någon ny oerfaren förmåga med samma arbetsuppgifter anställs efter säg tio år, så torde den nyanställde få en lägre lön.

De företag som inte förmår hantera detta lär slås ut.

-

Priset på t.ex. mjölk kommer att sjunka med åren, ja. Jag skulle kunna tänka mig att priset sänks något var femte år eller så, under normala omständigheter.

-

Man kan för övrigt notera att i perioder av växande ekonomi kommer det att bli lockande för fler att inte arbeta för bitcoin och i stället leva på sina besparingar. Om för många gör så kommer så småningom utbudet av varor och tjänster att minska, liksom bitcoins köpkraft, och fler kommer att lockas eller tvingas att åter börja arbeta för att få in bitcoin för sina levnadsomkostnader.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-07 kl. 20:31.
Citera
2022-08-07, 21:33
  #10050
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Man kan spekulera om hur det kommer att spela ut sig, men det beror väl till att börja med på hur anställningsavtalet ser ut. Jag skulle kunna tänka mig att den årliga löneöversynen, som i dag går ut på att de anställda inte ska få så stor reallönesänkning, helt enkelt försvinner för den som inte har fått en helt ny befattning. Bitcoins värdeökning i en växande ekonomi leder till en naturlig, lönens köpkraftsökning med åren och ökad erfarenhet.

Om sedan någon ny oerfaren förmåga med samma arbetsuppgifter anställs efter säg tio år, så torde den nyanställde få en lägre lön.

De företag som inte förmår hantera detta lär slås ut.

-

Priset på t.ex. mjölk kommer att sjunka med åren, ja. Jag skulle kunna tänka mig att priset sänks något var femte år eller så, under normala omständigheter.

-

Man kan för övrigt notera att i perioder av växande ekonomi kommer det att bli lockande för fler att inte arbeta för bitcoin och i stället leva på sina besparingar. Om för många gör så kommer så småningom utbudet av varor och tjänster att minska, liksom bitcoins köpkraft, och fler kommer att lockas eller tvingas att åter börja arbeta för att få in bitcoin för sina levnadsomkostnader.

Har du tänkt igenom detta överhuvudtaget? Har du någonsin haft ett jobb med en riktig anställning? Vet du hur och varför man får löneökningar varje år? Det är inte enbart för att kompensera för inflationen.
Citera
2022-08-07, 22:08
  #10051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har du tänkt igenom detta överhuvudtaget? Har du någonsin haft ett jobb med en riktig anställning? Vet du hur och varför man får löneökningar varje år? Det är inte enbart för att kompensera för inflationen.

Visst har jag det. I praktiken har det blivit en reallönesänkning varje år utom vid byte av arbetsgivare och helt ny löneförhandling, då jag har lyckats få en löneökning som trumfar penningmängdsökningen (som enligt min mening är det relevanta jämförelsemåttet, inte det nedmanipulerade KPI).
Citera
2022-08-07, 22:10
  #10052
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Visst har jag det. I praktiken har det blivit en reallönesänkning varje år utom vid byte av arbetsplats och helt ny löneförhandling, då jag har lyckats få en löneökning som trumfar penningmängdsökningen (som enligt min mening är det relevanta jämförelsemåttet, inte det nedmanipulerade KPI).

Det var inte min huvudsakliga fråga, men intresseklubben antecknar.
Citera
2022-08-07, 22:13
  #10053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det var inte min huvudsakliga fråga, men intresseklubben antecknar.

Vad var din huvudsakliga fråga då? Givetvis är en arbetsgivare fri att höja lönen för en anställd om han vill det, även efter bitcoiniseringen.
Citera
2022-08-07, 22:17
  #10054
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vad var din huvudsakliga fråga då? Givetvis är en arbetsgivare fri att höja lönen för en anställd om han vill det, även efter bitcoiniseringen.

Jag ville att du skulle redogöra för hur löner generellt utvecklas i den ekonomin du beskriver.

Sedan kan du fundera på varför man (både som privatperson eller företag) skulle överhuvudtaget investera eller spendera pengar i en värld där dina pengar bara växer i värde i plånboken.
Citera
2022-08-07, 22:33
  #10055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag ville att du skulle redogöra för hur löner generellt utvecklas i den ekonomin du beskriver.

Sedan kan du fundera på varför man (både som privatperson eller företag) skulle överhuvudtaget investera eller spendera pengar i en värld där dina pengar bara växer i värde i plånboken.

Jag varken kan eller vill redogöra mer för hur jag tror lönerna kommer att utvecklas efter bitcoiniseringen. Världen och särskilt företagen och de anställda får helt enkelt anpassa sig efter bitcoin, för bitcoin kommer i allt väsentligt att förbli oförändrad.

Om du läser igen vad jag skrev, så ser du att pengarna kommer att växa i värde när ekonomin växer, inte annars.

Man hör ofta argumentet att folk inte kommer att spendera bitcoin, eftersom de stiger i värde. I verkligheten fungerar det dock precis tvärtom: När bitcoin har stigit ordentligt i värde, ökar spenderandet. I nuläget, när bitcoin har gått ner kraftigt från toppen, sker betydligt mindre bitcoinspenderade.

Det är inte särskilt konstigt att det är så -- man får ju mer för bitcoinen när värdet har gått upp -- men det strider helt emot vad man verkar lära ut vid universiteten angående detta.

Man kommer alltid att behöva fler saker än bara bitcoin, och för att få tag på dessa andra saker behöver man spendera bitcoin.

Om man har något lovande att investera i, dvs. ett projekt som förväntas dra in mer bitcoin än man investerar, så kommer det säkert att finnas investerare.

Däremot, efter bitcoiniseringen tvingas inte folk som inte kan något om aktier och dylikt in på börsen för att undslippa att värdet på besparingarna dräneras. Läkaren kan fokusera på att vara läkare, läraren lärare, matematikern matematiker, programmeraren programmerare osv. utan att behöva extraknäcka som investerare eller börsanalytiker.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-07 kl. 22:36.
Citera
2022-08-07, 22:40
  #10056
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag varken kan eller vill redogöra mer för hur jag tror lönerna kommer att utvecklas efter bitcoiniseringen. Världen och särskilt företagen och de anställda får helt enkelt anpassa sig efter bitcoin, för bitcoin kommer i allt väsentligt att förbli oförändrad.
Så hela världen och alla företagen ska anpassa sig efter bitcoin? Vår nya gud? Okej...

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Man hör ofta argumentet att folk inte kommer att spendera bitcoin, eftersom de stiger i värde. I verkligheten fungerar det dock precis tvärtom: När bitcoin har stigit ordentligt i värde, ökar spenderandet. I nuläget, när bitcoin har gått ner kraftigt från toppen, sker betydligt mindre bitcoinspenderade.
Det här låter helt ologiskt. Kan du förklara hur det går till att man spenderar mer pengar om de växer i pris över tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Däremot, efter bitcoiniseringen tvingas inte folk som inte kan något om aktier och dylikt in på börsen för att undslippa att värdet på besparingarna dräneras. Läkaren kan fokusera på att vara läkare, läraren lärare, matematikern matematiker, programmeraren programmerare osv. utan att behöva extraknäcka som investerare eller börsanalytiker.

Vet du varför aktier över tid växer i värde? Varifrån kommer värde överhuvudtaget? Varifrån kommer välstånd i samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in