Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Jag ville att du skulle redogöra för hur löner generellt utvecklas i den ekonomin du beskriver.
Sedan kan du fundera på varför man (både som privatperson eller företag) skulle överhuvudtaget investera eller spendera pengar i en värld där dina pengar bara växer i värde i plånboken.
Jag varken kan eller vill redogöra mer för hur jag tror lönerna kommer att utvecklas efter bitcoiniseringen. Världen och särskilt företagen och de anställda får helt enkelt anpassa sig efter bitcoin, för bitcoin kommer i allt väsentligt att förbli oförändrad.
Om du läser igen vad jag skrev, så ser du att pengarna kommer att växa i värde när ekonomin växer, inte annars.
Man hör ofta argumentet att folk inte kommer att spendera bitcoin, eftersom de stiger i värde. I verkligheten fungerar det dock precis tvärtom: När bitcoin har stigit ordentligt i värde, ökar spenderandet. I nuläget, när bitcoin har gått ner kraftigt från toppen, sker betydligt mindre bitcoinspenderade.
Det är inte särskilt konstigt att det är så -- man får ju mer för bitcoinen när värdet har gått upp -- men det strider helt emot vad man verkar lära ut vid universiteten angående detta.
Man kommer alltid att behöva fler saker än bara bitcoin, och för att få tag på dessa andra saker behöver man spendera bitcoin.
Om man har något lovande att investera i, dvs. ett projekt som förväntas dra in mer bitcoin än man investerar, så kommer det säkert att finnas investerare.
Däremot, efter bitcoiniseringen tvingas inte folk som inte kan något om aktier och dylikt in på börsen för att undslippa att värdet på besparingarna dräneras. Läkaren kan fokusera på att vara läkare, läraren lärare, matematikern matematiker, programmeraren programmerare osv. utan att behöva extraknäcka som investerare eller börsanalytiker.