2022-08-08, 16:25
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Varför behöver du ett exempel för att förstå det? Om jag sa att Titanic kan sjunka år 1912 till dig, skulle du då behöva ett exempel på ett lika stort fartyg som sjunkit innan? Din logik är helt befängd och fängslad i Bit-Conman religionen.
Jag försökte poängtera att ju högre market cap något har, desto mer värdefullt tenderar det att vara.

Du sade att Bitcoin kan gå upp till $1M styck men fortfarande inte ha något värde. Jag ville ha exempel på där det hänt förut annars är det bara ett bara ett tomt påstående, inte ett motargument.
Citera
2022-08-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Jag försökte poängtera att ju högre market cap något har, desto mer värdefullt tenderar det att vara.

Du sade att Bitcoin kan gå upp till $1M styck men fortfarande inte ha något värde. Jag ville ha exempel på där det hänt förut annars är det bara ett bara ett tomt påstående, inte ett motargument.

Haha vad förstår du inte? Något kan ju spekuleras upp oändligt i pris utan att vara användbart ändå. Totalt värdelösa bolag utan någon chans till framtida utdelningar har ju spekulerats upp till vansinniga summor.

Om vi inte har några säljare under 1 miljon imorgon på bit-con och bara en köpare så är ju priset för bitcoin en miljon, trots att det bara varit en köpare.
Market cap är fullständigt oväsentligt när du tittar på sånt här då du teoretiskt sett kan tusendubbla market cap med ett köp för en dollar. Det intressanta är volymerna av handel, visste du att fler bit-con investerare är på minus just nu än plus?
Citera
2022-08-08, 16:38
Medlem
Citat:
Haha vad förstår du inte? Något kan ju spekuleras upp oändligt i pris utan att vara användbart ändå. Totalt värdelösa bolag utan någon chans till framtida utdelningar har ju spekulerats upp till vansinniga summor.

Om vi inte har några säljare under 1 miljon imorgon på bit-con och bara en köpare så är ju priset för bitcoin en miljon, trots att det bara varit en köpare.
Market cap är fullständigt oväsentligt när du tittar på sånt här då du teoretiskt sett kan tusendubbla market cap med ett köp för en dollar. Det intressanta är volymerna av handel, visste du att fler bit-con investerare är på minus just nu än plus?

En intressant följdfråga blir då om detta oanvändbara och värdelösa något skulle kunna spekuleras upp till oanade höjder, börja cirkulera som betalningsmedel (vilket redan har börjat i viss mån) och bli den dominerande formen av pengar i hela världen?

I så fall kan man få en grov uppskattning av den framtida potentiella köpkraften av en bitcoin genom att ta hela världens penningmängd och dividera med 21000000.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-08 kl. 16:50.
Citera
2022-08-08, 16:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Först och främst, nej jag kan så klart inte köpa din dollar för tusen dollar och påstå att jag tusendubblat market cap på US dollar. Det är inte så man räknar ut market cap.

Ingen bubbla har varat i närheten av Bitcoins livstid så därför behöver du mer substans än teoretiska tankeexperiment om du skall argumentera emot de som menar på att Bitcoin faktiskt löser viktiga värdsliga problem.
Citera
2022-08-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Nämn något med en market cap på $2 100 000 000 000, som samtidigt är helt oanvänbart till något först, sen kan jag kanske förstå parallellen du försöker göra.

Presentera istället vad det inneboende värdet består av? Kvantifiera även priset på BTC, försök. You will fail.

Det är du som hävdar si, därför ligger bevisbördan på dig.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-08-08 kl. 16:53.
Citera
2022-08-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
En intressant följdfråga blir då om detta oanvändbara och värdelösa något skulle kunna spekuleras upp till oanade höjder, börja cirkulera som betalningsmedel (vilket redan har börjat i viss mån) och bli den dominerande formen av pengar i hela världen?

I så fall kan man få en grov uppskattning av den framtida potentiella köpkraften av en bitcoin genom att ta hela världens penningmängd och dividera med 21000000.

Nej, Bitcoin kommer inte bli the backbone för all världshandel.
Citera
2022-08-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Eftersom det finns ingen fördel med bit-con som valuta så skulle det inte hända.
Citera
2022-08-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Först och främst, nej jag kan så klart inte köpa din dollar för tusen dollar och påstå att jag tusendubblat market cap på US dollar. Det är inte så man räknar ut market cap.

Ingen bubbla har varat i närheten av Bitcoins livstid så därför behöver du mer substans än teoretiska tankeexperiment om du skall argumentera emot de som menar på att Bitcoin faktiskt löser viktiga värdsliga problem.

Jag snackar inte om att köpa dollar för dollar, läs vad jag skrev igen. Om jag tar några dollar och köper några bit-con satoshis av dig och betalar ett pris som motsvarar en miljon per bit-con imorgon så blir market cap mångdubblad även om det var den enda affären som skedde på hela dagen.

Finns flera bubblor både i börsen och i fastighetsmarknader som pågått lika länge som bit-con bubblan, tänk på att vi inte kan räkna med 2009-2015 då bit-con var okänt för allmänheten. Sen är Bit-con mer ett ponzi/pyramidspel än en bubbla. Dagligen spenderas miljoner dollar på att rekrytera nya köpare.
Citera
2022-08-08, 17:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Presentera istället vad det inneboende värdet består av? Kvantifiera även priset på BTC, försök. You will fail.

Det är du som hävdar si, därför ligger bevisbördan på dig.
Bevisbördan ligger på de som säger att Bitcoin är värdelöst, trots ett pris på 24k.

Jag känner att här är det läge för en favorit i repris, för att påsvisa Bitcoins värdefulla egenskaper som motiverar priset:

Bitcoin:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Citera
2022-08-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bevisbördan ligger på de som säger att Bitcoin är värdelöst, trots ett pris på 24k.

Det är ni som har hävdat att bitcoin har ett inneboende värde i åratal.

Du har gjort bort dig tillräckligt i tråden, det hoppas jag du är medveten om.

Vi kan inte plocka fram bevis för något som inte existerar, din dumme fan hahaha. Hur ska vi kunna bevisa något som inte finns?

Enda vi kan göra är att länka till definitionen av intrinsic value sedan se hur det förhåller sig till BTC, då ser vi snabbt att BTC saknar ett inneboende värde.
Citera
2022-08-08, 17:12
Medlem
Citat:
Eftersom det finns ingen fördel med bit-con som valuta så skulle det inte hända.

Jämfört med alternativen fiat eller guld, så har den ju faktiskt en del fördelar, till exempel:

- man kan göra transaktioner snabbt och billigt, dygnet runt till var som helst i hela världen

- man behöver inte be banken om lov om man vill göra stora transaktioner, oavsett vilken jurisdiktion eller geografiskt område mottagaren befinner sig i

- man riskerar inte att få sina bitcoin frusna eller andra problem för att någon banktjänsteman saknar förmåga att förstå dina transaktioner i efterhand, och du slipper också att svara på frågor om dina transaktioner

- man kan ta med sig sina besparingar utomlands, oavsett eventuella försök till kapitalkontroll från den för tillfället sittande regeringens sida

- med korrekt förvaring slipper man risken att få besparingar stulna indirekt (genom penningmängdsökning) eller direkt

Etcetera.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-08 kl. 17:16.
Citera
2022-08-08, 17:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Det är ni som har hävdat att bitcoin har ett inneboende värde i åratal.

Du har gjort bort dig tillräckligt i tråden, det hoppas jag du är medveten om.

Vi kan inte plocka fram bevis för något som inte existerar, din dumme fan hahaha. Hur ska vi kunna bevisa något som inte finns?

Enda vi kan göra är att länka till definitionen av intrinsic value sedan se hur det förhåller sig till BTC, då ser vi snabbt att BTC saknar ett inneboende värde.

Fine, du får tycka att Bitcoin inte har något värde. Du kan spotta och fräsa hur mycket du vill, men faktum kvarstår att andra anser att Bitcoin har ett värde och det kan du inte göra något åt. Iaf så länge du inte klarar av att höja nivån hur du försöker driva din argumentation framåt.

Folk värdesätter helt enkelt att man kan skicka värden till vem som helst, helt ocensurerbart, var som helst utan att förlita sig på en 3:e part som skall ha % av kakan vid varje transaktion. Du behöver inte hålla med om du inte vill, men så är det.
Senast redigerad av Leaston 2022-08-08 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in