Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-13, 17:11
  #1129
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är olagligt att ligga i onödigt låg hastighet. De exempel du tar upp ligger inte i onödigt låg hanstighet, de FÅR INTE köra i en högre hastighet. Och ja, det är ett jävla otyg att snava på dessa fordonstyper på en 100-väg som råkar vara huvudled just för att de skall få köra där.
ja, men vad som är onödigt eller inte kan man diskutera. Nån kanske känner för att ligga i 35 för att bilen är lite skruttig eller att man är raggare. 35 på 60-väg som jag svarade gammelfarfar om känns inte alls om ett polisärende. 35 på en 100 väg är ju inte lika kul, men förekommer ju också på 2-1 vägar ibland, men bönderna som bor vid vägen har ju säkerligen sysslat med jordbruk långt innan den vägen byggdes och kan inte bli bannlysta med sina traktorer pga detta. Skulle inte funka. Samma med båttrailers och liknande, de måste ju få åka nånstans. Bara att gilla läget.
Citera
2020-08-13, 17:18
  #1130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ja, men vad som är onödigt eller inte kan man diskutera. Nån kanske känner för att ligga i 35 för att bilen är lite skruttig eller att man är raggare. 35 på 60-väg som jag svarade gammelfarfar om känns inte alls om ett polisärende. 35 på en 100 väg är ju inte lika kul, men förekommer ju också på 2-1 vägar ibland, men bönderna som bor vid vägen har ju säkerligen sysslat med jordbruk långt innan den vägen byggdes och kan inte bli bannlysta med sina traktorer pga detta. Skulle inte funka. Samma med båttrailers och liknande, de måste ju få åka nånstans. Bara att gilla läget.

som sagt, det finns redan folk(raggare) som har blivit bötfällda för att åka i 30 på t.ex. R70. Båtkärror och traktorer har begränsningar som gör att de inte åker onödigt långsamt.
Citera
2020-08-14, 07:19
  #1131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Så enligt din slutsats är traktorer, bil med båttransportvagn, mopeder och liknande förbjudna att köra på en fin 60-väg för att de kör i typ 30-35.

Det är fel begriper du väl. Får andra ligga i 35 på 60-väg får även en helt vanligt personbil göra det, precis som en personbil kan ligga i samma fart som en långtradare på E4:an och göra lika långsamma omkörningar som dem om det behagar. Inte så trevligt för de bakom, men inte olagligt.

Ja, alltså... Vi pratar om olika saker nu. Jag försöker exemplifiera ett tillfälle då man ”i onödan hindrar eller stör annan trafik”, och då tog jag just en personbil som kör onödigt långsamt som exempel.

Traktorer är inte personbilar, traktorer är inte ens klassade som ”motorfordon”, de är en underkategori av ”motordrivet fordon”.

Mopeder är en egen fordonskategori, som har två klasser, klass 1 och 2, de räknas inte in som personbilar, inte mopedbilar heller.

Vad avser båttransport så får obromsade släp köra max 40 km/h och bromsade släp får köra max 80 km/h, om inte vägsträckans skyltade hastighet är lägre såklart.

Eftersom till exempel en moped klass 2 får framföras i max 25 km/h så får den köra på 60-sträcka i 25 km/h, den bör då framföras i vägrenen, men det är inte att ”i onödan hindra eller störa annan trafik”, för den får ju inte agera på annat sätt, eller hur?
Citera
2020-08-14, 07:24
  #1132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelsmurfensbror
Ja, alltså... Vi pratar om olika saker nu. Jag försöker exemplifiera ett tillfälle då man ”i onödan hindrar eller stör annan trafik”, och då tog jag just en personbil som kör onödigt långsamt som exempel.

Traktorer är inte personbilar, traktorer är inte ens klassade som ”motorfordon”, de är en underkategori av ”motordrivet fordon”.

Mopeder är en egen fordonskategori, som har två klasser, klass 1 och 2, de räknas inte in som personbilar, inte mopedbilar heller.

Vad avser båttransport så får obromsade släp köra max 40 km/h och bromsade släp får köra max 80 km/h, om inte vägsträckans skyltade hastighet är lägre såklart.

Eftersom till exempel en moped klass 2 får framföras i max 25 km/h så får den köra på 60-sträcka i 25 km/h, den bör då framföras i vägrenen, men det är inte att ”i onödan hindra eller störa annan trafik”, för den får ju inte agera på annat sätt, eller hur?

TILLÄGG:

Om du ligger bakom annan trafik som håller låg hastighet, till exempel en traktor, så är det ju inte i onödan, eller hur? Då får du såklart köra den hastighet som lämpar sig för situationen. Mitt exempel utgår från att du inte har något giltigt skäl.
Citera
2020-08-27, 10:41
  #1133
Medlem
Dessa imbeciller förtjänar att kramas med mitträcket eller en mindre stolpe.

Jag saktar ALLTID ner om jag har en rövslickare bakom mig. Har vederbörande bråttom? Inte mitt problem.

Skit ska skit ha

Att det dessutom finns folk som försvarar detta beteende är bortom mitt förstånd. Men vissa kör som nötter, så man slutar förvånas.
Citera
2020-11-15, 08:20
  #1134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthropoid.
Dessa imbeciller förtjänar att kramas med mitträcket eller en mindre stolpe.

Jag saktar ALLTID ner om jag har en rövslickare bakom mig. Har vederbörande bråttom? Inte mitt problem.

Skit ska skit ha

Att det dessutom finns folk som försvarar detta beteende är bortom mitt förstånd. Men vissa kör som nötter, så man slutar förvånas.


Instämmer en hel del i vad du säger, men jag skulle aldrig sänka tempot för denna stressade idiot bakom, Galna omkörningar finns det nog av ändå och idioten bakom lär ju med större sannolikhet få ett större stresspåslag så den logiska tänkande hjärnan fungerar mindre bra. Finns ju en risk att råka i en olycka pga idioten bakom drar i diket och svänger tillbaka in i din sida..
Låt darwin ta hand om idioten istället
Citera
2021-08-13, 20:06
  #1135
Medlem
estrelladeoros avatar
Fattar inte heller hur dessa är funtade. Det är nästan så att man hoppas att de är med om en olycka så att de får lära sig den hårda vägen om hur viktigt det är att hålla avstånd.
Citera
2021-10-03, 17:58
  #1136
Medlem
Mmm rövslickare ska det vara nackskott på.
Citera
2021-11-15, 09:21
  #1137
Medlem
Har varit med om att bli påkörd bakifrån av en idiot som låg bakom mig i nästan 2 mil.
Spelade ingen roll om jag ökade eller minskade min hastighet. Idioten vägrade att köra om när jag sänkte hastigheten och hon gasade på när jag ökade min hastighet med 20 km/h. Gick liksom inte bli av med henne på något sätt och hon skulle absolut ligga i röven på mig hela tiden.

När vi sedan kom in i en stad och det var 50-sträcka (var många år sedan) så låg hon ännu närmre och jag förstod att om jag skulle behöva bromsa hastigt så skulle hon inte hinna reagera och precis så blev det. En unge sprang snabbt ut på ett övergångsställe och jag fick bromsa lite kraftigare än vanligt och pang som smällde det.

Skällde ut den lilla flickan som fan och talade om vilket pucko hon är som ligger så nära. Hon hade nyss tagit körkortet också och borde därmed ha det färskt i huvudet att man inte gör så. Hon körde också sin pappas nya bil, så hon började grina efter utskällningen.
Citera
2022-01-06, 00:23
  #1138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linde86
Kör inte så förbannat sakta så slipper du mig i röven, pucko!


Jag brukar tvärnita när ngn kör mig i räven. En gång såg jag en fitta slå huvet i rutan.
Vid ett flertal tillfällen har jag varit ur bilen med men då låser fittorna sina bilar.
En annan gång låg en fitta och bländade mig att jag skulle flytta på mig när jag körde om en anammande bil med fordon framför mig också. Den fittan fick äta upp det. Så tänk er för. Nu har jag jävligt dåligt tålamod men har inte slagit ngn fitta än. Men d finns säkert andra som gjort.
Citera
2022-02-24, 17:13
  #1139
Medlem
Ibland hamnar man bakom bil eller lastbil som håller 10 under hastighetsgränsen
Vissa krokiga landsvägar med skog går inte att göra säkra omkörningar när man har en stressad bakom
En gång höll jag på att bli pressylta när timmerbilen vinglade till

Hålla sig nära den framför eller extra långt för att den bakom ska kunna köra om i omgångar?

Brukar hända en gång i veckan att jag viker av på en liten skogsväg för att släppa förbi, ofta räcker att bromsa lätt och högerblinka
Citera
2022-08-08, 11:15
  #1140
Medlem
Det känns som att detta och annan civil olydnad på våra vägar bara ökar och ökar med varje år som går. Numera är det alltid 3 - 4 pers som ligger i röven på en när man kör en längre sträcka. Då är jag dessutom en av dem som kör lite för fort för det mesta!

Det finns ingen ursäkt för att ligga i röven på någon annan om bilen framför inte just bromsat hårt (därför man har säkerhetsavståndet). Sen kan jag också tycka att vissa kör onödigt långsamt men det är bara att lägga sig lugnt bakom med avstånd och köra om när det går. De som inte fattar detta borde inte ha körkort. Det är ett jävligt hårt klimat för de som är nya på våra vägar idag och det leder till att många nya börjar köra som idioter också.

Sen vet jag att tresekundersregeln inte existerar i många länder. Har snackat med juggar och östeuropéer som har som enda regel att man ska se bakhjulen på bilen framför, men det är ju ren idioti. Bromsträckan ökar som bekant med hastigheten och då kan man inte hålla samma avstånd hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback