Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-19, 21:24
  #1141
Medlem
Dimaks avatar
40 genom hela stan, jag håller 40 , två filer ändå ligger de i röven på mig hela tiden , så fruktansvärt jobbigt.
Citera
2022-08-31, 14:58
  #1142
Medlem
Motvindas avatar
Jag förlorar helt min självbevarelsedrift när någon ligger i röven 😤 nästan vill orsaka en olycka. Oftast är det ju dyrare blattebilar som ligger där o trycker.
Citera
2022-08-31, 15:20
  #1143
Medlem
Minns inte om jag kanske redan skrivit detta i tråden, men visst finns det de som verkligen ligger för nära vilket är korkat. Men, det är också stor chans att många som tittar i sin backspegel och tycker de bakom ligger alldeles för nära faktiskt kan missta sig. Detta för att backspeglarnas perspektiv kan lura så det ser ut att vara alldeles för nära, samt att moderna bilars höga aktrar och relativt dålig sikt bakåt gör att man i spegeln inte ser marken bakom förrän rejält många fler meter bakom än man tror.

Testa att ställa ut nåt på backen och kör sen sakta framåt till ni ser objektet i backspegeln, gå ut och mät avståndet och jag tror de flesta får sig en överraskning.
Citera
2022-08-31, 22:34
  #1144
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Minns inte om jag kanske redan skrivit detta i tråden, men visst finns det de som verkligen ligger för nära vilket är korkat. Men, det är också stor chans att många som tittar i sin backspegel och tycker de bakom ligger alldeles för nära faktiskt kan missta sig. Detta för att backspeglarnas perspektiv kan lura så det ser ut att vara alldeles för nära, samt att moderna bilars höga aktrar och relativt dålig sikt bakåt gör att man i spegeln inte ser marken bakom förrän rejält många fler meter bakom än man tror.

Testa att ställa ut nåt på backen och kör sen sakta framåt till ni ser objektet i backspegeln, gå ut och mät avståndet och jag tror de flesta får sig en överraskning.
Det är därför man också tittar i sidospeglarna
Plus att om du INTE ser reggplåten på bilen bakom, så är dom för nära
Citera
2022-08-31, 22:44
  #1145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Det är därför man också tittar i sidospeglarna
Plus att om du INTE ser reggplåten på bilen bakom, så är dom för nära

Jaha… så på vilka avstånd ser man bakomvarandes regskylt i backspegeln då…? Kan det skilja beroende på både bakomvarande och framförvarande fordon…?
Citera
2022-11-13, 03:20
  #1146
Medlem
Ramsviks avatar
Håller med vad flera redan skrivit här. En metod är att trycka lätt på bromspedalen, då brukar några av rövslickarna sansa sig, speciellt när det går fortare än ca 70. En annan favorit är att släppa gasen så kärran långsamt saktar in under kanske tvåhundra meter och sedan gasa på rejält för att skapa avstånd till rövslickaren där bakom. Brukar funka rätt bra.

Att ligga bakom en som kör 55 istället för 70 är naturligtvis rätt irriterande, men det ger ingen rätt att inte hålla säkerhetsavståndet. Vi får faktiskt finna oss i läget, hålla avståndet och kanske göra en befriande säker omkörning om något sådant tillfälle yppar sig. Att hålla på och hetsa framförvarande fordon vittnar bara om dåligt omdöme och är straffbart. Har vid två tillfällen sett civila polisbilar stoppa sådana ekipage.
Citera
2022-12-13, 16:42
  #1147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Ja detta fenomen. Fattar inte ibland hur folk är funtade. Det är som nog alla vet vid det här laget jävligt halv ute. Ändå så skall många ligga i arslet, minsta lilla bromsning av mig och jag har en bil i röven. Och då kan jag säga att jag är inte den som kör långsamt. Visst kör jag lugnare i detta väglag men jag kör inte som farmor agda om man säger så.

Som idag åkte jag en sträcka på 4 mil enkel som är en ganska bra väg med 90 som hastighet. Ganska nyplogat och det snöade och det var väldigt halv vilket man kände på vägen. Valde min hastighet till 80 vilket jag kände någorlunda bra. Ändå så får man bilar som kommer upp i röven. Dom är sega med att köra om och tydligen tycker dom att man kör som en kärring.

Hörde intressant av Ola Lustig på rix fm nu när jag åkte hem ifrån jobbet. Han hade åkt från karlstad till sthlm i helgen i snö och fått en minibuss bakom sig som rövknullade honom. Tillslut hade Ola börjat blinka med varningsblinkeren och sådant för att få denna att köra om. Tillslut hade han kört om, och en halvtimme senare så kom Ola fram till en trafikolycka då denna minibuss hade kört in i röven på en bil och sedan ut i diket.

Så säg mig. Hur fan tänker ni idioter som lägger sig rakt i baken? Jag förstår om ni ligger några sekunder när ni planerar köra om, men att bara ligga där. Rent jävla idiotiskt.
Är det mörkt ute brukar jag ta min ficklampa på 25000 lumen och tända den mot bakrutan.
Citera
2023-02-17, 10:26
  #1148
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Så enligt din slutsats är traktorer, bil med båttransportvagn, mopeder och liknande förbjudna att köra på en fin 60-väg för att de kör i typ 30-35.

Det är fel begriper du väl. Får andra ligga i 35 på 60-väg får även en helt vanligt personbil göra det, precis som en personbil kan ligga i samma fart som en långtradare på E4:an och göra lika långsamma omkörningar som dem om det behagar. Inte så trevligt för de bakom, men inte olagligt.
Där har du helt fel. När man bedömer om det är "onödigt långsamt" så görs en helhetsbedömning.
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ja, men vad som är onödigt eller inte kan man diskutera. Nån kanske känner för att ligga i 35 för att bilen är lite skruttig eller att man är raggare. 35 på 60-väg som jag svarade gammelfarfar om känns inte alls om ett polisärende. 35 på en 100 väg är ju inte lika kul, men förekommer ju också på 2-1 vägar ibland, men bönderna som bor vid vägen har ju säkerligen sysslat med jordbruk långt innan den vägen byggdes och kan inte bli bannlysta med sina traktorer pga detta. Skulle inte funka. Samma med båttrailers och liknande, de måste ju få åka nånstans. Bara att gilla läget.
Ja, det kan man diskutera, men hamnar det i domstol är "jag kände för det" inte en godkänd anledning.
Citera
2023-10-31, 17:50
  #1149
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Det känns som att detta och annan civil olydnad på våra vägar bara ökar och ökar med varje år som går. Numera är det alltid 3 - 4 pers som ligger i röven på en när man kör en längre sträcka. Då är jag dessutom en av dem som kör lite för fort för det mesta!

Det finns ingen ursäkt för att ligga i röven på någon annan om bilen framför inte just bromsat hårt (därför man har säkerhetsavståndet). Sen kan jag också tycka att vissa kör onödigt långsamt men det är bara att lägga sig lugnt bakom med avstånd och köra om när det går. De som inte fattar detta borde inte ha körkort. Det är ett jävligt hårt klimat för de som är nya på våra vägar idag och det leder till att många nya börjar köra som idioter också.

Sen vet jag att tresekundersregeln inte existerar i många länder. Har snackat med juggar och östeuropéer som har som enda regel att man ska se bakhjulen på bilen framför, men det är ju ren idioti. Bromsträckan ökar som bekant med hastigheten och då kan man inte hålla samma avstånd hela tiden.
Ja, att köra långsamt och säkert är betydligt bättre för alla. Vi måste alla hjälpas åt att sänka antalet olyckor och skadade på våra vägar. Det har blivit alldeles för stressigt och aggressivt där ute. Och det är viktigt att man är konsekvent också och inte gör som de vill, dvs ökar farten eller lämnar utrymme för dem att köra om tex. Nej de ska lära sig att visa respekt och hålla avståndet bakom och det gör man lämpligen genom att släppa gasen, bromsa eller tända bromsljusen med ett reglage som nån annan föreslog. Det är ju en rätt fiffig grej, bara man kan ta bort den inför besiktningen. Installera bakåtriktade extra strålkastare kan också va en idé
Citera
2024-02-05, 01:20
  #1150
Avstängd
Idag hände det, olyckan.
Faktiskt konstigt det inte hänt innan med tanke på hur ofta folk liger nära mig.

Jag körde på en 90 väg, men pga att det snöat nyligt och var dåligt plpgat låg jag på 80 och ibland lite under det.
De flesta bilar körde snabbt förbi mig, men så kommer det en dumjävel med släpvagn.
Kör han om? Nej
Istället väljer han att lägga sig 20 meter bakom mig.

Jag saktar ner till 70 och tänker han kommer antingen fatta att han ska lugna ner sig eller så kör han om, för det saknades inte tillfällen att köra om och nästan ingen trafik.

Han liger bakom mig i 3 km innan jag beslutar att bromsa lite lätt.
Det var absolut ingen tvärnit, och hastigheten krympte kanske från 70 till 50 på nån sekund.
Absolut var det en inbromsning, men då han låg så nära hann han inte reagera eller uppfatta det så han körde in i mig.

Dumfan öppnar dörren och kommer ut och frågar vad i helvette jag håller på med.
Jag sa att jag trodde det var en ren vid vägen och då skrattade han bara och sa rakt ut att han trodde jag bromsade eftersom han låg för nära.

Han var alltså medveten om det hela jävla tiden och ändå ligger han nära?
Idiot säger jag och han får svårt att skylla på mig att jag orsakat olyckan utan det är väl han som får stå för hela kostnaden av skadorna på min bil.



Lika irriterande är det med dom som slickar röven när dom ska köra om.
För det är väl så att man måste hålla avståndet även om man ska köra om?
Ligger du 10m bakom en bil så ser du inte om det kommer en bil i motsatt riktining.
__________________
Senast redigerad av kryptonitmannen 2024-02-05 kl. 01:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback