2022-08-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag hittade ett fall av två personer från 04 som ville hjälpa partikollegor med röstandet och på grund av någon teknikalitet dömdes de för valfusk.
Du påstår: "02, 06 och 10"... Inte för att Ett fall från 04 på en teknikalitet skulle betyda något, men ännu mindre betyder det om du bara påstår utan någon källa alls att det finns fler?

Huruvida valfusk har förekommit eller inte så är endast en fällande dom intressant. Att djupdyka i ner i ett enskilt fall och avgöra huruvida domen är korrekt eller inte, det lämnar jag till proffsen.

Sossen Monica Rydin dömdes år 2007, för otillbörligt verkande vid röstning och fick avgå.

Jag får känslan, rätta mig om jag har fel, att du anser att för att något ska vara valfusk så måste det ha en större effekt på utfallet, men så är det inte. Minsta lilla grej, som t.ex. kasta ett partis valsedlar och annat sabotage kan anses vara "valfusk". Nu tror inte heller jag att eventuellt fusk har haft en tillräckligt stor omfattning för att kunna påverka valet till riksdagen eller något annat utfall för den delen. Men skit händer som sagt.
Citera
2022-08-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det går inte eftersom det skulle märkas i vallängderna. Antalet inkomna röster måste stämma med antalet räknade.

Så, hur går det till?
Vet du öht hur valet är utformat säkerhetsmässigt?

Så antalet röster kan stämma men fördelningen på parti kan det fuskas med.
Citera
2022-08-03, 19:43
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkar-Athi
Huruvida valfusk har förekommit eller inte så är endast en fällande dom intressant. Att djupdyka i ner i ett enskilt fall och avgöra huruvida domen är korrekt eller inte, det lämnar jag till proffsen.

Sossen Monica Rydin dömdes år 2007, för otillbörligt verkande vid röstning och fick avgå.

Jag får känslan, rätta mig om jag har fel, att du anser att för att något ska vara valfusk så måste det ha en större effekt på utfallet, men så är det inte. Minsta lilla grej, som t.ex. kasta ett partis valsedlar och annat sabotage kan anses vara "valfusk". Nu tror inte heller jag att eventuellt fusk har haft en tillräckligt stor omfattning för att kunna påverka valet till riksdagen eller något annat utfall för den delen. Men skit händer som sagt.
Jo, det är något som kanske är relevant och inte misstag, mindre förseelser av tant Agda eller översyn av teknikaliteter jag är ute efter.
Citera
2022-08-03, 20:42
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Så antalet röster kan stämma men fördelningen på parti kan det fuskas med.

Jupp. Men säg att Kaj som jobbar som rösträknare i Tensta tar bort 50 röster för SD.
Hur mycket påverkar det valet?

Dessutom, hur går det till? Grisbrottare här på Flashback kanske sitter mittemot fuskaren och han är verkligen inte okej med fusk.
Citera
2022-08-04, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jupp. Men säg att Kaj som jobbar som rösträknare i Tensta tar bort 50 röster för SD.
Hur mycket påverkar det valet?

Dessutom, hur går det till? Grisbrottare här på Flashback kanske sitter mittemot fuskaren och han är verkligen inte okej med fusk.

Vänstervridna över hela landet är rättshaverister vilket är något som uppmuntras i dom egna leden.
Man skall inte underskatta detta problemet och tro att det är enstaka individer. Det kan mycket väl organiseras via tex AFA, HBTQ eller liknande organisationer.
Citera
2022-08-04, 11:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Vänstervridna över hela landet är rättshaverister vilket är något som uppmuntras i dom egna leden.
Man skall inte underskatta detta problemet och tro att det är enstaka individer. Det kan mycket väl organiseras via tex AFA, HBTQ eller liknande organisationer.

Vad hjälper det när du kan vara med och övervaka valet?
Citera
2022-08-08, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Har bara förtidsröstat en enda gång.
Fick jättedåliga vibbar och gör aldrig om det.
Är väldigt intuitiv av mig och min magkänsla litar jag på.
Tänker naturligtvis trösta på valdagen.
I min vallokal är valarbetarna jättenyfikna.
Jag har beställt hem valsedlar som jag ska ha i innerfickan.
När jag kommer fram till stället där valsedlarna ligger kommer jag överdrivet synligt välja en sosselapp , en MP-lapp och en centerlapp.
I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuverten.
De nyfikna, fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.
Låter som en väldigt bra metod, så ska jag också göra. Just detta valet känns avgörande för om det är lönt att satsa på en framtid i Sverige.
Citera
2022-08-08, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Har bara förtidsröstat en enda gång.
Fick jättedåliga vibbar och gör aldrig om det.
Är väldigt intuitiv av mig och min magkänsla litar jag på.
Tänker naturligtvis trösta på valdagen.
I min vallokal är valarbetarna jättenyfikna.
Jag har beställt hem valsedlar som jag ska ha i innerfickan.
När jag kommer fram till stället där valsedlarna ligger kommer jag överdrivet synligt välja en sosselapp , en MP-lapp och en centerlapp.
I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuverten.
De nyfikna, fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.

Och sen går du ut i solen och tar på dig foliehatten igen .
Senast redigerad av garozzo 2022-08-08 kl. 06:58.
Citera
2022-08-08, 06:56
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Alla härinne verkar antigen gilla konspirationer vara idioter eller både och!

Tror ni att nån trollar bort era röstsedlar så borde ni söka upp närmaste psykmottagning och låta personalen slänga bort nycklarna!
Alla röster måste redovisas, jag röstade som ett test, till kommunen, radikalt, den rösten fanns inte I min valkrets.
Citera
2022-08-08, 06:59
Medlem
Vad menar du med att du röstade "radikalt"?
Citera
2022-08-08, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag har förtidsröstat en gång och det gör jag aldrig om.
Från och med nu skall jag rösta på valdagen och även observera rösträkningen.
Berätta!
Jag måste antagligen jobba på valdagen så kommer nog slänga in en förtidsröst innan.
Citera
2022-08-08, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Och sen går du ut i solen och tar på dig foliehatten igen .
Inte mitt fel att vallokalsarbetarna är nyfikna och oprofessionella.
Jag är inte ett dugg rädd för att stå för vad jag röstar på.
Men då jag verkligen vill att min röst skall räknas så måste man spela spelet så gott man kan inne i vallokalen.
Ge dig på dom odemokratiska som fuskar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in