Citat:
Ursprungligen postat av
Firewaia
Jag hittade ett fall av två personer från 04 som ville hjälpa partikollegor med röstandet och på grund av någon teknikalitet dömdes de för valfusk.
Du påstår: "02, 06 och 10"... Inte för att Ett fall från 04 på en teknikalitet skulle betyda något, men ännu mindre betyder det om du bara påstår utan någon källa alls att det finns fler?
Huruvida valfusk har förekommit eller inte så är endast en fällande dom intressant. Att djupdyka i ner i ett enskilt fall och avgöra huruvida domen är korrekt eller inte, det lämnar jag till proffsen.
Sossen Monica Rydin dömdes år 2007, för otillbörligt verkande vid röstning och fick avgå.
Jag får känslan, rätta mig om jag har fel, att du anser att för att något ska vara valfusk så måste det ha en större effekt på utfallet, men så är det inte. Minsta lilla grej, som t.ex. kasta ett partis valsedlar och annat sabotage kan anses vara "valfusk". Nu tror inte heller jag att eventuellt fusk har haft en tillräckligt stor omfattning för att kunna påverka valet till riksdagen eller något annat utfall för den delen. Men skit händer som sagt.