2022-08-03, 09:29
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkar-Athi
Jag hittar från såväl 02, 06 och 10. Vill man gräva djupare så bör man väl höra av sig till domstolar.
Men du vägrar länka eller på något sätt backa upp det? Undrar vad det beror på…seriöst.
Citera
2022-08-03, 09:41
Medlem
oresundsbroens avatar
Nu tror jag knappast att det sker systematiska valfusk i sverige

Men den enda och stora anledningen att inte förtidsrösta är att din röst kanske inte gills när den når vallokalen eftersom det kan hända att röstmottagaren i din vallokal råkar pricka ditt namn när någon annan lägger sin röst. Så när din förtidsröst når vallokalen så ser dom att du redan ”röstat” i vallokalen och då kastas din förtidsröst bort.

Sen även möjligtvis att det inte går att lita på postnord som sköter distribueringen av förtidsröster till vallokalen.

Mitt tips: Förtidsrösta om du vill. Men se också till att du röstar i vallokalen på valdagen väldigt tidigt för att vara säker på att din röst erlagts och att röstmottagaren inte råkat pricka ditt namn när någon annan lagt sin röst.
Senast redigerad av oresundsbroen 2022-08-03 kl. 09:43.
Citera
2022-08-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Alla härinne verkar antigen gilla konspirationer vara idioter eller både och!

Tror ni att nån trollar bort era röstsedlar så borde ni söka upp närmaste psykmottagning och låta personalen slänga bort nycklarna!
Confirmation bias.

Om man spenderar hela sin fritid genom att leta nyheter och foruminlägg som bekräftar hur hemska alla invandrare är kan man lätt bli förvånad över att inte SD får egen majoritet. Då är det lätt att hävda valfusk.

Vi såg exakt samma sak i USA senast.
Citera
2022-08-03, 09:43
Medlem
Citat:
Det finns domar på det, ja.
Ja, det finns absolut enskilda rösträknare som har fuskat vilket så klart är fruktansvärt. Det har däremot inte påverkat valresultatet alls.
Citera
2022-08-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
håller helt med, något system där man signera med sitt bankid.

men är väll risk att det hackas och fuskas där också .

Ja, bank-id är bra så att det finns lagrat vem som röstat på vad. Kan vara bra att veta.
Citera
2022-08-03, 10:56
Medlem
Hur skulle det vara sämre än att rösta vanligt?
Citera
2022-08-03, 12:09
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.

Om man är osäker på att valet går rätt till så varför inte rösta både förtid och på valdagen? Då ökar chansen att ingen slänger bort din fåniga röst
Citera
2022-08-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Om man är osäker på att valet går rätt till så varför inte rösta både förtid och på valdagen? Då ökar chansen att ingen slänger bort din fåniga röst

Öh, då faller väl poängen med att förtidsrösta bort helt?
Citera
2022-08-03, 13:16
Medlem
Ni behöver inte oroa er för valfusk med att man byter ut röstsedlar och sådant. Valsystemet i Sverige är väl inarbetat och följer rutiner som gör att det är svårt att fuska utan att det upptäcks.

OM det sker fusk, så är det genom att man åren före ett val delar ut jättemycket svenska medborgarskap till personer som är bidragsberoende.
Citera
2022-08-03, 14:24
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Öh, då faller väl poängen med att förtidsrösta bort helt?

Detta kallas för redundans. Beror på vad du vad ville få ut av att förtidsrösta. Det visar sig kanske att det är rösten på valdagen som inte räknas när allt är klart.
Citera
2022-08-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Men du vägrar länka eller på något sätt backa upp det? Undrar vad det beror på…seriöst.

Vad var din ursprungliga fråga?
"Finns det ett enda reellt bevis för att valfusk förekommit?"

Valfusk har förekommit precis som jag sa. Folk har blivit dömda för det.

Något år. Var det 06? Kastade en sosse massa valsedlar. Hon blev dömd till böter i alla fall.

Jag har aldrig påstått fusk i de senaste valen så vad ska du ha källa på?
Citera
2022-08-03, 18:20
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Vad var din ursprungliga fråga?
"Finns det ett enda reellt bevis för att valfusk förekommit?"

Valfusk har förekommit precis som jag sa. Folk har blivit dömda för det.

Något år. Var det 06? Kastade en sosse massa valsedlar. Hon blev dömd till böter i alla fall.

Jag har aldrig påstått fusk i de senaste valen så vad ska du ha källa på?
Jag hittade ett fall av två personer från 04 som ville hjälpa partikollegor med röstandet och på grund av någon teknikalitet dömdes de för valfusk.
Du påstår: "02, 06 och 10"... Inte för att Ett fall från 04 på en teknikalitet skulle betyda något, men ännu mindre betyder det om du bara påstår utan någon källa alls att det finns fler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in