2022-08-01, 20:00
Medlem
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.
Citera
2022-08-01, 20:05
Medlem
Intotherainbows avatar
Vänstern kan inte spela rent!.

Förtidsröster är röster i sjön eller autoröst på S. Detta borde vara känt vid det här laget.
Citera
2022-08-01, 20:35
Medlem
Nej, inte en chans. socialdemokraterna har sina "pensionärer" som valobservatörer vid förtidsröstning. Röstlådor som är vidöppna.

- Gissa vad sossarna gör med din röst när du lämnat röstlokalen?
Citera
2022-08-01, 20:40
Medlem
Jag brukar alltid förtidsrösta samt rösta i vallokalen under valdagen. Dels för att jag tycker det är kul dels för att man inte vet om man kommer leva till valdagen. Då vill man ha sin röst räknad oavsett.

Sen tror jag knappast det pågår någon större valfusk med förtidsröster.
Citera
2022-08-01, 21:00
Medlem
Har bara förtidsröstat en enda gång.
Fick jättedåliga vibbar och gör aldrig om det.
Är väldigt intuitiv av mig och min magkänsla litar jag på.
Tänker naturligtvis trösta på valdagen.
I min vallokal är valarbetarna jättenyfikna.
Jag har beställt hem valsedlar som jag ska ha i innerfickan.
När jag kommer fram till stället där valsedlarna ligger kommer jag överdrivet synligt välja en sosselapp , en MP-lapp och en centerlapp.
I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuverten.
De nyfikna, fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.
Senast redigerad av karanan 2022-08-01 kl. 21:08.
Citera
2022-08-01, 21:04
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4december1676
Jag brukar alltid förtidsrösta samt rösta i vallokalen under valdagen. Dels för att jag tycker det är kul dels för att man inte vet om man kommer leva till valdagen. Då vill man ha sin röst räknad oavsett.

Sen tror jag knappast det pågår någon större valfusk med förtidsröster.

Hur kan du både förtidsrösta och på valdagen? Kan man verkligen annullera en tidigare röst.
Citera
2022-08-01, 21:07
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Hur kan du både förtidsrösta och på valdagen? Kan man verkligen annullera en tidigare röst.
Japp! Enligt vallagen så gäller den senaste rösten!
Citera
2022-08-01, 21:10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
När jag kommer fram till stället där valsedlarna ligger kommer jag överdrivet synligt välja en sosselapp , en MP-lapp och en centerlapp.
I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuvertet.
De nyfikna fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.
Det bekymret kommer du inte längre att ha. Från och med detta val så kommer valsedlarna att ligga bakom skärmen. Detta för att undvika att personer stått och glott vilka valsedlar man tagit och sedan startat bråk. Vilka dessa personer är behöver kanske inte sägas...
Citera
2022-08-01, 21:12
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Har bara förtidsröstat en enda gång.
Fick jättedåliga vibbar och gör aldrig om det.
Är väldigt intuitiv av mig och min magkänsla litar jag på.
Tänker naturligtvis trösta på valdagen.
I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuverten.
De nyfikna, fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.

Haha, så är det i min vallokal också. Plockar alltid sossevalsedlarna så "övervakarna" ska se, sen har jag med mig andra valsedlar som jag stoppar i kuverten.
Citera
2022-08-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det bekymret kommer du inte längre att ha. Från och med detta val så kommer valsedlarna att ligga bakom skärmen. Detta för att undvika att personer stått och glott vilka valsedlar man tagit och sedan startat bråk. Vilka dessa personer är behöver kanske inte sägas...
De har säkert någon liten filmkamera uppriggad någonstans.
Citera
2022-08-01, 21:22
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Alla som inte är SD och tror på valfusk räcker upp en hand.
Citera
2022-08-01, 21:31
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Dom fuskande valfunktionärerna kollar in ens klädsel, tal, gester. Att bara taga en valsedel för kamrat Nooshi lurar inte Vallokalskommissarierna om en är borgerligt risslad och med borgarmanér.

Vi brukar klä oss som en komme, dofta som en komme å gå som en komme. Inte som en egyptier.

"Spontana", inövade repliker, framme vid valurnan, kan lätt bli fnissigt överspel och förstöra illusionen.

Fråga dig själv, klarar du av att avslappnat, men ändå idologiskt övertygande (tänk Micke Pärsbrant i rollen som folkhems-kommen Hasse i röda Åsa Lind rborg-rullen "Mig äger ingen") inför publik i val-lokalen säga:

"Så där ja, kamrater. Nu är Partiet hemma. Brinn, borgarjävlar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in